|

Fiat 500 lever.. -og har det stadig godt!

Af Jørgen Kjær, Hadsten

Tekst og foto Jørgen Kjær.

Da den lille italienske Fiat 500 ”Nuova” – ”Den nye Fiat 500” – i 2007 fejrede sin 50-års fødselsdag, bragte vi i en af de allerførste udgaver af VeteranPosten en jubilæumsartikel med overskriften. Fiat 500 lever.. – og har det godt efter de første  år!
Da ferieturen så i år igen gik til Italien, var det jo oplagt at undersøge, om det stadig er gældende? Og det kan først som sidst afsløres, at det gør den, i bedste velbefndende endda, og er stadig populær som næsten aldrig før. Der kører nemlig stadig 380.000 Fiat 500 rundt i Italien. Og selv om det er et stort land, er det ikke så underligt, at man jævnligt støder på en.

Storskrald i Pompeji. Da vi ankom kom til byen en søndag eftermiddag stod denne Fiat 500 – noget brugt og præget af tidens tand – sammen med affaldsposer på et gadehjørne. Var det storskrald? Mandag morgen var både affald og Fiat 500 borte!! Hm!! Men ved aftenstide stod bilen der igen. Og det gentog sig næste dag. Altså var bilen i daglig brug. Vi nåede aldrig at finde ejeren.

Så lad os lige få en situationsrapport fra bilens hjemland:
Hvad er mere italienske produkter end en pizza, et glas chianti og så naturligvis Fiat 500?
Alle ingredienser kan man finde i næsten alle byer og af kroge i landet, og det var heller ingen undtagelse på årets tur med ruinerne i Pompeji, vulkanen Vesuv, Napoli og den smukke Amalfikyst som mål for turen.
Mange brugte stadig i 2007 den lille Fiat dagligt i storbyerne med tæt trafik og i de små maleriske italienske byer, hvor gaderne er så smalle, at ret mange andre køretøjer end Fiat 500 og de typiske trehjulede Piaggio ville være en umulighed. I dag er der kommet et stort udvalg af små biler, også fra Fiat selv, men den gamle Fiat 500 – og Piaggio for den sags skyld – lever skam stadigvæk.
En af de store oplevelser fik vi således, da vi en formiddag i en mindre by i baglandet til Napoli var på udkig efter en kaffebar for at indtage dagens første cappuccino. Pludselig ser vi en ældre bedaget hvid Fiat 500 på vej op ad hovedgaden. Midt på vejen, og den øvrige trafik viger nærmest ærbødigt til siderne, så den lille Fiat kan komme frem. Da vi passerer den, ser vi den ældre mand med cigarstumpen i munden med blikket stift rettet frem, inden han drejer ind ad en smal sidevej. Vi nåede desværre hverken at få kameraet frem eller få vendt bilen, ham ville vi gerne have hilst på. Hvor var han på vej hen? Til stamcafeen eller på vej ud at handle, måske skulle han besøge hustruens gravsted på kirkegården? Et stemningsbillede uden lige. Havde han haft bilen fra ny? Det kunne godt se sådan ud.

Fiat 500 bruges stadig til daglige gøremål som for eksempel indkøbsture. I Massa Lubrense mødte vi damen på billedet, der fortalte, at de havde bilen som bil nummer to.

 

Passer perfekt i gadebilledet
De små Fiat 500 passede og passer stadig perfekt i gadebilledet i de italienske byer med gamle huse og smalle gader, og de er nemme at parkere. Man ser dem mange steder parkeret ved vejsiden eller måske ved fortrappen side om side med støvler, sko og de flotte blomsterpotter. Enkelte steder kan de endog finde vej til altanen, som vi så i en by.

Fiat 500 bruges med stor succes som blikfang i nattelivet.

I de større byer er det den tætte trafik og de ofte umulige parkeringsforhold, der har været med til, at den lille bil har overlevet i så mange år og dermed gøre Fiat 500 til et næsten udødelig hit.
I dag bliver Fiat 500 nævnt i turistbrochurer og andre rejsebøger, og i for eksempel Rom findes flere firmaer, der tilbyder guidede ture i Fiat 500.
Fiat 500 har ikke fået en renæssance, – den har bare levet videre – og videre. Man ser stadig alle typer italienere køre Fiat 500, lige fra den unge flotte blondine til et par pæne ældre damer, men det er i dag den yngre generation, der skal sikre overlevelsen.

