|

På Samsø holder bilerne længere

Af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten

 

 Jens Steffensens VW pick-up har indtil videre kun kørt 52.000 km siden 1967.

 

Jørgen Kjær

 

På Samsø holder bilerne længere

Af Jørgen Kjær

 

På Samsø holder bilerne ofte længere end på fastlandet. Det kan der være flere årsager til, afstandene er ikke så store, så kørselsbehovet kan være mindre end andre steder i landet, men nok så vigtigt er uskikken med at strø salt om vinteren gået hen over hovedet på samsingerne. Det var kun den store hovedvej på langs af øen, der blev saltet, da den hørte under det tidligere Aarhus Amt.

-Det har været med til at bevare mange biler på øen, fortæller Jens Steffensen fra Onsbjerg, der som tidligere automekaniker og VW-forhandler på øen, må siges at have fingeren på pulsen. Ham vender vi tilbage til, da han nemlig har sikret overlevelsen af et helt specielt klenodie – en Folkevogns pick up fra 1966, der oprindeligt er solgt som ny på Samsø, og som stadig står helt originalt og fortsat er i kørende stand på øen.

Er blevet et ikon

Folkevognsrugbrødet og VW-tranporteren er kendt af de fleste danskere over konfirmationsalderen. Den var i de utallige forskellige udgaver en del af gadebilledet i mange årtier, og på mange blot lidt ældre trafikbilleder, som man for eksempel kan se på facebookgruppen ”Gamle danske trafikbilleder” figurerer en af VWs genistreger i form af et Folkevognsrugbrød eller en pick-up.

Den er blevet et slags ikon, der er med til at tidsfæste en periode, og de forskellige årgange og udgaver af bilen bruges derfor i mange film for at give det rette tidstypiske billede.

Den blev til ved en mindre tilfældighed, men blev straks taget til sig af mange forskellige grupper i befolkningen. Den var selvfølgelig oplagt til vare- og persontransport, men fandt også hurtigt anvendelse til mange specialopgaver for ikke at glemme til feriebrug og rejser i det store udland.

De gamle originale emaljenummerplader sidder stadig på bilen.

 

Et arbejdsredskab

Folkevognsrugbrødet og pick-up`en i måske endnu højere grad var i de fleste tilfælde et arbejdsredskab, der blev brugt, slidt op og derefter smidt væk. Dette i modsætning til personbilen fra VW, Type 1, der for mange danskere blev deres første bil. Type 1 blev elsket som dagligt transportmiddel, til søndagsturen og ferieturene til det store udland med alle ungerne på bagsædet. VW type 1 har derfor altid haft sin tilhængerskare, som har været med til at bevare rigtig mange af modellen. Transporteren også kaldet Type 2 har først fået større opmærksomhed i de senere år, og er i dag nærmest kult, som handles til enorme summer. Der er ikke bevaret ret mange hverken i Danmark eller andre lande, hvilket naturligvis har medført en stor efterspørgsel og dermed høje priser. Man taler somme tider om op til – og i specielle tilfælde endda over – halve millioner for originale eller toprestaurerede Samba-busser. For en restaureret varevogn, pick-up eller almindelig bus er det flere år siden man skulle være yderst heldig for at finde en til under 100.000 kr. Taler man om urestaurerede originaleksemplarer som for eksempel denne artikels hovedperson, købmanden i Pillemarks pick-up fra 1966, kan prisfastsættelsen være lidt sværere, men som udgangspunkt bliver de ikke billigere.

Baggrunden for Type 2

Allerede i 1930`erne havde skaberen af Folkevognen Ferdinand Porsche planer om at ombygge en af sine KDF-wagen til en ladvogn eller varevogn, men det blev de engelske tropper, der efter afslutningen af anden verdenskrig kom til at gøre disse tanker til virkelighed.

Og det var ikke Porsches tanker, der blev inspirationen og baggrunden, men mangel på transportmuligheder på fabrikken i Wolfsburg, da de allieredes tunge artilleri og køretøjer forlod Wolfsburg i 1946. Der var ikke længere militære lastbiler tilbage, der kunne klare den interne transport på fabrikken, derfor fik man bygget det køretøj, der senere skulle blive grundlaget for den elskede VW Type 2.

