|

Bilerne og badehotellerne

af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Hornbæk Badehotel. Nu var bilen i midten af 1930`erne blevet mere udbredt og populær.

 

 

Jørgen Kjær

Har man fulgt med i den populære TV-serie Badehotellet, vil man sikkert have bemærket, at bilerne har deres helt egen placering på filmens rolleliste og er med til at tegne et tidstypisk billede – både af udviklingen men også af de enkelte personers placering i det sociale hierarki. Grossereren får egen bil, skuespilleren, levemanden Weise kommer anstigende i en åben sportsvogn, og Fies far må derimod tage til takke med en ældre udslidt Ford T. Så ved vi, hvor han hører til på den sociale rangstige, som serien også beskriver. Og denne rangstige var jo hele baggrunden for de populære badehoteller, der skød op i slutningen af 1800-tallet næsten overalt ved de danske kyster.

Hornbæk Badehotel. 

 

Badehotellernes historie hænger tæt sammen med historien om sundhed og sygdom. I slutningen af 1800-tallet skyldtes 14 % af alle dødsfald tuberkulose, og da man fandt ud af, at sygdommen smittede begyndte læger rundtom i landet at tilråde deres patienter søbade og frisk luft ved landets kyster, og tilstrømningen til badehotellerne og badepensionaterne voksede blandt de velstillede borgere, fortæller Lena Nørgaard Munch i sin bog ”Vi har det så dejligt!” med undertitlen ”Badehotellerne, gæsterne og postkortene, som de sendte”. Og det var netop også de velstillede, der både have råd til at tage på badehoteller og anskaffe sig de moderne automobiler, der blev udbredt fra starten af 1900-tallet, og dermed kommer udbredelsen af bilerne på en måde til at følge badehotellernes popularitetskurve i første del af det 20. århundrede. Men medens bilernes popularitetskurve fortsatte med at stige efter anden verdenskrig, faldt badehotellernes med et brag, da ferieture – ofte i egen bil – i det store udland blev populære. I dag oplever badehotellerne en opblomstring, dog ikke i samme grad som tidligere, men det er stadig i dag de lidt dyrere biler, man kan se på badehotellernes parkeringspladser.

Løjtnant Perch’s Flyvemaskine foran “Hotel Kong Frederik”. Han foretog rundflyvninger over øen for 10 kr. pr deltager. Længere mod syd var et stort stykke af stranden ind mod klitterne indhegnet til flyveplads. Det var løjtnant Perch fra Esbjerg, der her havde basis for sin rundflyvning. Hans lille maskine kunne flyve med en passager ad gangen – til nød kunne der være to – og hver flyvetur kostede 10 kr. Løjtnant Perch havde nok at gøre. Der var mange, der gerne vil prøve en tur i luften, for at se Fanø ovenfra, fortæller Leif Ørndorf. Bemærk også rutebilen, der sikkert har kørt gæster , der er kommet med færgen fra Esbjerg til Nordby, til badehotellet.

 

Dårlige veje til mange badehoteller

Badehotellerne blev jo naturlig placeret ved kysterne, ofte ved allerede populære badestrande som for eksempel Øresundskysten nord for København og langs Strandvejen opstod mange kysthoteller. Her havde jernbanen allerede gjort transporten til badehotellerne nem og dampskibe, der kunne lægge til ved badehotellerne, var også en populær transportform. Det var oven i købet muligt at passe sit arbejde i København medens resten af familien nød ferien.

Badehotellerne på Fanø var nogle af landet bedste besøgte badehoteller, og et af dem var ”Kongen af Danmark”, der åbnede i 1893, og havde sin glansperiode i 1930`erne, men også i 1950`erne, hvor dette postkort er fra, var der liv omkring det.

 

Det blev også populært blandt det københavnske borgerskab at tage på søndagsudflugter og ferieophold på badehotellerne i deres nyerhvervede automobiler.

