|

Åbne Folkevogne har altid været populære

Af Motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Mogens Olufsen ved sin skønne VW-Cabriolet

 

Af Jørgen Kjær

Åbne Folkevogne kan noget mange dyrere åbne biler ikke kan – udover glæden ved at køre i den, vækker den også glæde hos omgivelserne. Det er sommer, det er sol, det er vinkende og smilende medtrafikanter i modsætning til fingeren, som ofte tildeles andre åbne tyskere som Mercedes, BMW, Audi og Porsche. Sidstnævnte hører nemlig efter manges mening til i blærerøvskategorien. Det kan ejeren af denne artikels åbne Folkevogn, Mogens Olofsen fra Harridslev nord for Randers bekræfte. Han fik fortalt af den tidligere ejer, at dennes sønner netop blev mødt at smil og vinken, når de kørte i faderens åbne Folkevogn i modsætning til når de lånte dennes åbne BMW. Her var det kun en enkelt finger, de mødte.

Mogens Olufsen ved sin VW med kaleschen åben

 

Den åbne Folkevogn er i dag en elsket klassiker. Triods store produktionstal og dermed mange overlevende eksemplarer er den eftertragtet og handles til forholdsvis høje priser. Ejerne af den er vildt begejstrede. En af dem vender vi tilbage til, når vi har hørt historien og baggrunden for modellen fra Wolfsburg.

Den åbne var en af de første Folkevogne 

Tysklands yderste egocentriske rigskansler Adolf Hitler havde altid nydt at lade sig vise frem og hylde offentligt i åbne biler. En åben Volkswagen, eller KdF-Wagen var da også helt naturlig en del af varesortimentet, da bilen blev officielt præsenteret ved grundstensnedlæggelsen til fabrikken i Wolfsburggi maj 1938. Den var en af de tre fremviste prototyper. Og det var da også en åben KdF-Wagen – med Ferdinand Porsches søn Ferry ved rattet – Hitler lod sig transportere i på sin første officielle køretur i bilen.

Mogens Olufsen nyder ofte en stille aftentur i sin 50 årige Folkevogn

 

I det første salgsmateriale til den almindelige tysker er der dog ikke noget, der tyder på at man vil oprette et specielt samlebånd for åbne biler. Heller ikke i hverken den første brochure fra 1938 eller prospekterne for ”Sparkarte” tilbydes den almindelige tysker en åben vogn, kun biler med skydetag/foldetag.

Man kunne vel ikke forestille sig at Hitler ville beholde de åbne vogne for sig selv og sine kumpaner?

Hangen til åbne biler var så nok også det eneste, Hitler havde tilfælles med den engelske major Ivan Hirst,der tillægges æren for at fabrikken kom i gang igen efter krigen godt 7 år efter den officielle præsentation.

Hirst var nemlig også vild med åbne biler, og hans officielle Folkevogn var en cabriolet. Derfor kan det videre igen undre, at der ikke blev lavet en specielt linie for åbne biler. Også set i lyset af, at de første mange biler fra fabrikken blev leveret til besættelsesstyrkerne.

Selvom de åbne Folkevogne senere skulle blive en del af firmaets officielle program fik de aldrig deres egen samlelinie på fabrikken i Wolfsburg.

Mogens Olufsens vw 1302 Cabriolet er en af de ialt 331.847 Karmanncabriolet , der blev fremstillet. I 1971 var der ialt fremstillet omkring 14 millioner Folkevogne. 

 

KdF-Wagen som prototype

Rudolf Ringel, ansat ved Porsche og senere i Wolfsburg som leder af prøvekørslerne, designede den åbne Folkevogn, som skulle blive kendt. Han brugte de tidlige KdF-Wagen-prototyper som grundlag. Forrude og vinduesramme kom fra sedanudgaven. Det gav dog den ulempe at forruden ofte knækkede, når den kraftige og tætte kaleche blev lukket og åbnet.

Karmann Cabriolet

Det skulle i stedet blive den tidligere hestevognsfabrik Karmann, hvis rødder går helt tilbage til 1874, der kom til at fremstille den åbne Folkevogn i stort tal.

