|

Ombygning af køretøjer – en sag for Motorhistorisk Samråd?

Nyt fra Motorhistorisk Samråd ved Jørgen Kjær

 Arkiv-foto fra træf på Wedelslund den 5. juni 2014

 

Trafikstyrelsen har igennem det seneste år arbejdet på at revidere reglerne for ombygning af køretøjer, et arbejde som Motorhistorisk Samråd har fulgt tæt og afgivet høringssvar på flere gange undervejs. Medens Trafikstyrelsen har haft fokus på alle køretøjer uanset alder, har Motorhistorisk Samråd naturligvis alene haft fokus på de gamle køretøjer. Men hvorfor er det egentligt en sag for Motorhistorisk Samråd?

 

-Motorhistorisk Samråds fokus på konstruktive ændringer af køretøjer ligger hovedsageligt på de ombygninger og konstruktive ændringer, som er foretaget igennem et køretøjs normale brugsperiode, som vil sige mens køretøjet anvendes som et almindeligt hverdagskøretøj til hverdagstransport og vedligeholdes og ændres som en del af denne brug. Det kan for eksempel være udskiftningen af et karosseri til et mere moderne, hvilket var en anvendt praksis i 1920’erne eller monteringen af en ny motor i en lastbil for at forlænge dens levetid som erhvervskøretøj. Denne type ændringer ser vi som en del af den motorhistoriske kultur i Danmark, og noget vi mener skal bevares for eftertiden. En mærkesag for Motorhistorisk er at lovgivningen skal afspejle dette via en rummelig definition af veterankøretøjer, hvilket den desværre ikke gør i dag, forklarer Søren Jacobsen – formand for Motorhistorisk Samråd

 

Motorhistorisk Samråd anerkender, at nogle ejere af køretøjer ønsker at foretage ændringer på deres køretøjer, nye som gamle, og vil som organisation for de danske veterankøretøjsklubber ikke stå i vejen for de ejere eller organisationer, som ønsker dette.

 

-Vores fokus ligger derfor på, som altid, at sikre muligheden for at bevare og anvende veterankøretøjerne uden urimelige krav, understreger Søren Jacobsen.

Arkiv-foto fra træf på Wedelslund den 5. juni 2014

 

Som udgangspunkt mener Motorhistorisk Samråd, at der til historiske køretøjer ikke bør stilles krav, der er strengere, end da køretøjet blev konstrueret, i lighed med andre steder i lovgivningen.

 

Veterankøretøjer og historiske køretøjer defineres internationalt som alle køretøjer over 30 år, hvilket også bør være den definition, som anvendes i Danmark. I dag anvendes en løbende grænse på 35 år, som Motorhistorisk Samråd anser som utidssvarende i forhold til den udvikling, der har været på bilområdet, og ønsker den erstattet af en løbende 30 års grænse.

 

-Yderligere har vi over for Trafikstyrelsen rejst ønsket om, at produktionsåret for et køretøj bør anvendes til årgangsbestemmelse frem for indregistreringsåret, for derved at sikre at ældre køretøjer dateres præcist, hvilket ellers kan være en udfordring med veterankøretøjer som, da de var nye, har stået usolgt over en længere periode eller oprindeligt har tilhørt for eksempel politiet, staten eller brandvæsen, fortæller Søren Jacobsen.

 

I nogle tilfælde lægger myndighederne op til, at eventuel dokumentation, der måtte kræves ved indregistrering, skal leveres fra producenten af et køretøj, hvilket ikke lader sig gøre i de mange tilfælde, hvor producenten ikke længere findes. Dette stiller ejerne af et veterankøretøj i en umulig situation, som kan få betydning for muligheden for frit at anvende et veterankøretøj, hvilket ikke er rimeligt. På samme vis ønsker Motorhistorisk Samråd, at Trafikstyrelsen forholder sig til de ændringer, som er foretaget i køretøjets almindelige brugsperiode.

 

-En sidste ting, som er væsentlig er, at der tages højde for, at der kan være veterankøretøjer, hvor der skal kunne dispenseres fra reglerne om ombygning, når det ikke er muligt at reparere de oprindelige dele, eller nye identiske dele ikke er mulige at fremskaffe. Igen er målet her, at vi fortsat bevarer vores mulighed for fortsat at kunne anvende vores køretøjer i fremtiden, slutter formanden for Motorhistorisk samråd Søren Jacobsen.

(De viste fotos stammer fra sidste års træf på Wedelslund den 5. juni og har ingen direkte relation til artiklens indhold)

 

Med venlig hilsen

Jørgen Kjær

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



SOMMERKIRKE

SOMMERKIRKE

Torsdag d. 13. juni kl. 19.30 i Nr. Galten Kirke ... læs mere
Røde Kors Butikken i Thorsø springer ud

Røde Kors Butikken i Thorsø springer ud

Røde Kors Butikken i Thorsø bryder lørdag den 22. de sædvanlige rammer og rykker ud på gaden til markedsdag ... læs mere
Det er sommer og tid for Rose` vin

Det er sommer og tid for Rose` vin

Hos Skjold Burne skyder vi rosé-sæsonen i gang med et kanontilbud på vores pivlækre "LAVENDETTE ROSÉ (2018)" fortæller Vinhandler Peter Aschelund fra butikken i Søndergade i Hadsten ... læs mere
Sparekniven truer de ældre

Sparekniven truer de ældre

af Charlotte Green byrådsmedlem og folketingskanda for Det Konservative Folkeparti ... læs mere
VI MARKERER EN  SKÆBNEDAG  FOR VORES FRIHED

VI MARKERER EN SKÆBNEDAG FOR VORES FRIHED

HJEMMMEVÆRNSESKADRILLE 265, HVIDSTEN, MARKERER 75 ÅRS DAGEN FOR HVIDSTENGRUPPENS HENRETTELSE DEN 29. juni 1944 ... læs mere
En manipulerende kirkeklumme

En manipulerende kirkeklumme

Af Eva Damsgaard Næstformand  i Dansk Folkeparti ... læs mere
Nyt på Lilleåmarked 2019

Nyt på Lilleåmarked 2019

PingvinNyt har talt med formanden for Lilleåmarked Henning Bertelsen fra Lions Clubben ... læs mere
Anholdt for spirituskørsel

Anholdt for spirituskørsel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Bus endte i husmur

Bus endte i husmur

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Vi hjælper hianden

Vi hjælper hianden

Af PET Petersen fra partiet Alternativet ... læs mere
Folketingsvalg med fin valgdeltagelse

Folketingsvalg med fin valgdeltagelse

Se resultaterne fra Favrskov Kommune ... læs mere
Loading...