|

Der kommer en rigtig god løsning. Til januar…

Aarhus Letbane er komplet til grin i ind- og udland


Copyright Aarhus Letbane

I Aarhus har de det svært med både varme og kulde…

I sommeren 2018 lå sagesløse patienter og svedte tran i 30 graders varme i deres sygesenge ude i det store såkaldte supersygehus ude på Skejby mark.
Hvorfor?
Fordi genierne bag sygehusprojektet havde fravalgt noget så selvfølgeligt som et moderne airconditionsystem i nybyggeriet…
Hensyn til miljø og/eller økonomi vejede åbenbart tungere end hensynet til patienterne helbredelse og velbefindende.

Men en endnu større århus-historie er ”the never ending story” om Aarhus Letbane.
Som beskrevet i sidste uge her på denne plads har dette håbløse skinneprojekt til fulde bevist samtlige af Murphys love (det med at alt går galt…).

I regn og blæst og når temperaturen falder ned under nul grader celsius, så stopper de forvoksede sporvogne med at køre.
Træernes efterårsblade må ikke ramme skinnerne, for så kører futtoget ikke.
Men Kong Vinter må heller ikke sænke temperaturen til blot en enkelt minusgrad, for så stopper futtoget også. Og så skal medarbejderne ud og smøre glykol på køreledningerne.
I hvert fald frem til en gang i januar, hvor Letbanen får leveret en ”Storm-P” løsning af en trolley, der kan futte rundt og smøre ledningerne. Men ikke før til en gang i januar næste år…

Oppe i Norge er vores broderfolk ved at kaste op af grin, når de hører om de trængsler, som opleves i og omkring Aarhus med Letbanen.
TV Norge har bragt historien, som er gået viralt.
”Jamen Dere har det jo ikke kalt”, lyder det forundret mellem grineanfaldene.
Nej, vi har det på ingen måde ”kalt” her i landet sammenlignet med de temperaturer, de oplever oppe i Norges land.
Men til forskel fra Aarhus og omegn, så kører de norske letbanetog upåklageligt i selv meget strengt frostvejr.

Mon årsagen til frostproblemerne faktisk kan findes på Letbanens egen hjemmeside?
Her kan man nemlig læse følgende:
Aarhus Letbane kører på strøm fra det offentlige elnet. Langs Letbanen er 29 omformerstationer placeret, som omdanner strømmen fra elnettets 10.000 volt højspænding (vekselstrøm) til 750 volt lavspænding (jævnstrøm), der føres ud i Letbanens kørestrømsanlæg. Til sammenligning kører S-togene i København på 1.500 volt jævnstrøm, mens danske fjernbaner kører med vekselstrøm på 25.000 volt.

S-togne i København kører fint hele vinteren igennem på 1.500 volt. Også oppe i Bergen kører de med en højere spænding.
Men i Aarhus har man (naturligvis…) valgt en løsning med lavspænding…

Klummen ”SAT PÅ SPIDSEN” skrives og redigeres af Eigil Jacobsen, som her
spidder hverdagens store og små finurligheder, nyheder og tildragelser. Både lokalt og nationalt. Og altid helt respektløst… Ingen kan vide sig sikker på ikke at blive ”sat på spidsen”.

Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Redan støtter Natteravnene i nærområdet

Redan støtter Natteravnene i nærområdet

Natteravnene er en frivillig social forening med 150 lokalforeninger, - i alt 3500 personer på landsplan ... læs mere
Spritbilist i Hammel

Spritbilist i Hammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Mange har budt ind på direktørjob i Favrskov

Mange har budt ind på direktørjob i Favrskov

31 ansøgere vil være Favrskov Kommunes nye direktør for Social og Sundhed ... læs mere
InSide med i forskningsprojekt

InSide med i forskningsprojekt

Sammen med 34 andre kulturhuse deltager InSide i et stort forskningsprojekt ... læs mere
Hvilken kurs sætter de i Venstre?

Hvilken kurs sætter de i Venstre?

Svaret blæser i vinden… ... læs mere
Jazz i Café Sløjfen

Jazz i Café Sløjfen

Red Hot Four+1 leverer den gode frokostjazz stemning ... læs mere
Få sat pris på guldet!

Få sat pris på guldet!

Besøg vurderingseksperterne fra Lauritz.com i Lilleåsalen og få sat pris på arvegodset ... læs mere
Vi var folket

Vi var folket

Hvordan står det egentlig til i den tidligere Østblok? ... læs mere
Vil du også mindske din kræftrisiko i 2020?

Vil du også mindske din kræftrisiko i 2020?

Ved du, hvorfor man får kræft? Det er spørgsmål, vi er mange, der gerne vil have svar på. Kræft er en folkesygdom, men heldigvis er der håb endnu, for 4 ud af 10 kræfttilfælde kan forebygges ... læs mere
Loading...