|

De originale emaljenummerplader skal bevares!

af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Denne bil skal ifølge opslag på Facebook netop være afmeldt til trods for den stadig havde 5 år til næste syn.

 

 

Af Jørgen Kjær

 

-Så skete det igen! Det sker heldigvis sjældent, men en gang imellem oplever man alligevel, at nogle mennesker ikke har respekt for de historiske værdier og for kulturarven, lyder det lettere harmdirrende fra Johnny B. Rasmussen fra Slagelse, der selv er ejer af klassiske køretøjer.

I dag kan man købe historiske nummerplader i sort emalje til ældre køretøjer op til 1976. Den grænse er naturligvis sat i forhold til den periode, hvor nummerpladerne var lavet med sort emalje med hvide bogstaver. De er dog at betragte som kopier rent historisk set. Ikke alle biler fra før 1976 har været afmeldt i motorregistret og har derfor stadig de originale nummerplader. De skal naturligvis bevares, som de originale bilhistoriske dokumenter, de i virkeligheden er! Men nogle gange går det desværre galt – øv, synes mange entusiaster!

-Jeg synes, de originale gamle nummerplader er noget, der er meget væsentligt at passe på. Der er vi jo kun kustoder, der ville jo lyde et ramaskrig, hvis nationalmuseet brændte dokumenter, malerier eller andet, alene fordi de ikke “gad” opbevare det længere, mener Johnny B. Rasmussen, der nu vil opfordre bestyrelsen i Motorhistorisk Samråd til at se på problematikken!

-Jeg hører af og til, at de gamle plader bliver afleveret på motorkontoret, men jeg reagerer nu, da jeg for nyligt så en brun Granada, der var sat til salg her på Facebook af den nuværende, og den tidligere ejer opdager så, at den nu er afmeldt. Øv.

-Det her handler i al sin enkelhed om biler og motorcykler, der stadig er registreret på de oprindelige emaljeplader. Når den slags afleveres på motorkontoret, går de tabt for evigt. Jo vist kan man senere købe nogle kopier… KOPIER!! Men de historiske dokumenter, som pladerne er, kommer ikke tilbage, pointerer Johnny B. Rasmussen.

-Ja, jeg kan godt høre nogen hvæse “Hans bil, hans ejendom, hans beslutning” Men nej, det er et fælles værdisæt, vi sammen skal passe på. Det er din og min kulturarv, hvor der følger visse forpligtigelser med i ejerskabet. Kan man ikke sikre pladerne af en eller anden grund, så må køretøjet videre til den rette, om man så skal forære det bort, det må være vigtigere end andre hensyn, synes Johnny B. Rasmussen.

-Man bør vide, at ved ejerskabet af et køretøj med dets oprindelige emaljeplader, der demonstrerer dansk historik, følger en pligt til at bevare dette stykke historie. Historie kan kun bevares, hvis det skal holde sin værdi. Historie kan ikke genskabes, for så er det ikke længere historie.

 De gamle originale emaljenummerplader kan være at betragte som en kulturarv, en slags historisk dokument, man som ejer af et køretøj, hvor disse er bevaret, har pligt til at sikre for vore efterkommere. Særligt de gamle gule nummerplader fra erhvervskøretøjer, kan ikke – endnu forhåbentlig – erstattes med historiske nummerplader.

 

-Der findes i dag, ifølge siden www.nrpl.dk, i runde tal 10.000 observationer af oprindelige emaljenummerplader, hvoraf nogle nok ikke eksisterer mere. Der bliver desværre kun færre, da pladerne bliver destrueret ved indlevering.

-Jeg vil tage initiativ til at dette spørgsmål løftes ind i Motorhistorisk Samråd, med det håb at det muligvis kan tages med i en kommende revision af regelsættet for historiske nummerplader. Det skal være mit håb at et sådan køretøj, med de oprindelige nummerplader, ikke umiddelbart kan afmeldes. Måske en løsning kan være at nummeret i en periode kan gøres uvirksom, men pladerne bør og skal følge køretøjet, forklarer Johnny B. Rasmussen.

-Jeg siger bare, indtil da: “Du må ikke fucke med min kulturarv!!”

