|

Mercedes 250 CE er i dag en sjælden klassiker

Af Motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Der var rivende afsætning på den forholdsvis dyre model 250 CE, og med i alt 21.787 eksemplarer i perioden fra 1968 til 1973, var den på det tidspunkt den Mercedes coupe, der var fremstillet i flest eksemplarer.

 

Af Jørgen Kjær

 

Mange ser 1968 som året, der rystede verden. Det er kendt for ungdomsoprøret, hvor der blev sat spørgsmålstegn ved autoriteterne, det var i 1968 Robert Kennedy blev dræbt, og Martin Luther King led samme skæbne i kampen for borgerrettighederne i USA. Vietnamkrigen rasede medens fredsbevægelserne gjorde deres for den fredelige sameksistens på jorden. Det var også året, hvor et amerikansk B-52-bombefly med fire brintbomber i lasten styrter ned ved den amerikanske militærbase i Thule i Grønland. Musikken og kunsten fra den tid står stadig sammen med beretningerne om ungdomsoprøret som baggrund for meget af nutiden. Johnny Cash spillede den legendariske koncert i Folsom Prison og Beatles udgav deres hvide album, og dermed bliver året 1968 nok et år, der ikke umiddelbart går i glemmebogen. I hvert fald ikke for en gammel ”68`er” som denne artikels forfatter.

Mercedes 250 CE og andre ”streg otte” modeller er i dag ved at være sjældne klassikere. Specialmodeller som 250 CE har naturligt opnået klassikerstatus medens standardmodeller som for eksempel 200/8 halter noget bagefter. En stor del af disse har i Danmark været anvendt som erhvervskøretøjer til for eksempel taxa-kørsel, og er derfor blevet brugt, slidt op og hugget op eller eksporteret. Disse sidstnævnte er derfor måske større sjældenheder end specialmodellerne 250 C og 250 CE og for sempel sportsmodellerne 350 SL og 350 SLC, der kom på markedet i 1971.

 

Men 1968 var også året hvor tyske Mercedes sendte deres nye model 200 på markedet. Ny teknik og et lidt mere elegant karosseri begejstrede både motorpressen og den trods alt lidt beskedne køberskare at det forholdsvis dyre tyske bilmærke. Modellen fik efterfølgende oven i købet en tilføjelse til navnet, der henviste til dette år, for eksempel 200/8. Navnet /8 med 8 for årstallet 1968 kom til at følge modellen for at adskille den fra de tidligere modeller med samme ”tre-talsnavn” eksempelvis forgængeren model 200, der blev lavet fra 1965 til 1968. Navnet ”streg-otte” har fulgt modellen helt op til vore dage, og blev brugt på hele modelserien.

Den 4 dørs familiesedan, der både vandt indpas såvel i taxaerhvervet og som privatbil for den lidt mere velbeslåede og kvalitetsbevidste del af segmentet med pengepungen i orden, blev blandt andet suppleret med en lidt mere sporty udgave i form af model 250 CE.

Man kunne i 1968 vælge mellem modellerne 250 C med 6-cylindret karburatormotor med 130 HK og 250 CE med den 6-cylindrede indsprøjtningsmotor med elektronisk styret indsprøjtning. Sidstnævnte havde et større kompressionsforhold og bød på 150 HK.

 

Et dyk i tegnebogen

Der blev i perioden fra oktober 1968 til august 1973 fremstillet i 21.787 eksemplarer af model 250 CE. Det var dog ikke de store antal, der blev leveret til danske købere for:

”Mercedes coupe vil på dansk sige så dybt et dyk i tegnebogen, at de fleste simpelthen opgiver tanken på halvvejen”, som den kendte og også kritiske men velanskrevne motorjournalist Mogens H. Damkier skrev i en omtale af den nye model i januar 1969. Priserne på det danske marked blev på over 120.000 kr.

Man kunne i 1968 vælge mellem modellerne 250 C med 6-cylindret karburatormotor med 130 HK og 250 CE med den 6-cylindrede indsprøjtningsmotor med elektronisk styret indsprøjtning. Sidstnævnte havde et større kompressionsforhold og bød på 150 HK.