Den såkaldte ”Plattenwagen” blev baseret på undervognen af VW Type 1. Den sidste af disse simple men robuste transportvogne ”Plattenwagen” blev i øvrigt taget ud af drift så sent som i 1994. I starten var motoren og akslerne fra de første VW Type 1.

En hollandsk bilforhandler så potentialet i denne og lavede den berømte skitse i sin notesbog, som skulle blive udgangspunktet for det nye transportkøretøj, under et af sine mange besøg på fabrikken i Wolfsburg i 1947,

Forud for dette var gået en besværlig proces med at få de allierede besættelsestropper – i dette tilfælde de engelske hvorunder Volkswagen Werke hørte – til i det hele taget at godkende fremstillingen af et køretøj mere. Umiddelbart efter krigen var det næsten umuligt for de tyske bilfabrikker at få godkendelse til at lave køretøjer, herunder lastbiler og varevogne, der måske kunne misbruges militært, men også at bruge stål og produktionskapacitet til andet end fødevareproduktionen var problematisk. Samme problem havde i øvrigt Mercedes Benz, der jo som bekendt købte Unimog-konceptet, og begyndte at fremstille denne som en slags traktor, der kunne indgå i både landbrugsdrift og dermed fødevareproduktion, men også kunne bruges til persontransport og andre transportopgaver. Lidt nemmere har det åbenbart været for Opel-fabrikkerne, der lå i den amerikanske zone. Allerede i 1946 fik de lov at producere Opel Blitz lastbiler. Det har sikkert også spillet ind, at Opel på det tidspunkt var ejet af General Motors.

Den engelske major Ivan Hirst fik efter lange og intense forhandlinger med sit hjemland grønt lys for at de kunne arbejde videre med projektet med henblik på at sætte en større produktion i gang.

Jens Steffensens VW står stadig helt originalt og i den originale lak.

 

Skulle være klar til salg allerede i 1950

Den første prototype eller forsøgsvogn var klar allerede den 11. marts 1949 og den 19. maj 1949 satte direktør Heinrich Nordhoff dato på for opstarten af produktionen. Den skulle være klar 1. november samme år, og allersenest den 1. december, så man kunne levere de første biler i starten af 1950, hvilket også kom til at holde stik.

Den 15. august 1949 beslutter man at presse på udviklingsafdelingen for at få lavet flere modelvarianter: en varevogn, to modeller i specialudgave som pick-up og en 8-sæders minibus plus en model til postvæsenet og en ambulance. Konstruktionsholdet fik travlt for at nå den fastsatte deadline, men nåede det!

Det første pressemøde var fastsat til 6. november, men måtte udsættes til den 12. november 1949, hvor en sjældent stolt direktør for Volkswagen Werke, Heinrich Nordhoff kunne præsentere den nye konstruktion – en slags prototype – ved et indkaldt pressemøde.

Nordhoff fortalte, at seriefremstillingen af den nye ¾ tons varevogn ville begynde den 1. januar på Volkswagenwerk, og de første varevogne efter planen ville være klar til levering til de nye ejere 4 uger senere. På pressemødet, der i øvrigt gjorde et dybt indtryk på deltagerne, kunne Nordhoff også fortælle, at der forud var gået en meget indgående markedsanalyse, der klart udtrykte et behov for netop denne type varevogn. Det første års produktion var planlagt til 10.000 varevogne.

En anmeldelse i det tyske blad ”Neues Kraftfahrzeug Fachblatt” fra november 1949 giver ud fra ovennævnte pressemøde de nye varevogne denne samlede konklusion: ”Det fremviste køretøjs udførelse og forarbejdning giver indtryk af en fremragende konstruktion. Trods den lidt kedelige ”friedensmässige” lakering har køretøjet et ubetinget tiltalende udseende. Under en kort prøvetur blev man overbevist om de gode køreegenskaber, som den ”Bully”-lignende varevogn har, og som i de forskellige udgaver uden tvivl hurtigt vil finde en talrig venneskare i både ind- og udland.”

Man manglede blot et navn til det nye køretøj! Bare at kalde det Type 2 var for kedeligt.

