|

Det danske ikon fra besættelsen, V3 genfødes i 75-året for befrielsen

Af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Panservognen V3 stod i mere end 50 år som vartegn foran Frihedsmuseet i København indtil det brændte i 2013. I dag er den oprindelige panservogn erklæret museumsgenstand og må derfor ikke bruges til udstillinger og shows.

 

 Jørgen Kjær

Københavnere og turister kunne igennem godt 50 år opleve et stort uformeligt gråmalet køretøj trone som en slags vartegn foran Frihedsmuseet, lige ved Gefion Springvandet. Lige indtil museet ulykkeligvis brændte i 2013, og såvel det grå køretøj som museet forsvandt fra bybilledet – museets bygninger for altid og det grå køretøj indtil videre.

Motoren var nogle år forinden taget ud og renoveret til andet formål – men grundet krigen stod den stadig og ventede på bedre tider, og lige så stiltiende kom den tilbage i bilen igen. På jernbanens værksted blev lastbilen nu forvandlet til en pansret vogn med stålplader ”lånt” fra nabovirksomheden – Det Danske Stålvalseværk. Der blev slidt bravt i nattetimerne imellem den 4. og 5. maj 1945 var bilen klar til indsats kl. 8.00 om morgenen den 5. maj, da kapitulationen trådte i kraft. Her ses den ved første prøvetur, inden der blev lavet ekstra hul foran for at skaffe køling til motoren

 

Men det der uformelige køretøj – eller en armeret Ford AA lastbil som det rettelig består af – hvad var det egentligt?

 

 

Travl nat før befrielsen i 1945

 

Præcis kl. 8.00 den 5. maj 1945 rullede et helt specielt køretøj ud af porten på stålvalseværket i Frederiksværk. Aftenen før havde det ikoniske frihedsbudskab lydt i danskernes radioer. Tyskerne havde kapituleret, danskerne jublede, og næste morgen kl. 8.00 skulle de tyske tropper overgive sig. Der var skræmmende spor fra de retirerende tyskere overalt i Europa, og den danske frihedsbevægelse havde derfor gennem flere måneder forberedt kapitulationen, og hele den danske modstandshær på omkring 46.000 mand stod klar. Man samlede sig i sine grupper og var klar næste morgen kl. 8.00 den 5.maj. En af disse grupper i Frederiksværk skulle foretage arrestationer, og de havde forberedt sig specielt grundigt – de ville fremstille en panservogn.

De havde arbejdet på vognen i 2-3 måneder, havde ad forskellige kanaler fået fat i en gammel Ford AA lastbil og stålplader, men da frihedsbudskabet lød, fik de derfor ekstra travlt, hvis den skulle stå færdig næste morgen. De fik af stålvalseværkets direktør lov at færdiggøre panservognen på værket.

Man arbejdede på livet løs natten igennem, der var nu plader nok at tage af, og der blev bygget en stålkasse omkring ladet, en stålplade sat foran motorhjelmen, andre foran vinduerne, og en rund stålcylinder sat på som kanontårn! Det viste sig dog, at der måtte laves udskæringer i pladen foran motoren, da den ellers ikke kunne køles, og man havde været for nærig med kighuller, og der måtte laves større huller til at kigge igennem for specielt chaufføren.

Den oprindelige V3 var pansret med kraftige stålplader, hvilket gjorde den meget tung, som det kan ses på billedet. For at kunne få den ”nye” V3 synet og køreklar er en stor del at stålet erstattet af krydsfiner. Det vil heller være muligt at bilen kan køre på landevejene med de tildækkede ruder med de sprækker, som den oprindelige V3 havde. Derfor er er disse lavet som aftagelige plader, der kan hænges på, når bilen står udstillet.

 

De første ture i panservognen med plads til 5-6 mand efter den travle nat uden søvn gik til Liseleje og andre små landsbyer i området i Nordsjælland. I et sommerhus fandt man et større lager af sortbørsvarer, men det var i et nabosommerhus, man løb ind i det, der skulle gøre panservognen berømt. Den frygtede terrorgruppe ”Lorenzen-banden” havde gemt sig her. Det kom til skududveksling, hvor flere fra gruppen blev dræbt, og de resterende arresteret, hvoraf flere senere blev idømt dødsstraf. 

