|

TEMA: OVERSAT FRA SPANSK

Argentinsk økothriller

Roman Hovedpersonen Amanda er sammen med sin datter Nina taget på ferie i et lejet hus på landet. Her bukker alt andet end den genmodificerede soja under på de langstrakte, tørre marker. Dagen lang beregner Amanda afstanden, redningsafstanden, mellem hende selv og datteren. En afstand der kan slækkes og strammes alt efter omstændighederne, men når faren ikke er umiddelbart synlig som en bordkant eller en gøende hund, bliver redningsafstanden en forræderisk målestok. Når landsbyen langsomt forgiftes, er vurderingen af redningsafstanden både fejlagtig og utilstrækkelig. Redningsafstand er en på mange måder banebrydende kortroman med en uafrystelig suspense-stemning.

Redningsafstand. Af Samantha Schweblin

Kampen for frihed

Roman En af Samantha Schweblins mange fans er den peruvianske nobelpristager Mario Vargas Llosa. Han har i flere romaner skrevet om historiske personer – bl.a. diktatoren Trujillo fra den Dominikanske Republik, og senest på dansk er kommet historien om kvindeforkæmperen og socialisten Flora Tristán og hendes barnebarn, billedkunstneren Paul Gauguin. De to mødtes aldrig, men begge kæmpede de for at bryde fri af et konventionelt, borgerligt liv. Gauguin forlader sin danske kone og fem børn for at drage til Tahiti og leve et liv drevet af lyst og skabertrang, Flora Tristán bryder sit ægteskab og kæmper for et socialt retfærdigt samfund. Romans kapitler veksler mellem at fortælle Floras og Pauls historier.
Vejen til paradis. Af Mario Vargas Llosa

Kampen for selvstændighed

Roman I denne ambitiøse roman om Baskerlandet skifter synsvinklen mellem medlemmerne af to familier, der præsenterer os for forskellige blik på kampen om baskernes selvstændighed. Matriarkaterne i de to familier, Bittori og Miren, har været venner hele deres liv. De bor i en lille landsby i Baskerlandet, og går ikke så meget op i politik. Alt dette forandrer sig dog, da Mirens søn bliver medlem af ETA. Bittoris mand derimod bliver afpresset og truet af ETA. Romanen er en fantastisk og udfordrende historie om venskab og forsoning. En roman der kræver opmærksomhed, da der skiftes mellem fortællere og handlingen springer i tid – kan man holde styr på det, belønnes man dog med en stor læseoplevelse.
Patria. Af Fernando Aramburu

Denne uges anbefalinger er skrevet af Marianne Hyldal Vollmer, Hadsten Bibliotek.