|

Kan bilerne blive for gamle?

af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Af Jørgen Kjær

Når VeteranPosten for eksempel deltager på Veteranmessen i Fredericia, får vi ofte en god snak med mange af de trofaste læsere. Hvad kan de lide at læse i bladet, og hvad savner de? De senere år har flere udtrykt, at mange af bilerne er ved at være for gamle, og vi skal kigge på nogle nyere. Og hvad skal det så være for nogle, og hvad bliver fremtidens klassikere? En af disse læsere svarede med et lidt smøret smil, at vi da kunne kigge på en Toyota Carina E, de var ved at have alderen og var stadig til at købe til billige penge. De er stadig efter manges mening en overset hverdagsbil, der efter de flestes mening heller ikke har klassikerpotentiale til trods for at den har tjent mange danskere trofast siden den første udgave kom på markedet for næsten 50 år siden.

De kan stadig købes for få tusinde kroner i fornuftig stand, som for eksempel den Carina E fra 1994 Casper Trolle Tolstrup fra Rødkærsbro har sat til salg for 5.900 kr.

-Den skal synes, og jeg ikke har tid til og lave den. Det er en 1 ejers fra ny, med fuld stemplet servicebog fra Toyota og har kun kørt 183.100km. Det er med en 1.6 liters motor, som kører rigtig godt og er med automagear, fortæller Casper Trolle Tolstrup.
-Bilen har et lille rusthul i forskærmen og så et hul i bagerste højre hjulkasse – begge kan laves på en lille times tid, hvis man er kvik med en svejser. Så burde den kunne blive synet. Bilen kan poleres op og blive rigtig fin rød igen, lyder det fra sælgeren, der tilføjer, at der er næsten ny udstødning fra manifolden og bilen står på 4 fine sommerdæk, og den er pæn i kabinen, da det er en ikke ryger bil. Den sælges uden plader.

Toyota Carina var designet til at udfylde hullet mellem de eksisterende Corolla- og Camry-modeller og havde premiere i slutningen af 1970, hvor den kunne fås som 2-dørs og 4-dørs sedan. Navnet Carina tilskrives oftest stjernebilledet Carina, men en af de mere prosaiske forklaring er, at en højtstående Toyota-direktør under et besøg i Danmark, blev betjent af en ualmindelig sød servitrice på en restaurant. Hun hed netop Carina, og direktøren var åbenbart blevet så fascineret af hende, at hendes navn skulle på bilens bagsmæk!

I 1975 får modellen et facelift, og den kommer senere i flere generationer, og med 4. generation i 1984 sker den helt store forvandling. På det europæiske marked blev 4. generation lanceret i foråret 1984 under navnet Carina II. Tilføjelsen af romertallet II var formentlig for at signalere, at der var tale om en fuldkommen ny bil fra inderst til yderst. Den havde først og fremmest fået forhjulstræk og tværstillet motor, hvilket resulterede i markant bedre køreegenskaber og pladsudnyttelse.

Carina blev en succes og i 1992 kommer 6. generation, hvor modellen får tilføjet et E i navnet. E stod for ”Europa”, for Carina E var specielt udviklet til det europæiske marked. Designet var europæisk, ligesom køreegenskaber, motorprogram, sikkerhedsniveau og udstyrsniveau var tilpasset den europæiske smag. For at fuldende den europæiske mission blev produktionen i 1993 flyttet fra Japan til Burnaston i England.

Toyota ramte plet med både den europæiske satsning og med den nye Carina E, der toppede salgslisterne i Danmark, og Carina gav ligefrem navn til mellemklassebilerne som ”Carina-klassen”.

Under overskriften ”Alle elsker Carina” testede FDM’s bilmagasin ”Motor” i december 1994 netop en brugt Toyota Carina, som er hovedpersonen i denne artikel. I konklusionen stod der, at ”Toyota Carina er en populær brugtbil. Dels fordi den er rummelig, men også fordi den er billig i drift, både benzin og servicemæssigt.”

Carinas omdømme for tårnhøj kvalitet blev ifølge Toyotas egen hjemmeside bekræftet fra en anden og meget overbevisende side. Den blev nemlig suveræn vinder af den tyske bilinspektion TÜVs 1995-undersøgelse, hvor Toyota Carina fremstod som den mest fejlfrie bilmodel overhovedet. 

Som nævnt vil Casper Trolle Tolstrup sælge sin Carina E fra 1994 for 5.900 kr. Bud modtages også på tlf 61543228

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



48 trafikanter sigtet efter Kalø-kontrol

48 trafikanter sigtet efter Kalø-kontrol

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
NYT fra VELAS

NYT fra VELAS

Kvægnyt skifter udseende og afsender ... læs mere
Personlige opråb hjælper andre

Personlige opråb hjælper andre

Sammenholdet i arbejdet for et liv uden kræft er stort. En del af sammenholdet er bl.a., at kræftpatienter deler deres personlige historier ... læs mere
Å vil have fast ø-læge på Anholt

Å vil have fast ø-læge på Anholt

Af Rasmus Foged, Regionsrådsmedlem for Alternativet, Region Midtjylland og Folketingskandidat for Alternativet, Storkreds Østjylland ... læs mere
Borgerservice genåbner

Borgerservice genåbner

Borgerservice genåbner fra torsdag 28. maj 2020. Der opfordres til brug af tidsbestilling her på hjemmesiden, på borger.dk eller via telefon 89 64 10 10 ... læs mere
Ny direktør på Den jydske Haandværkerskole

Ny direktør på Den jydske Haandværkerskole

Den 1. juni tiltræder Jesper Kofoed Petersen stillingen som ny direktør på Den jydske Haandværkerskole (DjH). Jesper Kofoed Petersen kommer fra en stilling som områdeleder i elafdelingen på DjH, og er derfor et velkendt ansigt på skolen ... læs mere
Pressemeddelelse

Pressemeddelelse

Virksomhederne er meget tilfredse med Jobcenter Favrskovs virksomhedsservice ... læs mere
Søren Frandsen er blevet radikal.

Søren Frandsen er blevet radikal.

Socialistisk Folkepartis byrådsmedlem i Favrskov Kommune, Søren Frandsen, har inden for kort tid haft to læserbreve i medierne om trinbrættet i Laurbjerg ... læs mere
Loading...