Men nu er madkundskab kommet på skemaet, hvor eleverne har prøvet kræfter med madlavningens kunst.
– Nogle af dem kan ikke dele et æg og tør ikke arbejde med et gaskomfur, mens andre har styr pÃ¥ røremaskinen og bevæger sig hjemmevant i køkkenet. SÃ¥ det tager vi højde for, nÃ¥r vi finder opskrifter, for ingen skal jo komme til skade. Vi følger hinanden pÃ¥ Meet, og eleverne griner og pjatter, og det er en god mÃ¥de at være sammen pÃ¥, siger Louisa Steen Holmboe, lærer pÃ¥ Rønbækskolen.
De runder dagens indsats af med at spise sammen online, og indtil videre er det eksempelvis blevet til koldskål, kyskager, chokoladeboller, pandekager og abemad.
Â
På Ulstrup Skole er der også kreative indslag på ugens skema. 2. årgang har lavet en ’coronavirus’ i billedkunst, hvor de med perler, modellervoks, Lego eller grøntsager giver hver deres bud på, hvordan coronavirus kan se ud. 3. årgang har også haft det kreative udtryk på skoleskemaet, da de har arbejdet med robotter i billedkunst, og de har hurtigt budt ind med hjemmebyggede robotter. Efterfølgende har de tegnet robotten – uden at kigge på papiret.
– Vi har i hele nedlukningsperioden haft de kreative/musiske fag pÃ¥ skemaet for alle vores elever. Igennem en legende og kreativ læring har vi fokus pÃ¥ elevernes trivsel, og det er med til at give lidt frirum fra skærmen. Under fremstillingen af produkterne har det virtuelle klasseværelse været fyldt af grin og hyggeligt fællesskab, siger Annika Østergaard, skoleleder pÃ¥ Ulstrup Skole.
På Rønbækskolen oplever Louisa Steen Holmboe, at eleverne efterhånden savner hinanden, og 0.-4. årgang ser frem til, at de må mødes på skolen igen mandag 8. februar:
– Børnene er gode til at affinde sig med situationen, men vi kan da godt mærke, at de gerne snart vil tilbage, ogsÃ¥ de ældste klassetrin. Vi har ogsÃ¥ holdt online forældremøder, for forældrene har ogsÃ¥ brug for lige at høre, hvordan det gÃ¥r og samtidig fÃ¥ lejlighed til at melde tilbage med status og erfaringer med hjemmeskolen.
Senest opdateret:
04. februar 2021