|

TEMA: FANTASY PÅ E-REOLEN

En magisk skole

E-bog På biblioteket pakker vi nu bogposer, og efterspørgslen på læsestof til især de store børn og unge er mærkbar. Derfor kommer her nogle forslag til fri læsning på e-Reolen i den populære fantasy-genre. Her er først en ny dansk fantasyserie om pigen Gry og hendes spændende oplevelser i landet Luscuro, som kan læses fra ca. 11 år. Gry er opvokset som plejebarn hos en kloge kone i Aalborg i 1600-tallet. Uretfærdigt beskyldes Gry for at være en heks og hun ender på bålet – men hun dør ikke. I stedet ankommer hun til landet Luscuro, hvor hun oprindeligt er fra. I Luscuro er der krig og det er svært at vide, hvem man kan stole på. Gry ender på en skole, hvor hun skal bestå Elementprøven for at blive en ægte ”Sikster” og kende sine kræfter. Her får hun både venner og fjender, og må gruelig meget igennem. Bogen er forrygende underholdning med et gennemarbejdet univers og troværdige karakterer.

Elementprøven. Af Julie Midtgaard

En amerikansk bestseller

E-bog Nu oversat til dansk er her nogle dejligt tykke bind med en forrygende fantasyoplevelse til dig, der holder af spændende bøger med en handlekraftig heltinde. Celaena er 18 år, snigmorder og en overlever. Hun har klaret sig et helt år som slave i saltminerne i Endovier. Nu har kronprins Dorian hentet hende til hoffet for at kæmpe mod 23 forbrydere og lejesoldater i en konkurrence om at blive kongens forkæmper. Celaena får den tavse Kaptajn Westfall som træner. For Celaena bliver det ikke kun en kamp mod de 23 andre, men også en kamp mod de mørke og onde kræfter som hviler i kongeslottets kældre, og ikke alle ved hoffet er hvad de giver sig ud for. En magisk og farlig verden folder sig langsomt ud. Fin for læsere omkring 14-16 år.

Throne of glass – Kongens forkæmper. Af Sarah J. Maas

En magisk mission

E-bog Tella er tronarving til landet Sunira, og i 17 år har hun levet et beskyttet liv på slottet. Men nu tvinges hun ud på et farligt eventyr, da Melina dukker op og truer med at afsløre dronning Leonoras hemmeligheder. Tella møder på vejen såvel venner som fjender og hun lærer om den magi, som hun troede kun hun og hendes mor besad – men som generationers bedrag bare har sløret. Det er en spændende og actionpakket fantasyroman med et forfriskende nyt magisk element: Magien er i bogen baseret på minder – og for at bruge den, må man ofre et for evigt. Bogen er første bind i en serie og forfatterens debutroman. Mange spørgsmål lades ubesvaret, så man må læse videre i næste bind.

Mindelandet – Dronningens erindringer. Af Tine Wenzel

Husk at de ”blå titler” på e-Reolen kan bruges uden udlånsbegrænsning.

Du kan finde mere inspiration til digitale ressourcer på www.favrskovbib.dk