Andre steder i landet var det lidt mere kompliceret, at nå frem til de populære badehoteller. En tur til for eksempel de populære badehoteller i Skagen omfattede nærmest flere dagsrejser. Først med dampfærgen fra København til Aalborg, og derefter med tog til Frederikshavn, hvor man steg over i en hestevogn til den sidste del af turen til Skagen. Den kørte kun en gang om ugen, og turen kunne tage 6-7 timer, hvis man da var så heldig, at kunne køre helt til målet. Fra Aalbæk var vejen nemlig i så dårlig forfatning, at det kunne være hurtigere at gå på egne ben. Denne tur blev dog noget nemmere, da jernbanen til Skagen blev anlagt i 1890.

 

Bulbjerg Badehotel lå så yderligt, at det i de første mange år kun kunne nås med hestevogn, og senere med private eller lejede automobiler. Mange badehoteller sørgede nemlig ofte selv for transporten af gæsterne fra de offentlige transportmidler til badehotellet. Enten med hestevogn og senere bil, eller i et samarbejde med en lokal vognmand.

Mange andre badehoteller kunne i de første mange år kun nås med hestevogn, og det var for manges vedkommende derfor en stor lettelse, da bilerne vandt indpas i starten af forrige århundrede. Nu kunne man nå feriedestinationen på forholdsvis kort tid, og de mange badehoteller havde deres storhedstid frem til starten af anden verdenskrig.

 

Bilerne bliver en del af konceptet

Flere badehoteller lavede naturligvis plads til bilerne – de var en del af udviklingen og et godt tegn på gæsternes økonomiske formåen. I tiden efter første verdenskrig var der således på Skagen Badehotel indrettet 39 garager til gæsternes automobiler, eller selvejerkøretøjer, som de blev kaldt, og egen flyveplads med hangar til otte af gæsternes private flyvemaskiner manglede heller ikke. Sågar en fortøjningsplads til datidens populære luftskibe var med i overvejelserne.

Jeckels Hotel i Gl. Skagen var et af tidens populære badehoteller. -Med udbredelsen af automobilet blev transporten nemmere. På det store Skagen Badehotel og mange andre tilbød man bilgarager. I Skagen kunne man endda også lande med sit fly, ligesom de lagde an til at lave en luftskibsfortøjning. Så jo hotellerne fulgte skam med tiden. Der var prestige i bilerne, men ikke hvis man var nyrig gullashbaron med dårlige manerer, fortæller Lene Nørgaard Munch.

 

Det var efter tidens normer derimod forholdsvis nemt at komme til badehotellerne ved Blokhus med offentlige transportmidler som først færge og tog, og da mange af gæsterne efter første verdenskrig fik egen bil udvidede Klitgaards Badehotel således med både garageanlæg og benzintank. Udover god plads til bilerne var indlagt elektricitet og opretstående klaver også argumenter, når badehotellet skulle anprises.

 

Man kan også læse meget automobilhistorie ud fra de biler, der vises på kostkortene med badehotellerne. For eksempel på dette postkort fra Marielyst Østersøbad, hvor gæsterne er ankommet i automobil med bagagen på taget. Det fremgår ikke om det er gæsternes bil eller en hotellet har stillet til rådighed. Det er dog sandsynligvis en taxa med landaulet karosseri (man kan ane et taxameter ved førerpladsen), og den er fra omkring 1910. Den er efter al sandsynlighed europæisk bygget, og formentlig fransk. En lidt pudsig detalje ved billedet er, at bilen tilsyneladende ikke er indregistreret. Det virker lidt underligt at køre rundt i en taxa uden nummerplade, det var også dengang i modstrid med alle regler.

 

Mange steder blev der også indsat rutebiler fra jernbanestationen til de mere afsides liggende badehoteller.

