|

SKOLESKIBET “KØBENHAVN” PÅ MÆRKET

Den 22. december ser vi nærmere på julemærket 1922, og vi er med om bord på verdens største sejlskib – ØK´s skoleskib “København” – da det er omkring hovedstaden i 1923…

SKOLESKIBET ”KØBENHAVN”

Dagens historie søsat af: Kurt Villy Svendsen

I 1922 fik det maritime Danmark plads på julemærket, idet mærket blev prydet af intet mindre end verdens største sejlskib, den fem-mastede bark, ”København”.

Femmasteren ”København”- den stolteste sejler på verdenshavene – kaldte samtidens aviser den smukke sejler, som målte næsten 120 meter i længden og godt 15 meter i bredden samtidig med, at det ragede ca. 60 meter i vejret. Et imponerende syn.

Kunstneren Christian Ferdinand Mølsted, en af Danmarks kendte marinemalere, forevigede skibet, og det er dette maleri, som ligger til grund for det danske julemærke 1922. På dagens åbningsbillede, som er en ægte snedækket julehilsen fra Hadsten, ses julemærket på et motiv ud for posthuset i Østergade.

Kortet blev udgivet af papirhandler C. E. Christensen, Østergade 19, og det er Tenna i Hadsten, som sender Marie Mortensen i Odense en glædelig julehilsen. Tenna håber, at pakken til Fyn når frem til juleaften.

”København” blev bygget af stål i Leith ved Edinburgh i Skotland til ”Østasiatisk Kompagni” (ØK) og søsat i foråret 1921. Skibet skulle på en gang fungere som skoleskib og fragtskib med langture til Østasien, Afrika, Sydamerika og Australien, og på den flotte skude lærte unge mænd sømandslivet fra grunden. Eleverne var drenge med realeksamen, som havde haft forudgående sejlads.

Om bord på skibet var der til stadighed ca. 60 mand; nemlig kaptajnen, skibslægen, fem styrmænd, af hvilke den ene også var uddannet radiotelegrafist, tre maskinmestre (foruden sejlene havde skibet en 600 HK motor), 30 elever, 10 matroser, 7 letmatroser og dertil hovmestre, kokke, bagere og stewarter.

Under gunstrige vindforhold kunne ”København” løbe omkring 17 knob; med hjælpemotoren i brug var farten omkring 6,5 knob. ØK fik skabt prestige for kompagniet, og ude i verden kunne man konstatere, at Danmark var en førende søfartsnation.

Julekort 1922 fra familien i “Virkelyst” til skomager Anders Vissing, som havde sit virke i Søndergade 16, hvor han overtog forretningen efter Søren Lading Christensen. Kunstneren hedder Jens Peter Bie. Julekortets nisser er fanget i et rigtigt søfartsmiljø med sejlskibe i baggrunden

Datidens store ugeblad – ”Familie Journalen” – havde set nærmere på skibet, mens det lå i København og skrev således i 1923:

-Hvis dette skib stod på land ved Holmens Kanal, ville det nå fra ØK´s kontorbygning forbi ”Kongen af Danmark” og til enden af Nationalbanken. Skibets sejlareal er 4.506 kvadratmeter, hvilket med lethed kunne dække hele Højbro Plads. Der er tre ankere, der hver vejer to tons og to ankerkættinger, hver på 150 favne. Tankene kan rumme 204 tons motorolie, og hver gang skibet skal males, medgår der fire tons maling. Skibets radio kan række over 600 engelske mil, og ved Kap det gode Håb har man hørt tidssignaler fra Honolulu i Stillehavet – ca. 6.000 sømil borte.

Endnu et julekort til skomager Vissing. Denne gang af Fritz Kraul, hvis sprælske nisser muntrer sig i sneen anno 1922

”København” havde sejlet i 7 år, da det i december 1928 eller januar 1929 forsvandt sporløst i Sydatlanten efter afgang fra Montevideo med kurs mod Melbourne i Australien. Sidste meddelelse fra skibet til omverdenen foregik over radioen til en norsk damper den 22. december:

-Vi ønsker alle god jul. Alt vel om bord, og skibet løber 11 mil for en god vind.

Det er aldrig opklaret, hvilken katastrofe, der ramte skibet, og på trods af en omfattende eftersøgning fandt man intet spor af de 60 mand og heller ingen vragdele.

Havet sletter alle spor. Som der kortfattet sluttes af i bogværket ”Fra sejl til diesel” i afsnittet sejlskibe:

”Skibet borteblevet siden afsejling Montevideo den 14.12.1928”.

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Alle ejere af en Nimbus kender Knud Jørgensen

Alle ejere af en Nimbus kender Knud Jørgensen

Af motorredaktør Jørgen Kjær, Hadsten ... læs mere
SOMMERKIRKE

SOMMERKIRKE

Torsdag d. 13. juni kl. 19.30 i Nr. Galten Kirke ... læs mere
Røde Kors Butikken i Thorsø springer ud

Røde Kors Butikken i Thorsø springer ud

Røde Kors Butikken i Thorsø bryder lørdag den 22. de sædvanlige rammer og rykker ud på gaden til markedsdag ... læs mere
Det er sommer og tid for Rose` vin

Det er sommer og tid for Rose` vin

Hos Skjold Burne skyder vi rosé-sæsonen i gang med et kanontilbud på vores pivlækre "LAVENDETTE ROSÉ (2018)" fortæller Vinhandler Peter Aschelund fra butikken i Søndergade i Hadsten ... læs mere
Sparekniven truer de ældre

Sparekniven truer de ældre

af Charlotte Green byrådsmedlem og folketingskanda for Det Konservative Folkeparti ... læs mere
VI MARKERER EN  SKÆBNEDAG  FOR VORES FRIHED

VI MARKERER EN SKÆBNEDAG FOR VORES FRIHED

HJEMMMEVÆRNSESKADRILLE 265, HVIDSTEN, MARKERER 75 ÅRS DAGEN FOR HVIDSTENGRUPPENS HENRETTELSE DEN 29. juni 1944 ... læs mere
En manipulerende kirkeklumme

En manipulerende kirkeklumme

Af Eva Damsgaard Næstformand  i Dansk Folkeparti ... læs mere
Nyt på Lilleåmarked 2019

Nyt på Lilleåmarked 2019

PingvinNyt har talt med formanden for Lilleåmarked Henning Bertelsen fra Lions Clubben ... læs mere
Anholdt for spirituskørsel

Anholdt for spirituskørsel

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Bus endte i husmur

Bus endte i husmur

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Vi hjælper hianden

Vi hjælper hianden

Af PET Petersen fra partiet Alternativet ... læs mere
Loading...