|

Forbrugerne intensiverer tilbudsjagten

Danske forbrugere tænker mere over, hvad der ryger i indkøbskurven, og flertallet skeler mere til prisen nu, end de gjorde for blot et halvt år siden. Det viser ny landsdækkende ALDImeter-analyse

En ny analyse blandt 2.000 danske forbrugere viser en klar tendens. Danskerne skruer ned for forbruget og intensiverer jagten på billige dagligvarer.
57 procent af forbrugerne svarer i den nye ALDImeter-analyse, at de går efter at få mere for pengene, når de handler fødevarer, og at de har blikket rettet skarpt på spotvarer, tilbud og nedsatte varer. En tredjedel af forbrugerne går desuden efter varer, der kan bruges i flere forskellige retter, mens hver femte forbruger går efter mad, der mætter og mad, der kan holde sig længere.

Men det er ikke kun i selve indkøbsøjeblikket, at vores vaner ændres. Indkøbene forberedes nu i højere grad hjemmefra.
”ALDImeter-analysen viser en klart øget bevidsthed om prisen på hverdagsvarer. Rigtig mange forbrugere fortæller, at de udarbejder budgetter og oftere drøfter indkøb og priser i familien. Flere laver også indkøbslister, så de er sikre på, at de kun køber de varer, de har brug for. Men ét er intention, noget andet er virkelighed, og vi ser pt ikke nogen målbare ændringer i forhold til impulskøb,” siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi.

En gennemsnitsfamilie skal ’finde’ 20.000 kroner

Ifølge Danmarks Statistik og flere danske bankers udregninger[1] kan en gennemsnitlig dansk familie forvente en årlig ekstraregning på 20.000 kroner på grund af de stigende forbrugspriser.
Prisstigningerne har i høj grad fået danskerne til at skærpe fokus på prisen. I ALDImeter-analysen fortæller halvdelen af forbrugerne, at de skeler mere til prisen nu, end de gjorde for seks måneder siden. Og tæt på hver tredje køber mere i discountbutikker.
”Prisen på hverdagsvarer er rykket i fokus. Den ekstraudgift, mange familier oplever, skal finansieres. Med vores kombination af lave priser og gode varer håber vi, at flere vil vælge discountbutikker som Aldi. Vi har et pris- og kvalitetsbevidst sortiment til hverdagen, så man kan komme hjem med mere for pengene,” siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi.

Forbrugerne vil skære ned på tøj, streaming og feriebudget
I ALDImeter-analysen fortæller 7 ud af 10, at de i mindre eller større grad har ændret deres indkøbsvaner som følge af de stigende forbrugspriser.
En stor del af forbrugerne ’har allerede’ eller ’overvejer at’ skære ned på budgettet til tøj og sko (26%), feriebudgettet (23%), streamingtjenester (23%) og udgifter til fester og fejringer (20%).

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

PRESSEMEDDELELSE – april 2022

PRESSEMEDDELELSE – april 2022

160 Favrskov-spejdere til Aktivitetsdag i Hinnerup ... læs mere
Østjyllands Politi uddelte dusører til hverdagens helte

Østjyllands Politi uddelte dusører til hverdagens helte

Onsdag modtog nogle af hverdagens helte i Østjylland stor tak og dusører for deres enestående indsatser. En af modtagerne var fra Hadsten ... læs mere
Jernbanebroen over banen i Lerbjerg indvies i uge 20

Jernbanebroen over banen i Lerbjerg indvies i uge 20

Samtidig nedlægges jernbaneoverkørslen ... læs mere
QuickFix med Handywoman

QuickFix med Handywoman

Handywoman kommer forbi Hammel og Hadsten med sin store kursustruck henholdsvis den 28. og 29. april ... læs mere
Forbrugertilliden i bund!

Forbrugertilliden i bund!

Forbrugertillidsindikatoren faldt her i april minus 20,9 ... læs mere
Flot indsamlingsresultat!

Flot indsamlingsresultat!

Kræftens Bekæmpelse samlede næsten 280.000 kroner ind i Favrskov ... læs mere
UD I NATUREN (71)

UD I NATUREN (71)

Forårssolen brager igen derudad og alting springer ud 😎 ... læs mere
FØDSELSDAG

FØDSELSDAG

Hanne Rosenkvist fylder 80 torsdag den 21. april ... læs mere
Ophørsudsalg i Bogormen i Hadsten

Ophørsudsalg i Bogormen i Hadsten

Høje faste omkostninger og vigende omsætning er den giftige cocktail, der lukker og slukker Hadstens eneste boghandel ... læs mere
Flere danske virksomheder boykotter ecco

Flere danske virksomheder boykotter ecco

Gør forbrugerne i Favrskov det samme? ... læs mere
INGEN SKAL DØ ALENE!

INGEN SKAL DØ ALENE!

Det er målet for Vågetjenesten i Favrskov, som er et samarbejde mellem Ældresagen og Røde Kors ... læs mere
Loading...