|

Det får ingen betydning for veteranbiler

Af Jørgen Kjær, Hadsten

På transportområdet er regeringen kommet med en række initiativer, som skal bidrage til at gøre Danmark grønnere. Regeringen sætter et klart mål om, at der fra 2030 ikke skal sælges flere benzin- og dieselbiler, og fra 2035 skal der ikke længere sælges plug-in hybridbiler. Samtidig skal alle nye busser og taxier i byerne fra 2025 være nulmissionskøretøjer. Bliver fremtidens veteraner og klassikere også el-biler? Så bliver Ellerten jo et godt bud.

 

Jørgen Kjær

Kender i det med at få kaffen forkert i halsen. Den fornemmelse sad jeg med i går i bilen på vej til Randers. Klokken var lidt i 12, radioen var tændt, og speakeren annoncerede noget af indholdet i radioavisen: Vi skal sætte en deadline for udfasning af benzinbiler, lød det ifølge Løkke. Ja, vores statsminister!! Jeg måtte holde ind til siden og høre den radioavis.

Var skrækscenariet for os gammelbilfolk på vej til at blive virkelighed? Medierne har de seneste uger været fyldt med diverse scenarier omkring udfasningen af fossile brændstoffer som benzin og diesel. Og det i en helt forståelig bekymring for vores miljø.

Regeringens klimaudspil – om det så blot er starten på en valgkamp – vil helt sikkert være med til at sætte dagsordenen for hvornår elbilerne helt skal have overtaget. Andre partier kan næsten ikke byde over og kan ikke undlade at bakke om det efter manges mening noget ambitiøse udspil – der skal ikke sælges flere benzin- og dieselbiler efter 2030.

Hos regeringskollegaen De Konservative lyder målet også på år 2030.  På det tidspunkt skal det ifølge klimaordfører Mette Abildgaard ikke længere være muligt at indregistrere en ny bil, der kører på benzin eller diesel, lyder det på DR og SF er også klar på 2030, når det gælder personbiler, mens busser og lastbiler måske skal have længere snor, fortæller klimaordfører Pia Olsen Dyhr til DR.

Socialdemokratiet er heller ikke afvisende, men klimaordfører Jens Joel mener ifølge DR, at det først og fremmest er vigtigt at få regeringen forpligtet til en række delmål inden for miljøpolitik og transport, så det overhovedet er realistisk at sætte et årstal.

Der bliver i øjeblikket ikke solgt ret mange elbiler i Danmark. I de første seks måneder af 2018 var en ud af 48 solgte biler en el-bil, hvor det for eksempel i Norge drejer sig om det er hver anden ny bil, der kører på el.

Lars Løkke Rasmussen fortalte også, at regeringen i øjeblikket kigger på, om afgifterne på elbiler skal justeres.

Vi lader lige teksten stå et øjeblik!

Hvad vil der ske med vores brug af de ældre køretøjer, når salget af nye benzin- og dieselbiler stopper? I løbet af en forholdsvis kort årrække vil de eksisterende benzin- og dieselbiler biler sikkert blive udfaset. Skal vi sige de får 10 år mere? Import af ældre benzin- og dieselbiler vil sikkert også ophøre. Det er derfor nok urealistisk at tro, at vi fortsat uhindret vil få lov at køre videre i vores nok mindre miljørigtige klassikere. Vil de også blive udfaset? Måske forbudte? Får vi måske lov at køre nogle få dage eller få kilometer om året?

Der er derfor mere end nogensinde brug for, at Motorhistorisk Samråd står tidligt op og får arbejdstøjet på, så vi allerede under de indledende øvelser får sikret en plads til vore klassikere i det fremtidige billede. Vi må håbe, at vi har så mange venner på Borgen, at mit skrækscenarie ikke bliver virkelighed.

