|

Er det voldtægt eller rent hærværk at sætte strøm til klassikeren? Af Jørgen Kjær

af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Jørgen Kjær

Det har i en del år været muligt at få sin klassiker konverteret til en efter manges mening mere klimavenlig udgave, idet flere firmaer har specialiseret i at ombygge for eksempel Folkevogne og Folkevognsbusser og andre klassikere til eldrift. Det er der sådan set ikke noget nyt i, men det er nok nyt, at flere klassiske bilproducenter nu selv er hoppet på bølgen og tilbyder ombygning af deres egne op til 50 år gamle klassikere til eldrift.

Aston Martin mener ikke man fjerne bilens sjæl ved at ombygge den til eldrift. Tværtimod giver den ejerne en sikkerked for at den er fremtidssikret og fortsat kan bruges i de efterhånden mange større byer, der indfører miljøzoner. Det er efter deres mening stadig en autentisk Aston Martin, hvor den originale motor ligger klar hjemme i garagen.

Er det så stadig en klassiker, vil mange sikkert spørge, og det har VeteranPosten da også gjort, men lad os først lige høre, hvad så hæderkronede og velrenommerede engelske bilproducenter som Jaguar og Aston Martin har at byde på.

 

Aston Martin mener at man med en el-konvertering kan vær med til at trække deres klassikere ud af fortiden og ind i fremtiden

 

Det vakte stor opmærksomhed da Jaguar i slutningen af 2017 præsenterede den legendariske E-type med elmotor. Interessen var stor, også godt hjulpet vej af Prins Harrys bryllup, hvor den fungerede som bryllupskaret, og Jaguar blev nærmest kimet ned af kunder, der ville købe et eksemplar af den nærmest genfødte klassiker. Efter sigende skulle der nu køre omkring 700 på de engelske veje. Jaguar har netop selv præsenteret en ny elbil, hvis teknik selvfølgelig er oplægget for den ombyggede Jaguar E, der ganske oplagt hedder E-Type Zero.

 

Man kan enten få sin egen Jaguar E ombygget til el ved Jaguar Classic. Har man ikke lige sådan en stående, kan Jaguar Classic levere, idet de løbende opkøber Jaguar E til formålet. De bliver så restaureret og konverteret til el.

 

Med E-Type Zero har Jaguar søgt at holde de oprindelige specifikationer fra 1968-udgaven.  Selvfølgelig med en ny skærm på instrumentbrættet, og det er også blevet til LED-pærer i forlygterne.

 

Det er den 6-cylindrede Jaguar E Serie 1,5 Roadster fra 1968, der i første omgang forsynes med en 220 kW motor med et batteri på 40 kW, der giver en rækkevidde på omkring 270 km per opladning. Accelerationen er slet ikke på linje med Teslas, men fra 0 til 100 km/t på under 7 sekunder går vist også an. Ser man bilen udefra er der ikke den store forandring fra originalen fra 1968, men åbner man den lange motorhjem finder man en slags ”elpakke”, der ganske elegant er tilpasset, så batteriet ligger, hvor den gamle motor lå, og elmotoren på gearkassens plads. Det er faktisk lavet så genialt, at pakken ligger præcist som den gamle motor og hænger på de gamle motorophæng. Vægten på den transplanterede enhed er den samme som den originale, så køreegenskaber med mere skulle være de samme, som man kunne opleve tilbage i 1968.

Jaguar selv er blevet ganske overvældet over interessen for den elektriske Jaguar E, og regner med de med denne har fremtidssikret nydelsen ved klassiske biler, og samtidig understreger koncernens vilje til at skabe biler med nul CO2-udledning. Man kan enten få sin egen Jaguar E konverteret til el ved Jaguar Classic, eller købe en af de E-typer firmaet har opkøbt, restaureret og forsynet med el-pakken. Prisen forlyder der ikke så meget om, men der tales om priser i millionstørrelsen ab fabrik. Hertil kommer så de eventuelle danske afgifter.

