|

”Så smuk den er!”

Af Jørgen Kjær, motorredaktør

Lars Haun fra Hinnerup har haft sin Saab Sonett årgang 1973 siden 1988.

 

Navnet på den nok noget oversete svenske sportsvogn, Saab Sonett skulle stamme fra den gang Saab-konstruktøren Rolf Melde udbrød en dag han sad og faldt i staver over prototypen til det lille Ferrarilignende vidunder fra den svenske bilfabrik: ”Så nätt den är!”

Lars Haun fra Hinneruup har haft sin Sonett siden 1988

Saab Sonett III blev præsenteret på biludstillingen i New York i foråret 1970. En af finesserne var de nedfældelige forlygter som man også så på flere andre sportsvogne som blandt andet Opel GT. Karosseriet havde en for tiden god aerodynamisk form.

 

Den første Saab Sonett, der blev produceret fra 1955 til 1957 var en lille roadster, måske lidt inspireret af den populære Porsche speedster, der blev præsenteret på Stockholms Bilsalong i 1956. Den var med sine kun godt 600 kg tænkt som et bud på en letvægtsracer, der skulle kunne skyde en topfart på op mod 190 km/t, og der var fra starten planlagt en større produktion på 2.000 eksemplarer i 1957. Den burde efter Saabs egen mening sagtens kunne gøre sig på de europæiske racerbaner.

Motoren i en Saab Sonett III fra 1973 er en V4-motor på 1,7 liter, og den yder 65 HK.

 

Men reglerne for deltagelse i løbene ændrede sig, og der var alligevel ikke basis for at sætte produktionen i gang, og det blev kun til 5 eksemplarer udover selve protypen.  Det gør den selvsagt til en sjælden klassiker i dag. Kun 2 har overlevet i USA. I 1996 slog den svenske rally-kører Erik Carlsson den svenske rekord for biler med motorer under 750 ccm med en fart på 159,4 km/t i den restaurerede prototype af Sonett I.

I 1974, hvor den sidste Saab Sonett blev fremstillet, kunne den leveres i farverne Baja Red, Burnt Orange, Mellow Yellow, True Blue og Emerald Green og til sidst også Green og Violet.

 

Mere succes med efterfølgeren

Næsten 10 år efter produktionen af den første Saab Sonett blev skrinlagt, opstod der fornyet interesse for en lille svensk sportsvogn med Saab-komponenter. Man gik derfor i gang med at bygge en bil med glasfiberkarosseri omkring en stålramme, og naturligvis var der indbygget styrtbøjle. Svenskerne var allerede på det tidspunkt meget optaget af sikkerheden i deres biler.

 

Laurs Haun har lakeret sin Saab Sonett i en Saab-rød farve. Han kunne ikke lide den oprindelige brunmetallic.

 

Motoren var blot en lille tre-cylindret 2-takter på 60 HK, der alligevel kunne give den lille bil en topfart på omkring 150 km/t. De første 100 km/t kunne nås på blot 12,5 sekunder.

Det første år, 1966 blev der bygget 28 eksemplarer – 3 prototyper og 25 håndbyggede biler – og året efter kom den egentlige serieproduktion på 230 eksemplarer af Saab Sonett II i gang på Saabs fabrik i Arlöv udenfor Malmö. I 1967 kalder den lille svenske sportsvogn alligevel på en lidt større motor, og valget falder på en V4-motor, der var kendt fra Ford Taunus, den gav 65 HK, men fyldte også lidt mere, så man bliver nødt til at lave en bule i motorhjelmen for at få plads til den. Den sidder let forskudt, så den ikke generer udsynet for føreren. Og nu er vi fremme ved den model, de fleste nok forbinder med Saab Sonett i første udgave selv om det rettelig er Sonett II.

En ægte GT-bil” hed det i salgsbrochuren fra 1972, der fortsatte med ”bygget til mennesker, som forstår at værdsætte en  bil med ekstremt fine vejegenskaber”. Med V4 motoren på 1,7 liter lovedes da også 0-100 km/t på 12 sekunder og en topfart på 170 km/t!

 

Den nye motor og det måske endnu mere Ferrari-lignende udseende giver flere besøg hos forhandlerne, og i 1968 blev der bygget 900 eksemplarer og 640 det følgende år.

