|

Forventningsafstemning er nøglen til succes – også i Julen

af økonomi- & erhvervscoach Bente Nørgaard, Nørgaard-Coaching

Bente Nørgaard

 

Dét, som du siger, bliver ikke nødvendigvis dét, som den anden part hører. Den anden part kan være din kunde, kollega, leverandør, bank, revisor, chef, bestyrelse, partner eller måske dine børn.

Lyt & lyt aktivt med interesse og øjenkontakt. Bekræft hvad den anden part konkluderer eller svarer tilbage. Vi bruger forskellige ord – og tillægger betydningen forskellig. Oftest sker det, at vi bekræfter, hvad vi selv lige har sagt. At vi nu har sagt det samme to gange. At den anden part må eller burde lære at høre ordentlig efter eller sige FRA – ellers er det da vedkommendes egen skyld.

Afsenderen har ansvaret for at budskabet når frem!

  • Vi ved godt, hvad vi siger..
  • Vi ved også godt, hvorfor vi siger..
  • Men vi ved ikke, hvad det gør GØR (hos den anden part)

Jamen, det tager da al for lang tid, vil nogle måske påstå! Måske tager det lidt ekstra tid. Et gammelt ordsprog lyder ”hastværk er lastværk”. Kan der mon være noget om det.

Tænk hvor lang tid du bruger på at genoprette en misforståelse, udrette en fejl – som tilmed oftest koster penge på tid, fejlleverancer og risiko for også at koste/ miste en relation.

Få vendt dialogen i tide til en positiv oplevelse eller et PYT, som I skal være enige om!

  • Vi er kun mennesker, og mennesker begår fejl, så det er okay at begå en fejl
  • Det er dumt at begå den samme fejl to gange
  • Men du er først en fiasko, når du begår en fejl og giver andre skylden

Sig UNDSKYLD, når du dummer dig og spørg, hvordan du kan gøre det godt igen. Men sig kun undskyld, når du mener det oprigtigt. Vær ærlig for dit kropssprog afslører dig, når der er overensstemmelse med det sagte og det usagte. Ellers er du allerede i gang med at begå fejl nr. 2.

Det er vigtigt, at den anden part får ordet, når du leverer budskabet og gentager med egne ord, så du får en slags ”kvittering for modtagelsen”.

Når opgaven er løst, ydelsen eller varen leveret, så følg op på om den anden part er tilfreds. Et smil, feedback eller giver hinanden hånden som accept, inden vi drager hjem eller videre til næste opgave med en bevidsthed om, at forventning er afstemt/ indfriet. Nøglen er drejet i retning SUCCES.

Levér ikke kun service – men GOD SERVICE, fordi du her viser oprigtig interesse – personen bag som et værdisæt. Koster ikke ekstra på bundlinjen – kun omtanke som lander positivt på bundlinjen såvel økonomisk som mentalt. Det er en træningssag til en god strategi i virksomheden, i foreningen eller i privatlivet eller i Julen.

Forventningsafstemning gælder også aftaler i Julen med de nærmeste, hvor nogle bare elsker ræset og andre glæder sig til, at Julen er overstået. Giv plads til alle med rummelighed, som baner vejen til succes rundt om træet og rundt om bordet med Julefred.

Alle Pingvin-Nyt-læsere ønskes en rigtig Glædelig Jul

Bente Nørgaard, Økonomi- & erhvervscoach

https://www.noergaard-coaching.dk/profil.html

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Åbent hus Hadsten Fri Fagskole

Åbent Hus for alle

Åbent Hus på Hadsten Fri Fagskole Går du også og undrer dig over, hvad der sker bag murene på den gamle husholdningsskole i Hadsten? Så kom forbi Hadsten Fri Fagskole lørdag d. 13. januar, hvor skolen holder åbent hus fra ... læs mere
Vestjysk Bank ansætter Henrik Lykke i en ny stilling som Private Banki

Vestjysk Bank ansætter Henrik Lykke i en ny stilling som Private Banki

For yderligere informationer kontakt Private Banking direktør Henrik Lykke, tlf. 27 27 12 21, email hl@vestjyskbank.dk ... læs mere
Psykologisk entertainment

Psykologisk entertainment

Glemt tid og sted, når Niels Krøjgaard manipulerer med din intelligens og hjerne! ... læs mere
Tilbagetrukne fødevarer

Tilbagetrukne fødevarer

Afvigende lugt fra blæksprutte tuber ... læs mere
SAt på Spidsen

SAt på Spidsen

Er VELFÆRDEN løbet løbsk? ... læs mere
FrivilligCenter Favrskov har ansat leder

FrivilligCenter Favrskov har ansat leder

Bestyrelsen for FrivilligCenter Favrskov har nu ansat en daglig leder af frivilligcentret. Marie-Cecilie Friis Broundal tiltræder 1. februar 2018 og får til at opgave at skabe en god begyndelse for FrivilligCenter Favrskov i samarbejde med bestyrelsen ... læs mere
BIBLIOTEKERNE ANBEFALER

BIBLIOTEKERNE ANBEFALER

Nordiske romaner ... læs mere
Færdselsuheld med personskade i Hammel

Færdselsuheld med personskade i Hammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Indbrud på Hindhøjen i Hinnnerup

Indbrud på Hindhøjen i Hinnnerup

Østjyllamds Politi oplyser ... læs mere
Tilbagetrukne Fødevarer

Tilbagetrukne Fødevarer

Skimmelvækst i Holmene SHOT med ingefær ... læs mere
Sat på Spidsen

Sat på Spidsen

Første udgave af ”Lokalavisen” er knap så lokal ... læs mere
Loading...