Hvornår Karmann første gang henvendte sig til Folkevognsfabrikkerne, for at få lov til at fremstille en åben udgave af Folkevognen er lidt uklart, men man mener helt klart at vide, hvornår de britiske officerer gav sig. Man mener nemlig, at Volkswagen nr 10.000, der blev produceret efter krigen blev sendt til Karmann i Osnabrück i november 1946. De brugte nemlig også firmaet til at få repareret biler.

Ejeren af firmaet Wilhelm Karmann kunne nemlig sagtens se mulighederne i den nye bil, men som almindelig tysk borger kunne han jo ikke få tilladelse til selv at købe en Folkevogn. Den var stadig forbeholdt de udvalgte. Ret hurtigt fik Karmann dog en sedan mere, og Karmann gik straks i gang med at bygge to protyper, en med beslag som på de tidligere kendte landau-typer eller på dansk ”barnevognshængsler” i siden, og en uden.

Ingen af disse havde bagruder, og de nødvendige forstærkninger af bilen gjorde den stiv og noget tungere end sedan-udgaven.

Der blev solgt mange VW cabrioleter i USA og mange er med tiden vendt tilbage til Europa. Mogens Olufsens er dog produceret til det europæiske marked. Årgang 1971 var netop den største årgang , her blev produceret 24.317 eksemplarer af cabriolet – udgaven. Samme år nåede det samlede antal af Folkevogne op på 14.971.523 eksemplarer. 1302 Cabriolet blev produceret fra 1970 til 1972 

 

Direktøren ved VW var i starten ikke vild med åbne biler

Den nye direktør på Volkswagen, Heinrich Nordhoff, var fra starten ikke så vild med de åbne vogne, måske gav det for mange mindelser til en vinkende Hitler, men i 1949 overgav han sig, da Karmann præsenterede en tredje prototype.

Den blev efterfulgt af en ”forserie” på 25 biler, der gennemgik en omfattende 20.000 km lang test. Da resultaterne af disse prøver lå klar i august 1949 vidste de i Wolfsburg, at Karmanns åbne bilers kvalitet lå helt på højde med Volkswagens egne.

Nordhoff bestilte derfor straks 2.000 (nogle kilder oplyser at det kun drejede sig om 1.000) åbne Folkevogne ved Karmann. Den fik modelbetegnelsen type 15.

De blev naturligvis samlet med flest mulige dele fra VW-fabrikken i Wolfsburg.

Bilen var baseret på Export-udgaven, aldrig på Standard-udgaven. Den eneste konkurrent på det marked var den to-sædede Hebmüllercabriolet.

Priserne på de to Folkevognscabrioleter var i øvrigt næsten identiske, men det var Karmann, der løb med salgssuccesen.

Solgte næsten sig selv på et bilhungrende marked

Nu havde Nordhoff et godt produktprogram, sedan og cabriolet, De Luxe og Standard, nu var det bare med at sælge dem, og det gjorde de jo næsten af sig selv på det efter krigen bilhungrende tyske og europæiske marked.

Forstærket konstruktion

På de første 360 af de 363 åbne biler, der blev lavet i 1949 sad retningsviserne på A-stolpen foran dørene som på de første udgaver fra KdF-tiden, men af konstruktionsmæssige årsager blev disse flyttet til B-stolpen bag dørene allerede fra og med nummer 361. Produktionen var gået i gang allerede 3. juni 1949.

Der var naturligvis lavet kraftige forstærkninger af karosseriet og vinduesrammen. Skærme og fronthjelm kom fra sedan-udgaven, medens motorhjelmen måtte modificeres.

Bilen har gennemgået en større renovering efter Mogens Olufsen købte den.

 

Da bilen skulle være beregnet til 4-5 personer, var der ikke plads til at kalechen kunne gemmes helt af vejen. Luftindtagene, der normalt sad under bagruden i sedan-udgaven var man nødt til at flytte ned på motorhjelmen. På de første udgaver var der 36 lodrette ”slidser”, 18 på hver side. I løbet af de kommende år skiftede antallet og retningen af disse. Det var en af de få forskelle, der ellers var på sedan- og cabriolet-udgaven.

I 1957 var der 2×5 horisontale riller i luftindtaget, i 1969 var der 4×7 horisontale riller og i 1972 var der 26 i alt. Rullemekanismen i vinduerne var også specielle for cabrioleten.

