|

Olof Palmes gule Saab giver et historiens vingesus!

Af Jørgen Kjær, Hadsten

Jørgen Kjær

 

Der er dage og begivenheder, man aldrig glemmer – det kan være på den store verdensbane eller i privatlivet. Der er begivenheder, der gør så store indtryk, at man husker helt nøjagtigt, hvor man var og hvad man foretog sig, da de udspillede sig, eller da man hørte om dem. Den dag i november 1963 John F. Kennedy blev skudt er en af de dage, der har printet sig i undertegnedes hukommelse. Dagen, hvor man læste at The King, Elvis var død i august 1977, og dagen for mordet på John Lennon i december 1980 sidder ligeledes tydeligt indprentet ligesom den dag Radioavisen i 1986 kunne fortælle, at den svenske statsminister Olof Palme brutalt var blevet skudt ned og døde få timer efter.

Citroen 11 Sport og Berlina var populære biler i Sverige i 1950`erne.

 

Alle disse tilbageblik dukkede op, da undertegnede en dag i den forgangne sommer på Albinsson & Sjöbergs Bilmuseum i Karlskrona i det sydlige Sverige stod over for Olof Palmes sidste bil, en gul Saab 900, som Palme købte i 1984. For nytilkomne og yngre læsere kan oplyses, at Sven Olof Joachim Palme var en svensk socialdemokratisk politiker, der var Sveriges statsminister fra 1969 til 1976 og igen fra 1982 til 1986. Palme var en af Nordens mest markante og kontroversielle politikere i anden halvdel af 1900-tallet. Mordet på Palme, der i øvrigt aldrig er blevet opklaret, rystede verden og vores demokratier, og her på museet bliver man med den gule Saab endnu en gang mindet om, at kampen for fred, frihed og plads til alle kan have konsekvenser.

Franske Amilcar var populær på motorsportsbanerne over hele verden. Denne er fra 1927.

 

Spændende biler med historie

Bilmuseet ved havnen i den sydsvenske by Karlskrona er grundlagt i 1996 af Albinsson & Sjöbergs forlag, som står bag blandt andet VeteranPostens svenske søstermagasin Nostalgia. Udover biler og motorcykler viser museet også motorsportshistorie, knallerter, legetøj og cykler samt en enkelt grå Ferguson-traktor.

-Vores museum er skabt for de motorinteresserede læsere af vore magasiner. Det skal være et levende museum, hvilket betyder, at der løbende skiftes ud i de udstillede biler og andre køretøjer. Det er kun omkring en tredjedel af museets samling, der er udstillet i øjeblikket, så man kan faktisk besøge museet igen og igen og hver gang opleve nyt, fortæller Madeleine Sätermark, der er markedsføringsansvarlig for museet. Som nævnt viser museet biler med hver deres egen spændende historie lige fra Palmes gule Saab 900 til den ældre dames Opel Kadett, der blev stillet i garagen i Göteborg, da Sverige gik over til højrekørsel i 1967. Det skulle hun ikke nyde noget af, og bilen nåede derfor kun at køre knap 3.000 km.

Albinsson & Sjöbergs grundlægger Stig L. Sjöberg ejede sådan en Opel Kapitän Lyx fra 1959, da han mødte sin hustru Margaretha i 1964. I 2013 overraskede Margaretha sin mand med en gave, en nyrenoveret Kapitän fra 1959 i nøjagtig samme stand som den parret ejede i 1960`erne.

 

”det var bättre förr”

Som nævnt står forlaget bag blandt andet det svenske ´magasin Nostalgia – der har markedsført sig bag udtrykket ”det var bättre fôr” siden 1993 – bag museet, og en del af bilerne og sågar en flot speedbåd har været basis for artikler i bladet, og adskiller sig dermed lidt fra andre bilmuseer.

På den måde har museet ligesom forlagets motormagasiner prøvet at sætte mennesket i centrum. Derfor har mange af bilerne og motorcyklerne i samlingen haft tidligere ejere, hvis specielle og personlige historie har været præsenteret udførligt i nogle af magasinerne.

Saab Sport adskilte sig fra den almindelige 96 ved en mere trimmet 3-cylindret to-takter motor, der her byder på 73 HK mod de normale 52HK. Denne er fra 1962 og er totalrenoveret i 1987-89. Den har kørt 50 løb i Klassiska Rallycupen og er en tro kopi af Erik Carlsson ”på takets” Monte Carlo vinderbil.

