|

Stock-Car Race på Fangel Motorbane i august 1955

1955 blev et helt specielt epokegørende år i dansk motorsport. Det var året hvor nok det største flagskib blandt danske motorbaner blev indviet på grundlovsdag, men det var også året, hvor Stock-Car løbene for alvor nåede til Danmark fortæller Motorkøretøjseksperten Jørgen Kjær – Hadsten og fortsætter .

Stock-Car Race på Fangel Motorbane i august 1955

Af Jørgen Kjær

1955 blev et helt specielt epokegørende år i dansk motorsport. Det var året hvor nok det største flagskib blandt danske motorbaner blev indviet på grundlovsdag, men det var også året, hvor Stock-Car løbene for alvor nåede til Danmark. De blev en så stor torn i øjnene på den etablerede motorsport, at DAU, Dansk Automobilsports Union dette år valgte at tage kraftigt afstand fra denne ”nye” sport, der blandt andet blev kørt på Amager Travbane, og man idømte således den tidligere danmarksmester og en af tidens mest kendt motorkørere Morian Hansen et års suspension for at deltage i løbene. Der foreligger ikke noget om, det var fordi DAU var bange for konkurrence, eller det var de lidt kontroversielle regler i Stock-Car, der var den direkte årsag. Stock-Car løbene var i hvert fald ikke underlagt Dansk Automobilsports Union.

Morian Hansen deltog i adskillige motorløb – her fotograferet ved et bakkeløb

Det gjorde nu ikke Morian Hansen så meget. Han var et kendt navn og kunne trække mange tilskuere til Stock-Car løbene, hvorfor han også fik gode startpenge ved at deltage i disse. Han var ligeglad med at få karantæne, han havde lyst til at køre Stock-Car løb, så det gjorde han. Den nye form for motorsport menes at brede sig fra Sverige, og Morian Hansen har muligvis deltaget i et par løb derovre, og har fået lidt erfaring i at påkøre og vælte så mange konkurrenter som muligt i den efter manges mening publikumsvenlige sport. Vi finder ham derfor også på deltagerlisten til Stock-Car løbene på Fangel Motorbane i weekenden 6-7. august 1955 sammen med 35 andre kørere. Dog ikke så mange af tidens kendte kørere, de var bange for at miste deres licens til at køre andre af unionens løb. Morian Hansen forsøgte ellers flere gange at overtale sin evige rival Robert Nellemann fra Randers til at deltage.

Robert Nelleman havde hørt om Stock-Car løbene året før, og kunne så udmærket se ideen med disse. De kunne skabe øget og fornyet interesse for motorløbene, og så ville de sikkert endda give en rigtig god træning for deltagere. Han endte dog med ikke at deltage i Stock-Car løbene, selv om han syntes at DAU gik for hårdt frem mod den nye sport, som af mange fik navnet ”Skrammelløb”. Robert Nellemann og Morian Hansen havde ellers haft gode muligheder for at udveksle synspunkter, da de begge deltog ved åbningsløbene på Roskilde Ring kun 2 måneder før. Her vandt Robert Nellemann specialvognsklassen i sin Allard J2 og Morian blev nummer tre i sin noget forældede Humber.

1955 blev et helt specielt epokegørende år i dansk motorsport. Det var året hvor nok det største flagskib blandt danske motorbaner blev indviet på grundlovsdag, men det var også året, hvor Stock-Car løbene for alvor nåede til Danmark.

Den lidt næsten lovløse sportsgren var lige noget for den ustyrlige Morian Hansen, og han deltog i en del Stock-Car løb de efterfølgende år. Allerede i september vandt han finalen over 15 omgange i et Stock-Car løb igen på Fangel Motorbane i en Ford V8 påmalet sit sædvanlige startnummer ”13”. Der var igen 36 deltagere, hvor halvdelen kom fra Sverige. Det gav samtidig en god anledning for at afvikle en holdmatch Sverige-Danmark.

For at klare sig i Stock-Car løbene måtte man nødvendigvis have en bil af en vis vægt og tyngde. I omtalte løb på Fangel Motorbane var de 22 biler Ford V8 og de øvrige Chevrolet, Nash, Citroen, Lincoln, Pontiac, REO og Mercury V8.

