Fra Hadsten Handels ordinære generalforsamling 14/3 2017

Referat af Generalforsamling af Jesper Skyt Jensen

Formand Lars Simonsen (LS) bød velkommen til de 33 fremmødte. Efter at
have fået lidt godt at spise, gik selve generalforsamlingen i gang.

Første punkt på dagsordenen, var valg af ordstyrer. Bestyrelsen
foreslog Kristen Mark (KM), som blev valgt.

KM tog ordet, og gennemgik dagsordenen, og konstaterede at
generalforsamlingen var lovlig, og rettidig indkaldt. Der manglede et punkt på dagsordenen; fastlæggelse af kontingent. ”Det må betyde at kontingentet er uændret”.

Herefter gav KM ordet til LS for formandens årsberetning. (er vedhæftet)
De 26 stemmeberettigede godkendte beretningen.

Herefter gik ordet til Joan fra Kvist og Jensen, som gennemgik
foreningens regnskab.
Regnskabet fik en blank påtegning af revisoren, og godkendt af
generalforsamlingen.

Herefter var der valg af medlemmer til bestyrelsen. Bestyrelsen foreslog
følgende, som blev valgt:

Ny Formand:
Hans Peder Hansen,

Privatkundechef i vestjyskBANK i Hadsten

Bestyrelsesmedlemmer:
Anne Mette Holm
Thomas Rolighed
Marie-Louise Kannerup
Jesper Skyt Jensen.

Suppleanter:
Mette Rasmussen
Søren V. Andreassen

Valg af revisor. Bestyrelsen foreslog genvalg af Kvist og Jensen. Det
blev vedtaget.

Der var ingen indkomne forslag, så sidste punkt på dagsordenen var
eventuelt.

KM afrundede generalforsamlingen med tak for i aften, og tak til LS for
indsatsen som formand.

———————————–

Formand for Hadsten Handel Lars Simonsen aflagde følgende beretning :

Årsberetning 2016 Hadsten Handel

2016 har været et spændende år for HH,-  et år hvor der i samfundet har været store udfordringer, inden for handel, nogle brancher er meget hårdt ramt af nethandel, hvilket der ikke er noget nyt i, men måske er det nyt at vores kunder også bruger det !! Nettet er en konkurrent til de fysiske butikker, hvilket har givet os nye udfordringer. Her i Hadsten må vi konstatere at vi er super dygtige til at fastholde vores kunder, og give dem den service som de forventer. Rigtig mange butikker er super gode til at skabe oplevelser i deres butikker, hvilket alle der arbejder inden for strategi på detailhandel området, er store fortalere for.

Det er ikke nok med de tiltag som HH laver, vi er nød til selv at gøre noget, og det gør vi, jeg bliver både glad og stolt når der bliver smidt billeder på facebook fra diverse kunde aftner, med fyldte butikker. Vi har også oplevet en tilfredsstille deltagelse i de arrangementer som er skabt af HH.

Og understøttet af gode tilbud og oplevelser i butikkerne. Jeg vil ikke gennemgå hvert enkelt arrangement i 2016. Det er fortid og erfaring som vi kan bringe videre til fremtidens arrangementer.

Vi har været utrolig heldige med et fantastisk højt medlemsantal, ud fra antal butikker der er i Hadsten . Hvilket vi har kunne takke Gitte for, hun har lavet et utrættelig stykke arbejde, når hun har kommet rundt til medlemmerne, ikke kun for Hadsten Handel, men også når hun var rundt som annonce sælger, ingen undgik, at få at vide hvilken fordele der er ved at være medlem.

Vi sagde farvel til Gitte d. 31-12 hvilket bringer Hadsten Handel tilbage til tiden før Gitte, en tid hvor alle må og skal tage ansvar , vi har ikke en til at minde os om, eller lige klare en lukning af en gade osv. En udfordring som vi nok må indstille os på i fremtiden.

Vi har ikke kunne fastholde medlemmer, efter Gitte stoppede, nok mest fordi der ikke bliver banket på og fortalt om betydningen af medlemskabet.

