|

SKOLESKIBET “KØBENHAVN” PÅ MÆRKET

Den 22. december ser vi nærmere på julemærket 1922, og vi er med om bord på verdens største sejlskib – ØK´s skoleskib “København” – da det er omkring hovedstaden i 1923…

SKOLESKIBET ”KØBENHAVN”

Dagens historie søsat af: Kurt Villy Svendsen

I 1922 fik det maritime Danmark plads på julemærket, idet mærket blev prydet af intet mindre end verdens største sejlskib, den fem-mastede bark, ”København”.

Femmasteren ”København”- den stolteste sejler på verdenshavene – kaldte samtidens aviser den smukke sejler, som målte næsten 120 meter i længden og godt 15 meter i bredden samtidig med, at det ragede ca. 60 meter i vejret. Et imponerende syn.

Kunstneren Christian Ferdinand Mølsted, en af Danmarks kendte marinemalere, forevigede skibet, og det er dette maleri, som ligger til grund for det danske julemærke 1922. På dagens åbningsbillede, som er en ægte snedækket julehilsen fra Hadsten, ses julemærket på et motiv ud for posthuset i Østergade.

Kortet blev udgivet af papirhandler C. E. Christensen, Østergade 19, og det er Tenna i Hadsten, som sender Marie Mortensen i Odense en glædelig julehilsen. Tenna håber, at pakken til Fyn når frem til juleaften.

”København” blev bygget af stål i Leith ved Edinburgh i Skotland til ”Østasiatisk Kompagni” (ØK) og søsat i foråret 1921. Skibet skulle på en gang fungere som skoleskib og fragtskib med langture til Østasien, Afrika, Sydamerika og Australien, og på den flotte skude lærte unge mænd sømandslivet fra grunden. Eleverne var drenge med realeksamen, som havde haft forudgående sejlads.

Om bord på skibet var der til stadighed ca. 60 mand; nemlig kaptajnen, skibslægen, fem styrmænd, af hvilke den ene også var uddannet radiotelegrafist, tre maskinmestre (foruden sejlene havde skibet en 600 HK motor), 30 elever, 10 matroser, 7 letmatroser og dertil hovmestre, kokke, bagere og stewarter.

Under gunstrige vindforhold kunne ”København” løbe omkring 17 knob; med hjælpemotoren i brug var farten omkring 6,5 knob. ØK fik skabt prestige for kompagniet, og ude i verden kunne man konstatere, at Danmark var en førende søfartsnation.

Julekort 1922 fra familien i “Virkelyst” til skomager Anders Vissing, som havde sit virke i Søndergade 16, hvor han overtog forretningen efter Søren Lading Christensen. Kunstneren hedder Jens Peter Bie. Julekortets nisser er fanget i et rigtigt søfartsmiljø med sejlskibe i baggrunden

Datidens store ugeblad – ”Familie Journalen” – havde set nærmere på skibet, mens det lå i København og skrev således i 1923:

-Hvis dette skib stod på land ved Holmens Kanal, ville det nå fra ØK´s kontorbygning forbi ”Kongen af Danmark” og til enden af Nationalbanken. Skibets sejlareal er 4.506 kvadratmeter, hvilket med lethed kunne dække hele Højbro Plads. Der er tre ankere, der hver vejer to tons og to ankerkættinger, hver på 150 favne. Tankene kan rumme 204 tons motorolie, og hver gang skibet skal males, medgår der fire tons maling. Skibets radio kan række over 600 engelske mil, og ved Kap det gode Håb har man hørt tidssignaler fra Honolulu i Stillehavet – ca. 6.000 sømil borte.

Endnu et julekort til skomager Vissing. Denne gang af Fritz Kraul, hvis sprælske nisser muntrer sig i sneen anno 1922

”København” havde sejlet i 7 år, da det i december 1928 eller januar 1929 forsvandt sporløst i Sydatlanten efter afgang fra Montevideo med kurs mod Melbourne i Australien. Sidste meddelelse fra skibet til omverdenen foregik over radioen til en norsk damper den 22. december:

-Vi ønsker alle god jul. Alt vel om bord, og skibet løber 11 mil for en god vind.

Det er aldrig opklaret, hvilken katastrofe, der ramte skibet, og på trods af en omfattende eftersøgning fandt man intet spor af de 60 mand og heller ingen vragdele.

Havet sletter alle spor. Som der kortfattet sluttes af i bogværket ”Fra sejl til diesel” i afsnittet sejlskibe:

”Skibet borteblevet siden afsejling Montevideo den 14.12.1928”.

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Ja tak til ordentlighed og reel borgerinddragelse. Nej tak til hastværk.

Ja tak til ordentlighed og reel borgerinddragelse. Nej tak til hastværk.

Indlæg om Broen over Randersvej i Hadsten af Charlotte Green, Det konservative Folkeparti, medlem af Favrskov Byråd og Folketingskandidat ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 400.

Ugens naturbilleder nr. 400.

Heldigvis er mørket på retur og dagene er langsomt begyndt at blive længere. Skønt når solen får sat lidt "plus-point" ind på kontoen ... læs mere
Indbrud i Thorsø

Indbrud i Thorsø

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Stor interesse for at blive domsmand

Stor interesse for at blive domsmand

Kommunen har allerede fået langt flere ansøgere, der vil være domsmænd, end der er behov for. Dog mangler der nogle personer for at gøre listen repræsentativ ... læs mere
Tilbagetrukne Fødevarer

Tilbagetrukne Fødevarer

Udeklarerede allergener i Blomsterbergs citronfromage ... læs mere
Er kørerutinerne lidt rustne?

Er kørerutinerne lidt rustne?

Ældre Sagen tilbyder opfriskningskursus for erfarne (læs ældre) bilister ... læs mere
Favrskov fyrer op under erhvervsuddannelserne

Favrskov fyrer op under erhvervsuddannelserne

I fremtiden kan det blive vanskeligere at finde en elektriker, der har tid til at ordne ledningerne i huset ... læs mere
Østjyllands Politi koordinerer efterforskningen af delinger af drabsvideo

Østjyllands Politi koordinerer efterforskningen af delinger af drabsvideo

Politiet i hele Danmark har gennem de seneste dage fået flere anmeldelser om personer, der deler en video af et drab på en kvinde i Marokko ... læs mere
Efterlysning

Efterlysning

Østjyllands Politi efterlyser den 67-årige Peder Madsen Høgh, der er forsvundet fra sit hjem i Randers midtby ... læs mere
Litterær lørdagsquiz

Litterær lørdagsquiz

Quiz-tid på Hadsten Bibliotek ... læs mere
NYT fra Ældre Sagen

NYT fra Ældre Sagen

Mødested for mænd ... læs mere
Loading...