|

Den der har grisen bestemmer prisen. Og den der betaler prisen får grisen!

Af Motorredaktør Jørgen Kjær Hadsten

Lynge S. Jørgensen har flere kontakter i Tyskland, der er interesserede i at købe gode eksemplarer af dansk samlede Ford A og andre førkrigsbiler.

 

Jørgen Kjær

 

Diskussionen om man kan tillade sig at eksportere klassikere med en dansk historie dukker jævnligt op. Især når det måske drejer sig om dansk samlede biler fra før anden verdenskrig, kan følelserne komme i krog. Det skete da også, da Lynge S. Jørgensen, forhandler af klassiske køretøjer annoncerede, at han, nu da grænserne efter coronanedlukningen nu er åbne igen, mangler gode regulære Ford A til eksport. Forskellige typer kunne være interessante, og en enkelt Ford T kunne også komme på tale.

Det kan stadig bringe sindene i kog, når man ser en Ford A på en trailer på vej mod den tyske grænse.

 

Der er i tidens løb eksporteret mange førkrigsbiler fra Danmark, i en periode var især hollændere kendt for at hente stribevis af Ford A i Danmark, men også fra andre lande som for eksempel Tyskland har interessen været stor.

Priserne i Danmark har åbenbart været interessante samtidig med at der har været forholdsvis flere førkrigsbiler bevaret langt op i tiden.

Reaktionen på ovennævnte efterlysning udeblev da heller ikke. Kunne man tillade sig at eksportere en dansk kulturarv? Burde de ikke bevares i Danmark: Men som overskriften lyder, den der har grisen bestemmer prisen. Og den der betaler prisen får grisen! Og da Danmark i modsætning til for eksempel Norge ikke har nogle eksportrestriktioner for klassiske køretøjer som kulturarv, bliver det oftest et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Og udbuddet – og priserne i Danmark er åbenbart i øjeblikket så interessante, at specielt tyskerne har fået øjnene op for dette marked.

Lynge S. Jørgensen fik flere tilbud på sin efterlysning, blandt andet på Ford AA og Tudor. -Det er dog ikke blevet til nogen handler endnu i denne omgang. Jeg vil lige pointere, at jeg altid fortæller folk, at jeg køber deres biler med henblik på eksport, understreger han.

 

Harmen i reaktionerne på efterlysningen var ikke til at tage fejl af, for nogle tangerede det nærmest landsforræderi at eksportere sådanne køretøjer, andre så lidt mere pragmatisk på det:

Henrik Bendix Thostrup kommenterede således på Facebook: I mine unge dage blev jeg også tosset over at høre, når biler med dansk historie gik til udlandet, og ja det er surt at høre, at der går biler ud, heldigvis kommer der også biler den anden vej. Men ved I, at mange af de biler, som går ud af landet, HAR været udbudt til salg, men i stedet for at købe dem og betale nogenlunde, hvad der forlanges, så kommer man med en masse dumme kommentarer og bud på det halve eller mindre, og når så der er nogen i udlandet, som køber ubeset og betaler den forlangte pris, hvorfor tror man så at bilerne går ud af landet.

Det er ikke kun er perfekte biler der kan sælges til eksport – denne er solgt tidligere af Lynge S. Jørgensen.

Dertil kommenterede Brian Lind Jensen: Det går sgu begge veje. Kan godt forstå at man sælger dertil hvor der betales mest. Det gør udlandet jo også i stor stil til os danskere, så lad være med at pive.

-Selvfølgelig vil man have mest for sit veterankøretøj, men jeg ser da, at der er grund til bekymring for at sikre kulturarven, skriver Jacob Møller Svenningsen, og fortsætter -Der er en grund til at nogle gamle bygninger er bevaringsværdige. Det er for at de ikke skal rages ned, fordi de er uerstattelige. Det samme gælder visse veterankøretøjer, som er del af den danske historie.. Desværre gælder der ikke nogen lov for at sikre deres historie.

Jan Christiansen skriver henvendt til skeptikerne: Jeg tror da, at det står jer frit for at købe bilerne, så de ikke skal eksporteres.

 

Søren Sørensen fra Læborg Autohandel har også oplevet stor interesse fra købedygtige tyskere til danske førkrigsbiler, men han er nu stoppet med at annoncere i tyske medier.

 

Ser skævt til eksport

-Det er korrekt, at nogle ser skævt til, at Ford A biler bliver eksporteret ud af landet. Det handler i deres øjne om dansk kultur. Jeg forstår godt deres tanker, men samtidig må vi se i øjnene, at markedet for førkrigsbiler er vigende i Danmark. Ofte har de biler, jeg eksporterer, været annonceret til salg i Danmark i meget lang tid uden at blive solgt, forklarer Lynge S. Jørgensen, da VeteranPosten forlægger ham problematikken.

-Der er dog bestemt ikke nogen fare for, at vi i Danmark løber tør for Ford A – der er masser af dem. Der kan måske være en lille gevinst hos ejerne ved, at der bliver tyndet ud, så priserne kan stige lidt igen. Det er jo egentlig ærgerligt, at en fin Ford A Tudor kan købes for under 100.000 kr., når man ved, at det sagtens kan koste tæt på det dobbelte at restaurere en. Jeg har kun eksporteret til Tyskland og har i øjeblikket 3 aftagere dernede.

-Jeg spurgte en af min aftagere Dietmar Henschel som bor i Frohburg i det tidligere Østtyskland om grunden til at A er mere populær i Tyskland, forklarer Lynge S. Jørgensen.

 

Mangler førkrigskøretøjer i Tyskland

Dietmar Henschel fortæller, at førkrigskøretøjer igen er ved at være eftertragtede i Tyskland blandt gruppen af entusiaster, der vil ofre op mod et par hundrede tusinde kroner på et klassisk køretøj, som de også kan køre i.

