|

Er en klassiker en god investering eller en sikker pensionsopsparing?

Af redaktør Jørgen Kjær, Hadsten

 Jørgen Kjær

 

Man hører ofte, at en klassiker er en god investering, der holder prisen, og at rige investorer sætter deres formuer i klassiske biler. Og man hører ofte om nærmest fantasipriser på sjældenheder og fuldblodsbiler, der har steget voldsomt de senere år. Rygter siger at nyrige fra Rusland, Kina og andre lande med voksende økonomier har kastet sig over biler som investeringsobjekt, Og her snakker vi igen sjældenheder med mere.

Men hvad tænker menigmand og den almindelige klassikerentusiast med en nogenlunde normal pengepung? Skal han eller hun kaste sig ud i måske risikable investeringer?

Låneudbydere foreslår endda, at man sparer op til pensionen på en sjovere måde ved at købe veteranbilen, man drømmer om.

Men hvordan hænger det nu lige sammen? Er en klassiker en god investering? Er det en sikker pensionsopsparing?

 

Brian Borg: -Jeg købte personligt med hjertet, da jeg i tidernes morgen købte min Montego Turbo. For jeg glemte helt at undersøge, at det næsten var umuligt at skaffe stumper, og at de var pænt pebrede. Jeg har nu igennem snart 5 år prøvet at renovere en bil fra scratch, hvilket jeg nok ikke gør igen. Specielt ikke når man er uerfaren, og næsten ingen hjælp har fået.
Men bilen er en drengedrøm, jeg har haft siden jeg var 10 år gammel, og selvom folk har tvivlet og kaldt mig sær, fordi jeg vælger sådan en Honda kopibil, elsker jeg den stadig af hele mit hjerte

 

Og hvilken bil, og i hvilken prisklasse skal man i givet fald købe bilen?

Er det kun de dyre biler, der er en sikker investering? Skal man købe med hjertet eller for investeringen skyld?

Eller er det bare alt for usikkert at investere i ældre klassiske biler?

Jeg har kombineret det, ved at have købt et bilmærke, hvor jeg ikke tror værdien falder samtidig med jeg hver sommer kan nyde den, forklarer Jacob Raahauge Lindegaard.

Og skal den almindelige entusiast blot købe klassikeren for at nyde den, og så se stort på om investeringen er holdbar?

Det vil VeteranPosten gerne forfølge i denne artikel og vi spørger derfor både forhandlere af klassikere, investeringsrådgivere og låneudbydere samt ikke mindst den almindelige entusiast?

 

Der har været store prisstigninger på nogle modeller

Vi kender sikkert alle bilmodeller, der er steget de senere år. Mercedesmodellerne 190 SL og de såkaldte Pagodemodeller har nærmest oplevet fordobling af handelsværdien de senere år, og et Nimbus Kakkelovnsrør er i dag nærmest utilnærmeligt. Sjældne fuldblodsklassikere, måske med en kendt ejer har været handlet til nærmest astronomiske priser. Nyklassikere kan i flere tilfælde også være steget i værdi, og en af højdespringerne i procentvis stigning er den nærmest ydmyge Citroen 2CV. Andre modeller er faldet drastisk, og almindelige ældre biler som Ford A, Ford T og lignende fra før anden verdenskrig har næsten ingen interesse længere, og som en af klassikerentusiasterne fortæller skal man sørge for at få solgt sin klassiker, inden dem, der kan huske dem, er døde! Det kan der være nogen sandhed i. Vi har derfor spurgt en række ejere af klassiske køretøjer, om deres vurdering.

Som formand for VW-Veteranklub Danmark kan jeg sige, at jeg altid har købt med hjertet, fordi jeg kunne se et potentiale i det, jeg købte, fortæller Steen Rode-Møller.

-Klassiske ikoner, der er nænsomt restaurerede, vil i fremtiden have højere værdi frem for en standardmodel. Så det handler samtidig nok meget om hvilken chance man vil tage, og hvad der er råd til at miste. Tilmed skal bilen jo holdes ved lige. ellers øger den ikke i værdi, mener Kevin Schmidt,.