Da Mercedes introducerede den nye 200- serie kunne købere og presse møde en mere elegant og harmonisk og måske mere dynamisk bil end de tidligere modeller. Den nye bil var nemlig 21,5 cm kortere og 4 cm smallere end de tidligere modeller, men alligevel med samme gode plads inden døre.

Den mest epokegørende nyhed ved den model var efter manges mening det nye baghjulsophæng med to skråtstillede triangelarme. De gav en så kolossal forskel på køreegenskaberne i forhold den tidligere models pendulophæng, at man måtte undre sig over, hvorfor man ikke havde benyttet det nye ophæng længe før!

”Med nogle få og tilsyneladende ret betydningsløse ændringer er Mercedes 200 blevet en helt anden og langt bedre bil. Nu er den ikke længere blot en komfortabel autobanemaskine, men en virkelig god bil, der kan det hele. Selvfølgelig er det en fremragende rejsevogn, men også til ganske almindelig daglig kørsel er den blevet en tand bedre end så meget andet. Den vil gå over i historien som et klassisk eksempel på, hvad hjulophængningerne betyder for en bils køreegenskaber. Mercedes 200 er ikke nogen lille bil, men alligevel er den legende let at køre, og den har ingen tunge bevægelser.” Lød Mogens H. Damkiers konklusion efter sin prøvekørsel af model 200, som kostede 51.124 kr. i 1968.

Bilen står her som original udvendig som indvendig

 

Motorpressen var ikke blot begejstret for standardmodellen 200, model 250 CE, som ikke på nogen måde stod tilbage for model 200 i køreegenskaberne, fik også rosende ord med på vejen.

De to nye modeller 250 og 250 E coupe fulgte meget nøje 250 limousine i konstruktion og udformning, men de var 45 mm lavere end limousinen og har naturligvis kun to brede døre. Der er en større hældning på vindspejl og bagrude, og sideruderne er ikke indrammet, og der er ingen fast stolpe imellem, så hele ”siden kan åbnes”.

Mercedes var og er et eksklusivt bilmærke, og der blev blot solgt 1.279 personbiler i Danmark i 1968. En del endte på Taxa-holdepladserne, men også velbeslåede og kvalitetsbevidste danskere var på køberlisten, mange måske som direktions- og direktørvogne. Ved udgangen af 1969 var der under 2% der kørte med den eksklusive stjerne på køleren. I 1971 kommer de populære SL og SLC sportsvogne, som nok blev en alvorlig konkurrent til 250 C og 250 CE.

Mercedes 250 CE var i 1968 tænkt som en slags sportsudgave, men af hensyn til fremstillingsprisen bibeholdt man grundbasis fra limousinen, og det betød da også at flere på det tidspunkt fandt den lidt ”gumpetung” med ikke ubetinget harmoniske dimensioner – et kortere, brat afstumpet tag, som dermed gav længere overhæng bagud. Men smag og behag, og klassikerfolket i dag vil nok betegne det som en smuk model, typisk for sin tid. Mogens H. Damkier betegnede den dog i 1969 som værende elegante linier over de nye coupe-modeller fra Mercedes.

 

Ren køremaskine

En af de entusiaster, der er faldet for Mercedes 250 CE er Per Christiansen fra Hou ved Odder i det østjyske.

-Jeg har i mit erhvervsliv kørt mange forskellige Mercedes. Denne bil er efter min mening helt sin egen. /8 er anderledes i karosseriet og 2 dørs, og jeg syntes den er smuk, som man lavede biler for år tilbage. Den har fantastiske køreegenskaber selv med sine 50 år på hjulene, lyder det med begejstring fra Per Christiansen, der lod sin Nash Metropolitan, som vi tidligere har omtalt her i VeteranPosten indgå i handelen med autohandleren i Køge, der havde den sjældne og helt originale Mercedes til salg.

-Den Mercedes kunne jeg slet ikke stå for. Bilen rummer nemt 4 voksne og er en drøm at køre selv med høj hastighed. Bilen er udstyret med en 6 cylindret rækkemotor, som ikke larmer, og det er en fornøjelse at cruise ud af landevejen. Denne Mercedes er støjsvag i kabinen, så selv på lange ture kan man nemt holde turen ud uden stress, den er i det hele taget en stor fornøjelse at køre.

