|

Tenna og Henrik ville ikke nøjes med bagsædet i vennernes biler

Af Jørgen Kjær – motorredaktør Hadsten

 

Jørgen Kjær

 

Man skal jo inspireres et sted fra, og hvad er egentlig bedre end at komme med vennerne på cruise i deres biler? Men man risikerer jo så, at pludselig er det ikke nok, man skal have sin egen bil, sådan går det da for mange.

Henrik og Tenna Olesens Oldsmobile har stadig de samme nummerplader på, som den blev udstyret med, da den kom til Danmark for 15 år siden, og den skarpe iagttager vil derfor bemærke, at de er af den efterhånden efterspurgte første udgave af de hvide plader – nemlig de såkaldte Kaare Klint plader. De betragtes i dag som originale nummerplader på lige fod med de gamle emaljenummerplader fra før 1976. Mange klassikerejere håber derfor, det på et tidspunkt vil kunne lykkes Motorhistorisk Samråd, at få myndighederne overbevist om, at disse plader også er et stykke dansk kulturhistorie, der enten må genfremstilles eller at der i det mindste gives mulighed for, at de kan bevares og måske genbruges på en anden bil, når biler med disse nummerplader bliver afmeldt.  

 

-Vores interesse for amerikanerbiler startede for mange år siden, da vore kammerater altid har haft amerikanerbiler. Og vi var altid “meget misundelige”, når vi måtte nøjes med at være passagerer på bagsædet, når de cruisede rundt. Så derfor kom også tidspunktet, hvor vi også selv ville trille med, fortæller Henrik Olesen fra Randers, der sammen med sin hustru Tenna gik på jagt efter den rigtige amerikanerbil.

 

 

-Drømmebilen havde altid været en Mustang 1966 Cabriolet, og vi fik da også en, som vi havde i små to år. Den var vi rigtig glade for. Den blev købt af en ældre dansk mand, bosiddende i Frankrig, der selv havde kørt den til de franske vinmarker.

Da Henrik Olesen tidligere havde haft åbne amerikanerbiler, ville han nu gerne have en med fast tag, men alligevel uden dørstolper. På parrets Oldsmobile kan dørsideruder og bagrude rulles helt ned.

 

-Jeg ønskede mig så på et tidspunkt en lidt “større” bil både i volume og lyd. Det blev til en Pontiac Firebird 1968 cabriolet. Efter igen små to år ville jeg lige teste markedet af, og i oktober 2019 satte jeg den til salg, endda lidt i den dyrere ende, jeg var jo nok ikke helt klar til at sælge. Den blev så overraskende solgt på kun en uge. Det kom noget bag på os, forklarer Henrik Olesen, der dog ikke havde tænkt sig at droppe ud af fællesskabet i amerikanerhobbyen. De var blandt andet medlemmer af American Road Runners Car Club fra Randers, og nød at deltage i klubarrangementer og træf, hvor toppen af poppen nok var – og er US Car Camp i Øster Hurup, der dog desværre blev aflyst i år grundet Corona. Hvilket ærgrer både Tenna og Henrik, der begge havde planlagt ferien efter den dejlige uge med ligesindede, et træf som VeteranPosten også tidligere har besøgt flere gange.

Henrik og Tenna Olesen fandt i deres Oldsmobile 88 fra 1957 de bløde former og den passende mængde krom, de eftersøgte i deres nye amerikanerbil.

 

Ville have 50`er bil med bløde former

-Nu ville vi gerne have en 50`er bil med nogle bløde former, og jagten gik derfor ind efter en Buick 1957. Vi kiggede annoncer i Danmark og forespurgte i Sverige, hvor vi fik flere henvendelser hen over vinteren og foråret.

-Men hver gang jeg fandt en, hvor de oven i købet havde tilsendt mig mange billeder, video og yderligere informationer om bilen, og vi blev enige om prisen, bakkede de ud igen, sukker Henrik Olesen.