Hvis du skal købe for investeringens skyld, skal du virkelig bruge nogle penge på det. I min verden E-type, Mercedes Pagode med flere. De biler til almindelige bilers priser stiger ikke nok. Der kan du investere pengene bedre. Og en gammel bil skal VIRKELIG holdes, for at holde sin værdi, mener Morten Skouboe, og Camillo Krog supplerer:

-Køb en “upcoming” Classic. Sørg for at købe topmodellen. Køb den “dyre” det vil sige den med lave km og bedst stand. Lad være med at spare på den del. Vær tålmodig og glem den de næste 5-15 år.

Jeg holder mig til klassiske BMW’er. Om jeg har været heldig, at priserne er stukket af, ved jeg ikke. Jeg tror ville kigge efter Porsche, hvis budgettet var til det, men det kræver man sætter sig grundigt ind i markedet, for eksempel en Mercedes W124 500 er også voldsomt stigende, W201 2,3/2,5 16v er ligeledes ved at nå de vanvittige E30 M3 priser, i hvert fald inden for de næste 5 år, mener Tor Etefors.

Køber med hjertet Spørger man den almindelige klassikerentusiast er svaret ganske klart: Køb med hjertet og nyd turene i klassikeren.

Henrik Steen Andersen siger det ganske kort: Køb med hjertet og brug den mens du kan. Og Brian Jacobsen er ikke uenig:

Køb med hjertet. Man ved aldrig, hvad de finder på inde på borgen med afgifter og så videre. Hvem ved om vi må køre benzinbil om 10 år! Så køb med hjertet, og lev livet mens man kan. Penge er ikke noget værd, når man er død.

-Hvis man ikke køber med hjertet, så bliver man jo heller ikke helt 100 % tilfreds med den bil, man har købt. Sådan er det for mig, lyder det fra en anden entusiast Tommy Henning Poulsen.

Anders Balle Ejstrup Sørensen mener, det er svært at vide, hvad den næste bedste investering vil være, det kommer også an på hvor stor eller lille pengepungen er.
-Hvem gættede på dem, som har lavet tigerspring prismæssigt? Jeg vil købe med en stor del af hjertet, men har en stor del fornuft med. Køb et lod i form af et klassisk køretøj, jeg mener selv at have fundet et par fornuftige, men har købt dem med hjertet. 

Niels Henrik Olsen er ikke i tvivl: -Man skal altid købe med hjertet, der er ingen, der ved, hvordan det går med priserne fremover.

Morten Sørensen understreger: -Med mindre du køber superbil i konge stand. Så er fidusen der ikke. Det koster at holde de gamle damer i god stand. Og hvis du ikke selv kan lave det hele. Så løber det fra dig. Køb med hjertet og invester i stedet pengene i aktier

-Køb med hjertet, kør i bilen og nyd livet. Hvis du vil investere, så køb med fornuften, og lad være med at køre i bilen. Og hvis jeg skal være sortseer, så hold dig fra gamle biler, måske bliver kørsel i dem forbudt, og benzin er noget du skal købe på flasker til høj pris, pointer Lars Kruse.

-Køb med hjertet den bil, du drømte om, da du var mellem 15 og 25 år. Hvis man er passioneret bilelsker, er det svært med kun en bil, da man jo kan have kærlighed til flere biler og bilmærker. Mærk lyden, duften af en ældre bil og snakken på tankstationen eller på campingpladsen er svær at gøre op i guld. Jeg ved, at jeg smiler på alle mine kilometer i min veteranbil, forklarer Morten Søndermand.

-Der er to slags købere af gamle køretøjer. Dem, der køber med hjertet, og beholder bilen/MC og dem, der investerer. Jeg hører til den første kategori, og hvis jeg sælger noget, er det altid fordi jeg har et andet projekt for øje, som kræver midler, der er bundet i det jeg har. Og så sælger jeg. Hvad angår den anden kategori, bliver du nødt til at stille dit spørgsmål til en målgruppe med et lidt tykkere tegnebog, fortæller Steen Rode-Møller, der er formand for Motorhistorisk Samråd. Han uddyber:

Fra Motorhistorisk Samråds synspunkt er det et spørgsmål om at se den største diversitet, således at flest kan glæde sig over flest forskellige historiske køretøjer.