Ellers fulgte modeludviklingen for Karmanncabrioleterne de ændringer, der kom på basismodellen – Export-udgaven – fra Volkswagen.

En af de karakteristiske ting ved Karmanns cabrioleter var de meget flotte kalecher med en perfekt pasform. De var tætte og kunne holde varmen inde i kabinen, og i modsætning til de fleste andre fabrikkers åbne vogne var den også anvendelig til vinterbrug.

Selve stofovertrækket var i tre lag, med et isolerende mellemlag. Rammen var af træ og metal, og det fortælles at det tog to mand fire timer at montere det på fabrikken, og i starten blev der kun bygget 1-2 biler om dagen.

Den specielle og solide opbygning gjorde at støjniveauet i cabrioleten ikke adskilte sig fra sedanen, som dog efter manges mening stadig var noget højt.

Alt har været skilt ad og er renoveret og lakeret.

 

Voksende bagrude

Bagruden var i starten ikke meget større end en brevsprække, men i oktober 1952 blev den gjort lidt større, og i 1958 flottede man sig med en forøgelse af udsynet gennem bagruden på hele 47%. Det blev først igen forstørret med 12% i 1976.

Forsæderne kom fra sedan-udgaven, medens bagsæderne blev specialfremstillet. Det øvrige indtræk var også specialsyet, og som noget helt specielt for cabriolet-udgaven kunne man få læderindtræk – naturligvis mod en merpris.

Den første cabriolet kom som nævnt tidligere i juni 1949, og i april 1950 var allerede solgt halvdelen af de 2.000 Nordhoff havde bestilt. Der blev derfor bestilt yderligere 2.000 i februar 1951. I 1952 var der lavet 10.000.

De fleste blev i starten solgt til Schweitz og det øvrige eksportmarked, det var meget få der blev i Tyskland. Det skyldes naturligvis helt sikkert at cabrioleten var op til 50% dyrere end modellen med ståltag.

 

Der blev ligeledes solgt en del til det amerikanske marked, hvor specielt sydens sol i Californien tiltrak mange kunder. Disse biler var tilpasset det amerikanske marked med blandt andet større kofangere, ekstra blinklys og hvide dæksider.

Cabrioleterne kunne fra starten fås i mange friske farvekombinationer, og i de allerfleste tilfælde med forskellig farve på karossen og toppen/kalechen.

I de senere år er der vendt mange af disse tilbage til Europa og også Danmark, hvorfor man i dag kan se mange i USA-udførelsen på danske og europæiske landeveje.

De åbne Folkevogne er i dag så dyre og eftertragtede, at det kan betale sig at ombygge en sedan, men man skal her vogte sig. De er ofte for dårligt udførte uden de rigtige forstærkninger.

Begejstret motorpresse

1960`ernes motorpresse gav Karmann-cabrioleten gode ord med på vejen. Køreegenskaberne var udmærkede, tophastigheden ikke noget at prale af og accelerationsevnen var hele godt20 sekunder for at komme op på 100 km/t. Det var ikke for at få en sportsvogn, man skulle handle med VW-forhandleren, men ville man bare have en åben bil med plads til fire personer var den alle tiders.

Bilen lignede stadig en Folkevogn på godt og ondt, rund men charmerende og kalechen var i modsætning til den på mange andre åbne bilmodeller tæt og nem at betjene.

De negative ting i omtalerne drejede sig om en for høj pris i forhold til sedanen. Ventilationen i bilen, når kalechen var oppe, var dog om muligt dårligere end i sedanen. Interiøret blev let snavset, og det var dyrt at udskifte ”toppen”.

Og så syntes anmelderne, at man sad for lavt i bilen, og der var for lidt udsyn bagud, uanset om kalechen var oppe eller nede.

Produktionen af Karmanns åbne Folkevogne ophørte den 10. januar 1980. De sidste år blev den hovedsagelig fremstillet til det amerikanske marked. De sidste modeller havde afrundet forrude.

Der var store protester over standsningen af produktionen af Folkevognscabrioleten til fordel for den åbne VW Golf. Flere tusinde af de ”gamle” cabrioleter kørte i protesttog til Wolfsburg.