Aston Martin meldte så kort før jul ud med nogenlunde samme koncept. Her er det deres klassiske DB6 Mk II Volante fra 1970, der står for skud. Er man så heldig at have et eksemplar af denne, kan den bygges om med en el-kassette, der ligesom ved Jaguar bygges ind på den gamle motor og gearkasses plads og ophænges i samme ophæng som motoren. En ny skærm placeres ved instrumentpanelet, men ellers forandres intet. Accelerationen er lidt bedre en Jaguars, man forventer, at den kan nå de 100 Km/t på under 4 sekunder. Efter ombygningen får man også her den gamle motor og gearkasse med tilbage, og kan dermed hurtigt få bilen ført tilbage til det originale, hvis man skifter mening, og har pengene. Og det har man vel, hvis man kører Aston Martin?

 

Er det kastrerede klassikere?

 

Det kan man jo i virkeligheden mene hvad man vil om, men det udløser uvægerligt en række spørgsmål omkring originalitet. De kan vel ikke komme ind under nuværende kriterier for originalitet?
Og hvordan vil den etablerede klassikerverden se på sådanne efter manges mening maltrakterede klassikere? Vil de være attraktive i klassikerkredse, vil de appellere til entusiasten? Vil de have nogen værdi som klassiker?

 

Citroen 2CV er forholdsvis nem at ombygge til el. Men her mangler man for alvor den karakteristiske motorlyd.

 

Vi har forelagt forskellige aktører på klassikermarkedet påstanden om at ombygning af originale klassikere til eldrift ender med kastrerede klassikere.

Er ikke i tvivl

Palle Murmann selv klassikerentusiast gennem en menneskealder og manden bag Daytona Cars, nok Skandinaviens største forhandler af klassiske køretøjer er ikke i tvivl:

-Jeg mener, at du selv rammer plet i dit ordvalg, hvor du bruger betegnelsen “kastrerede klassikere”. På groveste måde fjerner disse elektrificerede køretøjer sig fra originalitet, men hvad værre er, at den aura, der er om et ægte klassisk køretøj, fjernes, når lyd og duft er forsvundet, og kun skallen er tilbage. Det bliver som et menneske, der er frataget sine sanser, og stadig både kan gå og stå, men kun ved kirurgers hjælp og plastiske operationer fremstår som noget, der ligner.

 

Det ligner jo ikke lige en Jaguar E motor fra 1968. Men fungerer upåklageligt efter Jguars egen mening.

 

-Vi ser mange biler, der er ændret med opdateringer, der er stærkt forbedrende for trafiksikkerheden, såsom ændringer til skivebremser i stedet for tromlebremser, lygter og tegngivningsapparater, der gør ens klassiker mere synlig på en mørk aften, og meget andet hvor fornuften er inde i billedet på trods af originalitet. Det er selvfølgelig helt forbudt hos fanatikerne, men fanatisme af enhver art er jeg modstander af, men det er op til den enkelte at beslutte, hvordan ens køretøj skal være, understreger Palle Murmann.

-Og så tilbage til starten: At fjerne selve hjertet i bilen og erstatte det med en helt anden form for teknik er som at rive hjerte og lunger ud, og erstatte det med en Grundfos pumpe og en jernlunge. Det hører ingen steder hjemme, bortset fra hos de folk der køber en petroleumslampe og straks skifter væge og beholder ud med en elektrisk pære. Al respekt for den ny teknologi i elektriske biler, men som Shubidua sang, så bør man opbevare solbærsaft og kernekraft hver for sig.

 

Range Rover og mange andre klassikere har for længst fundet vej til den fagre ny elektriske verden.

 

-Den fremtidige værdi i disse elektrificerede klassikere kan som alt andet være svær at spå om, men lige som replikaer af kendte biler er steget i takt med prisernes himmelflugt for de originale, så vil der nok på meget lang sigt være en vis scrapværdi til stede, men da disse nye køretøjer koster meget store summer, så må det udløse en voldsom værdiforringelse efter få år, som på moderne almindelige luksuriøse biler, og derfor er det nok den dårligste form for pengeanbringelse, hvis man betragter det som en investering, understreger Palle Murmann.

