|

Langtidsholdbar Mercedes Benz

Jørgen Kjær fortæller om spændende
modeller fra Mercedes…

Langtidsholdbar Mercedes Benz

Jørgen Kjær fortæller om Mercedes Benz SL/SLC

Af Jørgen Kjær

Da Mercedes Benz i 1971 introducerede deres nye 107-serie, håbede de naturligvis på succes, men at modellen skulle holde i så mange år, var vist betydeligt mere end selv en almindelig optimistisk bilproducent kunne håbe på. Der skulle nemlig gå 19 år og løbe omkring 300.000 SL og SLC-biler af samlebåndene inden modellen blev udskiftet.

Den nye 107-serie skulle erstatte de tidligere SL-modeller. I første omgang Mercedes 280 SL.

SL-serien fra Mercedes bestod indtil da af den legendariske Mågevinge eller Sølvpilen – 300 SL – og den nogle kalder den lille Sølvpil model 190 SL og efterfølgerne i Pagode-serien 230 SL, 250 SL og 280 SL.

Den nye 350 SL med V8 motoren på 200 HK, der blev præsenteret i foråret 1971, var både længere og bredere, tungere (1560 kg) og dyrere end forgængeren 280 SL, og besad heller ikke dennes lethed, men må alligevel betegnes som en praktisk og velbygget roadster. Den var lavere, og var også noget mere massiv, som nogle udtrykte det. Det var ikke længere ”Sport Leicht” sportsvogne. De havde næsten forvandlet sig til tungere touringbiler, der ikke havde meget tilfælles med den originale 300 SL. I USA blev den nye model leveret i en 450-udgave med 4,5 liter V8-motor, som man dog kaldte 350 SL for ikke unødigt at friste europæerne, der først kunne købe 450 SL fra marts måned 1973.

Model 350 SL var en helt ny model, der blev leveret som en to-personers roadster, til hvilken der kunne leveres en såkaldt hardtop. Den bærende konstruktion var udformet som et platformschassis med lukket centralrør og kasseformede sidevanger og traverser. I forhold til den tidligere model 280 SL var hjørnestolperne ved vindspejlet cirka 50 % stærkere, således at rammen omkring vindspejlet kunne virke som styrtbøjle.

Man havde også tænkt på sikkerheden ved udformningen af instrumentbordet. Med to personer og bagage var vægtfordelingen nærmest neutral med lige stor vægt på for- og baghjul. Bag de to sæder var der ekstra bagageplads, og som ekstraudstyr kunne der leveres børnesæder. Tophastigheden blev opgivet til 210 km/t, og de første 100 km/t kunne nås på 8,8 sekunder. Den blev leveret med powersteering og manuel fire-trinsgearkasse, sidstnævnte kunne dog erstattes med en automatgearkasse som ekstraudstyr. Instrumenteringen lod naturligvis ikke noget tilbage at ønske, ligesom sikkerhedseler også indgik i udstyret.

Der var naturligvis velventilerede to-kreds skivebremser med vacuumforstærker på alle fire hjul.

Da den nye 350 SLC kom et halvt år efter 350 SL skiftede Mercedes fra at levere deres store coupeudgaver på basis af S-klassen til at basere den på SL-klassen. Den nye SLC afløste således coupeudgaverne af 220 SE, 250 SE og 280 SE. Flere anmeldere betegnede faktisk modellen som 2-dørs saloon eller sedan, da der var plads til 4-5 personer i bilen. –Men der er mode og lidt snobberi i coupe-modellerne for tiden, skrev datidens kendte motorjournalist Mogens Damkier!

Den nye 350 SLC var bygget på basis af den 2-personers roadster 350 SL, der dog var forlænget en smule, men sammenlignet med forgængeren 280 SE var den nye SLC kortere, lavere og smartere. Frontpartiet og kølergrillen var den samme som på 350 SL, ligesom V8 motoren på 3,5 liter og 200 HK.

Der var ingen, der kunne være i tvivl om, at det var en luksusbetonet vogn, og fra roadsteren havde den overtaget forskellige finesser som for eksempel dørenes tilkobling til varme og ventilationsanlæg, hvilket gav afdugning af sideruderne og et behageligt klima i vognen. Det øvrige udstyr var ligeledes omfattende, men Mogens Damkier og andre undrede sig noget over, at en vogn i denne prisklasse ikke havde to-kreds bremsesystem med begge kredse ført til forhjulene, men kun en opdeling af for- og baghjul, og desuden skulle en så nyttig ting som en el-opvarmet bagrude bestilles som ekstraudstyr

Med to personer og stor bagage i det 303 liter store bagagerum eller med fire personer og kun lidt bagage var der lige stor vægt på for- og baghjul.