Italienske streger

I 1970 vil man gerne have lidt mere turbo på produktionen og dermed forhåbentlig også salget, og specielt det amerikanske marked udses til at kunne blive en god aftager. Til tegningen af et nyt karosseri til den nye model Saab Sonett III får man som så mange andre bilproducenter hjælp fra et italiensk firma, men bag kulisserne er det dog svenskeren Gunnar A. Sjögren, der får opgaven med at skabe en produktionsbil af skitserne, som kommer fra Italien. Premieren for den nye model bliver naturligvis i New York i foråret 1970.

I 1971 får Sonett III en større V4-motor på 1,7 liter, men stadig med 65 HK.

 

 

Men det blev også det amerikanske marked, der aflivede projektet med Saab Sonett. Skuffende salg i USA, oliekrise i 1973 og skrappere miljøregler og udstødningsnormer i USA var med til at tage livet af den.

1974 blev så det sidste år, Saab Sonett blev bygget. Den gik ud af produktionen i oktober 1974. Sammenlagt var der da blevet bygget 10.236 eksemplarer af Saab 97, som typenavnet var. Det vil sige Saab Sonett II og Saab Sonett II V4 i 1.868 eksemplarer og Saab Sonett III i 8.368 eksemplarer.

Den sidste Saab Sonett, nummer 10.236 rullede ud fra fabrikken om eftermiddagen den 18. oktober 1974, og det blev ”fejret” med et stort kaffebord for hele personalet. Den sidste Saab Sonett, der i øvrigt var gul, havnede på Saabs Bilmuseum i Trollhättan.

Selv om det var en lille overset svensk sportsvogn er der ifølge den svenske Club Sonett Sweden bevaret omkring 350 eksemplarer i Sverige og en del i andre lande. I Danmark findes der også flere Saab Sonett-entusiaster. En af dem er Laurs Haun fra Hinnerup, der har haft sin Saab Sonett III siden 1988.

Saab 97 Sonett fra californisk præst til danske hænder

Som nævnt er Saab Sonett i mange kredse en lidt overset svensk sportsvogn, og der findes ikke det store antal i Danmark. Laurs Haun fra Hinnerup faldt tidligt for modellen.

-Min Saab Sonett er fra 1973, men først indregistreret i 1974. Den er importeret fra USA, og det gav lidt problemer med Toldvæsenet. Registreringsafgiften blev beregnet ud fra 1974, og det klagede jeg over, da det var i 1973, den blev fremstillet. Jeg forklarede derfor Toldvæsenet om forskellen mellem en årgang 73 og en årgang 74. Jeg fik 6.000 kr tilbage, fortæller Laurs Haun , der købte bilen i 1987. Han blev da blot den anden ejer af bilen. Den første var ifølge registreringsattesten, der fulgte med bilen fra USA, en præst i Californien.

Den blev fragtet til Danmark i en container, hvori der var flere biler. Laurs Haun var på forhånd blevet advaret om, at der muligvis kunne opstå flere skader under søtransporten.

-Men heldigvis var der ikke sket noget med min bil, husker Laurs Haun, der efterfølgende kørte nogle ture i bilen for at vurdere, hvad der skulle kigges nærmere på inden den skulle synes og indregistreres i Danmark.

Det gav anledning til at bilen blev adskilt, motoren blev renoveret, gearkassen renoveret med nye lejer og synkromeshe. Bremserne blev adskilt og renoveret, drivakslerne og hjullejerne fik også en omgang. Karburatoren og manifolden blev skiftet til en Weber to ports udgave.

-Sporingen af hjulene blev foretaget med en snor, tommestok og vaterpas, smiler Laurs Haun, der også sørgede for at motoren blev indstillet til blyfri benzin. Knastaksel blev skiftet fra en spids knast til en med bløde knaster.

-Bilen blev så efterfølgende prøvekørt og derefter adskilt og malet Saab rød. Den var oprindeligt brunmetallic, men det var lidt grimt, syntes jeg, forklarer Laurs Haun, der nu kørte til syn med bilen.

