|

Tema: Ud i naturen

Lokale naturfortællinger

Podcast Vi mødes i det fri og går tur sammen i stedet for at sidde på café. Hvis du søger inspiration til nye steder at udforske og gerne vil blive klogere på området, kan du finde en række podcasts om Gudenåen på e-Reolen. Der ligger ni i alt, hver især med en varighed omkring tyve minutter. Bag udgivelserne står en organisation kaldet ”Gudenåsamarbejdet”, og vi følger Danmarks længste å fra udspringet til Tangeværket. Undervejs hører vi om stenalderbopladser langs åen, kommer forbi steder som Øm Kloster, følger Trækstien og hører om fundet af en gammel kongegrav ved Vejerslev Skov, hvor man har fundet én af Nordeuropas største monumentale skibssætninger.

Åsteder : Fortællinger fra Gudenåen

Naturoplevelser i tekst og billeder

E-bog På e-Reolen finder du også denne ubeskriveligt smukke bog, hvor den kendte TV-mand på opfordring har skrevet en række tekster til Johannes Larsens billeder – maleren som især er kendt for sine fugleakvareller. Dels samlende tekster som har karakter af små essays og som kredser om Ryges egen livslange glæde ved natur, og dels billedkommentarer hvor han viser sit øje for detaljen. Ryge har formidabelt overblik over stoffet, og hans erindringer om fugle og natur strækker sig fra den tidligste barndom til det hans egen søn lærer ham om fugle. Belæst er han også, og hans brug af små, næsten glemte digtstrofer overgås ikke.

Naturglæde. Af Søren Ryge Petersen

En nordmand i naturen

Film Denne norske film blev ikke noget stort biografhit herhjemme, da den fik premiere i 2014, men jeg kan stadig huske den som en lidt skæv og spøjs film – og den kan ses på Filmstriben. Manuskriptforfatter, instruktør og hovedrolleindehaver er den samme, så det er også en meget personlig film. Publikum er med inde i hovedet på Martin, der er taget på en weekendtur alene i fjeldet. I en lang monolog på lydsporet hører vi alt, hvad han tænker – totalt ucensureret, fra det banale til det eksistentielle, bl.a. tanker om at forlade familien og starte et helt nyt liv. Martin blotter sig – både bogstaveligt og i overført betydning – og filmen tegner et ærligt, morsomt og genkendeligt billede af den moderne mand.

Mod naturen. Af Ole Giæver

Husk at de ”blå titler” på e-Reolen kan bruges uden udlånsbegrænsning.

Du kan finde mere inspiration til digitale ressourcer på www.favrskovbib.dk