Det er en super spændende diskussion 

-Det er et emne, som ofte kommer op rundt om frokostbordet her på værkstedet. Det er svært at vælge en sikker investering, men det er de færreste veteranbiler, som decideret bliver mindre værd.
De fleste følger vel prisudviklingen og kan derfor siges at være en nulinvestering. Der tjenes ikke på den, men den holder prisen, mener Morten Alsø.
-På den måde er der intet til hinder for, at man køber med hjertet. Det er alligevel lidt af et gamble at finde lige den bil, som bare stiger i pris.
-Du kan se med Citroen tractionerne. De har fundet et leje og er måske i virkeligheden ved at falde lidt i pris. CX er måske lidt på vej op, men, så alligevel ikke rigtigt. Porscherne tog en himmelflugt, men er også stagneret, fortsætter Morten Alsø.
-Hvis man køber veteranbil for at tjene penge, kan man let blive skuffet. Det er som sagt sjældent, at man decideret taber penge, men rig af det bliver man som regel ikke.
Selv med for eksempel en Traction Cabriolet er prisen ikke steget vildt meget de sidste 20 år.
Måske 20-40%, men det er prisudviklingen jo også, mener Morten Alsø, der synes det er en super spændende diskussion

Det eneste, der er sikkert er, at fremtiden er usikker

Spørger man Palle Murmann, manden bag Daytona Cars, en af Skandinaviens største forhandlere af klassiske køretøjer og selv klassikerentusiast gennem en menneskealder, kunne man måske forestille sig et bestemt svar. Men nej, han mener også, at man skal købe med hjertet, altså virkelig have lyst til at eje og bruge den bil, man er varm på.

Jeg købte min Citroen med hjertet og har kørt i den hver sommer de sidste 26. Jeg tænkte ikke i investeringsbaner dengang, lyder det fra Finn Lyster

 

-Hvis man køber kun for investering, så overvej også andre investeringsmuligheder end biler. Det afhænger af din risikovillighed, og så det vigtigste; har du råd til at tabe penge?

-Jeg vil starte med at slå fast, at skal der være tale om investering, så skal der være tale om et afkast på relativt kort sigt og ikke bare en prisstigning over en længere årrække. Det gælder om at have næse for hvad der vil rykke, hvilket er svært, og timingen skal matche, hvornår man har den ledige kapital. Det sidste naturligvis undtaget hvis man er velhavende.

I betragtningen som investering skal der være plads til ekstraordinære omkostninger til reparationer og lignende samt forsikring.

-Jeg vil gerne advare mod at naivt at investere grundet prisernes himmelflugt via “låneudbydere”. Det er en i dag så krystalklar kendsgerning, at banker og pengeinstitutter udviser en grådighed, der er skræmmende, og jeg kender ingen banker, der låner ud gratis. Så en forrentning via prisstigninger på  “investeringsbilen” contra renter til pengeinstituttet skal der i høj grad være plads til, for går det galt, som vi har set det i forbindelse med opskruede værdier på især fast ejendom inden finanskrisen, så er der ingen pardon, understreger Palle Murmann.

-Husk at udlåner ikke har nævneværdig indsigt i gammelbilsmarkedet, han er kun interesseret i at udlåne penge på et for ham klippesikkert grundlag for sikkerhed, der så ofte tages i for eksempel din bolig.

-Så, som nævnt tidligere, skal man have råd til at tabe penge. Nu er det næppe således, at hele ens investering smuldrer, for der vil altid være en interesse for gamle ting og sager, men kursen svinger, som på alt andet, forklarer Palle Murman og konkluderer:

-Det eneste der er sikkert er, at fremtiden er usikker, at du skal dø, og du skal betale skat. Alt andet bygger på naivitet eller risikovillighed, og da det er en kendsgerning, at den danske befolkning generelt tror de kan forsikre sig mod alt, hvilket de tydeligt viser ved at forgylde pensionsselskaber, der løbende udhuler din aftale, samt at staten gør det samtidig, og du også tegner forsikringer på alt mellem himmel og jord, så skal “forsigtig Per” holde sig væk fra det at lege investor, og alene købe det hun/han har lyst til, hvilket jeg som personlig entusiast mener er den allerbedste grund.

