|

Svar på spørgsmål stillet i Byrådet

Fra spørgetid i Byrådet den 30. oktober.

Spørgsmål om manglende eller misvisende dokumenter fra kommune til Anke- styrelsen

Spørgsmålene er stillet i forlængelse af Byrådets spørgetid 28. august 2018, hvor Favrskov Børns Rettigheder anførte, at det af Borgerrådgiverens årsberetning for 2017 fremgik, at der mangler relevante dokumenter fra Favrskov Kommune i overdragelserne af sager til Ankestyrelsen, samt at Favrskov Kommune ikke har en procedure eller et system, der sikrer, at disse fejl ikke kan forekomme.

Ved Byrådets spørgetid 28. august 2018 blev Favrskov Børns Rettigheder blandt andet oplyst om, at den sag, der var henvist til i Borgerrådgiverens årsberetning, allerede var afdækket og i øvrigt vedrørte ældreområdet.

Spørgsmål 1) Hvad er Favrskov Byråds handleplan for, at dette ikke sker igen?

Svar:

Jeg vil henvise til svaret fra Byrådets spørgetid 28. august 2018, hvor jeg oplyste, at alle forvaltninger løbende arbejder med at sikre kvalitet i sagsbehandlingen, herunder arbejdet med og opfølgningen på ankesager. I forbindelse med behandlingen af klagesager har Ankestyrelsen offentliggjort en vejledning til kommunerne i at sende akter til Ankestyrelsen – netop for at undgå mangelfuld fremsendelse af materiale. Vejledningen er også en tjekliste over de akter, der skal sendes. Tjeklisten indgår som et element i vores klagesagshåndtering.

Det kan endvidere oplyses, at Byrådet på mødet 25. september 2018 har besluttet at igangsætte et analyse- og udviklingsforløb på børnehandicapområdet. Der henvises til byrådsdagsordenens punkt 139 med bilag af 25. september 2018.

Spørgsmål 2) Når Favrskov Byrådet er vidende om, at dette er forgået, hvordan vil Byrådet så undersøge, om borgernes sager er blevet afgjort på et forkert grundlag med tilhørende risiko for brud på borgernes retssikkerhed?

Svar:

Kommunen skal naturligvis overholde sin forpligtelse til altid at sende alle de akter til Ankestyrelsen, der har været relevante for sagens behandling i kommunen.

 

Ankestyrelsen har offentliggjort en vejledning til kommunerne i at sende akter til Ankestyrelsen. Vejledningen indeholder også en tjekliste over de akter, der skal sendes.

Denne vejledning er kendt af Børn og Familie og følges.

Såfremt der mangler sagsakter i en sag, som er sendt til behandling i Ankestyrelsen, kontakter Ankestyrelsen altid kommunen for eftersendelse af de manglende akter.

For eksempel hvis en afgørelse fra Børn- og Ungeudvalget påklages til Ankestyrelsen, så sender Ankestyrelsen en tjekliste til kommunen i forhold til, hvilke oplysninger de ønsker fremsendt. Skulle der på trods af dette fortsat mangle akter til brug for Ankestyrelsens behandling af klagesagen, kontakter Ankestyrelsen kommunen med henblik på fremsendelse af de manglende akter.

I medfør af Byrådets beslutning om at igangsætte et analyse- og udviklingsforløb inden for børnehandicapområdet, vil der blive udarbejdet en konkret handleplan til styrkelse af sagsbehandlingen.

Spørgsmål 3) Hvad vil Favrskov Byråd gøre, hvis det konstateres, at praksissen er fortsat, efter at forvaltningen har lovet, at dette ikke vil gentage sig i 2018 og frem? Dvs. hvis der fx stadig i 2018 er sendt mangelfuldt eller på anden måde misvisende materiale til Ankestyrelsen i forbindelse med ankesager?

Svar:

Spørgsmålet anses for besvaret under spørgsmål 1 og 2.

 

Spørgsmål om offentliggørelse af sagsbehandlingstider

Favrskov Børns Rettigheder oplyser, at de ikke har kunnet finde tal om sagsbehandlingstider for Børn og Skole, der er nyere end 2015.

