|

Futtog i Danmark taber millioner af kunder – hele 4 mio. på bare 5 år…

Årtiers fejlslagne trafikpolitik og en statsejet operatør, der har hovedkontor ”på månen”, gør jernbanedrift i Danmark til noget, som selv borgere i det fattigste U-land ville være flove over…

Verdens højeste skattetryk, verdens største offentlige sektor og verdens dårligste jernbanedrift!

Det er tre karakteristika, man kan sætte på vores lille velfærdssamfund.

Som Murpheys første lov lyder: ”Alt hvad der kan gå galt, vil gå galt” – sådan er det også med den danske jernbanedrift. I særdeleshed med den statsdrevne del, DSB.

I årevis har dette talentløse beskæftigelsesprojekt kostet danske skatteydere milliarder af kroner i dundrende underskud på driften og fuldstændig fejlslagne indkøb af italienske futtog, der aldrig rigtigt kom ud at køre på de aldrende skinner med de gammeldaws signalsystemer, som vores talentløse trafikpolitikere aldrig har taget alvorligt.

De facto har vi her i lille Dannevang europarekord i langsommelighed, når det gælder transport med futtog. Kun i Schweiz kører togene marginalt langsommere, men der er også nogle alper, som er lidt i vejen for at køre hurtigt.

Og begrebet ”service” hos DSB er lige som hovedkontoret helt ”på månen”.

For en del år siden afskaffede man salg af al forplejning i de statsdrevne futtog. Oppe ”på månen” havde de ikke rigtigt fattet, at det var en god idé at sælge dyrere end man købte ind. Så hver eneste kop elendig kaffe eller slatten pølse blev solgt med dundrende underskud. Og for at sætte trumf på, så fik hver eneste kaffe- og pølsesælger en fyrstelig løn på i omegnen af en halv mio. kr.

Nærværende klummeskribent oplevede ”minus-service” på stationen her i Hadsten, da jeg skulle hente svigerdatter og barnebarn, som kom fra København. Vi skulle have en barnevogn og en kuffert ,foruden barnebarn og svigerdatter ud af toget, hvilket vi meddelte togføreren, der stod ved døren.

Svaret var, at hun demonstrativt fløjtede afgang lige ind i hovedet på mig…

Jeg sendte naturligvis en klage til ”månen”, men fik aldrig svar…

Priserne for at køre med de statsdrevne futtog er ekstremt høje. Omkring tre gange højere end de efterhånden flere fjernbusselskaber, der oplever stor succes på en ”billig” baggrund. Og transporttiden i busserne er ungefær den samme…

At danskerne er blevet godt og grundigt trætte af de statsdrevne futtog, ses med al tydelighed i antallet af passagerer.

Siden 2013 har ”De Slidte Bumletog” mistet omkring 4 mio. passagerer mellem Jylland/Fyn og København. Det svarer til en passagernedgang på lidt over 15 pct.

Alternativerne for de rejsende er langt at foretrække. Både Molslinjen, de forskellige private busselskaber og ikke mindst privatbilismen har overtaget både de 4 mio. passagerer og sikkert flere, da vi de seneste 5 år har oplevet økonomisk fremgang her i landet og dermed formentlig også flere rejsende.

Seneste nyhed fra ”månen” er, at DSB netop har ansat tre ”innovationsrebeller”, der bl.a. skal ”støtte et hold af nytrænede sprintnavigatører og ledere på tværs af DSB, agere sparringinspiratorer på problemidentificering og formulering af gode ”how might we” spørgsmål”.

Ja – sådan beskriver man gudhjælpemig de nyansattes arbejdsområder hos det statsdrevne beskæftigelsesprojekt…

Fuld plade i Bullshit-Bingo!

post@eigiljacobsen.dk

SAT PÅ SPIDSEN’ skrives og redigeres af Eigil Jacobsen

Klummen spidder hverdagens nyheder og tildragelser. Både lokalt og nationalt.

Og altid helt respektløst. Ingen kan vide sig sikker på ikke at blive ”sat på spidsen”.

Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Færdselsuheld i Hinnerup

Færdselsuheld i Hinnerup

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Dansk Revision Cup 2019 i weekenden

Dansk Revision Cup 2019 i weekenden

af Gert Jensen, fodboldformand i HSK ... læs mere
Børn og Familie klar med den første kvalitetsrapport

Børn og Familie klar med den første kvalitetsrapport

Rapporten viser, at arbejdet med tidlig opsporing og tidlig indsats for at sikre børns trivsel er på rette vej. Resultaterne er også med til at pege på tre nye indsatsområder ... læs mere
De levende billeder

De levende billeder

Den 1. marts bliver Hadsten Bio 80 år. Rejsebiografen i Østergades Hotel blev nu afløst af en rigtig biograf ... læs mere
Flosset image...

Flosset image…

De to største pengeinstitutter her i landet kæmper med imageproblemer og kundeflugt i stor skala ... læs mere
Generalforsamling i Natteravnene i Hadsten-Hinnerup

Generalforsamling i Natteravnene i Hadsten-Hinnerup

Fommand Heidi Hagen Siem fik et flot genvalg, som formand ... læs mere
Favrskov`s borgmester fylder 60 år

Favrskov`s borgmester fylder 60 år

Nils Borring (S), folkeskolelærer og borgmester i Favrskov Kommune, fylder 60 år 24. februar ... læs mere
Klimaændringer – Den danske vinkel

Klimaændringer – Den danske vinkel

Livestreamet foredrag fra Aarhus universitet ... læs mere
Nyt liv i den gamle hjulfabrik.

Nyt liv i den gamle hjulfabrik.

PingvinNyt har besøgt Direktør Ruben M. Andersen, Loebeshop og han viser os rundt og fortæller hvor langt de nået i deres ny WEB-hotel ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 404.

Ugens naturbilleder nr. 404.

Vinterferien er over os, og det er en kærkommen lejlighed til at komme ud i den friske luft - her kommer du med på en tur ad Østergårdsvej ved Laurbjerg/Houlbjerg ... læs mere
Loading...