|

Soldaterkammerater for sjov

Af redaktør Jørgen Kjær, Hadsten

Af Jørgen Kjær

VW 181 – den såkaldte Jagtvogn blev udviklet til det tyske militær som erstatning for DKWs Munga. For at holde udviklingsomkostningerne nede blev der til VW 181 hovedsageligt brugt allerede kommercielt tilgængelige komponenter. Produktionen af bilen startede i 1969, og trak tydelige spor tilbage til VW Kübelwagen fra anden verdenskrig. I starten ydede motoren 44 HK, der blev forøget til 48 i 1973 sammen med nogle andre små ændringer.
Tysklands væbnede styrker modtog omkring 15.000 jagtvogne frem til produktionen ophørte i 1979. Andre europæiske lande som blandt andet Belgien, Holland, Grækenland, Portugal anvendte ligesom Danmark den tyske jagtvogn i deres militær. En mindre del blev solgt til civilt brug.

Den danske hær anvendte i vid udstrækning VW 181 fra 1975 og frem til midt i 1980`erne, hvor den blev udfaset til fordel for Mercedes-Benz GD. Den primære anvendelse var som forbindelseskøretøj. Da de blev udfaset fra militæret, blev de solgt på auktion, og en del af disse har overlevet til i dag, og flere er blevet restaureret.
En del VW-ejere har en skik – nogle vil nok kalde et en uskik – med at sænke deres biler. Om de er sjovere at køre i, må for undertegnede stå hen i det uvisse, men lad nu det være. Hvis det kan være med til, at der bliver bevaret biler, der ellers ville blive hugget op, går det jo nok. De kan jo altid føres tilbage, og for en VW 181 jagtvogn, kan sænkningen nok ikke give bedre terrænegenskaber. Denne måneds bil – en jagtvogn fra 1977 og en af de ifølge en opgørelse fra et VW-register omkring 81 bevarede jagtvogne i Danmark, har fået denne tur.

Militærkøretøjsentusiasterne vil sikkert korse sig og ikke gide lege soldaterkammerater for sjov på denne måde.
-Bilen er sænket rigtig meget, den er cirka 95 cm, hvor den er højest med forruden lagt ned, og det ser meget specielt ud, når den kommer trillende hen over vejen, men på grund af dens flade bund kan man sagtens køre i den uden den går på over det hele. Den er meget nem at hæve igen, hvis man er til standard looket. Motoren er en Type 1 1300cc, som har fået ny karburator, og justeret tænding. Den kører rigtig godt, og springer lige igang. Der medfølger sideruder og to kalecher, en original, og en ”lavere” kaleche disse er dog ikke i pæn stand.


-Det er virkelig en bil, der vender hoveder, fortæller sælgeren Mads Andreasen fra Hadsund, der i tidens løb har haft masser af specialbiler.
-Det spænder rigtig vidt, hvilke typer det er. Jeg har en forkærlighed for BMW, men som altid når man har noget til salg, dukker der noget spændende op i en byttehandel. Jeg synes, at sådan en gammel jagtvogn er rigtig cool, men jeg havde godt nok aldrig regnet med jeg skulle have en. Men ikke desto mindre fik jeg mig handlet frem til den, smiler Mads Andreasen.

-Bilen fremstod lidt slidt, og den trængte til lidt kærlighed. Bilen var rød, da jeg fik den, og i et helt andet tema. Eftersom jeg ville have bilen lakeret, forhørte jeg mig ved en kammerat, der er godt inde i de gamle vw´er, og vi kom frem til, at en rigtig jagtvogn er grøn. Da jeg selv arbejder i forsvaret, syntes jeg, det kunne være super fedt at lave den i den stil. Derfor fik jeg fat i den grønne farve som forsvaret også bruger, for at få den helt rigtige farve. Bilen var malet blank sort indvendig i kabinen, og dette valgte jeg at bibeholde, da jeg synes, det giver en rigtig fed effekt i forhold til at køre yderfarven med indvendig.
-Kabinen er en dellæderkabine. Kabinen er normalt beige farvet, men for at passe ind i stilen er kabinen omfarvet i sort, hvilket passer bedre ind i det grøn/sort/chrome tema bilen er holdt i. Jeg har fået fortalt, at den har kørt i forsvaret tidligere, den havde også den samme grønne farve, de steder hvor tidligere ejer ikke havde fået den malet, forklarer Mads Andreasen, der nu vil sælge bilen.


-Som altid dukker der noget spændende op, og jeg er blevet tilbudt et andet projekt, jeg ikke kan sige nej til. Derfor bliver jagtvognen nødt til at lade pladsen. Så jeg kan få et nyt projekt ind, og bilen kan finde en ny ejer der vil nyde den, slutter Mads Andreasen.
Den står til 89.000 kr., men Mads er åben for bud. Han kan træffes på tlf 40525375 eller mail madsbandreasen@gmail.com

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



1-1 i lokalopgøret mod Hammel

1-1 i lokalopgøret mod Hammel

Serie 2, pulje 17. Hammel Stadion. Ca. 60 tilskuere (ca. halvdelen fra Hadsten). Dejligt med opbakning. Hammel GF (HGF) - HSK: 1-1 (0-0) ... læs mere
NYT fra LMO

NYT fra LMO

Nybyg eller renovering – hvad er bedst for dig? ... læs mere
Der er god grund til at lære matematik

Der er god grund til at lære matematik

Forløbet praktisk anvendt matematik er et samarbejde mellem Favrskov kommunes grundskoler og Den jydske Haandværkerskole (DjH). 5. – 6.- årgang fra Korsholmskolen er på besøg på DjH for at få indblik i, hvorfor matematik er en god ting at lære, ... læs mere
VIGTIGT MØDE I RANDERS

VIGTIGT MØDE I RANDERS

På Bøgevej ser vi nærmere på Villa "Vesta", og så mindes Kurt Villy en tid, hvor postmesteren besad en vis autoritet ... læs mere
Hverken Hammel eller Hadsten er en undtagelse. Desværre...

Hverken Hammel eller Hadsten er en undtagelse. Desværre…

På landsplaner 10. forretning i detailhandlen er lukket siden 2008 ... læs mere
Busdrift i Favrskov

Busdrift i Favrskov

Af Niels Kallehave DF -Tåsingevej 22 8370 Hadsten ... læs mere
Uheld på motorvejen

Uheld på motorvejen

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Flere nye spillere hos Hadsten Håndbold

Flere nye spillere hos Hadsten Håndbold

I går præsenterede vi 2 nye og i dag fortæller vi om 3 mere ... læs mere
NYT fra LMO

NYT fra LMO

Bliv klogere på økologi, græs og græsmælk ... læs mere
Far til fire i Solen

Far til fire i Solen

Firma Snigpremiere i Hadsten Bio ... læs mere
Loading...