|

Ny klub vil redde, hvad der reddes kan!

Af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Bent Nielsens Datsun 1000 fra 1969 er netop færdigrestaureret og han venter lige nu på de historiske sorte nummerplader, der er bestilt.

 

 

Jørgen Kjær

 

En gruppe Datsun-entusiaster vil nu starte en ny klub for både at møde ligesindede men ikke mindst med det ydmyge og enkle formål at redde, hvad der reddes kan!

-Det er i dag nærmest umuligt at finde reservedele til de hverdagsbiler fra japanske Datsun, der var så almindelige for 30-40 år siden, fortæller Bent Nielsen fra Kolind. Han er selv vokset op i en by med en aktiv Datsun-forhandler, og har selv arbejdet med bilmærket gennem mange år. Det vender vi tilbage til.

 Bent Nielsen har selv restaureret sin Datsun 100A.

 

Verden blev ikke længere den samme, efter bølgen af japanske biler i 60-70`erne var rullet ind over landets grænser og for den sags skyld det øvrige Europa. Startskuddet var givet til en hel række nye standarder og priser for en personbil. Mange af de japanske bilfabrikker leverede både billigere biler og de havde ofte en langt bedre kvalitet end mange af de på det tidspunkt halvslumrende europæiske fabrikker.

Mange af de japanske bilfabrikker har en lang historie og eksisterer stadig og enkelte som Toyota ligger eller har på et tidspunkt ligget i toppen af ligegyldig hvilken test eller salgsopgørelse de har deltaget i. Enkelte mærker gik det knap så godt – de forsvandt igen eller blev som Datsun opslugt af en andet japansk mærke. I 1981 ændres Datsun-navnet nemlig til Nissan.

 Mange Datsun rustede væk, enkelte kan måske reddes. Eller der er måske reservedele, der kan bruges.

 

Datsun kan føre sin historie mere end 100 år tilbage til 1912. I navnet Datsun stammer ”Dat” fra forbogstaverne på de tre stiftere og ”sun” stammer fra den opstigende sol – Japans nationalsymbol.

Men tænk bare på hvor mange Datsun`er, der kørte på de danske veje for ikke så mange år siden. Der var Datsun 100A, 120Y, 1200, 1000, 1600, 180B, ja bliv selv ved, de var en stor del af den danske bilpark og gadebillede.

Bent Nielsen opfordrer til at der reddes, hvad der reddes kan af overlevende Datsun biler. Denne 100 A står dog nok ikke til at redde.

 

Hvor er de nu?

-Ja, de fleste er desværre væk, sukker Bent Nielsen, der nu mener tiden er inde til redde, hvad der er tilbage.

De fleste er sikkert slidt op, kørt ned og hugget op, eller måske bare smidt væk som håbløst umoderne. Der er nu kun ganske få tilbage, og de bør vel egentlig bevares på lige fod med alle andre biler? De har sammen med de andre japanere deres plads i historien, om hvordan man kunne producere biler, der både var billige, driftsikre og enkle at servicere.

Bilerne fra de japanske bilfabrikker som Datsun har endnu ikke udover sportsvognene 240Z og 260Z haft den store bevågenhed blandt entusiaster og samlere af klassiske køretøjer.

Vi ved ikke helt hvor mange, eller nok rettere få, køreklare Datsun’er der er tilbage i Danmark, men sikkert ikke over 10 Datsun 100A, efter SKATs opgørelse skulle der være lidt over 100 Datsun indregistreret i Danmark. Bilerne var meget populære, specielt i 70’erne og til dels 80’erne, hertil kommer kultbilerne Datsun-Z modellerne, som i perioder var den mest solgte sportsvogn i USA. Umiddelbart skal en klub også være med til at udbygge kendskabet til mærket og dermed forsøge at redde hvad reddes kan, herunder også reservedele, forklarer Bent Nielsen.

 

Gammel kærlighed ruster aldrig….

-Heller ikke til en Datsun! Ovenstående citat kendes af alle, men med denne artikels indhold passer citatet kun delvist, da bilerne i specielt 1960′ erne og 70′ erne, som bekendt blev ædt op af rust. Bilerne var ikke beskyttet mod rust, vejsaltet var netop opfundet og brugt med rund hånd på alle veje, forklarer Bent Nielsen og fortsætter:

-Derfor var levetiden forholdsvis kort på bilerne og specielt billige biler og biler uden attraktionsværdi, blev skrottet med hård hånd. Dette gjaldt også for de populære Datsun biler, som var nogle af de første importbiler fra Japan. 

