|

Stock-Car Race på Fangel Motorbane i august 1955

1955 blev et helt specielt epokegørende år i dansk motorsport. Det var året hvor nok det største flagskib blandt danske motorbaner blev indviet på grundlovsdag, men det var også året, hvor Stock-Car løbene for alvor nåede til Danmark fortæller Motorkøretøjseksperten Jørgen Kjær – Hadsten og fortsætter .

Stock-Car Race på Fangel Motorbane i august 1955

Af Jørgen Kjær

1955 blev et helt specielt epokegørende år i dansk motorsport. Det var året hvor nok det største flagskib blandt danske motorbaner blev indviet på grundlovsdag, men det var også året, hvor Stock-Car løbene for alvor nåede til Danmark. De blev en så stor torn i øjnene på den etablerede motorsport, at DAU, Dansk Automobilsports Union dette år valgte at tage kraftigt afstand fra denne ”nye” sport, der blandt andet blev kørt på Amager Travbane, og man idømte således den tidligere danmarksmester og en af tidens mest kendt motorkørere Morian Hansen et års suspension for at deltage i løbene. Der foreligger ikke noget om, det var fordi DAU var bange for konkurrence, eller det var de lidt kontroversielle regler i Stock-Car, der var den direkte årsag. Stock-Car løbene var i hvert fald ikke underlagt Dansk Automobilsports Union.

Morian Hansen deltog i adskillige motorløb – her fotograferet ved et bakkeløb

Det gjorde nu ikke Morian Hansen så meget. Han var et kendt navn og kunne trække mange tilskuere til Stock-Car løbene, hvorfor han også fik gode startpenge ved at deltage i disse. Han var ligeglad med at få karantæne, han havde lyst til at køre Stock-Car løb, så det gjorde han. Den nye form for motorsport menes at brede sig fra Sverige, og Morian Hansen har muligvis deltaget i et par løb derovre, og har fået lidt erfaring i at påkøre og vælte så mange konkurrenter som muligt i den efter manges mening publikumsvenlige sport. Vi finder ham derfor også på deltagerlisten til Stock-Car løbene på Fangel Motorbane i weekenden 6-7. august 1955 sammen med 35 andre kørere. Dog ikke så mange af tidens kendte kørere, de var bange for at miste deres licens til at køre andre af unionens løb. Morian Hansen forsøgte ellers flere gange at overtale sin evige rival Robert Nellemann fra Randers til at deltage.

Robert Nelleman havde hørt om Stock-Car løbene året før, og kunne så udmærket se ideen med disse. De kunne skabe øget og fornyet interesse for motorløbene, og så ville de sikkert endda give en rigtig god træning for deltagere. Han endte dog med ikke at deltage i Stock-Car løbene, selv om han syntes at DAU gik for hårdt frem mod den nye sport, som af mange fik navnet ”Skrammelløb”. Robert Nellemann og Morian Hansen havde ellers haft gode muligheder for at udveksle synspunkter, da de begge deltog ved åbningsløbene på Roskilde Ring kun 2 måneder før. Her vandt Robert Nellemann specialvognsklassen i sin Allard J2 og Morian blev nummer tre i sin noget forældede Humber.

1955 blev et helt specielt epokegørende år i dansk motorsport. Det var året hvor nok det største flagskib blandt danske motorbaner blev indviet på grundlovsdag, men det var også året, hvor Stock-Car løbene for alvor nåede til Danmark.

Den lidt næsten lovløse sportsgren var lige noget for den ustyrlige Morian Hansen, og han deltog i en del Stock-Car løb de efterfølgende år. Allerede i september vandt han finalen over 15 omgange i et Stock-Car løb igen på Fangel Motorbane i en Ford V8 påmalet sit sædvanlige startnummer ”13”. Der var igen 36 deltagere, hvor halvdelen kom fra Sverige. Det gav samtidig en god anledning for at afvikle en holdmatch Sverige-Danmark.

For at klare sig i Stock-Car løbene måtte man nødvendigvis have en bil af en vis vægt og tyngde. I omtalte løb på Fangel Motorbane var de 22 biler Ford V8 og de øvrige Chevrolet, Nash, Citroen, Lincoln, Pontiac, REO og Mercury V8.