Karrieren for 4,5 liter versionen – 450 SL/SLC – startede som tidligere nævnt i USA. I 1974 bliver USA-modellerne af sikkerhedsmæssige årsager forsynet med kraftigere kofangere, til stor ærgrelse for mange europæere, der har importeret biler i nyere tid. De amerikanske udgaver har også dobbelte forlygter i modsætning til den enkelte på de europæiske udgaver. Disse forskelle kan have stor betydning i en nutidig handelssituation. Dertil kommer andre forskelle som for eksempel et speedometer gradueret i henholdsvis miles og kilometer.

Mogens Damkiers spådom om bilens fremtidige udbredelse på det danske marked lød ved præsentationen i efteråret 1971: Nogen større praktisk betydning får denne model absolut ikke på det danske marked, hvor prisen vil komme til at ligge meget tæt ved de 200.000 kroner!

280 SL/SLC kommer først i 1974

Den direkte efterfølger for 280 SL fra 113-serien med den 6-cylindrede rækkemotor kom først i 1974, da man indtil da manglede produktionskapacitet til den 6-cylindrede motor. De 6-cylindrede motorer var i de første år reserveret til S-klassen og de mindre limousiner. Da de nye 280 SL/SLC kom på gaden fik man en bil med overraskende gode køreegenskaber. Begge modeller leveredes med manuel gearkasse, men kunne også efter ønske leveres med automatgearkasse. 280 SL erstattes i 1985 af 300 SL medens 280 SLC udgår i 1981. Motoren i 300 SL på 138 HK var en nyudviklet udgave med 6 cylindre på række, og bilen blev forsynet med flere forbedringer som for eksempel større skiver på bremserne. Man kunne også kende den nye model på den nye frontspoiler med integreret luftindtag.

Om fremkomsten af den mindre benzinforbrugende 280 SL/SLC også kan kædes sammen med oliekrisen i starten af 1970`erne, kan være en nærliggende gisning. Med hele 8 kilometer på en liter benzin kunne 280 SL/SLC være svaret på benzinrationeringer og stigende benzinpriser. 350 SL/SLC og 450 SL/SLC kørte nemlig under 7 kilometer på en liter benzin. Normalt tænkte den typiske SL-ejer dog sjældent meget på benzinforbruget, og da den politiske situation hurtigt igen blev stabiliseret kunne Mercedes glæde sig over, at efterspørgslen efter større motorkraft ikke var faldet.

380 SL/SLC efterfølger 350 SL/SLC i 1980

Den nye 380 SL/SLC var en opdateret udgave af den samme 107-serie som de tidligere. Man kan kende den nye 380 SL/SLC udvendigt på frontspoileren, men vigtigste nyhed blev angivet til at være 3,8 liters V8  letmetalsmotoren og firetrins-automatgearkassen. I 1981 får denne motor en overhaling med ændrede cylindermål i den hensigt at mindske benzinforbruget og emissionen af udstødningsgasserne.

Model 420 SL med en 4,2 liters motor, der kom i 1985, var ikke nogen sensation i forhold til de øvrige modeller. Udvendigt adskilte den sig ikke fra 300 SL og 500 SL modellerne. Som disse blev den leveret med frontspoiler, hardtop og letmetalfælge.

Mercedes Benz 500 SL/SLC

I 1980 afløses modellerne 450 SL/SLC af en bil med en større motor på 5 liter. Udvendigt kan man kende den nye model på front og hækspoileren.

560 SL med den større motor på 5,6 liter var øremærket til det amerikanske, japanske og australske marked, hvor det større motorvolumen skulle kompensere for krafttabet, der opstod på grund af de strenge udledningskrav, der krævede ekstra udstyr. Med 49.347 solgte eksemplarer kommer model 560 SL ind på en tredjeplads på produktionshitlisten for SL-modellen i 107-serien.

SL-modellerne i 107-serien blev, som det fremgår at det tidligere, produceret i forskellige udgaver med forskellige tekniske specifikationer. Det vil ligge uden for denne artikels rammer at omtale alle tekniske detaljer, men der kan henvises til litteraturen om modellen og oplysninger på internettet. Bogen ”Mercedes Typenatlas” bringer således en udmærket kortfattet gennemgang af de enkelte modeller.

Som det fremgår af faktaboksen blev de forskellige SL-modeller produceret i vidt forskellige antal, som kan have betydning ved valg af klassiker i dag.