Jeg syntes det er utroligt at en samling af virksomhedsindehavere med titlen af direktør, skal påmindes og have fortalt utalllige gange om hvad de skal have styr på, samt påmindes om betaling osv.

Dette er ikke sket efter Gitte stoppede, jeg vil simpelthen ikke rende rundt og holde i hånden. Hvilket også betyder en medlems nedgang. Hvilket er super trist for vores fælles fremtid.

Noget vi er gode til i Hadsten er at tiltrække kunder, vi har flere butikker som kunderne gerne vil køre efter, og hvordan ved jeg så det ? Det ved vi nu, efter vores fælles Favrskov gavekort har kørt i en længere periode . Vi har fået nogle statistikker der helt klart viser at Hadsten indløser flere gavekort end vi udsteder, hvilket er fantastisk. Vi halter desværre meget efter Hammel med at udstede gavekort , hvilket der selvfølgelig er en grund til, da der er flere foreninger der bruger gavekort i forbindelse med banko og lignende i Hammel.

Noget vi måske kan arbejde på i fremtiden, lige nu er vi ( vi er Hammel, Hadsten og Hinnerup handel, samt kommunen ) i gang med at få det nye gavekort sat i søen, det bliver anderledes end det vi kender.

Grunden til at vi skifter kort er, at vi skal ud og købe nye cover til gavekort, en forhåndsvis dyr løsning ( dem vi har brugt indtil nu var nogen Hammel handel havde liggende , som vi har købt billigt )

Det nye gavekort er super smart, alle medlemsbutikker kan sælge dem, der vil være en dispencer i hver butik, hvor kunden køber kortet for 15,00 og derefter fylder enten butikken et beløb på kortet , eller kunden tager det med hjem og selv fylder det ønskede beløb på.

Denne løsning har vi store forventninger til, ikke mindst udbredelsen af vores gavekort, som er med til at fastholde kunderne i lokalområdet.

Vi har en sund forening, hvilket vi i fremtiden skal kæmpe for i fællesskab at bevare, ikke nogen nem opgave, men ej heller en umulig opgave. Vi har foreningskollegaer som beundrer vores sammenhold, og ikke mindst vores fælles lukketider.

Noget som kan være svært at forstå betydningen af, men hvis der er ro på bagsmækken, sender vi et signal til vores kunder, som har enorm betydning, vi slipper for dumsmarte bemærkninger ( citat dronning Margrethe) om det går nok dårligt for den og den butik efter som de lukker anderledes end flertallet.

Vi har haft et par uheldige episoder i 2016 vedrørende lukketider, nogle valgte at tilbyde kunderne ekstra åben op mod jul, hvilket gav forvirring blandt kunderne, derfor er jeg meget glad for at det er en fælles beslutning om lukketider i julen 2017

Jeg kan derimod overhovedet ikke forstå ej heller acceptere at der er medlemmer der annoncer ekstra åben og så vælger at lukke, det virker total uprofessionel og bør stoppes.

Man må forstå beskydningen af ændret adfærd i forhold til vedtaget regler, sender et utrolig dårlig signal til vores kunder, og gør sammenholdet svagere.

Fremtiden ! Ja hvem der blot kunne spå om den, vi har et center som er blevet amputeret, og det er med stor frustration at gode solide butikker enten lukker eller bliver nød til at flytte. Centret blev skabt at driftige forretningsfolk for 30 år siden. De havde en tro og et ambitionsniveau som så langt ind i fremtiden, og hvilke 30 år på godt og ondt. Der er blevet omsat for millioner af kroner i centeret, gennem tiden.

Nu er det vigtigt at vi kommer videre , der er stadig nogle fantastiske butikker i centerområdet, nogle virksomheder som er utrolig vigtige for Hadsten, alle butikker er vigtige, men vi må have fuld focus på de butikker som pludselig ligger meget isoleret.

Det er en fælles opgave at hjælpe og støtte op.

