|

BANDITTER I HABITTER!

Samtidig med at de store pengeinstitutter kæmper med imageproblemer og kundeflugt i stor skala, skruer de helt vanvittigt på gebyrskruerne på almindelige bankforretninger

Selv om finanskrisen for længst er overstået, og de største banker igen præsterer overskud i milliardklassen, bliver vi kunder afkrævet gebyrstigninger for ganske almindelige bankforretninger, der ikke ses i noget andet EU-land.

Stigningen gælder gebyrer på helt almindelige ydelser som netbank, automathævning, hævning i kasse (snart en saga blot…), indbetalingskort og veksling af valuta.

Siden 2008, hvor finanskrisen for alvor slog igennem, er bankernes gebyrer steget med ikke mindre end 53,4 pct.!

Til sammenligning er det generelle prisindex – dvs. prisstigninger på daglige forbrugsvarer som mad, transport, tøj og fritid steget med 14,5 pct.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Samtidig kan Danmarks Statistik oplyse, at bankernes gebyrer i de øvrige EU-lande i samme periode kun er steget med 8,3 pct.

”Gebyrerne har simpelthen taget overhånd”, lyder et fra seniorøkonom hos Forbrugerrådet ”Tænk”, Morten Bruun Pedersen.

”Det er en meget stor stigning. Og jeg har svært ved at se, at bankernes omkostninger skulle være steget så voldsomt, at de berettiger til en gebyrstigning på 53,4 pct.”, siger han.

Bliv væk

Det er da også ganske uforståeligt, at omkostningerne skulle være løbet løbsk i landets pengeinstitutter, hvilket de heller ikke er…

Omkostningsbevidsthed, effektivitetsræs og stram udlånspolitik har ændret på tingene.

Flere og flere pengeinstitutter har smækket kassen i. Helt bogstaveligt. Man skulle jo nødigt ha’ kunderne rendende i tide og ikke mindst i utide…

Kassen er også smækket i for virksomheder, der har brug for finansiering til den daglige drift eller til ekspansion.

Og ældre kunder med friværdi i fast ejendom er pludselig ikke længere kreditværdige…

Desuden er det svært at få ’foretræde’ hos sin bankrådgiver. Hvis man ringer til vedkommende er der først et ”filter” i form af en telefonsluse, hvor man har medarbejdere til at hindre, at man kommer i kontakt med vedkommende…

Hvidvask er det nye sort

Landets to største pengeinstitutter, Nordea og Danske Bank er begge blevet taget med bukserne nede.

Nordea havde noget kørende i Panama for velhavende kunder med ondt i skatten og Danske Bank har velvilligt vaske sorte penge hvide for den russiske mafia.

Det er der penge i. Mange penge…

Og derfor kan begge storbanker opvise milliardoverskud, samtidig med, at kunderne fosser ud af begge banker. Faktisk har Danske Bank mistet lige så mange kunder, som hele Sydbanks kundeportefølje…

Undersøgelser viser også gang på gang, at de største banker har de mest utilfredse kunder.

Paradoksalt…

I hele mit ‘erhvervsliv’ har jeg som selvstændig i reklamebranchen beskæftiget mig med branding og markedsføring af mangfoldige virksomheder. Derfor undrer det mig såre, at banker vil behandle deres mærke – eller brand – på denne måde. Det virker fuldkommen paradoksalt.

I den ene afdeling i bankerne er der ansat medarbejdere, der møjsommeligt prøver at bygge relationer til kunderne. Det kaldes også CRM – eller på engelsk customer relationship management. Eller branding. Eller markedsføring. Kært barn har mange navne. Og det er langtfra gratis…

I en anden afdeling er der ansat medarbejdere til effektivt at afbryde forbindelsen til virksomhedens kunder – og skabe utilfredshed blandt disse. Det kaldes fokus på omkostninger. Og da banker har forstand på penge, må det jo være godt…

Det første (relationsopbygning) tager det år at bygge op. Men det tager kun sekunder at rive kundetilfredshed ned.

Er service kun omkostninger?