-Vi tog endda en tur derop. Vi havde fundet en ved en forhandler i Sverige, der havde sendt mange flotte billeder og informationer. Den måtte vi op at se, så vi havde en overnatning deroppe og kørte 2 timer for at se en bil, der slet ikke var som på billederne, vi havde fået sendt og beskrevet. Så vi blev da noget sure og skuffede, og jeg kunne ikke lade være med at skælde forhandleren ud, og vi måtte køre tomhændede og noget skuffede hjem igen, fortæller Henrik Olesen, der så i VeteranPosten fandt den Oldsmobile 88 fra 1957, som de endte med at købe, i Præstø på Sjælland.

Henrik Olesen nyder at pusle omkring sin og hustruens Oldsmobile 88 fra 1957.

 

-Den minder meget om Buick fra samme år, og så havde den endda træk på, som vi gerne ville have, for den skal bruges til camping og diverse træf, hvor vi jo havde regnet med, at den skulle være klar til Øster Hurup samt de mange andre hyggelige klubture, vi plejer at deltage i sammen med vennerne i American Road Runners i Randers, forklarer Henrik.

Bilen skulle dog lige synes og omregistreres samt pyntes lidt op, inden den var klar. Der blev lavet bremser til syn, og der blev lavet gearkasse og skiftet pakninger og lavet andre småting, inden den var klar til det første cruise med klubben.

 

Designerne af Oldsmobile 88 fra 1957 havde ikke snydt, da de nåede til bagenden af bilen.

 

-Jeg kan selv skrue, er også smedeuddannet. Men pladsen i et villakvarter gør, at jeg ikke har en lift. Så der kontakter man nogle af de hjælpsomme klubmedlemmer med lift og plads for at få hjælp.

En amerikanerbil fra 1957 er fra en tid, hvor der ikke var noget, der var for meget. Figurer på hjelm og skærme på en Oldsmobile 88 fra 1957 henviste til en tid, hvor flyvning også var i stor udvikling og populær.

Disse spidse og skarpe kølerfigurer og hjelmornamenter blev af sikkerhedsmæssige årsager forbudt i Danmark allerede fra 1. januar 1957, da man frygtede, at de kunne give yderligere skader ved personpåkørsler, hvor personen blev kastet op over køler og skærm på bilen. Det gjaldt også skarpkantede lygteskærme, som var populære på det tidspunkt. Henrik Olesens bil er dog netop synet og godkendt med disse.

 

-Bilen kom til Sverige fra USA for 16 år siden, og for 15 år siden købte den tidligere ejer i Præstø den. Her har den kørt Sydsjælland tynd, inden vi fik den til Randers og gjort klar til at køre Midt- og Østjylland tynd.

Interiøret i den fine Oldsmobile står helt originalt med datidens instrumentering.

 

Skal bruges til træf og camping

-Vi har altid haft stor glæde af at cruise rundt med vennerne fra klubben i Randers, ligesom vi nyder at campere og overnatte på diverse træf, og vi har altid set frem til at bruge en del af vores sommerferie i uge 30 på US Car Camp i Øster Hurup, hvor klubben har faste pladser. Men Corona lavede jo om på det i år – Desværre, lyder det fra både Tenna og Henrik Olesen.

-Men vi er så i stedet tre hold, der laver en alternativ campingtur, og vi spænder så sneglehuset efter vores V8`ere i uge 30 og kører til Gammelbro Camping. For snydes skal vi ikke. Vi drager så derefter i uge 31 til en plads på Fyn, slutter Henrik Olesen.

Benzinpåfyldningen sidder diskret bag en baglygte.

 

Mange generationer Oldsmobile

Oldsmobile er et gammelt kendt amerikanske bilmærke med aner helt tilbage til 1897 og mere end 35 millioner biler på tælleren, der naturligvis også tog del i bil- og modeludviklingen, der op gennem 1950`erne bød på større og større biler, mere krom og udstyr, og der var nærmest ingen hæmninger i det vi nok her i landet kender som amerikanerbilernes rigtige årti, hvor vi også finder Henrik og Tenna Olesen Oldsmobile 88 fra 1957.

Oldsmobiles populære 88 serie kom i 1949 og var på programmet de næste 50 år frem til 1999. Den kom som for de fleste andre bilmærker i flere såkaldte generationer.