-Da der ikke mange tilbage af Mercedes /8 vækker den opsigt, hvor man kører, og jeg tror, at mange kan genkende denne model fra fordums tider, lyder det fra Per Christiansen.

På spørgsmålet om han husker modellen fra dengang den var ny og kom på markedet, svarer Per Christiansen:

-Nej den gang i 1970 var jeg 17 år, så der var mange andre ting, som man foretog sig, men interessen var der dengang jeg var telefon vagt ved Broens Taxa i i Åbyhøj, og her har jeg mødt nogle af grundlæggerne til Dansk Vintage Motor Club, fortæller Per Christiansen, der i dag er medlem af bestyrelsen.

De tekniske detaljer for Per Christiansens Mercedes 250 CE fra 1970 lyder: 150 HK, benzinindsprøjtning, læder interiør. Servostyring, 4 trins automat gearkasse, skivebremser på alle 4 hjul, og den har blot kørt 87.000 km.

 

-Mercedes biler var helt udenfor min rækkevidde. Jeg var bud/telefon vagt og tjente cirka 200 kr. pr. uge så der var ikke nok til disse fine biler, men det blev blot til en Ford Popular til 850 kr.

-Næste bil var meget moderne Hillman Imp, den var rigtig sjov med hækmotor. Det man skulle passe på med denne bil var, at man ikke måtte køre for hurtigt igennem et sving, så forsvandt olien fra topstykket. Herefter stiftede jeg familie, og så var det mere praktiske og arbejdsrelaterede køretøjer der kom på tale, husker Erik Christiansen.

Bilen er købt til Danmark i 1998, hvor der blev betalt afgift. -Bilen har boet i Egernsund i en del år, og bilen er herefter solgt til en autoforhandler i Køge, hvor jeg har købt den. Bilen er ”kun” normalt vedligeholdt, fortæller den glade ejer Per Christiansen.

 

Bilen blev leveret til Dr. Med. Hugo Neuaier, praktiserende læge den 4. august 1970 i Garmisch-Partenkirchen. -Yderligere dokumenteret historie kan ikke findes, da Mercedes har slettet deres registreringer på ældre biler, fortæller Per Christiansen.

 

Ville gerne have en hobby

-Da jeg efterhånden var blevet lidt ældre, skulle jeg gerne have en hobby, og muligheden viste sig til igen at køre med gamle biler. Min første “rigtige” veteranbil blev en Austin A 35 1957.

-Efter to år med den Austin A 35 syntes jeg, den var blevet lidt for lille til mig – eller også var jeg blevet for stor – så jeg overbeviste min kone om at vi skulle have en større bil.

Per Christiansen syntes han var vokset fra den mindre NASH METROPOLITAN og en MERCEDES passede bedre

 

Per havde derfor længe syntes han var vokset fra den mindre søgt efter en anderledes bil, men kunne umiddelbart ikke finde en. Dog faldt hans interesse på en Audi coupe ved Læborg Auto.

-Den kørte jeg ned og kikkede på. Den havde kun det problem, at bilen var for stor til min garage, men Læborg Auto havde en Nash Metropolitan stående, som var hans egen og var ikke til salg. Jeg faldt for den lille sjældne model, og måtte absolut have sådan en.

Erik Christiansen fandt en Nash Metropolitan fra 1957 i Sverige, som dog måtte gennem en større renovering, inden den var klar til syn i 2015, og han har efterfølgende brugt den til mange ture og træf.

Den eftertragtede Nash syntes Per Christiansen nu også er blevet for lille, og faldt derfor let for denne forholdsvise sjældne og originale Mercedes 250 CE fra 1970, der står i en helt utroligt velbevaret stand.

 

 

 

 

 

 

Billedtekster:

 

8736: Mercedes 250 CE var i 1968 tænkt som en slags sportsudgave, men af hensyn til fremstillingsprisen bibeholdt man grundbasis fra limousinen, og det betød da også at flere på det tidspunkt fandt den lidt ”gumpetung” med ikke ubetinget harmoniske dimensioner – et kortere, brat afstumpet tag, som dermed gav længere overhæng bagud. Men smag og behag, og klassikerfolket i dag vil nok betegne det som en smuk model, typisk for sin tid. Mogens H. Damkier betegnede den dog i 1969 som værende elegante linier over de nye coupe-modeller fra Mercedes.