I de efterfølgende år, blev der kørt en del Stock-Car løb i Danmark, og i 1965 var den så igen gal med Morian Hansens deltagelse i ”Buleræsene”. Fem medlemmer af DAU blev igen idømt suspension for at deltage i Stock-Car løb på blandt andet Amager Travbane, heriblandt den kendte Sven Engstrøm og – for anden gang – Morian Hansen.

Velkommen til Stock-Car løb 1955

I de fleste europæiske lande var der gennem længere tid kørt denne meget specielle form for bil-løb, ikke mindst i Sverige, hvor der blev samlet helt fantastiske tilskuertal til løbene. På én enkelt søndag således over 75.000 tilskuere. Så mange nåede vi ikke op på i Danmark trods stor interesse.

Stock-Car løbene i efteråret 1955 blev afholdt i fuld overensstemmelse med Dansk Stock-Car Unions reglement for Stock-Car Race på den 400 meter lange bane.

Datidens Stock-Car løb var imidlertid to ting. Reglerne var vidt forskellige, og det man så på Fangel Motorbane i august 1955, der var arrangeret af Dansk Stock Car Club, havde således meget lidt at gøre med de Stock-Car løb, der kørtes i USA, hvor reglerne var meget mere lemfældige end for eksempel i Sverige.

Svenskerne havde helt elimineret risikomomenterne for både dem, som kørte vognene og tilskuerne, og det var derfor helt naturligt, at løbene her i Danmark blev kørt efter de svenske regler. Men kort og godt:

”Det gælder for deltagerne om at komme først, men hvordan det sker, er der ingen nærmere regler for, dog påkører man nødigt en vogn, der ligger ned”, som det lød i introduktionen i løbsprogrammet den 6. august 1955. Det kostede i øvrigt den nette pris af 1. krone!

Stock-Car løb i USA køres med trimmede standardvogne efter regelsæt, udarbejdet af NASCAR, National Association for Stock Car Auto Racing. Løbene, for eksempel Daytona 500, afvikles overvejende på ovale baner, hvor det er muligt at opnå hastigheder på op til 300 km/h.

Uddrag af Stock-Car reglementet for danske løb

Bortset fra de meget strenge sikkerhedsbestemmelser for såvel vogne som bane, fandtes der næppe nogen form for væddeløbssport, som havde så letfattelige regler som Stock-Car løbene, hvor bilerne i Danmark skulle være over 15 år gamle. Internationalt var det 10 år.

Bilernes vægt måtte ikke overstige 2 tons, og de måtte ikke være indregistrerede, ligesom karosseriet skulle være helt lukket. Sæder og indtræk skulle være fjernet, og der skulle være monteret specielt førersæde med sikkerhedsbælte, og førerne skulle under hele væddeløbet være fastspændte, og måtte kun i yderste nødsfald forlade vognen under et løb. Førerne skulle naturligvis også bære styrthjelm og handsker under hele løbet!

Alle ruder og alt glas skulle afmonteres, og alle døre skulle være tilsvejsede eller surrede med læderemme.

Alle skærme og originale benzintank samt lydpotte skulle afmonteres, inden en speciel benzintank, rummende 15 liter blev monteret.

Karosseriet over førerens plads skulle forstærkes. Hjul og dæk skulle være af standardtype. Terrændæk var ikke tilladte. De oprindelige kofangere for og bag skulle erstattes med specialkonstruerede, og selvfølgelig skulle selvstarter, bremser og styretøj være 100% i orden.

Motorerne måtte godt være trimmede, men kompressorer var ikke tilladt. Det ville sandsynligvis også blive opdaget ved den kritiske inspektion alle automobiler måtte stille op til før løbene.

Og så var det også forbudt kørerne at køre med den ene arm udenfor karosseriet, og protester skulle indleveres senest 5 minutter efter et heats afslutning.

Roskilde Ring blev en legende blandt danske motorbaner

Roskilde Ring var en motorsportsbane i Roskilde, nær byens centrum og jernbanestation. Banen blev åbnet som jordbane i en gammel grusgrav på grundlovsdag, den 5. juni 1955 under overværelse af 35.000 tilskuere. Kort tid efter blev banen asfalteret og i 1957 blev den udvidet til en længde på 1400 m.