 

Det får ingen betydning for veteranbiler

Vi har naturligvis forelagt Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorenzen, der selv betegner sig som veterankøretøjernes ambassadør på Christiansborg, ovennævnte, og han er ganske klar i mælet:

 

-Jeg kan med glæde slå fast med syvtommersøm, at statsministerens udspil gælder fremadrettet.  Det får ingen betydning for veteranbiler, lyder det Kristian Pihl Lorenzen, der på de uddybende spørgsmål om hvad han tænker med mellemgruppen af biler, der til den tid endnu ikke er blevet veteran? Vil I lade en ny bil fra for eksempel 2028 løbe tiden ud og blive veteran? Eller bliver der er årrække hvor bilerne ikke når at blive veteraner, svarer:

– Den løber jo bare tiden ud. Det her drejer sig om salg af nye biler, lyder det i første omgang betryggende svar.

Men samtidig med Regeringens klimaudspil om stop for salget af benzin- og dieselbiler fra 2030 lanceres en ny skrotningsordning, hvor man får 5.000 for at skrotte sin ældre dieselbil fra før 2006. Miljøminister Jakob Ellemann-Jensen vil nemlig have de ældste og mest forurenende dieselbiler sparket væk fra landevejene i et hurtigt tempo.

Så kan man jo spørge sig selv, om hvornår turen kommer til andre ældre forurenende biler. Benzinbilerne kan også hurtigt med en god skrotningspræmie og forhøjede afgifter samt stigende brændstofpriser blive sat ud af spillet. Man må derfor forvente, at tilvæksten af klassiske køretøjer sikkert vil blive minimal, og vil der fortsat være stemning for, at vi skal have lov at køre uhindret i vore gamle biler? Vi må håbe at vore ambassadører på Christiansborg fortsat kan sikre dette.

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



DEN STOLTE ETAT

DEN STOLTE ETAT

Den 8. december følger vi postassistent Olga K. Andersen på en ganske almindelig arbejdsdag i 1946. Gad vide, om Olga ikke savner Hadsten..? ... læs mere
Gik direkte fra kroen til bilen

Gik direkte fra kroen til bilen

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Ledelsessvigt går ud over mindst 1000 patienter!

Ledelsessvigt går ud over mindst 1000 patienter!

Regionsrådsmedlem Chr. Møller-Nielsen, Hammel, er hård og kontant i sin kritik af sygehusledelsen på Skejby Sygehus ... læs mere
Nyt vandsamarbejde skal sikre rent drikkevand til alle

Nyt vandsamarbejde skal sikre rent drikkevand til alle

andværker i Favrskov går sammen om at sikre rent drikkevand i hele kommunen igennem et nyt vandsamarbejde. Med samarbejdet følger en stigning i grundvandstaksten, som skal gå til at sikre rent drikkevand til alle i fremtiden ... læs mere
VERDENS STØRSTE ADVENTSKRANS

VERDENS STØRSTE ADVENTSKRANS

Den 7. december kigger de forventningsfulde børn gennem nøglehullet. Hvad mon de ser? En adventskrans uden sidestykke ... læs mere
Spørgsmål: Hvor mange benytter letbanen i Aarhus Svar: ”Det aner vi ikke...” Spørgsmål: Kører letbanen? Svar: Måske… Men kun hvis det er godt vejr...

Spørgsmål: Hvor mange benytter letbanen i Aarhus Svar: ”Det aner vi ikke…” Spørgsmål: Kører letbanen? Svar: Måske… Men kun hvis det er godt vejr…

Aarhus Letbane har kostet 3,5 mia. kr. at etablere. Alene for første etape… Efter 11 måneders drift aner Midttrafik ikke, hvor mange, der benytter den… ... læs mere
Indbrud i Hinnerup

Indbrud i Hinnerup

Østjyylands Politi ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 394.

Ugens naturbilleder nr. 394.

Nu er det december, og julelysene tændes og giver lidt lys i mørket. Men de har svært ved at hamle op med en smuk vintersolopgang ... læs mere
ADVENTSKRANSEN

ADVENTSKRANSEN

6. december ser vi nærmere på en tradition, der - lige som juletræet - er indført fra Tyskland. I 1946 kom adventskransen på julemærke ... læs mere
Har Banedanmark en skjult dagorden?

Har Banedanmark en skjult dagorden?

Af Anders G. Christensen (V). Folketingskandidat i Favrskovkredsen og Byrådsmedlem i Favrskov Kommune ... læs mere
Loading...