Det sikreste vil altid være at købe “Mona Lisa bilen”, de virkelige ikoner, men det er for de få, men mindre kan også gøre det, blot man prøver at danne sig et skøn over hvor vanskeligt det er at afhænde køretøjet igen. De meget outrerede biler i design eller konstruktion skal man være varsom med. Især naiviteten om dette at “bilen er sjælden”.  En sjælden bil er typisk en bil, der er utrolig kostbar, og derfor kun for de få, og typisk en ikon-bil.  Men de fleste sjældne biler er derimod biler som ingen ville have, tænk lidt over det, understreger Palle Murmann fra Daytona Cars.

Palle Murmanns konklusion på om man skal købe med hjertet eller for investeringens skyld bliver derfor:

-Køb den bil, du har råd til at købe og vedligeholde, og undlad at købe “drømmebilen”, som du har svært ved at have råd til, og hvor mangel på vedligeholdelse vil medføre at investeringen smuldrer.

Jeg har selv lært lektien med skuffelser, hvor jeg satte barren for højt, og selvom jeg i dag har en drømmebil, så har jeg i mine 35 år med handel med klassiske biler opdaget, at jeg føler lige så stor køreglæde i en relativ beskeden sportsvogn som en MGB, der er i orden, som i en kostbar Ferrari, af hvilke jeg indtil nu har prøvet 32 forskellige modeller. Det er to forskellige former for køreglæde, og jeg kan ikke sige den ene er bedre end den anden. Et eksempel på dette så jeg hos Ferrari Klubbens tidligere formand, der både rådede over en 308, en Testa Rossa og en F50, men nægtede at skille sig af med sin MG-B.

Michael Deichmann siger det ganske kort: Som med kunst – køb med hjertet!

 

Klassikermarkedet er følsomt

Priserne på det danske marked følger naturligt priserne på det internationale marked, og det angives fra flere sider at priserne i Danmark i øjeblikket er forholdsvist lave, og dermed kan en klassiker måske være en god investering. I dag holder de fleste klassikere nok prisen de nærmeste år, og der ses stadig fantasistigninger på de dyre biler. Men priserne er også konjukturfølsomme, så man kan ikke forvente, at priserne kan holde som en pensionsopsparing, og klassikermarkedet må forventes, at være noget af det første, der må holde for ved nye finanskriser.

Det at renovere en gammel bil, det er kun terapi. Det koster en formue, og når man så finder et nyt projekt og eventuelt vil sælge den, man lige har renoveret, så taber man som oftest penge på det. Køb noget, som er i orden, nyd den, pas på den, sælg den, hvis du får lyst til noget andet.
Det kan løbe rundt, det andet er penge ud ad vinduet, understreger Morten Alsø.

Så skal der være en konklusion på VeteranPosten rundspørge, må det nok være den gamle talemåde: Ved jorden at blive og for os almindelige entusiaster gælder det om at købe med hjertet og investere i den klassiker, man har råd til, og, som det fremgår, kan den sagtens give mindst lige så megen køreglæde som en meget dyrere klassiker.

 

 

 

Billedtekst:

 

100: Brian Borg: -Jeg købte personligt med hjertet, da jeg i tidernes morgen købte min Montego Turbo. For jeg glemte helt at undersøge, at det næsten var umuligt at skaffe stumper, og at de var pænt pebrede. Jeg har nu igennem snart 5 år prøvet at renovere en bil fra scratch, hvilket jeg nok ikke gør igen. Specielt ikke når man er uerfaren, og næsten ingen hjælp har fået.
Men bilen er en drengedrøm, jeg har haft siden jeg var 10 år gammel, og selvom folk har tvivlet og kaldt mig sær, fordi jeg vælger sådan en Honda kopibil, elsker jeg den stadig af hele mit hjerte

 

101: Jeg købte en Triumph TR6, som jeg var glad ved, året efter solgte jeg den igen og fik 20.000 mere for den end det jeg gav. Rimelige gode renter, fortæller John Storm.

 

102: -Jeg har kombineret det, ved at have købt et bilmærke, hvor jeg ikke tror værdien falder samtidig med jeg hver sommer kan nyde den, forklarer Jacob Raahauge Lindegaard.

