|

Står dine emaljeplader til at redde?

Ønsker du at bevare de gamle nummer-plader, men ikke har mulighed for at syne køretøjet, så er der en ganske bestemt proces man skal følge. Udskyd det perio-diske syn frem for at afmelde køretøjet.

Af Jørgen Kjær

Står dine emaljeplader til at redde?

Ønsker du at bevare de gamle nummerplader, men ikke har mulighed for at syne køretøjet, så er der en ganske bestemt proces man skal følge. Udskyd det periodiske syn frem for at afmelde køretøjet.

I Sekretariatet hører vi af og til om problemet med at udskyde et syn fordi et køretøj er under renovering, der mangler vigtige reservedele, eller andet der gør at man ikke kan overholde den af trafikstyrelsen fastsatte tidsfrist. Navnlig hvis der på køretøjet sidder et par originale emaljeplader, er det af stor vigtighed at disse ikke bliver indleveret til motorkontoret, hvis det på nogen måde kan undgås.

Man kan vælge at lade sit køretøj stilstandsforsikre, og så på den måde udskyde synsdatoen. Der er dog en vis procedure der skal følges for at dette skulle kunne lade sig gøre, inden for den tidsramme der er inden køretøjet falder for syn, og landbetjenten henter de gamle nummerplader.

emaljeplade produktion

I Motorhistorisk Samråd ligger det os meget nært at bevare de gamle emaljeplader som er en væsentlig del af vores kulturhistorie, så for at udlede hvad der er processen, har vi været i kontakt med både forsikringsselskaber og Trafikstyrelsen. Det er nemlig ikke nok at blot stilstandsforsikre og så tro den hellige grav er velforvaret der efter.

Trafikstyrelsen oplyser og anbefaler, at står man i en sådan situation, så starter man med at sende en ansøgning til dem enten på syn@trafikstyrelsen eller med et brev til Trafikstyrelsen, Edvard Thomsens Vej 14, 2300 København S. Her i beskriver man naturligvis hvad det er for et køretøj, og der ud over med hvilken begrundelse man ønsker at udsætte periodesynet. Da sagsbehandlingen kan tage noget tid, så er det en god ide at gøre dette straks man får indkaldelsen.

Når styrelsen har behandlet ansøgningen, og man står med en godkendelse på udsættelse af synsdatoen, så kan man gå til sit forsikringsselskab og bede om at få køretøjet stilstandsforsikret. Forsikringsselskabet er under normale omstændigheder ikke interesseret i at opbevare køretøjets nummerplader, men de kan dog kræve dem afmonteret og placeret under lås og slå. Man henvender sig derpå til Trafikstyrelsen igen med de nye forsikringspapirer, som derpå bekræfter ordningen.

I Motorhistorisk Samråd, håber vi at mange vil tage ved lære af dem der er kommet i klemme ved dette, således vi undgår at oprindelige emaljeplader indleveres til Skats Motorkontorer, og dermed forsvinder for evigt.

Nu kan du afmelde køretøjet lokalt

Skat oplyste tidligere efter henvendelse fra Motorhistorisk Samråd, at de ville igangsætte en ændring af systemet således det ville blive muligt at afmelde, og indlevere historiske nummerplader, hos den lokale nummerpladeopereratør.

Skat oplyste os den gang, at de ville iværksætte en såkaldt ændringsanmodning til Motorregisteret, således at det snarest muligt ville være muligt at afmelde lokalt, på samme måde som det kan lade sig gøre at få leveret de sorte emaljeplader hos den lokale pladeoperatør. Nu er ændringsanmodningen gået igennem, oplyser Skat til os, og per 16. december 2013 behøves man altså ikke at skulle til et af Skats fire motorcentre, for at enten afhente eller aflevere de historiske nummerplader. Man kan dog fortsat benytte disse, hvis det er nemmere.

Ændringen i systemet betyder at historiske plader fremover, også kan afmeldes af autoophuggere, Politiet og forsikringsselskaberne.

Frem til denne ændring har det været muligt at sende nummerpladerne med posten, til Skats motorkontorer, men den mulighed er nu ophørt hvor man i stedet kan klare sagerne lokalt.

Lisa Mikkelsens Fiat Belvedere fra 1953.