 

En ung mekaniker, udlært på et ikke autoriseret værksted i 1973, hvor alle bilmærker var repræsenteret, dog altid mindst fem år gamle, blev efterfølgende “headhuntet” af Poul Erik Schnoor, værkfører ved H. H. Jørgensen, Kolinds Datsun forhandler.

-Det var spændende, bilerne var helt nye, gik aldrig i stykker – næsten ikke da – og kollegaen kendte alle små sygdomstegn og var derfor professor på værkstedet og hos kunderne, smiler Bent Nielsen, der husker at der alene i Kolind blev solgt tre nye Datsun om ugen, da populariteten var på det højeste.

-Selvfølgelig kørte vi begge i Datsun 100A, som var tidens kultbil, selv Morris Mascot og Fiat 127, var slået med mange billængder, husker Bent Nielsen, der aldrig glemte de små Datsun.

Vejene skiltes, Poul Erik Schnoor startede selvstændigt værksted i fødebyen med speciale i Datsun og efterfølgende Nissan. I starten blev der passet og serviceret ikke mindre end 17 lokale Datsun 100 A på det nystartede værksted.

-Jeg kom i en helt anden verden, men glemte aldrig tiden med Datsun, så når tiden på arbejdsmarkedet var slut, ville jeg finde en Datsun 100A og renovere den til brug som veteranbil. I forbindelse med mit arbejde dukkede der i 2012 pludseligt en 100 A st. car fra 1974 op, midt på en græsmark, hvor det lykkedes at blive enig med ejeren om en alt for høj pris, fortsætter Bent Nielsen.

-På lager med bilen og et par år senere kontaktede jeg Poul Erik efter cirka 35 år, for at høre, om jeg kunne leje plads på hans værksted og hjælp fra professoren.

-Alt lykkedes på rekordtid, ved hjælp af både ferie, al fritid, weekender, og 100 A’en blev næste som ny. Hertil kom en masse hyggesnak om gamle dage og sjove minder fra tiden med Datsun. Det viste sig samtidig, at Poul Erik selvfølgelig også har gemt et velbevaret eksemplar, som skal renoveres, når tiden måske tillader det, lyder det fra Bent Nielsen, og han fortæller at nogle af de største oplevelser var at komme på til tirsdagstræf ved Kalø med bilen.

-Næsten alle, som kom forbi, havde et eller andet forhold til netop en Datsun 100A. Efterfølgende blev bilen optaget i Veteranbillauget i Den gamle By i Århus, hvor de helt samme reaktioner kommer, når den er udstillet i 1974 kvarteret, fortæller en begejstret Datsun-ejer. 

Efter disse positive oplevelser og efter mange års fravær i branchen, blev lysten til endnu en renovering vakt hos Bent Nielsen, hvorfor der blev fundet to hengemte Datsun 1000, som i 2016 blev til endnu en næsten “ny” Datsun, som også skal bruges på diverse træf i fremtiden. Datsun 1000 var den første model, som blev importeret til Danmark i 1967 og som banede vejen for Datsun mærkets udbredelse i 1970’erne.

Samtidig blev det også interessant at finde ud af, hvor mange Datsun biler, specielt model 100A der i det hele taget er tilbage i Danmark, og hvordan de kunne bevares. Der havde en enkelt gang været en til salg i Veteran Posten, men ellers ikke nogen i Danmark.

Facebook-gruppe og ny klub

-Pludseligt dukkede en Facebook gruppe op, Dansk Datsun Forum, hvor Kenneth Villadsen, samler både Datsun interesserede og materialer omkring Datsun. Gruppen vil forsøge at udvikle interessen for Datsun mærket i Danmark ved at etablere en klub, hvor interessen kan dyrkes, sikre alt hvad der er tilbage af biler og ikke mindst reservedele, nye som brugte, samt skabe mulighed for fælles træf og bytning af viden og reservedele. Dette både inden og udenfor Danmark, forklarer Bent Nielsen om baggrunden for at der blev inviteret til fællesmøde for alle med interesse for Datsun på forårets Veteranbilmesse i Fredericia.