 

Svenske motorsportsprofiler har også haft en betydende rolle for bladets læsere. Navne som Erik Carlsson ”på taget” og Picko Troberg er for evigt indskrevet i motorsportens historiebøger, og museet er naturligt stolt over at bevare deres køretøjer i samlingen. Museet viser endvidere svenskernes hverdagsbiler, ligesom der er afdeling for knallerter, som i deres glansperiode var næsten lige så populære i Sverige som i Danmark.

Denne Chevrolet Bel Air blev solgt som ny af den lokale Karlskrona Automobilhandel, og Albinsson & Sjöbergs Bilmuseum købte både Chevrolet og campingvogn af den første ejers dødsbo. Da havde de stået udendørs i 20 år og måtte gennem en større renovering. Campingvognen er en SMV 12 Lyx fra 1966. SMV 12 blev kun lavet frem til 1967, da Sverige gik over til højrekørsel. Da spejlvendte man modellen, og døren kom over i den anden side, og campingvognen blev kaldt SMV 14.

 

Museet er ikke og giver sig ikke ud for at være verdens største bilmuseum, men oplevelsen er intens og kan varmt anbefales, hvis man kommer på disse kanter. Man kan også godt forsvare overfor familien, at lade museet være et mål i sig selv for ferieturen!

Hudson Hornet fra 1950. Modellen dominerede på mange motorbaner i 1950`erne, og mange vil sikkert også kende den fra filmen ”Cars”, hvor den lød navnet ”Doc Hornet”.

 

Inden det blev muligt at opbygge og syne hot rods i Sverige kunne den fingernemme bruge en Volvo Duett, som havde selvstændig chassisramme, og en glasfiberkopi af en af Fords populære modeller. Her er en sådan baseret på en Duett fra 1962.

 

I museets legetøjsafdeling kan man se en amerikansk bilskrot i skala 1:25.

Billedtekster:

4470: Museet på havnen i Karlskrona byder på små som store biler.

4473: Denne Chevrolet Bel Air blev solgt som ny af den lokale Karlskrona Automobilhandel, og Albinsson & Sjöbergs Bilmuseum købte både Chevrolet og campingvogn af den første ejers dødsbo. Da havde de stået udendørs i 20 år og måtte gennem en større renovering. Campingvognen er en SMV 12 Lyx fra 1966. SMV 12 blev kun lavet frem til 1967, da Sverige gik over til højrekørsel. Da spejlvendte man modellen, og døren kom over i den anden side, og campingvognen blev kaldt SMV 14.

4477: Inden det blev muligt at opbygge og syne hot rods i Sverige kunne den fingernemme bruge en Volvo Duett, som havde selvstændig chassisramme, og en glasfiberkopi af en af Fords populære modeller. Her er en sådan baseret på en Duett fra 1962.

4481: Kong Gustaf VIs eksklusive Cadillac fra 1957 var i brug i kongehuset frem til 1963, og fra 1964 ejedes den af en godsejer ved Stockholm, hvor den blandt andet blev brugt til at køre skolebørn i skole. Den havnede senere hos en privat samler og endte i en lade, hvor den kunne vente på bedre tider. Den blev fundet frem igen i 1976 og blev renoveret over flere omgange til den stod klar i 1996. Der er kun produceret 890 eksemplarer af denne Cadillac Series 75 Fleetwood Imperial Sedan fra 1957.

4483: Det fine museum i Karlskrona er et besøg værd.

4487: ”Palme-Saaben” var statsminister Olof Palmes sidste bil. Han stod som ejer af bilen, men det var oftest hans hustru Lisbet, der sad bag rattet. Palme kørte naturligvis svenske biler, den første var en Volvo, men derefter kom Saab. Han startede med en blå Saab 95, kombivarianten af Saabs totakter. Den fulgtes af flere røde Saab 95. Palme købte sin sidste bil, denne gule Saab 900 i 1984. Det var i øvrigt ikke en farve, de var særlig vilde med, men bilen stod leveringsklar i forhandlerens vindue, så de valgte den.  Efter hans død i 1986 blev bilen i hans kones Lisbets eje frem til 1996. Den nye ejer var en bilsamler, som påbegyndte en omfattende renovering. Da denne døde i 2010 overtog Albinsson & Sjöberg bilen og fuldførte renoveringen.

4488: Citroen 11 Sport og Berlina var populære biler i Sverige i 1950`erne.