Det blev de eneste kamphandlinger med beskydning panservognen V3, som var opkaldt efter tyskernes berygtede V1 og V2 bomber, der skabte rædsel i London, blev involveret i. Og sikkert heldigvis for det. Efterfølgende prøveskydninger vidste, at stålpladerne kun ydede en begrænset beskyttelse.

Efterfølgende var V3 med i en sejrsparade i København og så var dens rolle egentlig udspillet. Motoren blev leveret tilbage til jernbanen og bilen fik senere en hædersplads foran det nybyggede Frihedsmuseum i 1957.

 

Et ikon genoplives til 75 året for befrielsen

-V3 var nærmest anskueliggørelsen af den danske frihedskamps svære vilkår og ikke desto mindre viljen til at gøre en forskel. Køretøjet var produktet af en ukuelig tro på, at den tyske værnemagt ville tabe krigen og skulle hjælpes til overgivelse på et tidspunkt. Det var lokale frihedskæmpere i Kulsviregruppen fra Frederiksværk, dengang en stor industriby, der havde fundet den lokale ”Hillerød – Frederiksværk – Hundested” jernbanes udtjente Ford AA lastvogn fra 1930 og fået en stiltiende aftale om at benytte den i Frihedskampen, fortæller Per H. Larsen, der sammen med en gruppe entusiaster har sat sig for at genoplive V3, der efter besættelsen blev et stærkt symbol på den danske modstandskraft, og som efterfølgende deltog i flere parader.

V3 var forsynet med skyttetårn.

 

Hjem til ”fødebyen” 

-V3 vendte tilbage til fødebyen for en stund, da den af Nationalmuseet blev deponeret her, imens det blev besluttet, hvad der skulle erstatte det nedbrændte museum i København. Behjertede medlemmer af Frederiksværkegnens Historiske Forening tog sig pænt af vognen og syslede om den – med et stort ønske om at få genisat en motor og gøre vognen køreklar. Det var dog ikke muligt at få tilladelse til det, da V3 nu var blevet et ’museumsobjekt’.  Ej heller en låneforespørgsel i 2017 og 18 fra det nyetablerede TimeWinder Nostalgidage på det nærliggende gods Grønnessegaard kunne imødekommes.

Om Morgenen den 5.maj  måtte det gå hurtigt med at få V3 klar, der blev ikke tid til en tur i ordbogen

 

V3 var ellers her tiltænkt en statist rolle ved de reenactment shows og militærhistoriske udstillinger, som er en del af den levende historieformidling til ’den jævne dansker’, der foregår på eventet. Man oplevede, at V3 nu pludselig, fra højere instans, havde opnået status af uvurderlig ikon, som efter at have stået 56 år udendørs foran det gamle Frihedsmuseum, nu ikke engang måtte være ude i vejr og vind, fortæller Dorthe Lindkilde, der derfor ærgrer sig over, at TimeWinder Nostalgidage således er blevet afholdt i tre år nu uden konkret mulighed for at forankre formidlingen i denne helt unikke lokalhistorie med national bredde – men i 2020 bliver det anderledes!

V3 vakte endda nogen beundring denne maj morgen i 1945.

 

Genfødsel af ikonet fra befrielsen 

En lokal interessegruppe under ledelse af Per H. Larsen, en glødende TimeWinder supporter og entusiastisk militærkøretøjssamler, har nu sat alle sejl til for, lokalt, at kunne markere 75-året for Danmarks befrielse på hele tre måder, der blandt andet omfatter en genfødsel af V3 i skikkelse af en ny-konstrueret panservogn efter forlæg fra den originale V3 til brug på historiske events. Og på selve 75-årsdagen for den ægte panservogns kørsel igennem Frederiksværk vil man gentage kørslen som en markering af begivenheden. Dertil vil gruppen vise V3 for et større publikum – nemlig som aktiv deltager på TimeWinder. Her er V3 tiltænkt en aktiv rolle som køretøj for frihedskæmpere i gang med at nedkæmpe Lorenzengruppen – alt sammen genopført som et såkaldt reenactment show med special effekts med mere.

V3 blev en slags national symbol for den danske modstand mod tyskerne.