-Vi vil gerne starte en ny klub, måske som en underklub i Dansk Veteranbil Klub. Vi har allerede vedtægterne klar, og håber der vil være mange, der henvender sig til os om medlemskab. Vi er naturligvis også meget interesseret i at høre fra personer, der har dele eller hele biler, de vil skille sig af med, slutter Bent Nielsen, der kan kontaktes på mail: bvn@fiber.dk eller tlf: 7178 5321.

Som ventet var der stor interesse for at starte en ny dansk klub for ejere af Datsun-biler, da initiativtagerne havde indbudt til den stiftende generalforsamling i forbindelse med Bilmessen i Fredericia den 25 marts. Bent Nielsen fortæller, at der var 14 personer, der indmeldte sig fra starten, og flere er på vej. Ny formand for klubben bliver Jørn Krogh fra Vejen, der havde lavet det meste af det indledende arbejde, herunder kontakten med Dansk Veteranbil Klub..

 

 

 

Billedtekster:

0515: Bent Nielsen har selv restaureret sin Datsun 100A.

0458: Bent Nielsen opfordrer til at der reddes, hvad der reddes kan af overlevende Datsun biler. Denne 100 A står dog nok ikke til at redde.

0516: Datsun var en populær bil i Kolind på Djursland, Bent Nielsen møder derfor stadig mange i byen, der kan huske den populære Datsun 100A.

0525: Datsun 100 A var en populær hverdagsbil både som almindelig personbil og som Bent Nielsens Stationcar udgave. Den blev også solgt som varevogn.

0524: Bent Nielsens Datsun 1000 fra 1969 er netop færdigrestaureret og han venter lige nu på de historiske sorte nummerplader, der er bestilt.

0465: Mange Datsun rustede væk, enkelte kan måske reddes. Eller der er måske reservedele, der kan bruges.

1449: To blev til en!

0520: -Vi ved ikke helt hvor mange, eller nok rettere få, køreklare Datsun’er der er tilbage i Danmark, men sikkert ikke over 10 Datsun 100A, efter SKATs opgørelse skulle der være lidt over 100 Datsun indregistreret i Danmark. Bilerne var meget populære, specielt i 70’erne og til dels 80’erne, hertil kommer kultbilerne Datsun-Z modellerne, som i perioder var den mest solgte sportsvogn i USA. Umiddelbart skal en klub også være med til at udbygge kendskabet til mærket og dermed forsøge at redde hvad reddes kan, herunder også reservedele, forklarer Bent Nielsen.

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Til- og frakort
9. dec. 2017

Til- og frakort

Julehøjskoletime
14. dec. 2017

Julehøjskoletime

Julemandens Gave
16. dec. 2017

Julemandens Gave

Loading...

NYT fra LMO

NYT fra LMO

Strukturændringer presser svineproducenterne ... læs mere
Sat på Spidsen

Sat på Spidsen

Er sprøjtegifte i vores fødevarer ét stort biologisk eksperiment? ... læs mere
RYGERENS JUL

RYGERENS JUL

Ja - det er lettere sagt end gjort, som Lars sagde til Uffe udenfor Skjold-Burne ... læs mere
Tag med Amorsen i byen

Tag med Amorsen i byen

Jørgen Amorsen, fotograf på PingvinNyt har været en "runde" og fået følgende på linsen ... læs mere
NYT fra Kræftens Bekæmpelse

NYT fra Kræftens Bekæmpelse

Ny viden om Antabus: Kan vise vej til ny behandling mod kræft ... læs mere
Østjyllands Politi oplyser

Østjyllands Politi oplyser

Undgå ubudne gæster i juleferien – mød politiet og få gode råd ... læs mere
Erhvervsvenligt samarbejde i Randers og Favrskov fortsætter

Erhvervsvenligt samarbejde i Randers og Favrskov fortsætter

Randers kommune og Favrskov Forsyning fortsætter samarbejde, der gør det nemt for virksomheder at komme af med affald i begge kommuner ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 342

Ugens naturbilleder nr. 342

Fin start på DECEMBER rent vejrmæssigt. Ugen bød bl.a. på farverig solopgang, rim i græsset, blå himmel, nisseskæg i skovbunden, supermåne og gylden solnedgang ... læs mere
Nyt fra LMO

Nyt fra LMO

Tjen penge på stivelseskartofler ... læs mere
ALLETIDERS KVALITET

ALLETIDERS KVALITET

7. december. I anledning af julen burde Gammelnissen måske skrive om Jerusalems Skomager, men han vælger alligevel at blive en dag ekstra hos Konrad i Østergade ... læs mere
Loading...