107-serien i dag

Som tidligere nævnt erstattede 107-serien de tidlige SL/SLC modeller fra Mercedes. Den første SL – 300 SL – er i dag forholdsvis sjælden og eftertragtet. Man kan dog sagtens finde et eksemplar, men man må være forberedt på at prisen regnes i 7-cifrede tal. Det samlede salgstal for 300 SL coupe og roadster blev 3.258. Den såkaldte lille Sølvpil – 190 SL – findes også rimelig lettilgængelig på markedet. Den blev produceret i et antal af 25.881 i perioden 1955 til 1963. Der er i de senere år kommet en del fra det sydlige solbeskinnede USA. Prisen for et godt eksemplar ligger normalt ikke under 300.000.

Efterfølgerne til de to første SL-modeller, de såkaldte Pagode-udgaver er lynhurtigt kommet op i en pris, hvor ikke alle kan eller vil være med. Her skal man regne med omkring 200.000 kr for et fornuftigt eksemplar. Pagode-modellerne – 230 SL, 250 SL og 280 SL – overskygger efterhånden 190 SL blandt mange entusiaster, der synes at pagoden er betydeligt mere velkørende end 190 SL. Pagoden har også mere motorkraft.

Efterhånden som priserne på de omtalte SL-modeller er steget, har entusiasterne vendt sig med stor interesse med SL/SLC-modellerne i 107-serien.

Som tidligere nævnt virker de tungere og mere ”massive” end Pagoden, men er yderst velkørende biler, af den kendte kvalitet fra Mercedes-Benz. Man behøver blot at lade døren glide i, og høre/mærke den velkendte lyd af kvalitet og paskram – her er der ikke noget, der smækker eller skralder.

Mogens Damkier fik naturligvis ret i sin spådom om at 350 SLC, samt også de øvrige udgaver af 107-serien ikke landede på top-ti-listen for flest solgte biler gennem årene. Der blev dog solgt flere i Danmark, men de har i de fleste tilfælde, som i øvrigt også resten af den danske bilpark, måttet døje med det danske klima og dermed rustangreb.

SL/SLC-modellerne var fødte klassikere, og har ikke været biler, man skrottede i større tal. Blandt andet derfor er der bevaret en del af disse.

SL/SLC-modellerne fra 107-serien har med en rimelig fornuftig pris for et godt eksemplar fået stor opmærksomhed blandt klassikerentusiasterne, der her kan komme ud at køre i en kvalitetsklassiker, for samme pris som det koster at købe en mindre sportsvogn som for eksempel en MG.

De danske bevarede udgaver er ofte restaurerede i større eller mindre vellykket grad, men der er dog også danskere, der har passet godt på deres bil. Man kan finde gode eksemplarer i det sydlige Tyskland. Modellen har også været forholdsvis populær i Sverige, hvor man også kan finde gode eksemplarer.

Det behagelige og tørre klima i det sydlige USA har imidlertid været bilerne venligt stemt, og det er da også her, man finder mange velbevarede SL/SLC.

Importen fra USA er i dag så stor, at man godt kan tale om, at bilerne nærmest oversvømmer markedet. Mange synes, at der kommer alt for mange Mercedes SL/SLC til landet, og det kan da også konstateres, at der ses betydeligt flere på vejene i dag, end da modellen var ny.

Modellen kan findes i mange forskellige prisklasser, og med eller uden afgift betalt. Man bør kunne finde en god SL for et par hundrede tusinde kroner inklusive dansk afgift, SLC koster lidt mindre. Men her som andre steder får man, hvad man betaler for. Det kan godt betale sig at allierede sig med en sagkyndig inden slutsedlen underskrives. Der kan være mange ting i stykker på modellen, og der kan gå mange ting i stykker. Alt kan i princippet repareres, men det kan godt blive dyrt.

Mange mener at de europæiske udgaver af modellen er mere interessante end ”amerikanerne”, hvilket afspejler sig i priserne på de to udgaver.

Så svaret på spørgsmålet om der kommer for mange til landet, må nok være ja, men det har i det mindste den fordel, at det er med til at holde priserne i ave. Den klassiske bilpark kommer alligevel aldrig til at afspejle bilparkens sammensætning, da de forskellige modeller var nye.

Ingen vil nok benægte, at man vil opleve en sublim køreglæde i en velfungerende SL/SLC fra 107-serien, men den vil sikkert ikke opnå samme prisklasse som dens forgængere. Vi har ikke snakket meget om benzinforbruget i det foregående – den kører ikke alverden på en liter benzin – og derfor bliver dens gryende popularitet måske overhalet af tidens trend med miljøtiltag og alternative energiformer.

Men lad os nyde den flotte og velkørende bil, der næste år kan fejre sin 40 års fødselsdag, indtil da.

For fuldstændighedens skyld skal dog tilføjes at der blev fremstillet tre eksemplarer allerede i 1970.

I Tyskland er interessen for 107-serien naturligvis stor, og den tyske 107-model-klub tæller omkring 3.000 medlemmer.

