|

Motorhistorisk Samråd deltager i international undersøgelse af klassiske køretøjers brug

FIVA gennemfører en ny revideret undersøgelse af vore historiske køretøjers indvirkning på omgivelserne, og det er vigtigt at ejere af historiske køretøjer slutter op om opgaven ved at udfylde et spørgeskema.

Ved Jørgen Kjær

I 2006 gennemførte FIVA en stor undersøgelse af de historiske køretøjers indvirkning på vort samfund indenfor de Europæiske lande, og det er denne undersøgelse der nu gennemføres eller opdateres.

-Resultatet af den tidligere undersøgelse har gennem årene vist sig at være et endog ganske uvurderligt redskab, for at få beslutningstagere især i EU til at forstå samfundsværdien af den hobby vi fuldt ud selv financierer, fortæller Lars Genild, der er medlem af bestyrelsen for Motorhistorisk Samråd

Undersøgelsen bliver gennemført i 11 Europæiske lande, hvoraf Danmark er et af dem. En væsentlig ting er dog ændret siden sidste undersøgelse, for denne gang gennemføres den, som en ren internetbaseret elektronisk besvarelse.

Undersøgelsen vil være på vort eget sprog, med danske betegnelser, og vil være opdelt i tre grupper: Ejere af historiske køretøjer, klubber og professionelle virksomheder indenfor vort interesseområde.

Undersøgelsen løber af stablen den 15. marts 2014 og vil være tilgængelig for svar i de efterfølgende tre uger.

Link til udfyldelse af undersøgelsen vil, når den sættes i gang, kunne findes på www.motorhistorisk.dk.

Nyt fra SKAT –    Told- Tariferingscenteret

EU har netop vedtaget nye toldbestemmelser, der omfatter motorkøretøjer af historisk eller etnografisk interesse som samleobjekter, og de defineres som køretøjer, der er:

a) i deres originale stand, uden væsentlige ændringer i chassiset, karosseriet, styretøjet, bremserne, transmissions- eller affjedringssystemet og motoren. Reparation og istandsættelse er tilladt, og dele, tilbehør og enheder, der er i stykker eller slidt, må udskiftes, forudsat at køretøjet bevares i en historisk korrekt tilstand. Moderniserede eller ombyggede køretøjer er ikke omfattet

b) mindst 30 år gamle eller

c) af en model eller type, som ikke længere produceres.

Betingelserne for genstandes optagelse i en samling er: at de er forholdsvis sjældne, normalt ikke anvendes til deres oprindelige formål, er genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale omsætning af lignende brugsgenstande, og at de har en betydelig værdi. Disse betingelser må anses for opfyldt, hvis køretøjer overholder de tre ovennævnte kriterier.

Under denne position hører også:

— motorkøretøjer, der, uanset fremstillingsår, bevisligt er blevet anvendt ved en historisk begivenhed

— væddeløbskøretøjer, der bevisligt er blevet tegnet, bygget og anvendt udelukkende til konkurrenceformål, og har opnået betydelige resultater ved prestigefyldte nationale eller internationale motorvæddeløb.

Dele og tilbehør til køretøjerne under denne position tariferes også under positionen, hvis der er tale om originale dele eller tilbehør, som er mindst 30 år gamle og ikke længere er i produktion.

Kopier og reproduktioner af motorkøjetøjer omfattes ikke, medmindre de opfylder de tre ovennævnte kriterier.

Anhængertræk til din veteran

I forbindelse med den seneste revidering af synsvejledningen (effektueret 6. august 2013) er der nu tilført følgende til afsnit, der vedrører anhængertræk til din veteran:

“For over 35 år gamle personbiler M1 kan tilkoblingsanordningen monteres efter anordningsfabrikantens anvisninger, såfremt der ikke foreligger oplysning om monteringen fra bilfabrikanten…”

Motorhistorisk Samråd har været i dialog med Trafikstyrelsen om en tolkning af denne del af regelsættet. Der omhandler montering af anhængertræk på et veterankøretøj.

Den typiske tilgang til at montere et anhængertræk på et køretøj der er ældre end 35 år er, måske i samarbejde med en lokal smed, at få konstrueret et træk med basis i et færdigt træk fra en producent som Brenderup, Bosal, Westfalia eller lignende. Læs mere på Motorhistorisk Samråds hjemmeside.

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Kvantecomputeren
18. feb. 2020

Kvantecomputeren

Fastelavnsfest
22. feb. 2020

Fastelavnsfest

Loading...

Fra det gamle album i Hadsten Lokalarkiv

Fra det gamle album i Hadsten Lokalarkiv

Max's Pølsevogn på midlertidigt ophold ... læs mere
SANG I DEN BLÅ fortsætter successen

SANG I DEN BLÅ fortsætter successen

Kaj Mørk og Karen Marie Mørk underholdt på fortrinlig vis de ca 90 fremmødte i Sløjfen ... læs mere
Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Din fiskemand MARK er på plads udenfor Kvickly i Hadsten ... læs mere
Nekrolog over Karen Tousgaard

Nekrolog over Karen Tousgaard

En sidste hilsen fra LC Hadsten ... læs mere
Vil et snævert flertal uden grund ændre Favrskovs mad og måltids politik?

Vil et snævert flertal uden grund ændre Favrskovs mad og måltids politik?

Læserbrev af Niels Kallehave, DF Tåsingevej 22 8370 Hadsten ... læs mere
Politiet vil stoppe uopmærksomme trafikanter

Politiet vil stoppe uopmærksomme trafikanter

I uge 8 sætter politiet ind med kontrol af uopmærksomme trafikanter på vejene. Det sker samtidig med, at en landsdækkende kampagne opfordrer flere til at køre bil, når de kører bil ... læs mere
Syng fra den blå.

Syng fra den blå.

Det er i morgen søndag den 16.februar kl- 14 - 15 - fri entre ... læs mere
Irsk aften i Sløjfen

Irsk aften i Sløjfen

Lørdag d. 7. marts afholder de 4 Lions klubberne i Favrskov igen Irsk aften i Sløjfen i Hadsten ... læs mere
Bilerne og badehotellerne

Bilerne og badehotellerne

af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten ... læs mere
Haserderet NARKO-kørsel

Haserderet NARKO-kørsel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Loading...