|

Chevrolet Camaro var i 1966 General Motors svar på Ford Mustang.

-og hør hvordan støj fra naboen kan være sød musik 45 år senere!
Om en CAMARO i Hadsten – skrevet af Jørgen Kjær, tandlægen fra Hadsten, der ved alt om køretøjer

Der findes forskellige måder at blive vækket på. Mere eller mindre behagelige. Til førstnævnte hører liflig fuglekvidder og hanegal, og så lige de morgener hvor naboen starter sin vellydende V8-motor ved 6-tiden. Det er en god start på en sommerdag.

 

En mere ubehagelig opvågnen fik man på direktionsgangene hos General Motors, da man erfarede at Ford havde præsenteret sin senere så berømte Ford Mustang. Det skete i 1964, og man var hos General Motors så sikker på egen igangværende succes, at man nærmest blev taget på sengen. Først 2 år senere var man klar med svaret på konkurrentens succes: Chevrolet Camaro. Samtidens motorpresse beskrev den som bedre end Mustang, selvom den aldrig nåede samme salgstal.

I efteråret 1966 præsenteredes så endelig den nye 2-dørs hardtop med en 5,7 liters V8 motor, der kunne yde 295 HK og var forsynet med valgfri firetrinsgearkasse eller to-trins automatisk Power Glide. Den blev beskrevet som en solid bil, der var godt skruet sammen, men uden de store tekniske nyheder.

Accelerationen var med 0-100 km/t på 6,9 sekunder usædvanlig god, benzinforbruget på ca. 7,5 km på en liter ved 100 km/t var knap så acceptabelt, men spillede sikkert ikke den store rolle for de bilister, der havde råd til at købe en Camaro. Sidstnævnte forholdsvis store benzinforbrug var dog med den begyndende miljøbevidsthed en torn i øjet på mange.

Køreegenskaberne blev beskrevet som tilfredsstillende, bortset fra kørsel på meget ujævn vej, hvor baghjulene kunne steppe og give udskridninger. Bilen kunne køres blidt og behersket, men der var som nævnt også mulighed for hurtig acceleration, ligesom tophastigheden på omkring 200 km/t var nok til at vise konkurrenterne at Chevrolet var på banen.

Camaro var fortrinlig til hurtig transport på de lange stræk, og for en rutineret bilist fandtes der ikke den fjerneste træthed efter 500 km/t, som en dansk motorjournalist præsenterede bilen, uden at den dog opnåede større salgstal i Danmark.

Bremserne levede også op til præstationerne.

Nutidens ejere af Chevrolet Camaro kan nikke genkendende til beskrivelserne af bilens præstationer.

Den første generation, som man betegner de første års modeller af Chevrolet Camaro, blev bygget udelukkende for at markere sig overfor Ford Mustang. Det lykkedes også med de kraftigere motorer, selvom komforten inden døre blev betegnet som bedre i Fords biler.


I dag er modellerne fra den såkaldte første generation mest eftertragtede, og har næsten opnået kultstatus i både USA og Danmark samt mange andre lande. Alle første generationsudgaverne var enten 2-dørs coupe eller convertibleudgaver, og de åbne er naturligvis mest eftertragtede.

De efterfølgende generationer af Camaro var langt bedre biler end de første udgaver, -men det er de første årgange vi helst vil have, fortælles det fra amerikanerbilentusiaster.

Og historien om Camaro er ikke slut endnu, man har nu præsenteret 5. generation af Camaro.

Man kan næsten sige at legenden er tilbage på banen. Den nye 2008 model er tydeligt inspireret af 1969-succesmodellen, og lige bortset fra Fiat 500 er der vist ikke set mere vellykkede ”genoptryk” af en bilmodel.

Her ejeren Jesper Hoe ved hans flotte Camaro fra 1967

 

Maling og kit skjuler meget skidt

Tilbage til naboen med det vellydende vækkeur.

Han købte sin første Camaro i 1994. Den var i en stand, der krævede, at den skulle restaureres.

-Men den var i rigtig god stand af en dansk bil at være, fortæller Jesper Hoe. Den første ejer var en slagtermester i Århus og Jesper blev 4. ejer af bilen, som han restaurerede i løbet af et halvt års tid. Bilen var en Chevrolet Camaro SS fra 1967. Han deltog flittigt i mange amerikanerbiltræf, og var selv med til at arrangere et par stykker i Århus.

Jesper, der til dagligt kører lastbil, er ikke bange for de lange ture i den gamle bil og har flere gange været til træf i Sverige sammen med samleversken Kit og børnene Mads og Mille.

Her Mille og Mads ved den flotte CAMARO

-Jeg ville dog gerne have en åben bil og kom i kontakt med Camaro-skrotten i Gøteborg. De havde netop en Camaro RS (Rally Sport) fra 1967 til salg, fortæller Jesper begejstret. Den havde kørt fra ny i Frankrig og var blevet restaureret dernede inden den kom til Sverige.