Måske en løsning kan være, at de gamle originale nummerplader kan opbevares på Motorkontoret eller måske ved Motorhistorisk Samråd i en periode, indtil de gamle køretøjer restaureres og kan genindregistreres. Måske kan ejeren af et køretøj med de originale emaljenummerplader selv få en særordning, hvor han kan få lov at bevare de gamle emaljenummerplader, indtil køretøjet er restaureret og kan indregistreres igen. Måske en slags “timeout” mens man renoverer bilen!

VeteranPosten kan kun give Johnny B. Rasmussen ret, der må ikke forsvinde flere af de originale emaljenummerplader. En helt særlig udfordring er for eksempel de gule emaljenummerplader, der endnu ikke kan fås som historiske nummerplader.

VeteranPosten vil gerne være med til at sprede budskabet, og det kan måske være med til at redde nogle af de originale emaljenummerplader med lidt større opmærksomhed på denne del af vores kulturhistorie.

 

Billedtekster:

100: Denne bil skal ifølge opslag på Facebook netop være afmeldt til trods for den stadig havde 5 år til næste syn.

0243: De gamle originale emaljenummerplader kan være at betragte som en kulturarv, en slags historisk dokument, man som ejer af et køretøj, hvor disse er bevaret, har pligt til at sikre for vore efterkommere. Særligt de gamle gule nummerplader fra erhvervskøretøjer, kan ikke – endnu forhåbentlig – erstattes med historiske nummerplader.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

MOTORSPORT

MOTORSPORT

Esben Hegelund: ”Dejligt med et hattrick” ... læs mere
Sct. Georgs Gildets forårstur for besøgsmodtagere og besøgsvenner.

Sct. Georgs Gildets forårstur for besøgsmodtagere og besøgsvenner.

Sct. Georgs Gildet i Hadsten havde traditionen tro inviteret Ældre Sagens besøgsmodtagere og besøgsvenner på den årlige forårstur ud i naturen omkring Hadsten ... læs mere
Danmark ligger i bund, når det gælder frivilligt arbejde

Danmark ligger i bund, når det gælder frivilligt arbejde

Selv om Danmark i særklasse bryster sig af at være et foreningsland, så bliver vi overhalet af en række europæiske lande, når det gælder medlemmernes vilje til at yde en frivillig indsats ... læs mere
Hadsten-opgøret i Formel 5

Hadsten-opgøret i Formel 5

2. afd af Danmarksmesterskabet er kørt på Jyllandsringen ... læs mere
Når Danmark er smukkest

Når Danmark er smukkest

En dejlig dag med høj sol og masser af varme ... læs mere
NYT fra Kræftens Bekæmpelse

NYT fra Kræftens Bekæmpelse

Genetiske fingeraftryk viser kræftcellers svage punkter ... læs mere
Sara Kjærsgaard skifter til ligaklub

Sara Kjærsgaard skifter til ligaklub

Stregspilleren Sara Kjærsgaard kom til Hadsten Håndbold fra TTH Holstebro i ligaen og nu forlader hun efter fire sæsoner klubben, til fordel for en ligaklub igen ... læs mere
Der er brug for dig i Røde Kors Butikken i Hadsten!

Der er brug for dig i Røde Kors Butikken i Hadsten!

Vores gode butik i Hadsten har ledige frivillige jobs​!​ ... læs mere
Mandag er fiskedag i Hadsten

Mandag er fiskedag i Hadsten

FISK ER SUNDT - Besøg JJ-Fisk fra midt formiddag foran Kvickly i Hadsten ... læs mere
HADSTENS FREJDIGE SØMAND

HADSTENS FREJDIGE SØMAND

Fundet af et gammelt postkort ledte Kurt Villy på sporet af en saftig sømandshistorie. Fra dengang, skibene var af træ og mændene af jern ... læs mere
Racertalentet fra Volstrupvej

Racertalentet fra Volstrupvej

Martin Harritz Nielsen kører Formel 5 ... læs mere
SPORTS-skribenter søges af PingvinNyt

SPORTS-skribenter søges af PingvinNyt

Er det dig/jer vi mangler ? du behøver nødvendigvis ikke selv at kunne skrive, da størstedelen af arbejdet er, at indsamle og formidle allerede skrevne artikler om sporten i. Du er måske allerede idag medlem af en klub, som du ... læs mere
Loading...