En virksomheds værdi står i et direkte forhold til kundernes lyst til at købe virksomhedens produkter eller serviceydelser. Og denne værdi multipliceres mange gange med kundernes lyst til at genkøbe eller vedblive at være kunde hos virksomheden (også kaldet kundeloyalitet). Derfor er en fast kunde normalt mere værd end en ny.

Men alle virksomheder har deres fokus rettet mod at få nye kunder. Det er også her, man bruger de fleste markedsføringskroner.

Og når man så har fået en ny kunde, gør man sig ikke rigtig ulejlighed med at fastholde dem. Tværtimod retter man blikket efter endnu flere nye og giver dem, der allerede er i folden en ringe service.

Det er da rigtigt, at det er dyrt, at have kunderne til at ‘forstyrre’ de ansatte ude i de enkelte bankfilialer, men spørgsmålet er, om det ikke i længden er dyrere at lade være?

post@eigiljacobsen.dk

 

’SAT PÅ SPIDSEN’ skrives og redigeres af Eigil Jacobsen

Klummen spidder hverdagens nyheder og tildragelser. Både lokalt og nationalt.

Og altid helt respektløst. Ingen kan vide sig sikker på ikke at blive ”sat på spidsen”.

Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



På vegne af Hadsten Vandværk og Neder Hadsten Vandværk fremsendes nedenstående pressemeddelelse

På vegne af Hadsten Vandværk og Neder Hadsten Vandværk fremsendes nedenstående pressemeddelelse

  Fusion mellem de 2 Vandværker i Hadsten                  ... læs mere
Det gik ikke for Tom Møller Kjeldsen, men Søren Bøgeskov fik flot placering

Det gik ikke for Tom Møller Kjeldsen, men Søren Bøgeskov fik flot placering

Cimbern Rally Tyskland 2019 - MinirallySyd mesterskab 2019 - Autoplus Dansk Super Rally 2019 (DM1) ... læs mere
Skarpsindige Uffe!

Skarpsindige Uffe!

Med usædvanligt klarsyn har Alternativets stifter og leder indset, at hans statsministerdrømme forbliver i drømmeverdenen ... læs mere
Rundt om Frijsenborg – Gå for hjertet!

Rundt om Frijsenborg – Gå for hjertet!

Kom tæt på Frijsenborg og de historiske omgivelser, når Hjerteforeningens Lokalkomité i Favrskov og Favrskov Kommune inviterer til hjertesund gåtur i parken ... læs mere
Politisk debat på Den jydske Haandværkerskole

Politisk debat på Den jydske Haandværkerskole

Salen var fyldt af unge mennesker under uddannelse, da ni politikere stille op til 1½ times debat på Den jydske Haandværkerskole. Eleverne der repræsenterede alle skolens uddannelsesretninger både inden for eud- og eux-uddannelserne, var velforberedte med spørgsmål til politikerne ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 415.

Ugens naturbilleder nr. 415.

Velkommen til skønne maj, måneden hvor skoven bliver rigtig grøn ... læs mere
NYT fra Kræftens Bekæmpelse

NYT fra Kræftens Bekæmpelse

Forskere forfølger fedtet ... læs mere
Mads Hoe VINDER i hans debut i Formel 4

Mads Hoe VINDER i hans debut i Formel 4

Det er et lille team med begrænsede midler, så et flot flot resultat! ... læs mere
Til Peder Meyhoff

Til Peder Meyhoff

Besvarelse af spørgsmål stillet i Byrådets spørgetid 30. april 2019 ... læs mere
Anfører fortsætter i Hadsten Håndbold

Anfører fortsætter i Hadsten Håndbold

Anfører Sofie Ladekjær tager endnu en sæson i Hadsten Håndbold, der bliver hendes 5. sæson i Hadsten trøjen ... læs mere
FAGLIG EKSKURSION TIL RØNHAVE APS OG DANISH CROWN, HOLSTED

FAGLIG EKSKURSION TIL RØNHAVE APS OG DANISH CROWN, HOLSTED

Tag med LMO Kvæg på faglig ekskursion torsdag den 9. maj 2019. Vi skal besøge landets største mælkeproducent med 3.500 malkekøer og Danish Crown i Holsted ... læs mere
Loading...