|

”Du er nu nummer 1 i køen…”

… i 45 minutter…

 

Digitaliseringen og digital signatur er kolossalt effektiv i rigtig mange henseender.
Men bagsiden af medaljen er, at det bliver sværere og sværere at komme i telefonisk kontakt med myndigheder og virksomheder.
Der er ganske enkelt ikke økonomi i personlig betjening…

For nogle få dage siden, skulle jeg hjælpe min gamle svigermor på 95 år med at komme i kontakt med hendes forsikringsselskab, fordi hun havde en rørskade i huset.
Det var besværligt!
Hvorfor?
Fordi svigermor ikke har en digital signatur/NemID… Og heller ikke kan få det…

Hvorfor?
Fordi hun pga. af sin alderdom ikke er mobil og derfor ikke kan møde personligt op på ”Borgerservice”… Og fordi hun hverken er i besiddelse af kørekort eller pas.

Hvad gør den hjælpsomme svigersøn så?
Jo – han ringer til svigermors forsikringsselskab præcis kl.08.00, hvor selskabets ”service”telefon åbner.
Minsandten om jeg ikke kom igennem som den første!
Det var dejligt, da vandet fossede ud af svigermors vandrør.

”Du er nu nummer 1 i køen”, meddelte den automatiske telefonsvarer, hvorefter den fortsatte: ”Vidste du, at du døgnet rundt kan anmelde en skabe på www.xxxxxx.dk , hvorefter en infernalsk musak skrattede i øret. Lidt efter: ”Hvis du vil kontaktes på dette nummer, så tryk 1”.
Men jeg var jo fortsat nummer 1 i køen…

”Du er nu nummer 1 i køen”, meddelte maskinen atter og fortsatte med at jeg da ”bare” kunne gå ind på www.xxxx.dk og forrette mit ærinde. Mere musak… Og endnu en oplysning om, at jeg kunne blive kontaktet på min mobil. Men jeg var jo stadigvæk nummer 1 i køen.

”Du er nu nummer 1 i køen”, meddelte maskinen for 117 gang efter sammenlagt 45 minutters ventetid. Og lige så mange gange var jeg blevet oplyst om www-adressen og fået elendig musak i øret.

Så opgav jeg og trykkede ”2”…

3 timer efter blev jeg ringet op af forsikringsselskabet. 3 timer, hvor svigermors vandmåler havde fortsat med at rotere som en flypropel.

Jeg fik forklaret den i øvrigt hjælpsomme person i den anden ende af forbindelsen, hvad problemet bestod i, og at jeg blev nødt til at være den, der tog affære for min 95-årige svigermor, der for øvrigt lige var blevet udskrevet fra hospitalet og sendt hjem i eget hjem.

Hvis jeg skulle tage affære på svigermors vegne, så skulle hun underskrive en fuldmagt. Og da hun jo som nævnt ikke ”eksisterer” digitalt, så skulle fuldmagten underskrives med gammeldaws kuglepen.

Den flinke forsikringsmand mailede derefter et dokument, som jeg skulle printe ud. Men ak og ve…, jeg var jo i vores sommerhus uden en printer stående, så jeg måtte bede en bekendt i den nærliggende landsby om printerassistance og af sted i bilen for at hente det udprintede dokument og derefter 20 km hen til svigermor for at få hendes underskrift. Og derefter 20 km retur til den bekendte, som kunne scanne den underskrevne fuldmagt, som han kunne maile til mig, og som jeg derefter kunne maile til forsikringsselskabet.

Og så kunne vi komme i gang med at få svigermors rørskade udbedret.

Digitaliseringen af vores samfund er absolut et gode for langt de fleste af os, men de ældre, som ikke er kommet med ”på vognen”, står tilbage på perronen med en elendig service…

”SYNSPUNKT” skrives og redigeres af Eigil Jacobsen,
og sætter fokus på såvel store som små finurligheder,
nyheder og tildragelser. Både lokalt, regionalt og nationalt.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

PRESSEMEDDELELSE – april 2022

PRESSEMEDDELELSE – april 2022

160 Favrskov-spejdere til Aktivitetsdag i Hinnerup ... læs mere
Det vigtigste, du kan gøre for dit helbred, er at holde dig i form!

Det vigtigste, du kan gøre for dit helbred, er at holde dig i form!

Det gælder også nu, hvor vi går ind i den varme årstid… ... læs mere
Østjyllands Politi uddelte dusører til hverdagens helte

Østjyllands Politi uddelte dusører til hverdagens helte

Onsdag modtog nogle af hverdagens helte i Østjylland stor tak og dusører for deres enestående indsatser. En af modtagerne var fra Hadsten ... læs mere
Jernbanebroen over banen i Lerbjerg indvies i uge 20

Jernbanebroen over banen i Lerbjerg indvies i uge 20

Samtidig nedlægges jernbaneoverkørslen ... læs mere
QuickFix med Handywoman

QuickFix med Handywoman

Handywoman kommer forbi Hammel og Hadsten med sin store kursustruck henholdsvis den 28. og 29. april ... læs mere
Forbrugertilliden i bund!

Forbrugertilliden i bund!

Forbrugertillidsindikatoren faldt her i april minus 20,9 ... læs mere
Flot indsamlingsresultat!

Flot indsamlingsresultat!

Kræftens Bekæmpelse samlede næsten 280.000 kroner ind i Favrskov ... læs mere
UD I NATUREN (71)

UD I NATUREN (71)

Forårssolen brager igen derudad og alting springer ud 😎 ... læs mere
FØDSELSDAG

FØDSELSDAG

Hanne Rosenkvist fylder 80 torsdag den 21. april ... læs mere
Ophørsudsalg i Bogormen i Hadsten

Ophørsudsalg i Bogormen i Hadsten

Høje faste omkostninger og vigende omsætning er den giftige cocktail, der lukker og slukker Hadstens eneste boghandel ... læs mere
Flere danske virksomheder boykotter ecco

Flere danske virksomheder boykotter ecco

Gør forbrugerne i Favrskov det samme? ... læs mere
Loading...