|

Borgerne havde mange spørgsmål til Banedanmark

Det vil vare op til seks år før banestrækningen mellem Aarhus og Langå er elektrificeret, overskæringer er lukket, og nye broer bygget øst og vest for Hadsten.

Et par hundrede interesserede var i Sløjfen for at høre om Banedanmarks planer i Hadsten og omegn.

Men man skal jo starte et sted, og det sted var borgermødet mandag i Hadsten. Kulturhusets store sal var næsten fyldt med videbegærlige og lyttende borgere. Der var mange spørgsmål, og næsten lige så mange svar.

Både Banedanmark og Favrskov Kommune mødte med en hel stab af teknikere. Banedanmark gav en grundig orientering om hvert enkelt projekt i Favrskov, fra Haarvad til Laurbjerg. Det hele ledsaget af tekster og tegninger, men alligevel efterspurgte nogle spørgere flere skitser, ikke mindst visualiseringer af de påtænkte broer. Der var en del frygt for, at nye store broanlæg skal skæmme natur og landsbyer. Ikke mindst Lerbjerg-borgerne frygter fremtiden, når baneoverskæringen lukkes, og der bygges en ny voldsom høj bro til erstatning. Mange vil hellere have en tunnel under jernbanen, men man forstod på svarene, at det nok ikke kan lade sig gøre. Høj grundvandsstand og lerjord umuliggør en tunnel.

Overkørslen i Lerbjerg skal lukkes. Borgerne vil gerne have en tunnel i stedet, men må nok se frem til et stort broanlæg.

Mest snak var der – ikke uventet – om hævningen af broen som går midt igennem Hadsten. I de første planer skulle broen lukkes for al trafik i op til ti måneder. Men en række højlydte protester fik Banedanmark til at se på sagen igen. På borgermødet blev det oplyst, at det nye projekt kan laves, så broen kun lukkes for trafik i 4-6 uger. Man vil simpelt hen skære en del af det tykke betonlag af broen, og erstatte det med en lettere stålkonstruktion. På den måde bliver gennemkørslen for togene 75 centimeter højere, hvilket er nødvendigt for de el-drevne tog.

Landevejsbroen over Hadsten kan nøjes med at være lukket i 4-6 uger i stedet for i trekvart år.

Der blev også snakket en del om de høje master, som skal levere strømmen til togdriften. Masterne bliver otte meter høje, og skal stå med 60-100 meters afstand. Mange huse langs banelinjen vil få pålagt servitutter, så f.eks. træer og flagstænger har en vis afstand til banelinjen. Der skal de næste par år forhandles med hver enkelt husejer om både det praktiske og eventuel erstatning. Foreløbig starter Banedanmark med at rydde træer og andet på egne arealer, det sker i løbet af efteråret.

Landevejsbroen over Hadsten kan nøjes med at være lukket i 4-6 uger i stedet for i trekvart år.

Endelig blev det på borgermødet oplyst, at man sideløbende med alt det andet anlægger noget der ligner en station i Laurbjerg. Eller i hvert fald et stoppested. Kommunen sørger for parkeringsanlæg på stedet, og de første tog stopper planmæssigt i Laurbjerg i december 2021.

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Redan støtter Natteravnene i nærområdet

Redan støtter Natteravnene i nærområdet

Natteravnene er en frivillig social forening med 150 lokalforeninger, - i alt 3500 personer på landsplan ... læs mere
Spritbilist i Hammel

Spritbilist i Hammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Mange har budt ind på direktørjob i Favrskov

Mange har budt ind på direktørjob i Favrskov

31 ansøgere vil være Favrskov Kommunes nye direktør for Social og Sundhed ... læs mere
InSide med i forskningsprojekt

InSide med i forskningsprojekt

Sammen med 34 andre kulturhuse deltager InSide i et stort forskningsprojekt ... læs mere
Hvilken kurs sætter de i Venstre?

Hvilken kurs sætter de i Venstre?

Svaret blæser i vinden… ... læs mere
Jazz i Café Sløjfen

Jazz i Café Sløjfen

Red Hot Four+1 leverer den gode frokostjazz stemning ... læs mere
Få sat pris på guldet!

Få sat pris på guldet!

Besøg vurderingseksperterne fra Lauritz.com i Lilleåsalen og få sat pris på arvegodset ... læs mere
Vi var folket

Vi var folket

Hvordan står det egentlig til i den tidligere Østblok? ... læs mere
Vil du også mindske din kræftrisiko i 2020?

Vil du også mindske din kræftrisiko i 2020?

Ved du, hvorfor man får kræft? Det er spørgsmål, vi er mange, der gerne vil have svar på. Kræft er en folkesygdom, men heldigvis er der håb endnu, for 4 ud af 10 kræfttilfælde kan forebygges ... læs mere
Loading...