Første generation af Oldsmobile 88 var en typisk amerikansk bil for den tid med V8 motor, men på grund af det forholdsvis lette karosseri og kraftige motor, klarede den sig godt i motorløb og vandt Nascar –løb flere gange. Det dristede mange til at kalde den Amerikas første ”muscle car”.

Anden generation af Oldsmobile 88 blev produceret fra 1954 til 1956, og var en typisk amerikansk bil for den tid – masser af krom. Tredje generation af modellen fremstilles i 1957-58 og det er her kromudstyret på amerikanske biler når de store højder, og man taler om ”chromemobilen”.

Fjerde generation laves i 1959-60 og modellen slutter med den sidste i tiende generation i 1999.

Oldsmobile er et af de ældste amerikanske bilmærker, der fra 1902-04 lavede verdens første masseproducerede bil – Oldsmobil Curved Dash, og den gjorde på det tidspunkt Olds til verdens største bilproducent. Den skulle have været klar til salg året før, men en brand på fabrikken ødelagde alle de fremstillede biler – og kun prototypen overlevede. Året efter var de klar igen.  

 

Bilmærket er opkaldt efter grundlæggeren R.E. Olds og engelsk (auto)mobile. Fabrikken blev i 1908 købt af W. Durant og blev en del af General Motors, der ophørte med at producere Oldsmobile i 2005.

Oldsmobile 88 som denne tilhørende Henrik og Tenna Olesen fra Randers var en af de rigtig populære modeller.

 

 

 

Skriv en kommentar


Kunne du lide denne artikel?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder i din indbakke. Det er gratis.



Boligmarkedet gløder stadig: Næsten 9.000 danskere købte ny bolig i juli

Boligmarkedet gløder stadig: Næsten 9.000 danskere købte ny bolig i juli

Trods sommerferie blev der i juli måned solgt lidt over 8.700 boliger i Danmark. Det er 25 procent flere end i samme måned sidste år, viser Boligsidens nye handelstal for juli ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 482.

Ugens naturbilleder nr. 482.

Vandet drager ofte - og specielt meget når en hedebølge rammer. Dette har givet anledning til fotos ved diverse søer og ikke mindst Gudenåen ... læs mere
Attraktiv storparcel til salg i Hammel

Attraktiv storparcel til salg i Hammel

På den nye boligudstykning Hvedebakken i Hammel sælger Favrskov Kommune en storparcel, hvor der kan opføres tæt-lav bebyggelse ... læs mere
Venstres næste træk: Skoleskak

Venstres næste træk: Skoleskak

Af Birgit Liin, medlem af Favrskov Byråd og borgmesterkandidat for Venstre, formand for Børne- og Skoleudvalget ... læs mere
Pressemeddelelse fra Vestjysk Bank

Pressemeddelelse fra Vestjysk Bank

Fornuftigt halvårsregnskab fra Vestjysk Bank trods corona  ... læs mere
Kommentar til Eva Damsgaards læserbrev

Kommentar til Eva Damsgaards læserbrev

Af Grethe Villadsen Byrådsmedlem (A) Formand Social og Sundhedsudvalget ... læs mere
Fra det gamle album, Lyngå Skole anno 1907

Fra det gamle album, Lyngå Skole anno 1907

Et dejligt gammelt billede fra Lyngå dukkede op ved en gennemgang på vores arkiv ... læs mere
Ugens naturbilleder nr. 481.

Ugens naturbilleder nr. 481.

Ekstraudgave i anledning af, at høsten er i hus mange steder ... læs mere
Annonce : Ung forvirring i Kronjylland: Egen forsikring, deleforsikring eller ingen forsikring?

Annonce : Ung forvirring i Kronjylland: Egen forsikring, deleforsikring eller ingen forsikring?

STUDIESTART: For mange unge i Kronjylland rimer forsikring på forvirring. For hvilken forsikring er den rigtige, kan man tegne en fælles forsikring i bofællesskabet, og behøver man overhovedet at tegne én? Ja, lyder svaret fra GF Forsikring ... læs mere
Loading...