Der blev kørt store internationale løb på ringen, og i 1961 og 1962 blev der i to tilfælde kørt løb i den prestigefyldte formel 1 klasse med stjerner som Stirling Moss og Jack Brabham.

I perioden fra 1955 til 1968 blev der i alt afholdt 85 arrangementer på banen, og der blev i alt afholdt 571 forskellige løb. Langt de fleste løb var for biler inden for forskellige klasser, fra formel 1 til standardvogne, men der blev også kørt løb for såvel solomotorcykler som for motorcykler med sidevogn. Derudover blev der afholdt motocrossløb, hvor også bakker og skråninger omkring banen blev taget i anvendelse. Også de netop opstartede go-karts fandt vej til banen, hvortil kommer fire cykelløb og et enkelt løb for traktorer.

I takt med at byen Roskilde voksede, blev banen omringet af beboelsesejendomme, hvorefter støjproblemerne voksede tilsvarende. Som følge heraf blev motorbanen Roskilde Ring lukket i 1968.

Kom godt hjem!

En gang frisk Stock-Car race kunne nok bringe blodet og temperamentet i kog for en rask ungersvend, og arrangørerne fandt det da også nødvendigt at advare mod for mange unoder.

”Når De kører hjem, så tænke på den almindelige trafiksikkerhed – kør med omtanke og med hensyntagen til andre trafikanter. – Væddeløb hører kun hjemme på de dertil indrettede baner.”

”Kør forsigtigt på hjemturen – De skulle jo helst til Stock-Car Race igen!”

”Stock-Car racet er slut – fortsæt ikke på gader eller veje!”

med venlig hilsen

Jørgen Kjær

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Når Danmark er smukkest

Når Danmark er smukkest

En dejlig dag med høj sol og masser af varme ... læs mere
NYT fra Kræftens Bekæmpelse

NYT fra Kræftens Bekæmpelse

Genetiske fingeraftryk viser kræftcellers svage punkter ... læs mere
Sara Kjærsgaard skifter til ligaklub

Sara Kjærsgaard skifter til ligaklub

Stregspilleren Sara Kjærsgaard kom til Hadsten Håndbold fra TTH Holstebro i ligaen og nu forlader hun efter fire sæsoner klubben, til fordel for en ligaklub igen ... læs mere
Der er brug for dig i Røde Kors Butikken i Hadsten!

Der er brug for dig i Røde Kors Butikken i Hadsten!

Vores gode butik i Hadsten har ledige frivillige jobs​!​ ... læs mere
Mandag er fiskedag i Hadsten

Mandag er fiskedag i Hadsten

FISK ER SUNDT - Besøg JJ-Fisk fra midt formiddag foran Kvickly i Hadsten ... læs mere
HADSTENS FREJDIGE SØMAND

HADSTENS FREJDIGE SØMAND

Fundet af et gammelt postkort ledte Kurt Villy på sporet af en saftig sømandshistorie. Fra dengang, skibene var af træ og mændene af jern ... læs mere
Racertalentet fra Volstrupvej

Racertalentet fra Volstrupvej

Martin Harritz Nielsen kører Formel 5 ... læs mere
SPORTS-skribenter søges af PingvinNyt

SPORTS-skribenter søges af PingvinNyt

Er det dig/jer vi mangler ? du behøver nødvendigvis ikke selv at kunne skrive, da størstedelen af arbejdet er, at indsamle og formidle allerede skrevne artikler om sporten i. Du er måske allerede idag medlem af en klub, som du ... læs mere
Royal Run

Royal Run

Vær med til at fejre Kronprins Frederik med hans 50 års fødsesldag ... læs mere
Pressemeddelelse fra Hadsten Bio:

Pressemeddelelse fra Hadsten Bio:

Hadsten Bio – Nu med opera ... læs mere
GENERATION DUM!

GENERATION DUM!

På det seneste har vi på TV2 kunnet se, at det er ganske almindelig praksis, at gymnasieelever som den mest naturlige ting i verden pjækker fra undervisningen ... læs mere
Loading...