Den  kan lige være der

 

Byens mekaniker er nærmest vokset op med Fiat 500, og siger man blot navnet Dario, ved alle med interesse for Fiat 500, at man taler om Amalfihalvøens bedste Fiat 500 mekaniker. Det påstår i hvert fald en anden kunde, da vi besøger hans værksted i den lille by. Han har skruet i Fiat 500 i en menneskealder.
Fiat 500 bruges stadig i mange tilfælde både som daglig bil, og til daglig transport. Ofte med en efter bilens størrelse enorm stor tagbagagebærer. Her kunne mageligt placeres endnu en Fiat 500. Mon der er nogen, der har prøvet det?

 

Udsigten bliver ikke bedre

 

Kan købes til fornuftige penge
De små biler findes selvfølgelig i forskellig stand, men forbavsende mange er i rigtig god stand. Enten pietetsfuldt restaurerede eller blot bevaret i original stand. Det italienske klima er nok ikke så aggressivt som det våde danske.
Har man ikke evnerne til selv at holde bilen kørende, – eller har man ikke lyst til at få olie på fingrene i den næsten obligatoriske siesta, er der hjælp at hente mange steder. En italiensk mekaniker med bare få år på bagen kan stadig skrue i det lille geniale køretøj.
Skulle man mangle reservedele, løber man heller ikke ind i problemer. Mange af de italienske bilblade, både for nyere biler og veteranbiler, har rækker af forhandlere, der har specialiseret sig i det lille køretøj.

 

Fiat 500 er en populær klassiker i hele Italien. Fiat 500 Club Italia, der blev grundlagt i 1984, er med mere end 21.000 medlemmer verdens største for en enkelt bilmodel. Klubben vokser stadig, og de har godt fat i den yngre generation og over 25 % af medlemmerne er under 30 år!

Fiat 500 vækker minder hos alle lidt ældre italienere og glæde hos de yngre generationer, og passer fint med nutidens trend om ”simple living”!

 

I Ravellos smalle gader var en Fiat 500 det oplagte valg, i dag er byen nærmest bilfri, men til turen på de små stejle og smalle veje op på bjerget er en Fiat 500 stadig perfekt.

 

Vil man købe en Fiat 500 er der også mange muligheder. Og som noget specielt kan man stadig finde en Fiat 500 både i flotte veteranbilblade og den daglige avis, også i den italienske udgave af Den Blå Avis. Og prisen? For et sted mellem 1.000 Euro og 10.000 Euro får man lidt italiensk fuldblod af bedste slags. En Fiat 500, der skal have hele turen, koster nemt 1-2.000 Euro. Et godt kørende eksemplar koster i Italien 3-4.000 Euro, og et rigtig pænt eksemplar kan stadig findes til omkring 7-8.000 Euro fortalte en mekaniker med fingeren på pulsen. For øvrigt næsten samme pris som man kan finde den til i Danmark.

 

”Mariehønen”
Fiat 500s oprindelse går tilbage til starten af 1930`erne. Akkurat som med Citroen i Frankrig og VW i Tyskland havde designere og bilfabrikanter set mulighederne i en lille bil for den almindelige forbruger.
Fiat 500, der på det tidspunkt var verdens mindste serieproducerede bil så dagens lys i 1936. Det var modellen som i Italien fik tilnavnet “Topolino”, i Danmark blev den kaldt ”Mariehønen”. Det var en lille bil på kun omkring 3 meter i længden, og en vægt der kunne presse nålen op på 535 kg. Tophastigheden blev opgivet til 85 km/t, og den kunne køre næsten 17 km på en liter benzin. Bilen blev efterfølgende bygget i 122.000 eksemplarer frem til 1948, den blev også bygget under krigen. De første modeller havde lærredstag og krydsfinerbagende, der blev ændret til en ren stålkonstruktion efter krigen.
I 1948 kommer model 500 B med en tophastighed på 95 km/t og senere kommer model 500 C. De havde stor succes og blev lavet frem til 1955 hvor man allerede var godt i gang med udviklingen af den nye Fiat 500 ”Nuova”.

Fiat 500 bidrog ret så kraftigt til Italiens og andre landes motorisering. Det var en robust bil, der blev brugt i mange sammenhænge. For eksempel brugte den danske globetrotter Jørgen Bitsch en Fiat 500 C til en af sine Afrikaekspeditioner, og i 1937 deltog hele 32 Fiat 500 i det legendariske Mille Miglia, den havde nemlig også ret så gode køregenskaber.

I 1955 ophørte produktionen af denne første udgave af Fiat 500, og afløseren Fiat 500 ”Nuova” ventede i kulissen.
I 1957 kommer så Nuova – ”Den nye” – Fiat 500. Udviklingen af bilen, der om muligt skulle blive en endnu større succes end de første Fiat 500, var begyndt allerede i 1953.