Måske efterspørgsel i det øvrige købedygtige segment

Den dansk Jaguar Club of Denmark har ifølge formanden Carsten Rojh ikke taget stilling til den rejste problemstilling i klubregi og end ikke drøftet den.

-Vi kan konstatere, at JaguarLandRover nu tilbyder E-typer med elmotorer, og at det primært, som jeg har forstået på Jaguarfolkene, er affødt af et ønske om, at imødekomme en efterspørgsel fra det asiatiske/fjernøstlige marked, hvor man ikke må køre i klassikerne med benzinmotorer. Så skal E-typen luftes i Singapore er en elmotor et must, lyder det fra Carsten Rojh, der uddyber:

-Der vil jo selvklart ikke være tale om en original klassiker i klassisk forstand. Men da de også leveres med de oprindelige motorer, føler jeg mig temmelig overbevist om, at de vil være efterspurgte i den øvre meget købedygtige af segmentet – specielt i udlandet, som nævnt. Om vi kommer til at opleve en dansk entusiast og om en el-E-type – i første omgang er der kun tale om serie 1 – overhovedet kan typegodkendes, kan jeg godt være i tvivl om. At prisen inden registrering og told med videre vist er i størrelsesordenen 3 – 5 millioner kroner, nævner jeg blot for fuldstændighedens skyld, forklarer Carsten Rojh. 

 

Morris Minor kan også ombygges til el.

 

Kan sagtens forsikres

At forsikre en elektrisk Jaguar E eller anden el-bil i klassisk forklædning er ikke noget større problem, det er blot et spørgsmål om pris. Fra ETU-forsikring, der forsikrer en stor del af de klassiske biler i Danmark, lyder det:

-Det er lige før vi taler ”religion” her – ødelægger man veteranen, eller gør man den mere bruger/miljø venlig? Hos ETU vil vi klart kunne tilbyde at forsikre veteranen med disse ændringer, men på vores tarif hvor der ikke er krav til bilens originalitet. Så ETU vil have mulighed for at tilbyde forsikring, på denne type, dog til en noget højere pris, fortæller assurandør Jan Kjeldsen fra ETU-forsikring.

Mister deres originalitet

Men hvad siger Motorhistorisk Samråd? Kan de anerkendes som klassikere? Vil man kunne se dem med historiske nummerplader?

-Jeg kan se, at jeg egentlig ikke behøver at svare så meget, for de ord du bruger: spørgsmål om originalitet, kriterier for originalitet, og ikke mindst “kastrerede klassikere” siger jo det hele. Disse biler er jo på ingen måde originale, og kan derfor heller ikke blive originale. Så tak, men nej tak, lyder det bestemt fra formanden for Motorhistorisk Samråd Steen Rode-Møller, der understreger:

-Det vi i MhS forsøger at skubbe lidt på her, er en opblødning af den rigide vending: “Som da den forlod fabrikken” idet INGEN biler over 35 år i dag er, som da de forlod fabrikken!! Men opblødningen betyder ikke, at de må forsynes med elmotorer – eller Porschemotorer for den sags skyld. Så mister de entydigt deres originalitet.

 

Fiat 500 ved ”tankstationen”.

 

På spørgsmålet om en Jaguar E i elektrisk udgave kan få historiske nummerplader er svaret også klart fra formanden:

-Selvfølgelig kan den ikke det, eftersom der er foretaget så store konstruktive ændringer på den, at den har mistet sin identitet, hvorefter den vil blive “idømt” den årgang, den bliver synet, toldsynet og afgiftsberigtiget i. Og da vi nu er kommet til 2019 er der laaaaangt tilbage til 1976!! Så svaret er givet på forhånd.