Spørgsmål 4) Hvor kan sagstidsfrister for Børn og Skole forvaltningen i Favrskov Kommune tilgås?

Svar:

Regler om fastsættelse af frister for sagsbehandlingen findes i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven). I 2009 blev det præciseret i loven, at Byrådet på de enkelte sagsområder skal fastsætte og offentliggøre generelle frister. Ved den seneste ændring af retssikkerhedsloven 29. maj 2018 er det blevet en betingelse, at fristerne skal offentliggøres på kommunens hjemmeside.

Efter retssikkerhedsloven § 3, stk. 2, skal Byrådet således fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning og til, at der er truffet en afgørelse på de enkelte sagsområder. Det gælder dog ikke, hvis der i lovgivningen er fastsat en særskilt frist på det pågældende område. Byrådet har senest 24. marts 2015 vedtaget sagsbehandlingsfrister for de enkelte sagsområder. De politisk vedtagne sagsbehandlingstider fremgår af Favrskovs Kommunes hjemmeside. https://www.favrskov.dk/kommunen/frister-sagsbehandling.

Spørgsmål 5) Hvor kan statistik for reelle sagstider for Børn og Skole forvaltningen tilgås?

Svar:

Der er ikke lovkrav om, at kommunen skal føre samlet statistik over de reelle sagsbehandlingstider, men det følger af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at såfremt de af Byrådet vedtagne generelle frister for sagsbehandlingstiden ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Det skal med henvisning til jeres tillægsspørgsmål på byrådsmødet præciseres, at det er de af Byrådet vedtagne frister for sagsbehandlingstiden, der skal offentliggøres på kommunens hjemmeside, jf. besvarelsen af spørgsmål 4.

Det følger endvidere af retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, at forvaltningen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Det er min klare opfattelse, at vi generelt overholder de gældende love og principper for håndtering af sagsbehandlingstider.

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Opfølgning på branden i Hinnerup

Opfølgning på branden i Hinnerup

Opfølgning på branden i Hinnerup, som nu er under efterslukning ... læs mere
Brand på Kløvervej i Hinnerup

Brand på Kløvervej i Hinnerup

østjyllands Opliti oplyser ... læs mere
Stor tilfredshed med kultursatsning

Stor tilfredshed med kultursatsning

Mere end 2300 deltagere gæstede teaterforestillingen ”Spådommen om Høje Stene”. En forestilling, der gav deltagerne en unik oplevelse og samtidig formidlede Favrskovs historie midt i den grønne natur ... læs mere
DØDSFALD

DØDSFALD

Fhv. rektor Jørgen Christiansen ... læs mere
Favrskov Kommune skal have en borgervenlig hjemmeside

Favrskov Kommune skal have en borgervenlig hjemmeside

Af Birgit Liin, medlem af Favrskov Byråd og borgmesterkandidat for Venstre ... læs mere
annonce : Sand betyder professionel, grundig og nærværendende

annonce : Sand betyder professionel, grundig og nærværendende

Erik Sand er 45 år gammel, familiemenneske og assurandør for GF forsikring. Han har flere års erfaring med at sælge forsikringer men synes at fundet et godt professionelt og personligt match hos GF forsikring ... læs mere
Tre etaper når Banedanmark  skal modernisere i Hadsten

Tre etaper når Banedanmark skal modernisere i Hadsten

Når Banedanmark holder informationsmøde i Sløjfen i Hadsten mandag 24. juni, så bliver det nok uden de fleste af byens handlende ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 422.

Ugens naturbilleder nr. 422.

Midsommer står for døren og dagens længde er nu 17 timer og 42 minutter. Nyd de lyse timer, allerede fra på søndag er dagens længde aftagene ... læs mere
HADSTEN TRÆF 2019 - vi bliver flere og flere

HADSTEN TRÆF 2019 – vi bliver flere og flere

Gregers Petersen og Lars Toft-Hansen fortsætter med at tage kontakt til personer med tilknytning til Hadsten ... læs mere
Musikgudstjeneste i Ødum Kirke Torsdag d. 27. juni k. 19.30

Musikgudstjeneste i Ødum Kirke Torsdag d. 27. juni k. 19.30

Gudstjeneste på en ny måde midt i en sommertid ... læs mere
Loading...