|

Levende kulturhistorie -” i regn og slud skal FORDEN ud”

Jørgen Kjær – Hadsten har begået denne artikel om Gentofte Brandmuseum

Turen over Storebæltsbroen fik en brat ende for Michael Deichmann og den game Ford. Her venter de på hjælp på evakueringspladsen på Sprogø.

Af Jørgen Kjær

I regn og slud – Forden skal ud

Motorhistorisk samråd har et slogan, der hedder ”gårsdagens køretøjer på morgendagens veje”, og som medlem af samrådets bestyrelse har man naturligvis en særlig forpligtelse til at leve op til det. Da bestyrelsesmedlem i Motorhistorisk Samråd Michael Deichmanns fine Ford T, der fik en hovedrolle i Dirch Passer filmen ”Dyrlægens plejebørn”, skulle være trækplastret på Ford T Klubbens stand på oktober måneds Bilmesse i Fredericia, var det helt oplagt, at den naturligvis skulle komme frem ved egen kraft.

 

Michael Deichmanns lever op til Motorhistorisk Samråds slogan om gårsdagen køretøjer på morgendagens veje, og den gamle Ford T nåede rettidigt frem til udstillingen i Fredericia.

Michael havde ikke lang tids erfaring med den gamle Ford, men gode venner og den måbende omverden kunne følge hans forberedelser på jævnlige Facebook-opdateringer. Vi der kender Michael ved, at når han har sat sig noget i hovedet, bliver det fulgt til dørs, og den gamle Ford T skulle nok komme tidsnok til Fredericia fredag aften på egne hjul, koste hvad det ville.

Ved midnatstide torsdag aften inden afrejsen til Fredericia lød det fra Michaels hjem i Blistrup på Nordsjælland: Så lukker Dok 1 ned for i aften. I den står 1 stk. køreklar 1921 Ford T ½-tons pick-up med renoveret ledningsnet, ny tæt (?) benzintank påfyldt 5 liter benzin for at teste til i morgen tidlig om den er tæt. Hvis jeg kommer nogenlunde tidligt op i morgen, monterer jeg den forreste nummerplade – ellers sætter jeg den i forruden med to stykker gaffatape.

Ifølge Google maps er der 243 km ad rute 53 fra Frederikssund, ned over Hornsherred og Tølløse til Slagelse. Herefter ad den gamle hovedvej 1 til Korsør. Over den gamle jernbanefærgehavn til Halskov og ud på motorvejen og betalingsanlægget. Over Storebæltsbroen og af ved Knudshoved og igennem Nyborg og så igen ad den gamle hovedvej 1 over Fyn, lød køreplanen for gårsdagens køretøj– eller skal vi ikke rettelig sige køretøjet af i forgårs?

-Med 50 km/t i snit ville det efter planen nok tage ca. 5 timer, så jeg skulle køre hjemmefra senest kl. 12, mente Michael Deichmann.

Næste morgen gik Michael tjeklisten igennem: Benzintank tæt? Check. Fyldt op? Check. Bil prøvekørt? Check – lige rundt i Blistrup og ned på tanken. I bad? Check. Og til slut:

-Rent/Renere tøj på? Check ( en nyrepareret Ford T kører man bare ikke i hvid skjorte og lyse bukser i – just saying).

-Alt var OK – og så var vi klar til afgang, lød det nu fra Blistrup!

Går det nu godt?

Fredag eftermiddag er der altid ballade flere steder på de danske motorveje, og det lød da også pludselig i trafikradioen: Fire til fem biler har fredag eftermiddag omkring kvart over 16 været involveret i en ulykke på Storebæltsbroen. Storebæltsbroen lukket!

Øv, var det nu vor ven i den gamle Ford T?

Heldigvis ikke – for fredag aften kunne Michael Deichmann fortælle:

-Nå, jeg kan jo lige så godt melde det ud her – nu holder der en Ford T pick-up på Ford T klubbens stand som aftalt – men den ankom på “en af de gule” – fra Dansk Autohjælp.