Michael Deichmann, der administrerer de historiske nummerplader for Motorhistorisk Samråd, vil dog ikke afvise det kan lade sig gøre at se historiske nummerplader på en klassiker, der er ombygget til eldrift, og hvis ombygningen er foretaget efter bilen er afgiftsberigtiget og indregistreret inden ombygningen, og ejeren ikke har fulgt reglerne.

– Jeg har ikke mulighed for at kontrollere andet end hvad der står i Motorregistret, men du skal helt sikkert omkring en synshal for drivmidlet er jo ændret til el, forklarer Michael Deichmann, hvis helt personlige holdning er:

-Personligt synes jeg, at det er fuldstændig skudt i roen! Først og fremmest hvis man er rigtig veteranbilmand, handler det jo om at bevare det historiske og kulturarven, og det gør man jo ikke ved at bygge bilen om til el-bil. Ligesom dygtigt udførte custom cars er sjove, er ordentlig ombyggede el-biler det da også, men det har intet med veteranbiler at gøre, og i min optik mister de fuldstændig identiteten og bør afgiftsberigtiges som nye biler. For det er det, det er. Kun skallen er måske gammel. Nogen vil gøre det fordi de kan – men derfor behøver vi andre ikke at gøre det.
Og laver du en fra vugge til grav analyse vil du sikkert se, at der ikke er nogen nævneværdig CO2 reduktion. Det er der derimod ved at bilerne holder længere.

-Der vil, som Steen Rode-Møller også anførte på årsmødet i Motorhistorisk Samråd være muligt at få brændstof i hvert fald de næste 20 – 25 år simpelthen fordi, der er andre sektorer, der benytter det længe endnu, lyder det fra Michael Deichmann.

 

Folkevognsbus på el.

 

Man sætter jo heller ikke digital ur i Big Ben

Spørger man ud i klassikerverdenen er der ikke den store forståelse blandt klassiker- og youngtimerentusiasterne.

Jan Mose Graversen mener, det vil vel svare lidt til at putte en Nissan Skyline motor i sin gamle Ford Anglia – helt sikkert et fedt projekt, men man kan ikke påstå at det gavner bilens hverken værdi eller klassikerstatus i min verden.

Martin Nielsen mener: Keep it original så NEJ tak fra mig

Ole Sørensen skriver: Det passer måske meget godt ind i dén hér “SE MIG!” – trend der kører for tiden. Det handler om at se smart ud – ikke så meget om det indre: en elektrisk E-type ligner jo en original E-type, mens man fuldstændigt har pillet sjælen ud af den – dog ser det godt ud på Instagram, selfies og så videre. Mit forslag: byg noget HELT nyt – og LAD VÆRE med at ødelægge en klassiker!

Allan Sørensen: Det er begyndelsen på slutningen, og Martin Nielsen skriver: Man sætter jo heller ikke digitalur i Big Ben vel? 

Lis Boel Hansen rammer nok holdningen blandt de fleste, hun synes, det er synd at skifte motoren ud med en elmotor på veteranbiler og klassikere, fordi motoren og lyden af motoren er en vigtig del af bilens originalitet og personlighed. -Jeg kan godt forestille mig, at der på et tidspunkt kan blive problemer med at skaffe benzin og diesel som brændstof til de gamle biler, efterhånden som elmotorer vinder mere og mere indpas og diesel- og benzinmotorer bliver mere og mere sjældne. Men jeg håber, der kan findes en løsning på det problem, så slipper for at skifte motoren i de gamle klassikere ud med en elmotor eller måske helt være nødt til at lade dem stå og gå til i garagen, fordi der ikke kan skaffes brændstof.
Jeg har selv haft biler med totaktsmotor (DKW), og en del af charmen ved dem var den hyggelige pruttende lyd fra motoren, så når nogen foreslog, at jeg skiftede motoren ud med en firetaktsmotor, blev jeg en lille smule irriteret. For mig ville en klassisk bil miste en del af sin charme og værdi, hvis man skiftede motoren ud med noget helt andet, end det, den var “født” med, lyder det fra hende.