Der er ikke bevaret så mange førkrigskøretøjer i Tyskland, de fleste blev ødelagt under krigen og efter krigen blev de overlevende inddraget. Før krigen var/skulle tyskerne være loyale overfor deres egen bilproduktion, BMW, Horch, Audi, Wanderer eller Mercedes, og der blev ikke importeret mange amerikanske biler eller for den sags skyld dansk samlede Ford A. I dag er de overlevende førkrigsudgaver af tyske biler meget dyre, og det er svært at skaffe reservedele, fortæller Dietmar Henschel.

-Derimod er en Ford A en betalbar klassiker, let at køre og reparere, og næsten alle reservedele kan skaffes nærmest fra dag til dag. Det tiltaler mange af vores kunder, der faktisk ligger i aldersgruppen lige fra 30 til 80 år. Også de unge entusiaster i Tyskland vil nu gerne have en køreklar førkrigsklassiker til godt 100.000 kr, og gerne en amerikansk, som er en sjældenhed i Tyskland, fortæller Dietmar Henschel.

Der har faktisk været en Ford A ”bevægelse” i Tyskland siden starten af 1970`erne og fra 1990 kom det tidligere Østtyskland med på den bølge. Her var der mange førkrigsbiler før genforeningen, men meget få fra USA.
-I Tyskland er der ikke så mange Ford A, der kan gå fra den ældre generation til den yngre, i modsætning til i Danmark, hvor der vel er flere førkrigsbiler og hvor flere ejere, nu er så gamle, at de vil sælge deres bil, medens deres børn ikke har interesse for så gammel en bil, mener Dietmar Henschel, der oplever en større efterspørgsel i Tyskland, specielt for Ford A. Problemet ved tyske kunder er ifølge Dietmar Henschel dog, at det skal være det bedste af det bedste, må ikke koste for meget, og der skal gerne være en udvidet garanti.

Vi skal passe på veteranerne

Søren Sørensen fra Læborg Autohandel har gjort sig de samme overvejelser som skeptikerne omkring eksport af veteranbiler og klassikere. Han har også oplevet stor interesse fra især Tyskland, men også tidligere Holland. Her fortæller han, at hans far, der også var handelsmand, på et tidspunkt havde 50 Ford A stående i en lade. De røg alle til Holland.

-Men vi skal til at passe på de veteraner vi har, der kommer jo ikke flere til, forklarer han. Han er således selv stoppet med at annoncere på tyske mobile.de og henviser også til at tyskerne efterhånden kan være så kritiske at handle med, at det ikke helt er umagen værd. Han er derfor glad hver gang, der sælges en Ford A eller anden førkrigsklassiker til en dansk kunde. Og specielt vækker det glæde, når køberen er i det yngre segment.

Kulturarv eller ej?

Tilbage står så spørgsmålet om danske museumsmyndigheder burde kigge nærmere på den del af vores kulturarv, og måske ligefrem stimulere interessen for at den kan bevares i Danmark. Det er der i øjeblikket ingen tegn på sker. Selvfølgelig skal de ikke udelukkende bevares på museer, men måske kunne man stimulere interessen med et tilskud som i Norge. Her prøver man at se den rullende kulturarv på linje med fredede huse, skibe og lignende. (se artikel i augustnummeret af VeteranPosten)

Indtal da må vi nok erkende, at interessen for førkrigskøretøjerne, og dermed Ford A er i nærmest frit fald i Danmark, og man kan derfor ikke fortænke ejerne i at søge det marked, hvor de kan opnå den højeste pris – og oftest ikke en gang en pris, der på nogen måde dækker restaureringsomkostningerne. Lidt ærgerligt må man sige, den ”danske bilproduktion” i form af samlefabrikker var en jo vigtig del af dansk industrialisering og transporthistorie.

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Priserne stiger: Standardhuset er blevet 400.000 kroner dyrere på 10 år

Priserne stiger: Standardhuset er blevet 400.000 kroner dyrere på 10 år

Salgsprisen på villaer og rækkehuse steg i august til over 15.000 kroner per kvadratmeter. Dermed skal købere på jagt efter det almindelige standardhus i dag betale cirka 400.000 kroner mere for huset end for 10 år siden. Det viser nye ... læs mere
Information om coronasituationen

Information om coronasituationen

Her kan du finde information og seneste nyt om situationen i Favrskov Kommune i forbindelse med udbruddet af corona ... læs mere
Forening får kæmpe bøde for at snyde med tilbud på sygetransport

Forening får kæmpe bøde for at snyde med tilbud på sygetransport

En forening for 24 selvstændige vognmænd i Midtjylland har fået en bøde på 400.000 kr. for overtrædelse af konkurrenceloven ... læs mere
Gode råd til håndværkere fra politiet

Gode råd til håndværkere fra politiet

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Så er LOOP i luften i Hadsten

Så er LOOP i luften i Hadsten

SLAP AF OG TRÆN i hos LOOP, der har til huse på gl. Sellingvej 1 i Hadsten ... læs mere
Vanvidsbilister kørte med over 200 km/t

Vanvidsbilister kørte med over 200 km/t

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Din fiskemand MARK er på plads udenfor Kvickly i Hadsten ... læs mere
TE skal der TE` - siger Peter Aschelund fra Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

TE skal der TE` – siger Peter Aschelund fra Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

Forretningen har et meget stort udvalg af TE - måske Østjyllands største - ikke mindre end 80 forkellige slags ... læs mere
Tartar og hakkebøffer med risiko for salmonella

Tartar og hakkebøffer med risiko for salmonella

Hilton Foods A/S tilbagekalder tatar og hakkebøffer ... læs mere
Loading...