Jeg har ikke løsningen, men jeg har troen på at vi i fremtiden, vil vise vores kunder at vi kan og vil i Hadsten, vi må huske på at vi har et super godt udbud af butikker i midtbyen, og den nye udstykning som sker i Gadeberg området, er også med til at fastholde vores kunder.

Jeg ved godt at nogen syntes det er træls at udviklingen flytter lidt væk fra centrum, men det vil da altid være bedre at kunderne tøffer op af Bakken for at handle, end de smutter til Århus eller Randers , det er vores opgave at fortælle vores nuværende og fremtidige kunder at vi har et hav af tilbud.

Fremtiden for Hadsten Handel bliver spændende, vi har arbejdet med en plan, som indebære et tættere sammenarbejde, med kommune, erhverv og de andre handelstands foreninger i Favrskov, et arbejde som vi mener er super vigtig, handlen har altid været et vigtig element i udviklingen af byerne, det er vigtigt at vi har de rigtige butikker til fremtidens kunder, det er vigtig, at der bliver udstykket nok nye grunde, så vi også i fremtiden har en købestærk kundegruppe.

Vi har en rigtig god dialog med kommunen, men den skal styrkes yderlig, det skal sammenarbejdet også  med andre erhverv i området, – ikke nogen nem opgave,

og for nogen nok også en lidt overraskende fremtid, men livet i Hadsten Handel er mere end blot spillemænd og åbningstider.

Jeg vil afrunde med at tale lidt om nethandel. Vi lavede denne gimmic med at udlevere net til vores kunder op til jul, hvilket gav den ønskede effekt, nemlig at flere kunder til stadighed har fokus på de fysiske butikker, det gav selvfølgelig også lidt forvirring hos de kunder der troede at hele Hadsten var blevet en digital webbutik. Det er vi ikke ( endnu).

Jeg vil takke hele den fantastiske bestyrelse for jeres utrættelig arbejde for at vi sammen har et godt og givtig handelsliv i Hadsten, ligeledes takker jeg sparekassen Kronjylland og vestjyskBANK for jeres gæstfrihed til møder og sammenkomster

Dette var den sidste formands beretning fra min side, jeg takker jer alle for nogle super spændende år som formand. Og ønsker den fremtidige bestyrelse alt mulig held og lykke.

Jeg ved, at vi alle står klar til at hjælpe den nye bestyrelse på vej

Lars Simonsen, fhv, formand for Hadsten Handel.

Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.

Til- og frakort
9. dec. 2017

Til- og frakort

Julehøjskoletime
14. dec. 2017

Julehøjskoletime

Julemandens Gave
16. dec. 2017

Julemandens Gave

Indbrud i Hinnerup

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Vigtigt :  HSK sælger juletræer i år

Vigtigt : HSK sælger juletræer i år

På pladsen ved Sløjfen i Hadsten vil du kunne finde dit JULETRÆ - fra den kommende weekend ... læs mere
Tilbagetrukne Fødevarer

Salmonella i marinerede kalkunschnitzler ... læs mere
JUL HOS VIGGO MADSEN

Den 9. december møder Gammelnissen en af Hadstens dygtige kludekræmmere, og samtidig blander en handelsrejsende sig i julefornøjelserne ... læs mere
Tilbagetrukne Fødevarer

Listeria i kogt skiveskåret økologisk rullepølse ... læs mere
Overskud af julebelysning

På et lager i Hadsten ligger disse lysestandere op - er det overskud - er de glemt og hvor skulle de have været opsat ???? ... læs mere
Tilbagetrukne Fødevarer

Mugdannelse i økologisk babymos ... læs mere
VIGTIGE POSTER TIL VENSTRES NYE REGIONSRÅDSMEDLEM

Af regionsrådsmedlem Christian Møller-Nielsen, Skjød ... læs mere
Færdselsuheld i Hammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Ung kunstner fra Hadsten illustrerer Eventyrbog.

Casper Richter, Hadsten har illustreret bogen , der udkom den 24. november i år på forlaget Dreamlitt ... læs mere