Navne som Bully, Bulli, Dura, Felix, Fix, Swift, Mulix, Pilot, Jewel, Triumphator og Bullybus var på tale. Det fortælles i øvrigt, at da det kom frem, at det var planen at varevognens officielle navn skulle være ”Bully”, protesterede Heinrich Lanz, der producerede Lanz Bulldog traktorerne imod dette, så den blev i stedet præsenteret som VW transporter og VW Kleinbus, men ”Bully”-navnet fulgte alligevel bilen.

Som Heinrich Nordhoff selv udtrykte det på pressemødet: ”Mine damer og herrer, skaberen af ”Bulldog” (traktoren) har påpeget den akutte fare for, at en eller anden kartoffelavler ved navn Homer eller Jethro, der bestiller en traktor skulle få leveret en cremefarvet ambulance fra Wolfsburg!”

Derfor gav Nordhoff ikke bilen noget decideret navn, kaldte den blot ”transporter”.

Nordhoff fortsatte også lidt ironisk med: ” Så mine damer og herrer, hvis I møder denne ”Bulldog”, så pas på den bider!” ”Vores VW type 1 er en bil bygget uden kompromisser, og sådan vil vores transporter også være bygget uden kompromisser.”

Produktionen af varevognen startede umiddelbart efter og den første blev solgt i marts 1950.

Ikke blot konstruktionsteamet af varevognsudgaven og Volkswagen-direktøren Heinrich Nordhoff kunne se potentialet i den geniale bil. Hele bilmarkedet savnede efter krigen en lille let varevogn og bus til at hjælpe det sønderbombede og fødevarehungrende Europa i gang igen. Mange små håndværkere og butiksdrivende savnede et transportmiddel. De andre bilfabrikker havde rigeligt med at slikke sårene efter krigens ødelæggelser, så Heinrich Nordhoff kunne nemt stikke fingeren i jorden og lave en lille hurtig markedsanalyse. Konstruktions- og udviklingsomkostningerne var ikke så store, man havde allerede de fleste af elementerne fra den igangværende produktion af VW type 1. Der skulle i virkeligheden blot formes noget blik, der skulle placeres mellem motoren og førerkabinen. Køreegenskaber og den slags var ikke lige det, der stod øverst på listen på det tidspunkt.

Alle detaljer på den mere end 50 år gamle pick-up står helt originalt.

 

Store danske forventninger

Forventningerne til varevognen var også store i Danmark, og den danske VW-importør Skandinavisk Motor Co med direktør Axel Semler i spidsen så også på trods af næsten håbløse importrestriktioner til det danske marked frem til at kunne udfylde hullet i modelrækken med en lille let transporter. Under et møde i Wolfsburg i efteråret 1949 for at aftale nærmere omkring leverancer af VW type 1 var direktøren så heldig at få løftet sløret for den nye varevogn. Mødet fandt sted i et lokale i fabrikken. Alle de britiske officerer – England havde stadig kontrollen med fabrikken – var anbragt på forreste række, og Nordhoff startede med at fortælle lidt om fabrikkens planer og produktion. Han nævnte kort sin ikke særlig succesfulde tur til USA for at introducere VW type 1 derovre. Han fortalte også, at den varevogn, han ved tidligere lejligheder havde omtalt, nu var fremstillet i en prototype:

-Det var en strengt bevogtet hemmelighed, men vi fik dog lov til at se den, selvom det ikke gik for sig uden vanskeligheder. Konstruktøren af den, Dr. Haesner, nægtede os nemlig adgang til forsøgsafdelingen, og først efter udtrykkelig ordre fra direktør Nordhoff gik dørene op til det allerhelligste. Der stod det senere så velkendte ”rugbrød” i næsten samme skikkelse, som det har i dag. Vi var begejstrede. Det var alle tiders varevogn, og de følgende år viste, at vi havde bedømt VW-transporteren rigtigt! Fortæller direktør Axel Semler i bogen ”Semler Sagaen”.

Danmark blev i øvrigt et af de allerstørste eksportlande for transporteren de første 5 år. I 1950 blev der eksporteret 25 til Danmark, allerede i 1951 drejede det sig om 151, i 1952; 548, i 1953; 1.746 og i 1954 kom der 1.806 transportere til Danmark.

I alt eksporterede man i 1950 1.571 transportere, i 1951; 2.584, i 1952; 8.054, i 1953; 13.279 og i 1954; 22.199.