-Bilen blev synet, men synsmanden kunne ikke finde chassisnummeret, men han var forstående og sagde hug et nummer bag ved førersædet. Toldvæsnet har set det og godkendt det, understreger Laurs Haun, der nu nyder sommeren og turene i sin lille sportsvogn. Det bliver til mellem 500 og 1.000 km hver sommer.

 

Har været med i flere Saab klubber

-Jeg har været medlem af fire Saab klubber. Først var det en to-takt klub, derefter en ny klub, Saab V4 Sonett klub, nogle år efter blev to-takt klubben og V4 Sonett klubben sluttet sammen, fortæller Laurs Haun.

-Det var desværre en dårlig sammenslutning, og vi var derfor nogle stykker, der brød ud og skabte en ny klub, Saab Asyl klubben,

-I mit arbejde var jeg exportchef for Skandinavien, og mange gange kørte jeg til Sverige i min Sonett, og selvom Sverige jo er hjemland for Saab, mødte jeg ikke en eneste Sonett på mine rejser. Engang var jeg på vej fra Borlänge til Sydsverige, og på vejen overhalede jeg et ældre ægtepar i en nyere Saab. Da jeg kom ind foran dem, så jeg i bakspejlet, at konen ruskede manden og pegede fremad mod min Sonett. Måske havde de tidligere haft en sådan, smiler Laurs Haun.

-Det blev til mange dejlige ture i Sverige og Norge.

-I klubben syntes vi, at V4 og Sonett var lidt lavt gearet. Der havde tidligere været nogle svenskere, der forsøgte at lave en ny gearing, med det gik ikke. Vi havde et medlem i klubben. som fik kontakt med en tandhjulsfabrik i Ikast. De ville gerne prøve med et nyt kron- og spidshjul, og efter nogle forsøg lykkedes det. Gearingen blev øget med 12%. Der er flere, der har skiftet til det nye.

-Til for eksempel sommerkørsel er det meget godt på små snoede veje, her kan man skifte gear uden at bruge kobling, bilen er med friløb, slutter Laurs Haun.

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



ET GAMMELT POSTKORT MED ET MEJERI

ET GAMMELT POSTKORT MED ET MEJERI

En mejeriejer, en boghandler, en førstelærer. Alle medvirkende til en aktiv og levende stationsby, og alle bidrog de til dette fine postkort fra Hadsten ... læs mere
Rekordstor tilslutning til Kunst i Favrskov

Rekordstor tilslutning til Kunst i Favrskov

 Den 21. - 22. september  kl. 10 - 17 i Søften ... læs mere
Færdselsuheld i Hinnerup

Færdselsuheld i Hinnerup

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
HSK samarbejder med anden fodboldklub

HSK samarbejder med anden fodboldklub

Holdsamarbejder er ikke altid "lutter lagkage", men jeg er glad for, at jeg kan berette om en god historie fra pigefodboldens verden ... læs mere
Litterære filmaftener i Hadsten og Hammel

Litterære filmaftener i Hadsten og Hammel

Kom til en hyggelig aften i den lokale biograf med læseinspiration og film ... læs mere
Østjyllands Politi søger medlemmer til borgerråd

Østjyllands Politi søger medlemmer til borgerråd

Østjyllands Politi opretter to nye borgerråd, hvor frivillige borgere får mulighed for både at dele deres oplevelser med politiet og drøfte nye tiltag. Målet er at sikre en tæt dialog og inddragelse af borgernes perspektiv ... læs mere
Pilotprojekt i Sundhedshuset i Hadsten

Pilotprojekt i Sundhedshuset i Hadsten

Til Alle Patient foreninger – Pensionist foreninger – Ældresagen i Favrskov Kommune ... læs mere
Indbrud i Hinnerup

Indbrud i Hinnerup

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Favrskov er stadig blandt de bedste erhvervskommuner

Favrskov er stadig blandt de bedste erhvervskommuner

Favrskov er igen flot placeret i dette års udgave af Lokalt Erhvervsklima, der er Dansk Industris opgørelse af kommunernes erhvervsvenlighed ... læs mere
Serie 2, sejr over Østdjurs 91

Serie 2, sejr over Østdjurs 91

Af Formand for HSK-fodbold Gert Jensen ... læs mere
Loading...