Bilen var udstyret med en to-cylindret luftkølet motor på 479 ccm placeret i bagenden, og kunne med sine kun 13 HK alligevel give den lette bil et så stort skub, at den kunne komme op på 85 km/t.
Bilen blev lavet i forskellige udgaver som 500 Sport, der med en lidt større motor kunne yde 21,5 HK og præstere en topfart på 105 km/t. Andre udgaver er 500 D, 500 F, 500 R og den sidste 500 Giardiniera. I 1968 kommer en ”luksusudgave” model ”L” med blødere sæder, tæpper, tankmåler og bøjler på kofangere og ikke at forglemme en bedre lyddæmpning.

Skulle der lidt mere fart på, var der de tunede Abarth-udgaver, der havde stor succes på tidens motorbaner, og i dag inden for historisk motorsport.
Den sidste model kom i 1972 og blev produceret frem til 1975. Det skulle egentlig have været slut for Fiat 500 i 1972, men afløseren Fiat 126 var først klar i 1975.
Fiat 500 Nuova blev en succes uden lige, og der blev fremstillet i alt 3.893.294 stk..
Der står mange Fiat 500 ved mekanikerne og værkstederne i Italien. Både i god stand og godt rustne på vej til moder natur.
Men italienerne slår opgivende ud med begge hænder, hvis man nævner ordet skrotpresse.
-Det gør man da ikke med et familiemedlem!

Klubber er med til at bevare interessen
Der er naturligvis flere klubber for Fiat 500 i Italien. En af de største er www.500clubitalia.it. der med mere end 21.000 medlemmer er verdens største klub for en enkel bilmodel.
Stefania Ponzone fra klubben fortæller, at Fiat 500 så sandelig stadig lever – og endda i bedste velgående. Den betragtes både af den almindelige italiener og entusiasterne som et nationalt klenodie, som man skal passe på, fortæller hun.
Eksperter mener, at der stadig er op mod 1,2 millioner eksemplarer på hjul af de næsten 4. millioner, der blev produceret, hvoraf omkring en tredjedel som nævnt tidligere stadig skulle være i daglig brug. Selvom den lille bil aldrig ville kunne klare en crash-test, og en Fiat 500 forurener lige så meget så meget som 2-300 moderne biler, kunne den italienske Regering aldrig drømme om at forbyde et historisk symbol. Der er faktisk lavet en særlov, der freder nationalklenodiet overfor miljøorganisationerne, som er de eneste, der tillader sig at så tvivl om bilens berettigelse.
Jo, – Fiat 500 lever så sandelig stadig og har det rigtig godt.

Fiat 500, både den første udgave og 500 Nuova er blevet et af vor tids ikoner, og den blev også en stor succes i Danmark, og har nu opnået næsten kultstatus med blandt andet egne klubber.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Regioner for hver en pris?

Regioner for hver en pris?

Af folketingsmedlem Britt Bager, politisk ordfører for Venstre ... læs mere
Levende lørdag med musik i!

Levende lørdag med musik i!

Drømmer dit barn om at lære at spille et instrument, blive del af et kor eller et band, så kig forbi Hadsten Kulturhus Sløjfen lørdag d. 17. november mellem kl. 10 og 12.30 ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 390.

Ugens naturbilleder nr. 390.

November er måneden som vi forbinder med mørke og gråvejr, men i år kom den virkelig pænt fra start med mange solskinstimer ... læs mere
NYT fra landbruget

NYT fra landbruget

Unge landmænd får ny eliteuddannelse ... læs mere
Tilbagetrukne fødevarer

Tilbagetrukne fødevarer

Risiko for metalstykker i ymerdrys, øllebrød, rasp og æblekagerasp ... læs mere
Provst mødte singlerne med håb.

Provst mødte singlerne med håb.

Når "to bliver til en" trak mange til i Sløjfen onsdag eftermiddag, hvor provst Anders Bonde talte om at miste og bevare glæden ved livet ... læs mere
Inbrud på Elgårdsminde

Inbrud på Elgårdsminde

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Tilbagetrukne fødevarer

Tilbagetrukne fødevarer

Plastik i revet rød cheddar ... læs mere
Vil du søge tilskud fra nedrivningspuljen?

Vil du søge tilskud fra nedrivningspuljen?

Få tilskud fra Nedrivningspuljen.  ... læs mere
Halberg & Friends i Sløjfen

Halberg & Friends i Sløjfen

Oplev, hør og genhør de allerstørste hits fra guitarist og sangskriver Poul Halberg, når han sammen med sine venner spiller i Sløjfen torsdag d. 22. november ... læs mere
Pigen er sigtet

Pigen er sigtet

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Kunstig intelligens ind i det offentlige

Kunstig intelligens ind i det offentlige

Uddannelses- og forskningsminister, Tommy Ahlers vil satse 300 mio. kr. på at forske i kunstig intelligens. Primært med henblik på en mere effektiv offentlig sektor ... læs mere
Loading...