 Jens Steffensen og hans hustru Irene bruger flittigt den gamle varevogn, både til ”pjatture” på Samsø, men har også været på stumpemarkeder på fastlandet i den.

 

Købte VW pick up til landturene

Der var en gang, da en rigtig købmandsbutik ikke blot var en døgnkiosk med lørdagslotto og øl i ”sixpack” – det var den gang, hvor der fra en blandet landhandel som købmandens i Pillemark skulle bringes købmandsvarer, foderstoffer og måske lidt blå benzin ud til landmandens nye traktor – måske en Ferguson. Det skulle købmanden i Pillemark på Samsø i hvert fald, og i 1966 syntes han, at det var passende at investere i en af de populære VW pick-up`er til vare- og landturene. Han havde fra øens øvrige handlende og håndværkere hørt den begejstrede omtale af den praktiske ladvogn med god læssehøjde og et mere end fire kvadratmeter stort plant lad.

Den blev de kommende år brugt flittigt, men med de forholdsvis korte afstande på Samsø blev det kun til omkring 50.000 km de næste godt tyve år. Bilen holdt fint til det, den blev passet med regelmæssige eftersyn, og der blev jo ikke saltet meget på øens veje om vinteren, men i 1989 syntes købmanden alligevel, det var på tide at få en lidt nyere ”firmabil”.

-Han ville absolut have en Ford Fiesta med en trækkrog og en trailer, smiler Jens Steffensen, der som øens VW-forhandler havde serviceret købmandens VW pick-up gennem årene.

-Så sådan en skaffede jeg naturligvis hjem til ham, og jeg tog hans gamle varebil i bytte, fortæller Jens Steffensen, der ikke har fortrudt byttehandelen, for han fik en helt original VW, der stod helt originalt som ved købet i 1966.

-Og den står stadig helt originalt, der er kun svejset et par småting. I dag står kilometertælleren kun på 52.000 km, forsikrer Jens Steffensen, der i dag bruger bilen til lidt ”pjatture”, som han udtrykker det. Den har dog været med på nogle stumpemarkeder på fastlandet, hvor Jens Steffensen har deltaget for at sælge nogle af de mange stumper og reservedele til specielt traktorer, som han har samlet gennem årene.

Jens Steffensen vil helst have køretøjer, der har kørt på Samsø

 

-Jeg har opkøbt mange lagre og rester fra tidligere værksteder og forhandlere, specielt på Samsø, forklarer Jens Steffensen, der om nogen kan titulere sig selv som ægte indfødt samsing. Han er nemlig både født og opvokset på øen, og uddannelsen som automekaniker og senere som selvstændig både med autoværksted og som VW-forhandler er også foregået på Samsø.

-Jeg har været selvstændig siden 1978, og blev øens VW-forhandler i 1980. Der blev faktisk solgt en del VW på Samsø. Den var ret populær på øen, uddyber Jens Steffensen.

-Jeg skulle bare have gemt nogle flere af dem. VW har altid stået mit hjerte nær, smiler Jens Steffensen, der udover købmandens pick-up også har tre Folkevognsbobler, der alle er restaurerede. Den ældste er fra 1955.

I 2008 må Jens Steffensen desværre afvikle sit værksted grundet sygdom, men mekanikken og værktøjet kunne han ikke undvære, og han købte derfor Samsø Redningskorps gamle station midt i Tranebjerg, hvor han nu reparerer og restaurerer gamle traktorer og veteranbiler for andre entusiaster.

-Der er faktisk en del veteranbiler på Samsø, forklarer Jens Steffensen og nævner Volvo Amazon, VW med flere.

Traktorer er lidenskaben

Udover VW i forskellige udgaver har Jens Steffensen også en lidenskab for gamle traktorer. Han har selv en større samling på omkring 40 ældre traktorer, hvoraf størstedelen har haft deres aktive liv på Samsø.

-Det er nok tre fjerdedele af dem, der har kørt her på øen. Det er dog sket, at jeg har hentet en på fastlandet, hvis jeg absolut ikke kunne leve uden. Små tyske traktorer er nemlig livretten, smiler Jens Steffensen, der i 2008 var med til at stifte øens traktorklub, Samsø Veteran Traktor- og Maskinklub. Jens Steffensen blev klubbens første formand.

