|

Nyklassikerne kommer

Af redaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Af Jørgen Kjær

Jeg har en god gammel fætter, der altid er så klog, og for nylig vovede han påstanden, at vi nu skulle til at nyde vore gamle biler, medens tiden var. Han påstod videre, at når klimaudfordringen for alvor gik op for politikerne og bilisterne selv for den sags skyld, ville ældre biler nærmest blive et fy-ord. Akkurat som en rød bøf nærmest er blevet det. Han ville dog godt gå med til, at de ældre biler, veteranbiler, som han kalder dem, vil blive bevaret og måske få lov at køre lidt sammen med andre klassikere, men 20-30 år gamle nyklassikere gav han ikke en chance, dem skulle vi nyde nu, inden de nærmest bliver forbudt eller tilbydes så høje skrotpriser, at de forsvinder fra markedet.

Måske får han ret, men markedet for nyklassikerne, som man kan betegne de 20-30 år gamle biler, taler nu sit eget sprog. Det er voksende, og mange, både yngre nye mennesker inden for denne hobby men også ældre, der har tillagt sig lidt mere magelige tendenser, har fået øjnene op for disse spændende køretøjer, fra en tid, hvor køreglæde måltes i andet end blot kilometer på literen og CO2-udledning, og alt måske ikke var blevet et digitalt helvede uden chance for at følge med i hvad der foregår under hjelmen.

Mange har fået øjnene op for blandt andet Mercedes, BMW og Audi fra 1990`erne som nyklassikere. De er stadig anvendelige til daglig kørsel, og giver køreglæde for alle pengene. Og de kan stadig fås til fornuftige priser, som for eksempel den Audi cabriolet fra 1991, som Søren Ølholm fra Malling ved Aarhus netop har sat til salg for 64.900 kr.

-Det er en fin klassisk galvaniseret Audi i rigtig fin brugsstand, og med den patina en bil, der nærmer sig de 30 år, naturligvis har, fortæller Søren Ølholm om bilen, der har en lys lækker nærmest luksuriøs læderkabine med patina, men som ikke er hullet, og den har en fin top uden huller.

-Jeg faldt for Audis 80`er model for snart ti år siden, hvor jeg importerede en lukket udgave, 1.9 Tdi som dengang var 16 år gammel og kun havde kørt omkring de 74.000 km. Jeg kørte 116.000 km i den de efterfølgende år, og jeg ser modellen lidt som den “nyere” galvaniserede tyske Volvo Amazon. Solid og velkørende. Ja der er meget godt at fortælle om dem. Det er en bil, der er til at skrue i, og stumperne er billige, og de er godt bygget, smiler Søren Ølholm, der i dag har to cabrioleter.

-Den jeg har sat til salg og en 2.8 V6 fra 1994 med automatgear. Og jeg har haft meget svært ved at bestemme mig for hvilken, der skulle “ud“ – da der for mig også er noget særligt over den 5 cylindrede, og jeg kan godt lide at skifte gear i en bil. Jeg har som nævnt tidligere haft en anden 5 cylindret, som jeg brugte gennem hele sommeren til og fra arbejde fra Malling og til Grenaa og som nyklassiker – den slog aldrig en “prut” forkert, pointerer Søren Ølholm.

Søren Ølholms Audi cabriolet har kørt 248.000 km og byder på en fin servicehistorie. Der blev lavet stort service ved 246.000 km med nyt SKF tandremssæt , vandpumpe, oliefilter, olieskift i motor og gearkasse, nyt batteri, tændrør og meget andet.

-Farven er metallic mørkegrå. Den står med 17“ alufælge med nye Continental dæk. Bremserne er renset og smurt inden syn, og den bremser 100%! Køleren er skiftet med en ny fra Nissens Kølerfabrik. Den gamle var “træt”. Topstykket er renoveret med alle pakninger, da jeg syntes, der var lidt udstødning at spore i kølervandet. Sikkert Ikke noget af betydning, men for at være sikker skiftede jeg toppakningen og fik lavet planslibning af top og skiftede de andre pakninger i topstykket inklusive nye ventilstammepakninger. Så nu er der intet vand- eller olieforbrug, fortsætter Søren Ølholm.

-Bilen kører godt, det er en godt bygget bil med den robuste 5 cylindrede NG motor fra en tid hvor Audi lavede rigtige gode biler! Audi var det første bilmærke i nyere tid, der benyttede sig af den 5-cylindrede benzinmotor. Især i motorsportsaktiviteter, og den levede videre i 90’erne, hvor den var hjertet i den legendariske RS2

Cabriolet modellen kunne købes hos Audi i årene 1991-2000. Den var baseret på Audi Coupé (type 89) og var Audi’s første cabriolet siden 1959. Ved produktionens begyndelse fandtes Audi Cabriolet kun med 2,3-liters femcylindret motor.

-Man får her meget bil og sommerkøreglæde for pengene, det er en bil med en lækker, rolig motorlyd, og den trækker stille og roligt, understreger Søren Ølholm, der kan træffes på tlf 41402130 eller mail: Bros-nt650@hotmail.com

 

  •  

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

S straffer Favrskov

S straffer Favrskov

af Ken Richter VENSTRE - Danmarks liberale Parti ... læs mere
Indbrud i Ulstrup

Indbrud i Ulstrup

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
VENSTRE HAR FREMGANG

VENSTRE HAR FREMGANG

Af formand for Venstre i Favrskov, Michael Jensen ... læs mere
Comedy Night vender tilbage til Hadsten

Comedy Night vender tilbage til Hadsten

Af Simon Olsen, Salgs- & Eventchefen i Hadsten Håndbold ... læs mere
Trækker sig fra sit topjob i FN-panelet

Trækker sig fra sit topjob i FN-panelet

Helle Thorning-Schmidt vil alligevel ikke jagte skatteunddragere ... læs mere
Den ultimative lyd af forår

Den ultimative lyd af forår

Kun en uges tid efter kyndelmisse synger lærken ... læs mere
Stormskader i Favrskov

Stormskader i Favrskov

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
NYE BORGERE ER MEGET VELKOMNE I FAVRSKOV

NYE BORGERE ER MEGET VELKOMNE I FAVRSKOV

Af Birgit Liin, medlem af Favrskov Byråd, formand for Børne- og Skoleudvalget og borgmesterkandidat for Venstre ... læs mere
Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Annonce : Husk din fiskemand er i Hadsten hver mandag

Din fiskemand MARK er på plads udenfor Kvickly i Hadsten ... læs mere
Loading...