Proceduren for bestilling af historiske nummerplader kan ses via dette link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817307&vId=0&lang=DA. Husk i den forbindelse at bestille en erklæring via Motorhistorisk Samråd, for på den måde at sikre at dine historiske nummerplader, også er historisk KORREKTE nummerplader!

Var med til at starte Fiat Mini Klub Sjælland

-Min interesse for veteranbiler startede i midten af 1980’erne, hvor min mand og jeg var heldige at erhverve en Fiat 600. Det var netop denne model, der var vores første og anden bil. Vi fik renoveret Fiat’en og glade og lykkelige var vi, indtil én dag en ung fyr havde lånt faderens store voldsomme Volvo, og mistede styringen over den og kørte ind bag i vores dejlige Fiat, der fik flyttet motoren ind på bagsædet – ja, så var denne dejlige bil kaput, fortalte Lisa Mikkelsen, der blev valgt i ind i bestyrelsen for Motorhistorisk Samråd på det seneste årsmøde.

Der gik så en del år, hvor vi drømte om at få en anden Fiat 600. En dag vi kørte gennem Odense, så vi hos Mercedes inde på deres oplagsplads en grøn stå i en krog. Vi vendte bilen og kørte derind og forhørte os, om den var til salg. Det var en af mekanikerne, der havde den stående, og han havde overtaget den efter sin bedstefar, men havde ikke haft tid til at renovere den, så jo…. den måtte vi da godt købe.

Der er efterfølgende sneget sig en del andre Fiat’er ind i samlingen, som også har haft en Ford Y inde i en periode, og nu omfatter en bil af en helt anden størrelse end de små Fiat’er – nemlig en Buick fra 1929.

Jeg var i 1997 med til at starte Fiat Mini Klub Sjælland og har frem til 2012 været med i bestyrelsen dels som kasserer senest som formand. Jeg er endvidere medlem af Bornholms Motorveteraner.

Jeg har tidligere gennem 6 år siddet i Motorhistorisk Samråds bestyrelse, været revisor for MhS gennem se sidste 3 år, og er nu igen klar til at tage en tørn, denne gang som kasserer.

Med venlig hilsen

Jørgen Kjær

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Attraktiv storparcel til salg i Hammel

Attraktiv storparcel til salg i Hammel

På den nye boligudstykning Hvedebakken i Hammel sælger Favrskov Kommune en storparcel, hvor der kan opføres tæt-lav bebyggelse ... læs mere
Venstres næste træk: Skoleskak

Venstres næste træk: Skoleskak

Af Birgit Liin, medlem af Favrskov Byråd og borgmesterkandidat for Venstre, formand for Børne- og Skoleudvalget ... læs mere
Pressemeddelelse fra Vestjysk Bank

Pressemeddelelse fra Vestjysk Bank

Fornuftigt halvårsregnskab fra Vestjysk Bank trods corona  ... læs mere
Kommentar til Eva Damsgaards læserbrev

Kommentar til Eva Damsgaards læserbrev

Af Grethe Villadsen Byrådsmedlem (A) Formand Social og Sundhedsudvalget ... læs mere
Fra det gamle album, Lyngå Skole anno 1907

Fra det gamle album, Lyngå Skole anno 1907

Et dejligt gammelt billede fra Lyngå dukkede op ved en gennemgang på vores arkiv ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 481.

Ugens naturbilleder nr. 481.

Ekstraudgave i anledning af, at høsten er i hus mange steder ... læs mere
Annonce : Ung forvirring i Kronjylland: Egen forsikring, deleforsikring eller ingen forsikring?

Annonce : Ung forvirring i Kronjylland: Egen forsikring, deleforsikring eller ingen forsikring?

STUDIESTART: For mange unge i Kronjylland rimer forsikring på forvirring. For hvilken forsikring er den rigtige, kan man tegne en fælles forsikring i bofællesskabet, og behøver man overhovedet at tegne én? Ja, lyder svaret fra GF Forsikring ... læs mere
Minimumsnormering på ældreområdet.

Minimumsnormering på ældreområdet.

Af Mercedes Czank, Formand Dansk Folkeparti,  Favrskov ... læs mere
Man binder os på mund og hånd...

Man binder os på mund og hånd…

… men man kan ikke binde ånd! ... læs mere
Loading...