”Rigtige Folkevognselskere” kunne aldrig drømme om at købe denne nye ”jordbærkurv”, som de kaldte den.

Frem til januar 1980 blev der produceret 331.847 Karmann-cabriolet, mere end 10.000 om året i gennemsnit. En samlet produktionsrekord af en cabriolet af somme model, der først blev slået i 1991 – af VW Golf Cabriolet!

Dog ikke et større samlet produktionstal for en masseproduceret bil, men dog et yderst anseeligt tal for en klassiker!

Kaffemøde med bankmanden

Tidligere omtalte Mogens Olofsen er faldet pladask for charmen ved den åbne Folkevogn, som han nu bruger jævnligt både til en aftentur og længere ferieture.

-Ved et kaffemøde med en bankmand i Aarhus for cirka 10 år siden, blev jeg spurgt, om jeg ville købe hans gamle VW Bobbel. På det tidspunkt havde jeg ingen interesse i gamle biler, dengang var det motorcykler, der fyldte garagen fortæller Mogens Olofsen.

-Men pyt – jeg sagde ja og hentede den i Risskov på en trailer. Efter at have set lidt på bilen, stod det klart, at der var en omfattende renovering i vente, så turen gik videre til et værksted i Brabrand, der brændte for VW bobler.  Da min interesse på det tidspunkt var minimal for at komme ud at køre, blev aftalen, at de skulle reparere lidt på den, når der var tid i kalenderen. Vi aftalte heller ikke en pris, men som de fleste med en passion for veteranbiler ved, så snakker vi heller ikke højt om prisen på vores hobby.

-Efter to år ringede værkstedet og syntes, at jeg skulle komme forbi og se, hvad det var blevet til. Hold nu op, hvor var den blevet flot. Masser af nye dele, nyt bremsesystem, nye dæk og fælge, nye skærme og et utal af nye dele, som man stadig kan skaffe den dag i dag, smiler en begejstret Mogens Olofsen, hvis interesse pludselig ændrede sig en hel del.

-VW´en kom hjem i garagen, og en ældre Harley Davidson motorcykel måtte vige pladsen. Så tog det hele fart, og pludselig blev jeg inviteret med til at køre ture sammen med andre, der brænder for de gamle klassiske skønheder. Nu har jeg kørt sammen med folk i Ebeltoft Køreselskab, kørt ture til Kalø samt dejlige ture til Elvis Museet i Randers. VW´en har også været to gange i Nordtyskland og adskillige ture rundt i det meste af Jylland og på Fyn, fortæller Mogens Olofsen, der endnu ikke har haft de store udfordringer med den 50-årige bil, og på spørgsmålet om han selv skruer og vedligeholder bilen lyder det:

-Holder ved lige? Jeg sørger for den er ren og velholdt og i Øster Tørslev er der en god VW leverandør af stumper, og skulle der blive behov for store reparationer har jeg en super god mekaniker!

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Få en gratis biodiversitetspakke

Få en gratis biodiversitetspakke

Hjælp biodiversiteten på vej i din have med en gratis biodiversitetspakke fra Favrskov Kommune ... læs mere
Tjek tømningsdagene

Tjek tømningsdagene

Favrskov Forsyning ... læs mere
Kom ind til Peter og Torben Aschelund i Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

Kom ind til Peter og Torben Aschelund i Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

Vi har stort udvalg i Vine, spiritus, Chocolader, blade, lotto og lotteri m.m ... læs mere
Kørsel uden kørekort

Kørsel uden kørekort

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Indbrud

Indbrud

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
UD I NATUREN (14)

UD I NATUREN (14)

Vi har passeret forårsjævndøgn, så nu er der virkelig lys forude med forårstegn på programmet ... læs mere
NYT fra KE EL installation i Ødum

NYT fra KE EL installation i Ødum

TÆT på at komme i fjernsynet ... læs mere
Ny erhvervsfaglig 10. klasse rykker ind på DjH

Ny erhvervsfaglig 10. klasse rykker ind på DjH

Efter sommerferien vil der for første gang være en erhvervsfaglig 10. klasse på Den jydske Haandværkerskole ... læs mere
Gå til GADEBERG XL i Påsken

Gå til GADEBERG XL i Påsken

Kæmpeudvalg af f.eks. havemøbler ... læs mere
Loading...