–Jeg vil nu hellere kalde det ødelagt end restaureret, sukker Jesper, for under den flotte fremtoning og lak var den noget dårlig og rusten.

 –Det har været en dygtig maler, smiler Jesper, der nu alligevel er glad for sit køb. En cabriolet med elektriske ruder og elektrisk kaleche er ikke en helt almindelig udgave. Den har nu været skilt ad i atomer. Jesper håbede den kunne være færdig til eftersæsonen samme år. Men da Jesper er noget nær perfektionist, kom restaureringen i stedet til at vare et par år.

Jesper Hoe har det som så mange andre bilentusiaster, en bil er ikke nok, så da han så et godt tilbud på endnu en åben Camaro i Tyskland kunne han ikke styre sig.

–Den er også fra 1967 og bliver stillet på lager indtil videre, forklarer han til sin lidt undrende nabo.

 –Det er godt at have noget at sælge ud af, hvis det skal blive dårlige tider, forklarer Jesper underfundigt, og fortæller samtidig at han også har købt sig et ”Hot-rod-projekt”.

-Jeg var så heldig et finde en god bil i England, og den skal laves inden jeg måske går i gang med den anden Camaro. Og med sønnen Mads`s interesse for de ældre amerikanerbiler bliver det måske senere et fælles projekt.

Jespers første Camaro blev solgt da han købte den nye i Sverige.

Jesper Hoe, der bor i Hadsten er medlem af ”American style Car Club Hadsund”. Jesper mener denne klub passer bedst til hans temperament.

–Den passer til os gamle med småbørn, slutter Jesper med et smil.

Jesper er ikke blot nabo til forfatteren af denne lille artikel, men også til Dansk Vintage Motor Clubs klubhus i Hadsten.

Der er igennem årene importeret en del brugte Chevrolet Camaro til Danmark, og ejerne af disse organiserer sig for det meste i de forskellige amerikanerbilklubber.


     

www.chevrolet-camaro.dk kan man finde næsten alle tænkelige oplysninger om modellen lige fra billeder af medlemmernes biler til oplysninger om hvilke beløb, der er betalt i registreringsafgift ved import til Danmark.

Med venlig hilsen

Jørgen Kjær

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



VILLAERNE "VESTA" OG "STENTEN"

VILLAERNE “VESTA” OG “STENTEN”

Det kan ærgre, at mange gamle villanavne gennem tiden er forsvundet. Kurt Villy har fået hjælp til at opsnuse nogle af dem ... læs mere
HØSTDAGENEs overskud sendes videre

HØSTDAGENEs overskud sendes videre

Arrangementet VETERAN HØSTDAGENE på Koldkjærgård afleverer årets overskud til HOSPITALSKLOVNENE ... læs mere
Sorteper til Favrskov Kommune

Sorteper til Favrskov Kommune

af Christian Møller-Nielsen Landsbækvej 90A 8450 Hammel (V), medlem af regionsrådet i Region Midtjylland ... læs mere
NYT fra Kræftens Bekæmpelse

NYT fra Kræftens Bekæmpelse

Årets Stafet er den største nogensinde ... læs mere
Tilbagetrukne Fødevarer

Tilbagetrukne Fødevarer

Gærvækst i økologisk skyr ... læs mere
Frokostjazz i Café Sløjfen

Frokostjazz i Café Sløjfen

Lørdag d. 26. maj kl. 12 er der frokostjazz med ét af de mest kendte og rutinerede orkestre i Danmark, nemlig The Spirit of New Orleans ... læs mere
MOTORSPORT

MOTORSPORT

Esben Hegelund: ”Dejligt med et hattrick” ... læs mere
Sct. Georgs Gildets forårstur for besøgsmodtagere og besøgsvenner.

Sct. Georgs Gildets forårstur for besøgsmodtagere og besøgsvenner.

Sct. Georgs Gildet i Hadsten havde traditionen tro inviteret Ældre Sagens besøgsmodtagere og besøgsvenner på den årlige forårstur ud i naturen omkring Hadsten ... læs mere
Danmark ligger i bund, når det gælder frivilligt arbejde

Danmark ligger i bund, når det gælder frivilligt arbejde

Selv om Danmark i særklasse bryster sig af at være et foreningsland, så bliver vi overhalet af en række europæiske lande, når det gælder medlemmernes vilje til at yde en frivillig indsats ... læs mere
Hadsten-opgøret i Formel 5

Hadsten-opgøret i Formel 5

2. afd af Danmarksmesterskabet er kørt på Jyllandsringen ... læs mere
Når Danmark er smukkest

Når Danmark er smukkest

En dejlig dag med høj sol og masser af varme ... læs mere
Loading...