Peter Elefsen Christiansen: Det er grimt og vederstyggeligt, og bilen skal ekskluderes fra alt der har med heritage, vintage, klassiker, veteran og historie at gøre, som den skabede køter den er (blevet) . OK måske lod jeg følelserne løbe lidt af med mig der, men jeg er ikke fan.

Lars Milton Blum: Sådan en ombygning er jo ikke for folk med blå kasketter på, der er lige så mange meninger, som der er mennesker

Kim Torp Ørnbjærg: Citroen 2CV og Mehari har i mange år været brugt som platform for el-ombygninger. Men “vi” har jo ikke set dem som veteranbiler, men som de brugsbiler, de er bygget som oprindeligt. Jeg vil langt hellere se en el-drevet veteranbil blive brugt end at se den samle støv på et museum fordi den er forbudt at køre i.

Michael Deichmann mener det er fuldstændig vanvittigt og har i hvert fald ikke noget med bevarelse af kulturarv at gøre og Peter Esbjerg Christensen mener det vil da være en effektiv måde at ødelægge nogle fine gamle biler.

Frank Pedersen skriver: Jeg kunne ikke forestille mig vores 2CV, Visa, Traction Avant eller gamle traktorer/mejetærsker uden den originale motor med den rigtige lyd, det er simpelthen en del af det der sjovt. Det er helt ok for mig at nogen bygger om med både det ene og det andet, men for os handler det om og opleve tingende, som de var … og ungerne vil godt nok synes, det er ærgerligt, hvis ikke man kunne høre os på lang afstand når vi lander i børnehaven i 2cv’en

Michael Hedahl Hansen: Der er i mine øjne ingen sjæl i en elbil. Der skal være noget lyd. Blot min ydmyge holdning.

Ole Fabricius Lindberg: Et veterankøretøj, der er ombygget til el-drift kan ikke længere kaldes “originalt” efter en almindelig sproglig forståelse af ordet. Spørgsmålet er så, om man synes at der er en god grund til at have et sådant ombygget køretøj på vejene af nostalgiske grunde. Det har jeg selv svært ved at finde. Men måske der er nogen, der kan?

Sonny Lemvig Nielsen udtrykker det ganske kort: Hærværk

Jan Kjerbye moderer det lidt: Vi skal have både museumsstykker og elektrisk konverterede eksemplarer, samt alt det der ligger imellem. Når der er en håndfuld biler af modellen bevaret og dokumenteret i samlinger eller på museer, så synes jeg, at det er mindst lige så vigtigt at vise de klassiske biler i brug, som det stykke funktionshistorie og designhistorie de også repræsenterer. Som kravene skærpes til udledninger etc. mener jeg sagtens at der kan være plads til elektro konverterede klassikere, der godt nok vil være en slags restomods og ikke historisk korrekte, men som kan vise designet og funktionen frem i offentligheden. Det mener jeg i høj grad har sin berettelse, hvis det kan levetidsforlænge og være med til at vise flere klassikere frem som kørende funktionsvidnesbyrd. Måske kan vi få moster Odas Morris 1000 eller onkel Alberts folkevogn på gaden igen, med en moderne drivline.

Tom Nielsen synes nok som de fleste: Jeg synes man skal lade de klassiske biler være klassiske biler, og en klassisk bil skal lugte af uforbrændt benzin, og oktan 98 som ikke har været igennem en katalysator, den skal ikke sige som en Miele støvsuger

 Voldtægt på klassikeren

Vil muligheden for ombygning til eldrift så være en nem måde for politikerne at få udfaset klassiske køretøjer med benzin- og dieselmotorer?