4494: Saab Sport adskilte sig fra den almindelige 96 ved en mere trimmet 3-cylindret to-takter motor, der her byder på 73 HK mod de normale 52HK. Denne er fra 1962 og er totalrenoveret i 1987-89. Den har kørt 50 løb i Klassiska Rallycupen og er en tro kopi af Erik Carlsson ”på takets” Monte Carlo vinderbil.

4496: Museet i Karlskrona er ikke verdens største, men byder på mange oplevelser.

4502: Hudson Hornet fra 1950. Modellen dominerede på mange motorbaner i 1950`erne, og mange vil sikkert også kende den fra filmen ”Cars”, hvor den lød navnet ”Doc Hornet”.

4510: Museet er indrettet i hyggelige loklaer.

4522: Nostalgias bådprojekt har fået en hædersplads.

4526: Ford Escort RS 1800 MKII – Rallybil. En af de mest populære biler i rally-VMs historie. I 1979 vandt svenskeren Björn Waldegård som den første i historien VM i sådan en Ford.

4529: Også populære hverdagsbiler som Volvo PV 444 fra 1953 og Renault 4 findes på museet.

4530: Albinsson & Sjöbergs grundlægger Stig L. Sjöberg ejede sådan en Opel Kapitän Lyx fra 1959, da han mødte sin hustru Margaretha i 1964. I 2013 overraskede Margaretha sin mand med en gave, en nyrenoveret Kapitän fra 1959 i nøjagtig samme stand som den parret ejede i 1960`erne.

4540: Denne er bygget på basis af en Volvo Amazon fra 1966 med V8 motor fra Rover.

4572, 4548, 4563: I museets legetøjsafdeling kan man se en amerikansk bilskrot i skala 1:25.

4557: Knallerten var også populær i Sverige.

4555: Franske Amilcar var populær på motorsportsbanerne over hele verden. Denne er fra 1927.

4578: Opel Kadett A blev fremstillet mellem 1962 og 1965. En litersmotoren gav ikke nogen raketydelse, men var pålidelig og holdbar. Denne bil købtes af en dame i Göteborg, som kørte meget lidt i den. Ved overgangen til højrekørsel stillede hun bilen i garagen, og den har derfor kun kørt 2810 km!!

4583: Ja, hvad skal man mene?

4593: Volvo Sport 1956. Sveriges stolthed Volvo gjorde i midten af 1950`erne store forsøg på at bygge en åben sportsvogn. Modellen hed Volvo Sport, men kom i folkemunde til at hedde P1900. Karossen var lavet i glasfiber, og Volvo havde skelet lidt til Chevrolet Corvette. Modellen blev aldrig nogen succes, og der blev blot bygget 67 eksemplarer, hvoraf omkring de 40 stadig skulle eksistere. Museets har nummer 16 og skulle formodentlig være det fineste eksemplar i verden.

4598: Chevrolet Parkward 1959 byder velkommen på museet, der i øvrigt ligger sammen med et interessant porcelænsmuseum – hvis man da har sådanne tilbøjeligheder.

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Nyt fra VELAS

Nyt fra VELAS

Besætninger søges til test af forlænget laktation ... læs mere
Nyt fra BLÅ KORS

Nyt fra BLÅ KORS

Blå Kors forlænger lukningen ... læs mere
På vej hjem fra månen?

På vej hjem fra månen?

De Radikales leder, Morten Østergaard, åbner for at udskyde deadline for en klimaaftale i lyset af corona-epidemien ... læs mere
Situationen hos Tandlægerne i Ågade i Hadsten

Situationen hos Tandlægerne i Ågade i Hadsten

Tandlæge Hanne Lillelund Olsen fortæller til PingvinNyt følgende ... læs mere
Færdselsuheld vedHammel

Færdselsuheld vedHammel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
To mænd anholdt: Kan du kende kosterne?

To mænd anholdt: Kan du kende kosterne?

Østjyllands Politi efterlyser ... læs mere
Nyt fra Favrskov Erhvervsråd

Nyt fra Favrskov Erhvervsråd

"Nedlukningen af Danmark" forlænges til 13. april ... læs mere
Brændende kærlighed til plejecentrene

Brændende kærlighed til plejecentrene

Louise og Jacob Jepsen afleverer de farvestrålende blomster på Tinghøj i Hammel. Bodil, der bor på Tinghøj, kigger ud for at se de mange blomster. Bodil, der bor på Tinghøj, kigger ud for at se de mange blomster. Next slide ... læs mere
Vi savner en KRAMMER - gør du også?

Vi savner en KRAMMER – gør du også?

- så SPAR OP på en KRAMMER-KONTO ... læs mere
Loading...