I de efterfølgende år, blev der kørt en del Stock-Car løb i Danmark, og i 1965 var den så igen gal med Morian Hansens deltagelse i ”Buleræsene”. Fem medlemmer af DAU blev igen idømt suspension for at deltage i Stock-Car løb på blandt andet Amager Travbane, heriblandt den kendte Sven Engstrøm og – for anden gang – Morian Hansen.

Velkommen til Stock-Car løb 1955

I de fleste europæiske lande var der gennem længere tid kørt denne meget specielle form for bil-løb, ikke mindst i Sverige, hvor der blev samlet helt fantastiske tilskuertal til løbene. På én enkelt søndag således over 75.000 tilskuere. Så mange nåede vi ikke op på i Danmark trods stor interesse.

Stock-Car løbene i efteråret 1955 blev afholdt i fuld overensstemmelse med Dansk Stock-Car Unions reglement for Stock-Car Race på den 400 meter lange bane.

Datidens Stock-Car løb var imidlertid to ting. Reglerne var vidt forskellige, og det man så på Fangel Motorbane i august 1955, der var arrangeret af Dansk Stock Car Club, havde således meget lidt at gøre med de Stock-Car løb, der kørtes i USA, hvor reglerne var meget mere lemfældige end for eksempel i Sverige.

Svenskerne havde helt elimineret risikomomenterne for både dem, som kørte vognene og tilskuerne, og det var derfor helt naturligt, at løbene her i Danmark blev kørt efter de svenske regler. Men kort og godt:

”Det gælder for deltagerne om at komme først, men hvordan det sker, er der ingen nærmere regler for, dog påkører man nødigt en vogn, der ligger ned”, som det lød i introduktionen i løbsprogrammet den 6. august 1955. Det kostede i øvrigt den nette pris af 1. krone!

Stock-Car løb i USA køres med trimmede standardvogne efter regelsæt, udarbejdet af NASCAR, National Association for Stock Car Auto Racing. Løbene, for eksempel Daytona 500, afvikles overvejende på ovale baner, hvor det er muligt at opnå hastigheder på op til 300 km/h.

Uddrag af Stock-Car reglementet for danske løb

Bortset fra de meget strenge sikkerhedsbestemmelser for såvel vogne som bane, fandtes der næppe nogen form for væddeløbssport, som havde så letfattelige regler som Stock-Car løbene, hvor bilerne i Danmark skulle være over 15 år gamle. Internationalt var det 10 år.

Bilernes vægt måtte ikke overstige 2 tons, og de måtte ikke være indregistrerede, ligesom karosseriet skulle være helt lukket. Sæder og indtræk skulle være fjernet, og der skulle være monteret specielt førersæde med sikkerhedsbælte, og førerne skulle under hele væddeløbet være fastspændte, og måtte kun i yderste nødsfald forlade vognen under et løb. Førerne skulle naturligvis også bære styrthjelm og handsker under hele løbet!

Alle ruder og alt glas skulle afmonteres, og alle døre skulle være tilsvejsede eller surrede med læderemme.

Alle skærme og originale benzintank samt lydpotte skulle afmonteres, inden en speciel benzintank, rummende 15 liter blev monteret.

Karosseriet over førerens plads skulle forstærkes. Hjul og dæk skulle være af standardtype. Terrændæk var ikke tilladte. De oprindelige kofangere for og bag skulle erstattes med specialkonstruerede, og selvfølgelig skulle selvstarter, bremser og styretøj være 100% i orden.

Motorerne måtte godt være trimmede, men kompressorer var ikke tilladt. Det ville sandsynligvis også blive opdaget ved den kritiske inspektion alle automobiler måtte stille op til før løbene.

Og så var det også forbudt kørerne at køre med den ene arm udenfor karosseriet, og protester skulle indleveres senest 5 minutter efter et heats afslutning.