-Og det er jeg stadig. Vi er 80 medlemmer og har mange aktiviteter, hvor det største er det træf, vi afholder hvert andet år, hvor Samsøs nye veteranbilklub nu også deltager, forklarer Jens Steffensen, men bemærker, at de som mange andre lignende klubber også har haft svært ved at tiltrække yngre mennesker.

Jens Steffensen har i årenes løb som nævnt opkøbt mange gamle lagre og rester fra værksteder, som sammen med delene fra de mange traktorer, han har hugget op, har hjulpet mangen en entusiast i det ganske land.

-Jeg fremstiller også selv enkelte reservedele, specielt til Massey Harris Pony, uddyber Jens Steffensen, der også deltager i Samsø Veteranklubs arrangementer, og har hjulpet med at få Samsø Tekniske Museum op at stå.

-Der er der også udstillet nogle af mine traktorer og motorcykler, slutter Jens Steffensen.

 

Faktaboks

Kort udviklingsoversigt

Man taler om flere generationer af VW-transporteren. Det er de to første generationer, som er de mest interessante for samlere og elskere af det oprindelige ”Folkevognsrugbrød”. Første generation af VW type 2, Transporter (T1) blev produceret fra 1949 til 1967. Den kaldes også splitbus eller bare ”Splitti” på grund af den todelte forrude. Pillemarkkøbmandens pick-up er således fra en af de sidste årgange, hvor denne model blev fremstillet. VW-bossen, direktør Nordhoff havde, trods uvilje mod alt for store forandringer indset at den oprindelige Transporter var ved at blive overhalet af konkurrenterne, blandt andet Ford Transit, og det var nødvendigt med en ny forbedret og teknisk opdateret udgave. Den nye fik modelbetegnelsen T2. I alt blev der frem til 1967 produceret 1.833.054 eksemplarer af T1.                                           

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Tilbagetrukne Fødevarer

Tilbagetrukne Fødevarer

Risiko for biller i økologisk brune fuldkornsris ... læs mere
NYT fra LMO

NYT fra LMO

LMO ansætter ny salgs- og marketingchef ... læs mere
Vigtigt med en FGU-skole til Favrskov

Vigtigt med en FGU-skole til Favrskov

Af Erling Kvist Andersen, Fredensgade 11B, Hinnerup, Formand for Arbejdsmarkedsudvalget, og Isabell Friis Madsen, Hjaltesvej 31, Hadsten, Formand for Børne- og skoleudvalget ... læs mere
Tilbagetrukne Fødevarer

Tilbagetrukne Fødevarer

Flødeis uden allergenmærkning for æg ... læs mere
Kom og vær med i Royal Run Aarhus!

Kom og vær med i Royal Run Aarhus!

Kan du se det for dig? 2. Pinsedag – Forår – Fridag - Sol over Aarhus ... Kronprinsen er i byen og vi fejrer hans 50 års fødselsdag ... læs mere
BØGER ER DA DET BEDSTE

BØGER ER DA DET BEDSTE

Så har man snart læst nok om skumle byrådskandidater. Nu rask i boghandlen efter lødigt læsestof ... læs mere
Nye træer plantet

Nye træer plantet

Det er ikke længe siden, at man fældede en masse gamle træer på Neder Hadstenvej. Der er nu sat nye op og Hadsten er blevet lidt grønnere igen ... læs mere
Jul-jul-jul

Jul-jul-jul

Af Herluf Nydam Jensen, formand for Hadsten Lokalarkiv ... læs mere
Flere PLANTER i plakatskoven

Flere PLANTER i plakatskoven

Pingvinnyts fotograf Jørgen Amorsen har været en runde i dag kl.12 hvor det blev lovligt at plante plakater - Her tilfældigt udvalg ... læs mere
Færdselsuheld på motorvejen

Færdselsuheld på motorvejen

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Favrskov Venstre ønsker en udbygning af Hammel Neurocenter

Favrskov Venstre ønsker en udbygning af Hammel Neurocenter

Formålet med mødet er, at Venstres spidskandidater til byråds- og regionsrådsvalg bliver helt opdateret på status for specialhospitalet ... læs mere
Sat på SPIDSEN

Sat på SPIDSEN

Her i Favrskov kan en stemme på de konservative ende med at blive til et mandat til Nye Borgerlige… ... læs mere
Loading...