-Første udfordring kom efter få km – kortslutning igen! Men denne gang var jeg hurtig til at tage hovedafbryderen. Det viste sig at være dynamoen. Sådan nogen har det ikke så godt med at køre uden batteriet til at moderere spænding, så der er nok sket et eller andet. Nu da den alligevel var “fried” afbrød jeg ledningen til dynamoen og sparede så, så meget jeg kunne på batteriet – bl.a. ved at køre på svinghjulsmagneterne – en særlig Ford T feature, hvor den kan køre helt uden batteri, faktisk.

-Det gik ganske godt – men vejret var surt, for at sige det som det var.

-Det gik faktisk fint helt frem til Østbroen, hvor det gik fint op ad rampen og over broen, men ned på den anden side skete der et eller andet – formentlig et plejlstangsleje, der var gået.

-ØV – men det er sådan noget, man risikerer i gamle Ford T’er, sukker Michael, der er glad for at det alligevel skete på et heldigt sted, hvor han hurtigt kunne køre ind på evakueringspladsen ved Sprogø og ringe efter Dansk Autohjælp.

-Mens jeg stod der og ventede, er der det der mega harmonikasammenstød sket oppe på broen. Ikke at man kunne mærke det på trafikken, men jeg hørte om det i radioen i fejebladet.

Hjemtransporten blev hurtigt planlagt. -Det kommer til at ske i etaper – i første omgang kører vi den til Ole Spang Frandsen på Fyn. Der vil jeg så hente den på et lejet fejeblad. Og Mogens Ottosen har fået instruktioner i hvordan han henter min Lupo, som han kører herover i morgen sammen med Michael Andersen, der tager ham med hjem, fortalte Michael Deichmann fredag aften.

”Man bliver god til plan B og C, når man har Ford T”, bliver nu Michaels kommende slogan.

-Vi kom fint hjem, og efterfølgende blev den “retstekniske analyse” indledt og det viste sig at det “bare” var plejlstangslejet på cylinder 3 der var gået. De 3 andre er faste som de skal være, slutter Michael Deichmann.

Den gamle Ford Pick-up, der var med i filmen med Dirch Passer er officielt en årgang 1921, men karosseriet er fra 1919. Den er i 1963 lavet af to biler af Børge Kaa. Michael Deichmann har også en anden Ford T, der er kendt fra Matador-serien. Det er Korsbæk Taxa. Den er oprindeligt en touring fra 1922, men ombygget i 1926-27 på Kettinge Karosserifabrik (Bødkeren og mekanikeren) til firedørs på ordre af købmand Julius A. Madsen fra byen. Interessen for Ford T kommer fra Michaels venskab med Børge Kaa.

Nu er motoren lavet og bilen helt køreklar, og den var med til at åbne H.C. Andersens julemarked på Kultorvet i København

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Fra det gamle album, Lyngå Skole anno 1907

Fra det gamle album, Lyngå Skole anno 1907

Et dejligt gammelt billede fra Lyngå dukkede op ved en gennemgang på vores arkiv ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 481.

Ugens naturbilleder nr. 481.

Ekstraudgave i anledning af, at høsten er i hus mange steder ... læs mere
Annonce : Ung forvirring i Kronjylland: Egen forsikring, deleforsikring eller ingen forsikring?

Annonce : Ung forvirring i Kronjylland: Egen forsikring, deleforsikring eller ingen forsikring?

STUDIESTART: For mange unge i Kronjylland rimer forsikring på forvirring. For hvilken forsikring er den rigtige, kan man tegne en fælles forsikring i bofællesskabet, og behøver man overhovedet at tegne én? Ja, lyder svaret fra GF Forsikring ... læs mere
Minimumsnormering på ældreområdet.

Minimumsnormering på ældreområdet.

Af Mercedes Czank, Formand Dansk Folkeparti,  Favrskov ... læs mere
Man binder os på mund og hånd...

Man binder os på mund og hånd…

… men man kan ikke binde ånd! ... læs mere
BUM – og så stod tiden stille!

BUM – og så stod tiden stille!

Af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten ... læs mere
Syng dig glad i Hadsten blandede Kor

Syng dig glad i Hadsten blandede Kor

Sådan siger vi i Hadsten blandede Kor, som nu starter ny sæson onsdag den 26. august kl. 19.30 ... læs mere
Loading...