-Det er i min optik at begå voldtægt på historiske og klassiske ældre køretøjer, hvis man begynder udskifte den originale forbrændingsmotor med en elmotor. For mig er originaliteten helt central og selve kernen i at værne om og køre i de historiske køretøjer. De historiske køretøjers udledning af CO2 og andre gasser er så forsvindende lille, at det intet betyder i den store sammenhæng, hvor vi har indledt et langt sejt træk hen imod en grøn transport uden brug af fossile drivmidler. De historiske køretøjer skal friholdes fra denne overgang, så vi også om 30 år kan nyde synet af de prægtige originale køretøjer, lyder det beroligende fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorenzen. 

 

Cawdy Karsten Nielsen så denne ombygning på Bilmesse i Birmingham. -Det er en almindelig MGB der er bygget “moderne” og efter min overbevisning lavet meget stilfuldt med fjernede pyntelister og krummelurer, som den havde i 1960/70, men som er i overkanten på en moderne bil. Lakken er ligeledes en “diskret” metallic, så den ser ny ud, men på afstand stadig kan danne baggrundsstatist til en reklame fra 70erne, fortæller Carsten. Der nævnes priser på omkring 83.000 pund for bilen.

 

Men efter alle solemærker at dømme myldrer elbilerne frem på markedet for nye biler, og omtalte trend med at ombygge klassikere til eldrift vil uden tvivl også vokse, uanset om man så billiger det eller ej, og selv om de fleste nok vil mene, det er en slags voldtægt eller hærværk på fortidens ikoner, men som Jaguar selv udtrykker det, er ombygningen måske i virkeligheden med til at trække de gamle ikoner ind i en elektrisk fremtid, hvor de måske ellers ville være ildeset!

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



DET ER DERIGENNEM, LYSET SLIPPER IND

DET ER DERIGENNEM, LYSET SLIPPER IND

Forleden oplevede jeg i Favrskov Revyen et Leonard Cohen-inspireret nummer. Det fik mig til at genlæse denne fremragende klumme af Ole Juul. Uanset hvor sort det ser ud, må man tro på fremtiden. På at lyset slipper ind ... læs mere
Er Falck ved at køre sig selv i grøften?

Er Falck ved at køre sig selv i grøften?

Set i lyset af den beskidte møgsag i Region Syd, hvor Falck blev taget med bukserne nede, er det ubegribeligt, at de vil behandle trofaste kunder som jaget vildt for aggressive telefonsælgere ... læs mere
Afrimning af køleskab gik galt

Afrimning af køleskab gik galt

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
9.april 1940 og 9. april 1945

9.april 1940 og 9. april 1945

Af Herluf Nydam , Lokalarkivet ... læs mere
Barndommen har en værdi i sig selv

Barndommen har en værdi i sig selv

Af byrådsmedlem Birgit Liin (V), medlem af Favrskov Byråd, Formand for Børne- og Skoleudvalget, Hvidtjørnevej 3, Laurbjerg, 8870 Langå ... læs mere
Gasolin Auktion på Værket i Randers

Gasolin Auktion på Værket i Randers

PingvinNyts fotograf Rudi Daugsch besøgte auktionen og fortæller derfra ... læs mere
Hvor ofte vasker og pudser du dine vinduer?   

Hvor ofte vasker og pudser du dine vinduer?  

Der stor forskel på hvor tit danskere vasker deres vinduer ... læs mere
Revyen favnede langt bredere i år

Revyen favnede langt bredere i år

Anmeldelse af Fvh. redaktør Sven Erik Ginge ... læs mere
Tag på virksomhedsbesøg i klimaugerne

Tag på virksomhedsbesøg i klimaugerne

Flere af Favrskovs virksomheder inviterer indenfor i Klimaugerne 2019. Se her hvor og hvornår ... læs mere
Flot søgning til erhvervsuddannelserne i Favrskov

Flot søgning til erhvervsuddannelserne i Favrskov

Søgningen til erhvervsuddannelserne har i Favrskov taget et flot hop til knap 23 procent. Favrskov er dermed tæt på at opfylde 2020-målet om, at hver fjerde elev skal vælge en erhvervsuddannelse ... læs mere
Loading...