8754: Man kunne i 1968 vælge mellem modellerne 250 C med 6-cylindret karburatormotor med 130 HK og 250 CE med den 6-cylindrede indsprøjtningsmotor med elektronisk styret indsprøjtning. Sidstnævnte havde et større kompressionsforhold og bød på 150 HK.

8762: På 250 coupemodellerne kunne man vælge mellem tre forskellige transmissionssystemer, nemlig fire- eller fem-trins mekanisk gearkasse eller firetrins automatgearkasse som i Per Christiansens bil.

8767: De tekniske detaljer for Per Christiansens Mercedes 250 CE fra 1970 lyder: 150 HK, benzinindsprøjtning, læder interiør. Servostyring, 4 trins automat gearkasse, skivebremser på alle 4 hjul, og den har blot kørt 87.000 km.

8779: Bilen er købt til Danmark i 1998, hvor der blev betalt afgift. -Bilen har boet i Egernsund i en del år, og bilen er herefter solgt til en autoforhandler i Køge, hvor jeg har købt den. Bilen er ”kun” normalt vedligeholdt, fortæller den glade ejer Per Christiansen.

8769: Bilen blev leveret til Dr. Med. Hugo Neuaier, praktiserende læge den 4. august 1970 i Garmisch-Partenkirchen. -Yderligere dokumenteret historie kan ikke findes, da Mercedes har slettet deres registreringer på ældre biler, fortæller Per Christiansen.

8742: -I mit erhvervsliv har jeg kørt mange kilometre som både sælger og selvstændig med vandbehandling som hovederhverv. Med deraf udskiftning af biler cirka hvert andet eller tredje år. Jeg har ejet biler fra USA, Sverige, England, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan og Korea et bredt spektrum af forskellige størrelser, fortæller Per Christiansen. 

8745: Mercedes 250 CE og andre ”streg otte” modeller er i dag ved at være sjældne klassikere. Specialmodeller som 250 CE har naturligt opnået klassikerstatus medens standardmodeller som for eksempel 200/8 halter noget bagefter. En stor del af disse har i Danmark været anvendt som erhvervskøretøjer til for eksempel taxa-kørsel, og er derfor blevet brugt, slidt op og hugget op eller eksporteret. Disse sidstnævnte er derfor måske større sjældenheder end specialmodellerne 250 C og 250 CE og for sempel sportsmodellerne 350 SL og 350 SLC, der kom på markedet i 1971.

8733: Per Christiansen nyder at køre i sin 350 CE fra 1970.

8744: Per Christiansen syntes han var vokset fra den mindre Nash Metropolitan, og en Mercedes passede bedre.

8763: Bilen står originalt udvendigt og som det ses her indvendigt.

8787: Mercedes 250 CE fra 1970 er som andre ældre biler medstjerne blevet klassikere.

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Få en gratis biodiversitetspakke

Få en gratis biodiversitetspakke

Hjælp biodiversiteten på vej i din have med en gratis biodiversitetspakke fra Favrskov Kommune ... læs mere
Tjek tømningsdagene

Tjek tømningsdagene

Favrskov Forsyning ... læs mere
Kom ind til Peter og Torben Aschelund i Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

Kom ind til Peter og Torben Aschelund i Skjold Burne i Søndergade i Hadsten

Vi har stort udvalg i Vine, spiritus, Chocolader, blade, lotto og lotteri m.m ... læs mere
Kørsel uden kørekort

Kørsel uden kørekort

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Indbrud

Indbrud

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
UD I NATUREN (14)

UD I NATUREN (14)

Vi har passeret forårsjævndøgn, så nu er der virkelig lys forude med forårstegn på programmet ... læs mere
NYT fra KE EL installation i Ødum

NYT fra KE EL installation i Ødum

TÆT på at komme i fjernsynet ... læs mere
Ny erhvervsfaglig 10. klasse rykker ind på DjH

Ny erhvervsfaglig 10. klasse rykker ind på DjH

Efter sommerferien vil der for første gang være en erhvervsfaglig 10. klasse på Den jydske Haandværkerskole ... læs mere
Gå til GADEBERG XL i Påsken

Gå til GADEBERG XL i Påsken

Kæmpeudvalg af f.eks. havemøbler ... læs mere
Loading...