 

Faktaboks 107-serien

Model                Produktionsperiode                 Produktionsantal

350 SL                 1971-1980            15.304

450 SL                 1971-1980           66.298 (Før 3/1973 kun eksport til Nordamerika)

380 SL                 1974-1985          25.436

380 SL                 1980-1985         53.200

500 SL                 1980-1985        11.812 (Optalt sammen med 500 SL 1985-1989)

300 SL                 1985-1989        13.742

420 SL                 1985-1989         2.148

500 SL                 1986-1989         11.812

560 SL                 1985-1989         49.347 (Kun eksport til USA, Japan og Australien)

350 SLC              1971-1980           13.925

450 SLC              1972-1980           31.739

280 SLC              1974-1981            10.666

450 SLC 5,0       1977-1980            2.769 (450 SLC 5,0 og 500 SLC)

380 SLC              1980-1981            3.789

500 SLC              1980-1981          2.769

Peter Fuglsbjerg, der har mere end 30 års erfaring med handel med klassiske køretøjer, er ikke i tvivl om at 107-serien fra Mercedes er morgendagens klassiker. –Både økonomisk og brugsmæssigt er det en rigtig god investering. Det er nok et af de klassiske køretøjer, der vil stige mest, når nu nedturen begynder at vende igen. Bilen kører rigtig godt, den er driftsikker og billig i reservedele, fortæller en begejstret Peter Fuglsbjerg, der selv har kørt i en 450 SL fra 1978 i de seneste 8-9 år.

-Det er naturligvis roadsteren eller cabrioletten, der er mest eftertragtet. Coupeudgaven er forholdsvis svær at sælge, fortæller Peter Fuglsbjerg, der netop har importeret 2 stk 450 SL fra Sverige i rigtig god stand til videresalg.

-De gik lige igennem synet uden problemer, oplyser Peter Fuglsbjerg, der har indtrykket af at en god 107-model efterhånden kan være svær at finde i Tyskland.

-De er næsten udsolgt i Tyskland. Jeg har lige været i Berlin og en tur på Meilenwerk, og der var ikke en eneste model 107 til salg, fortæller Peter Fuglsbjerg, hvilket forfatteren af denne artikel kan bekræfte efter et besøg i efterårsferien.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Tilbagetrukne Fødevarer

Tilbagetrukne Fødevarer

Gærvækst i økologisk skyr ... læs mere
Frokostjazz i Café Sløjfen

Frokostjazz i Café Sløjfen

Lørdag d. 26. maj kl. 12 er der frokostjazz med ét af de mest kendte og rutinerede orkestre i Danmark, nemlig The Spirit of New Orleans ... læs mere
MOTORSPORT

MOTORSPORT

Esben Hegelund: ”Dejligt med et hattrick” ... læs mere
Sct. Georgs Gildets forårstur for besøgsmodtagere og besøgsvenner.

Sct. Georgs Gildets forårstur for besøgsmodtagere og besøgsvenner.

Sct. Georgs Gildet i Hadsten havde traditionen tro inviteret Ældre Sagens besøgsmodtagere og besøgsvenner på den årlige forårstur ud i naturen omkring Hadsten ... læs mere
Danmark ligger i bund, når det gælder frivilligt arbejde

Danmark ligger i bund, når det gælder frivilligt arbejde

Selv om Danmark i særklasse bryster sig af at være et foreningsland, så bliver vi overhalet af en række europæiske lande, når det gælder medlemmernes vilje til at yde en frivillig indsats ... læs mere
Hadsten-opgøret i Formel 5

Hadsten-opgøret i Formel 5

2. afd af Danmarksmesterskabet er kørt på Jyllandsringen ... læs mere
Når Danmark er smukkest

Når Danmark er smukkest

En dejlig dag med høj sol og masser af varme ... læs mere
NYT fra Kræftens Bekæmpelse

NYT fra Kræftens Bekæmpelse

Genetiske fingeraftryk viser kræftcellers svage punkter ... læs mere
Sara Kjærsgaard skifter til ligaklub

Sara Kjærsgaard skifter til ligaklub

Stregspilleren Sara Kjærsgaard kom til Hadsten Håndbold fra TTH Holstebro i ligaen og nu forlader hun efter fire sæsoner klubben, til fordel for en ligaklub igen ... læs mere
Der er brug for dig i Røde Kors Butikken i Hadsten!

Der er brug for dig i Røde Kors Butikken i Hadsten!

Vores gode butik i Hadsten har ledige frivillige jobs​!​ ... læs mere
Mandag er fiskedag i Hadsten

Mandag er fiskedag i Hadsten

FISK ER SUNDT - Besøg JJ-Fisk fra midt formiddag foran Kvickly i Hadsten ... læs mere
Loading...