Det er dog ærgerligt, at det ikke sker på en korrekt og faktuel baggrund – som f.eks. i den seneste artikel: “Byrådet foretrækker at slibe sparekniven frem for at se på bedre og mere effektiv kommunal forvaltning…”.
Det er således IKKE KORREKT, at der skal spares omkring 80 millioner kr. på kommunens budget næste år. Det er derfor HELLER IKKE KORREKT, at borgerne kan se frem til serviceforringelser for omkring 33 mill. kr. næste år og at der skal spares omkring 47 mill. kr. på anlægsudgifterne.
Grundlæggende har kommunen en sund økonomi, da tidligere byråd har haft fokus på at tilpasse udgifterne til indtægterne. Det er desuden besluttet at afdrage på kommunens gæld og også indbetale 150 mill. kr., som engangsbetaling til Lønmodtagernes Feriemidler (det betyder, at kommunen i de kommende år har mindre gæld og ikke skal indbetale løbende til feriemidlerne). Vi har også afsat de nødvendige ekstra midler til de øgede behov indenfor det specialiserede socialområde og desuden er der i budgetterne taget højde for, at der bliver flere ældre borgere i kommunen i de kommende år.
Men en række andre forhold – herunder at Favrskov mistede omkring 20 mill. kr. årligt i forbindelse med udligningsreformen – har betyder, at der på længere sigt er fremkommet en ubalance i budgettet.
Byrådet vil naturligvis gerne handle i god tid, så det er derfor, at man allerede nu vil vurdere forskellige muligheder for at justere i budgettet for de kommende år. MEN fakta er, at denne ubalance er på omkring 20 mill. kr. om året (80 mill. kr. over 4 år). Derfor vil vi bede om forslag på omkring 33 mill. kr., som vi efterfølgende kan vurdere. Det er helt sikkert, at vi ikke kan acceptere alle forslag – vi har eksempelvis flere gange sagt nej til at forringe forholdene for de ældre, f.eks. med forringelse af rengøringen.
Socialdemokratiet vil også i år gå til forhandlingerne med ambition om at værne om den borgernære velfærd.
Det er heller ikke korrekt, at borgere og foreninger ikke kan komme med forslag til budgettet – det kan de stadig, og alle forslag vil komme til politisk vurdering. Den eneste ændring er, at skoler og andre kommunale institutioner kan sende deres forslag via forvaltningen, så vi ikke politisk skal vurdere om X-skole skal have ny flisebelægning i stedet for Y-skole. Det bliver nu kvalificeret af kommunens fagfolk, som kender de enkelte institutioner, så vi politisk får en faglig indstilling, som vi kan tage udgangspunkt i.
Byrådet ser naturligvis gerne på, hvordan kommunen kan drives mere effektivt, og det er netop den type forslag, som vi gerne vil se på til budgetforhandlingerne – men at tro, at man bare, som CEPOS foreslår, kan overføre andre kommuners vilkår til Favrskov, er ikke realistisk. Favrskov er i forvejen en særdeles effektiv drevet kommune, og det skal vi fortsat arbejde for at være – men med så god borgernær velfærd som muligt.
Læserbrev til PingvinNyt fra Erling Kvist Andersen Byrådsmedlem (A):
Det er glædeligt, at PingvinNyt interesserer sig for kommunens økonomi og andre aktuelle sager