Det blev senere lidt mere almindeligt at holde ferie, og borgerskabet fra den lidt højere middelklasse meldte også deres ankomst, og ofte i egen bil. Og havde man råd til at holde en forholdsvis dyr ferie på et badehotel, skulle dem derhjemme da også lige have at vide, at man var der, og havde råd til det. Der blev derfor sendt tonsvis af postkort hjem – det var i øvrigt i samme periode at postkortene for alvor vandt udbredelse – ofte med motiver af badehotellerne og livet omkring dem.

Hotel Vedersø Klit kunne nås både med egen bil og rutebil fra nærmeste station. Digterpræsten Kaj Munk stod stærkt i området, så ingen spiritusbevilling, det fik man først i 1951.

 

Og for at et badehotel var med på seneste mode, skulle det jo også vise, at bilen var en del af konceptet, hvorfor man på flere af postkortene ser biler foran og ved badehotellerne. Og det er netop disse postkort, der er basis for denne artikel. Tidligere omtalte Lene Nørgaard Munch og postkortsamleren Leif Ørndorf har velvilligt bidraget med postkort fra deres samlinger.

 

 

I det jyske stod afholdssagen højt, og man skal helt op i 1960`erne før der blev givet alkoholbevilling på alle badehoteller. Der blev annonceret med Afholds- og Badehotel som her i Aalbæk.

 

 

Kuffertmærker var populære. Med disse kunne man imponere andre gæster og måske hotellets personale. En fyldt kuffert tydede på stor rejseaktivitet og erfaring. Hotellerne brugte dem som reklame og her har b bilerne også fået deres plads.

 

 

 Efterhånden blev vejforholdene til Gl. Skagen så gode at man fint kunne køre i bil dertil.

 

 

I TV serien Badehotellet har bilerne fået deres egen placering på rollelisten. De fortæller, hvem der har råd til bil og hvilken?

 

Selv om Vallø Strandhotel ved Køge henvendte sig til det bedre borgerskab fra både København og Køge, ankom mange også til aktiviteterne på cykel. Kort sendt 1931.

 

Det populære Svinkløv Badehotel lå så yderligt at det kun kunne nås ad små veje. I starten var det nemmest at køre med hestevogn på grusvejene, senere blev bilen helt afgørende for dets popularitet.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Kvantecomputeren
18. feb. 2020

Kvantecomputeren

Fastelavnsfest
22. feb. 2020

Fastelavnsfest

Loading...

Syng fra den blå.

Syng fra den blå.

Det er i morgen søndag den 16.februar kl- 14 - 15 - fri entre ... læs mere
Irsk aften i Sløjfen

Irsk aften i Sløjfen

Lørdag d. 7. marts afholder de 4 Lions klubberne i Favrskov igen Irsk aften i Sløjfen i Hadsten ... læs mere
Haserderet NARKO-kørsel

Haserderet NARKO-kørsel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Foredrag: Genforeningen 1920-2020

Foredrag: Genforeningen 1920-2020

Bliv klogere på Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920 ... læs mere
Brugermøder i Favrskov Biblioteker & Kulturhuse

Brugermøder i Favrskov Biblioteker & Kulturhuse

Kom i dialog med dit lokale bibliotek og kulturhus på det årlige brugermøde ... læs mere
2 indbrud i Favrskov

2 indbrud i Favrskov

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Klummeredaktøren holder vinterferie

Klummeredaktøren holder vinterferie

Politikere og andet godtfolk i Favrskov og omegn inkl. Grønland og Færøerne kan slappe af det næste stykke tid. Ingen bliver ”sat på spidsen” igen før i uge 9… ... læs mere
2 indbrud i Favrskov

2 indbrud i Favrskov

Østjtyllands Politi oplyser ... læs mere
Socialdemokratiet i Favrskov vil afskaffe Dansk kultur.

Socialdemokratiet i Favrskov vil afskaffe Dansk kultur.

Af Anders G. Christensen, Formand for Teknik og miljøudvalget, Byrådsmedlem for Venstre, 1. Suppleant til Folketinget for Venstre i Østjylland ... læs mere
Loading...