 

Dagens V3 gruppe har også travlt 

-V3 gruppen startede op med en utraditionel ide samt et gammelt og urestaureret Ford AA chassis. Snart kom også stumper til at genskabe et førerhus og diverse pladedele. En motor og gearkasse er blevet doneret, og ved hjælp af frivillig indsats rundt omkring i landet, er delene blevet lynrenoveret og bliver nu samlet på gruppens værksted hos Per H. Larsen. Lokale sponsorer er trådt til og gør det muligt af få tilvejebragt alle stumper – nu er det så et kapløb med tiden, for at få køretøjet færdig til de glade majdage, fortæller Dorthe Lindkilde

-Som skrevet bliver det ikke det originale køretøj – og dette faktum giver plads til lidt kunstnerisk frihed i skabelsesprocessen. Stålplader er dyre, tunge og uhåndterlige, så derfor bliver det Plywood træplader, der illuderer pansringen og ’Bren’ maskingeværet på toppen af pansertårnet bliver i en noget mere fredelig udførelse lavet af træ. Men det, der tæller, er helhedsindtrykket, og at vi alle får mulighed for at hædre de mænd og kvinder, der kæmpede for Danmarks frihed for så mange år siden. Og med hensyn til pansret i Plywood-træ, så vil det være lige så lidt skudsikkert som de oprindelige jernplader viste sig at være. Et faktum man opdagede under en skudtest efter indsatsen mod Lorenzenbanden, forklarer Per H. Larsen og understreger til slut:

-Projektets store udfordring er tiden, da vi fra begyndelsen havde under 10 måneder til at levere en køreklar kopi af V3, men vi forventer naturligvis at kunne lade panservognen køre ud af porten til værkstedet den 5. maj kl. 8.00, præcis 75 år efter den originale V3 kørte ud fra stålvalseværket i Frederiksværk. 

 

Vi har dannet en forening bag vores projekt, hvor man er velkommen til at melde sig ind for 50 kr og dermed støtte vores arbejde, lyder det fra Per H. Larsen fra gruppen bag den ”nye” panservogn V3.
Foreningen er for alle med interesse i frihedskampen men er samtidig også en køretøjsforening, for dem der måtte ønske at udstille deres køretøjer på diverse træf og arrangementer.
Ved interesse for medlemskab kan der skrives mail til; v3sminde@gmail.com. Ønsker man at donere til byggeprojektet, kan det gøres til MobilePay; box15147 eller til konto; 0553 133403

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



(no title)

Hele 23 spillere mødte op til spisning, info og træning udendørs på 3. Divisionsholdet her til aften 😳 Det er dermed en stor trup Martin bla skal stå for frem mod den kommende sæson, da der også var en håndfuld afbud ... læs mere
NYT fra VELAS

NYT fra VELAS

Kvægnyt skifter udseende og afsender ... læs mere
Personlige opråb hjælper andre

Personlige opråb hjælper andre

Sammenholdet i arbejdet for et liv uden kræft er stort. En del af sammenholdet er bl.a., at kræftpatienter deler deres personlige historier ... læs mere
Å vil have fast ø-læge på Anholt

Å vil have fast ø-læge på Anholt

Af Rasmus Foged, Regionsrådsmedlem for Alternativet, Region Midtjylland og Folketingskandidat for Alternativet, Storkreds Østjylland ... læs mere
Borgerservice genåbner

Borgerservice genåbner

Borgerservice genåbner fra torsdag 28. maj 2020. Der opfordres til brug af tidsbestilling her på hjemmesiden, på borger.dk eller via telefon 89 64 10 10 ... læs mere
Ny direktør på Den jydske Haandværkerskole

Ny direktør på Den jydske Haandværkerskole

Den 1. juni tiltræder Jesper Kofoed Petersen stillingen som ny direktør på Den jydske Haandværkerskole (DjH). Jesper Kofoed Petersen kommer fra en stilling som områdeleder i elafdelingen på DjH, og er derfor et velkendt ansigt på skolen ... læs mere
Pressemeddelelse

Pressemeddelelse

Virksomhederne er meget tilfredse med Jobcenter Favrskovs virksomhedsservice ... læs mere
Søren Frandsen er blevet radikal.

Søren Frandsen er blevet radikal.

Socialistisk Folkepartis byrådsmedlem i Favrskov Kommune, Søren Frandsen, har inden for kort tid haft to læserbreve i medierne om trinbrættet i Laurbjerg ... læs mere
annonce : Lej en PØLSEVOGN med "DET HELE"

annonce : Lej en PØLSEVOGN med “DET HELE”

Lej en komplet pølsevogn med alt hvad der hører sig til. Inklusiv en pølsemand/kvinde ... læs mere
Loading...