|

Kan bilerne blive for gamle?

af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Af Jørgen Kjær

Når VeteranPosten for eksempel deltager på Veteranmessen i Fredericia, får vi ofte en god snak med mange af de trofaste læsere. Hvad kan de lide at læse i bladet, og hvad savner de? De senere år har flere udtrykt, at mange af bilerne er ved at være for gamle, og vi skal kigge på nogle nyere. Og hvad skal det så være for nogle, og hvad bliver fremtidens klassikere? En af disse læsere svarede med et lidt smøret smil, at vi da kunne kigge på en Toyota Carina E, de var ved at have alderen og var stadig til at købe til billige penge. De er stadig efter manges mening en overset hverdagsbil, der efter de flestes mening heller ikke har klassikerpotentiale til trods for at den har tjent mange danskere trofast siden den første udgave kom på markedet for næsten 50 år siden.

De kan stadig købes for få tusinde kroner i fornuftig stand, som for eksempel den Carina E fra 1994 Casper Trolle Tolstrup fra Rødkærsbro har sat til salg for 5.900 kr.

-Den skal synes, og jeg ikke har tid til og lave den. Det er en 1 ejers fra ny, med fuld stemplet servicebog fra Toyota og har kun kørt 183.100km. Det er med en 1.6 liters motor, som kører rigtig godt og er med automagear, fortæller Casper Trolle Tolstrup.
-Bilen har et lille rusthul i forskærmen og så et hul i bagerste højre hjulkasse – begge kan laves på en lille times tid, hvis man er kvik med en svejser. Så burde den kunne blive synet. Bilen kan poleres op og blive rigtig fin rød igen, lyder det fra sælgeren, der tilføjer, at der er næsten ny udstødning fra manifolden og bilen står på 4 fine sommerdæk, og den er pæn i kabinen, da det er en ikke ryger bil. Den sælges uden plader.

Toyota Carina var designet til at udfylde hullet mellem de eksisterende Corolla- og Camry-modeller og havde premiere i slutningen af 1970, hvor den kunne fås som 2-dørs og 4-dørs sedan. Navnet Carina tilskrives oftest stjernebilledet Carina, men en af de mere prosaiske forklaring er, at en højtstående Toyota-direktør under et besøg i Danmark, blev betjent af en ualmindelig sød servitrice på en restaurant. Hun hed netop Carina, og direktøren var åbenbart blevet så fascineret af hende, at hendes navn skulle på bilens bagsmæk!

I 1975 får modellen et facelift, og den kommer senere i flere generationer, og med 4. generation i 1984 sker den helt store forvandling. På det europæiske marked blev 4. generation lanceret i foråret 1984 under navnet Carina II. Tilføjelsen af romertallet II var formentlig for at signalere, at der var tale om en fuldkommen ny bil fra inderst til yderst. Den havde først og fremmest fået forhjulstræk og tværstillet motor, hvilket resulterede i markant bedre køreegenskaber og pladsudnyttelse.

Carina blev en succes og i 1992 kommer 6. generation, hvor modellen får tilføjet et E i navnet. E stod for ”Europa”, for Carina E var specielt udviklet til det europæiske marked. Designet var europæisk, ligesom køreegenskaber, motorprogram, sikkerhedsniveau og udstyrsniveau var tilpasset den europæiske smag. For at fuldende den europæiske mission blev produktionen i 1993 flyttet fra Japan til Burnaston i England.

Toyota ramte plet med både den europæiske satsning og med den nye Carina E, der toppede salgslisterne i Danmark, og Carina gav ligefrem navn til mellemklassebilerne som ”Carina-klassen”.

Under overskriften ”Alle elsker Carina” testede FDM’s bilmagasin ”Motor” i december 1994 netop en brugt Toyota Carina, som er hovedpersonen i denne artikel. I konklusionen stod der, at ”Toyota Carina er en populær brugtbil. Dels fordi den er rummelig, men også fordi den er billig i drift, både benzin og servicemæssigt.”

Carinas omdømme for tårnhøj kvalitet blev ifølge Toyotas egen hjemmeside bekræftet fra en anden og meget overbevisende side. Den blev nemlig suveræn vinder af den tyske bilinspektion TÜVs 1995-undersøgelse, hvor Toyota Carina fremstod som den mest fejlfrie bilmodel overhovedet. 

Som nævnt vil Casper Trolle Tolstrup sælge sin Carina E fra 1994 for 5.900 kr. Bud modtages også på tlf 61543228

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Minimumsnormering på ældreområdet.

Minimumsnormering på ældreområdet.

Af Mercedes Czank, Formand Dansk Folkeparti,  Favrskov ... læs mere
Man binder os på mund og hånd...

Man binder os på mund og hånd…

… men man kan ikke binde ånd! ... læs mere
BUM – og så stod tiden stille!

BUM – og så stod tiden stille!

Af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten ... læs mere
Syng dig glad i Hadsten blandede Kor

Syng dig glad i Hadsten blandede Kor

Sådan siger vi i Hadsten blandede Kor, som nu starter ny sæson onsdag den 26. august kl. 19.30 ... læs mere
Møde om boliger med fællesskaber

Møde om boliger med fællesskaber

Overvejer du en bolig, hvor der er mulighed for en privat bolig plus et fællesskab med andre, så er dette møde noget for dig ... læs mere
2 færdselsuheld lørdag formiddag

2 færdselsuheld lørdag formiddag

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Kræftens Bekæmpelse - Vi glæder os til (måske) at se dig i morgen

Kræftens Bekæmpelse – Vi glæder os til (måske) at se dig i morgen

Søndag går mange på gaden til den årlige landsindsamling, men desværre er det en helt anden indsamling end den, du kender ... læs mere
Arkivet er lukket indtil videre!

Arkivet er lukket indtil videre!

Som følge af Covid-19 kan vores gæster ikke besøge arkivet ... læs mere
Loading...