Roskilde Ring blev en legende blandt danske motorbaner

Roskilde Ring var en motorsportsbane i Roskilde, nær byens centrum og jernbanestation. Banen blev åbnet som jordbane i en gammel grusgrav på grundlovsdag, den 5. juni 1955 under overværelse af 35.000 tilskuere. Kort tid efter blev banen asfalteret og i 1957 blev den udvidet til en længde på 1400 m.

Der blev kørt store internationale løb på ringen, og i 1961 og 1962 blev der i to tilfælde kørt løb i den prestigefyldte formel 1 klasse med stjerner som Stirling Moss og Jack Brabham.

I perioden fra 1955 til 1968 blev der i alt afholdt 85 arrangementer på banen, og der blev i alt afholdt 571 forskellige løb. Langt de fleste løb var for biler inden for forskellige klasser, fra formel 1 til standardvogne, men der blev også kørt løb for såvel solomotorcykler som for motorcykler med sidevogn. Derudover blev der afholdt motocrossløb, hvor også bakker og skråninger omkring banen blev taget i anvendelse. Også de netop opstartede go-karts fandt vej til banen, hvortil kommer fire cykelløb og et enkelt løb for traktorer.

I takt med at byen Roskilde voksede, blev banen omringet af beboelsesejendomme, hvorefter støjproblemerne voksede tilsvarende. Som følge heraf blev motorbanen Roskilde Ring lukket i 1968.

Kom godt hjem!

En gang frisk Stock-Car race kunne nok bringe blodet og temperamentet i kog for en rask ungersvend, og arrangørerne fandt det da også nødvendigt at advare mod for mange unoder.

”Når De kører hjem, så tænke på den almindelige trafiksikkerhed – kør med omtanke og med hensyntagen til andre trafikanter. – Væddeløb hører kun hjemme på de dertil indrettede baner.”

”Kør forsigtigt på hjemturen – De skulle jo helst til Stock-Car Race igen!”

”Stock-Car racet er slut – fortsæt ikke på gader eller veje!”

med venlig hilsen

Jørgen Kjær

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.


Loading...

Sat på Spidsen

Sat på Spidsen

Visionsløse udvalgsformænd… ... læs mere
Indbrud i Hinnerup

Indbrud i Hinnerup

Østjyllands Politi oplyser ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 347

Ugens naturbilleder nr. 347

Weekenden bød på flot vejr med rimfrost, sol og blå himmel - godt udgangspunkt for at få nogle gode skud i kassen ... læs mere
Åbent hus Hadsten Fri Fagskole

Åbent Hus for alle

Åbent Hus på Hadsten Fri Fagskole Går du også og undrer dig over, hvad der sker bag murene på den gamle husholdningsskole i Hadsten? Så kom forbi Hadsten Fri Fagskole lørdag d. 13. januar, hvor skolen holder åbent hus fra ... læs mere
Vestjysk Bank ansætter Henrik Lykke i en ny stilling som Private Banking direktør

Vestjysk Bank ansætter Henrik Lykke i en ny stilling som Private Banking direktør

Henrik Lykke, 50 år er pr. 2. januar ansat som Private Banking direktør i Vestjysk Bank ... læs mere
Psykologisk entertainment

Psykologisk entertainment

Glemt tid og sted, når Niels Krøjgaard manipulerer med din intelligens og hjerne! ... læs mere
Tilbagetrukne fødevarer

Tilbagetrukne fødevarer

Afvigende lugt fra blæksprutte tuber ... læs mere
Sat på Spidsen

Sat på Spidsen

Er VELFÆRDEN løbet løbsk? ... læs mere
FrivilligCenter Favrskov har ansat leder

FrivilligCenter Favrskov har ansat leder

Bestyrelsen for FrivilligCenter Favrskov har nu ansat en daglig leder af frivilligcentret. Marie-Cecilie Friis Broundal tiltræder 1. februar 2018 og får til at opgave at skabe en god begyndelse for FrivilligCenter Favrskov i samarbejde med bestyrelsen ... læs mere
BIBLIOTEKERNE ANBEFALER

BIBLIOTEKERNE ANBEFALER

Nordiske romaner ... læs mere
Loading...