 

Jeg købte min Citroen med hjertet og har kørt i den hver sommer de sidste 26. Jeg tænkte ikke i investeringsbaner dengang, lyder det fra Finn Lyster

 

104: Køb lidt i alle prisklasser, og køb så originale og gode som muligt. Vælg nogle få mærker og lær så meget om dem som muligt, og køb ikke for gammelt. Bedst at finde noget som er 10-20 år gammelt og gemme dem. Sælg dem inden dem, som kan huske dem, er døde, understreger Jørn Svendsen, der selv har flere klassikere.

 

105: Michael Deichmann siger det ganske kort: Som med kunst – køb med hjertet!

 

106: Hvis man vælger klassiker for investeringens skyld, skal man følge markedet lige som man investerer i aktier og lignende. Jeg har en MGB som nok er klassikernes folkevogn produceret i et meget stort antal og derfor ikke er en speciel god spekulationsinvestering. Stand betyder mere end årgang, og afskrivningen ser ud til at være væsentlig lavere end for almindelige hverdagsbiler. Jeg har købt med hjertet uden skelen til spekulation, men har en forventning fra min MC-erfaring, at det ikke kan gå helt galt. Og så indregn lige fornøjelsen og hobbyglæden, mener Allan Petersen..

 

107: Som formand for VW-Veteranklub Danmark kan jeg sige, at jeg altid har købt med hjertet, fordi jeg kunne se et potentiale i det, jeg købte, fortæller Steen Rode-Møller.

 

109: -Det sikreste vil altid være at købe “Mona Lisa bilen”, de virkelige ikoner, men det er for de få, men mindre kan også gøre det, blot man prøver at danne sig et skøn over hvor vanskeligt det er at afhænde køretøjet igen. De meget outrerede biler i design eller konstruktion skal man være varsom med. Især naiviteten om dette at “bilen er sjælden”.  En sjælden bil er typisk en bil, der er utrolig kostbar, og derfor kun for de få, og typisk en ikon-bil.  Men de fleste sjældne biler er derimod biler som ingen ville have, tænk lidt over det, understreger Palle Murmann fra Daytona Cars.

 

108: -Det at renovere en gammel bil, det er kun terapi. Det koster en formue, og når man så finder et nyt projekt og eventuelt vil sælge den, man lige har renoveret, så taber man som oftest penge på det. Køb noget, som er i orden, nyd den, pas på den, sælg den, hvis du får lyst til noget andet.
Det kan løbe rundt, det andet er penge ud ad vinduet, understreger Morten Alsø.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Brand i tilbygning til supermarked

Brand i tilbygning til supermarked

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
SOMMERKIRKE

SOMMERKIRKE

Torsdag d. 13. juni kl. 19.30 i Nr. Galten Kirke ... læs mere
Røde Kors Butikken i Thorsø springer ud

Røde Kors Butikken i Thorsø springer ud

Røde Kors Butikken i Thorsø bryder lørdag den 22. de sædvanlige rammer og rykker ud på gaden til markedsdag ... læs mere
Det er sommer og tid for Rose` vin

Det er sommer og tid for Rose` vin

Hos Skjold Burne skyder vi rosé-sæsonen i gang med et kanontilbud på vores pivlækre "LAVENDETTE ROSÉ (2018)" fortæller Vinhandler Peter Aschelund fra butikken i Søndergade i Hadsten ... læs mere
Sparekniven truer de ældre

Sparekniven truer de ældre

af Charlotte Green byrådsmedlem og folketingskanda for Det Konservative Folkeparti ... læs mere
VI MARKERER EN  SKÆBNEDAG  FOR VORES FRIHED

VI MARKERER EN SKÆBNEDAG FOR VORES FRIHED

HJEMMMEVÆRNSESKADRILLE 265, HVIDSTEN, MARKERER 75 ÅRS DAGEN FOR HVIDSTENGRUPPENS HENRETTELSE DEN 29. juni 1944 ... læs mere
En manipulerende kirkeklumme

En manipulerende kirkeklumme

Af Eva Damsgaard Næstformand  i Dansk Folkeparti ... læs mere
Nyt på Lilleåmarked 2019

Nyt på Lilleåmarked 2019

PingvinNyt har talt med formanden for Lilleåmarked Henning Bertelsen fra Lions Clubben ... læs mere
Anholdt for spirituskørsel

Anholdt for spirituskørsel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Bus endte i husmur

Bus endte i husmur

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Loading...