|

TEMA: SØNDERJYSKE OPLEVELSER

Genforeningskaffe

FAGBOG Lørdag den 13. juni skulle vi i InSide have fejret genforeningen med Sønderjylland med sønderjysk kulturkaffebord, fyldt med musik, litteratur, teater og kage (selvfølgelig). Imidlertid har vi udsat fejringen til næste år, og i mellemtiden vil vi opfordre til, at man sætter sig ind i, hvad denne vidunderlige landsdel kan tilbyde. Og vi lægger stærkt ud med at anbefale denne lille perle. Det er en af de sjoveste bøger, jeg nogensinde har læst, beskrivelserne af den kraftige, stærkt brændte kaffe, af kagerne og af den stumme centrifugalkraft, der med ubønhørlig sikkerhed fortsætter med at afsætte smørglinsende eksistenser på tallerkenen er uden sammenligning. Moralen er, at det er en frygtblandet glæde at modtage en indbydelse til sønderjysk kaffebord!

Sønderjysk kaffebord. Af Siegfried Lenz

Vandretur i grænselandet

FAGBOG Når man nu har fået fyldt maven, kan det være godt at bevæge sig lidt, og her kan man passende tage ud på Gendarmstien. Den går langs grænsen til Tyskland fra Padborg til Kettingskov på Als og beskrives i denne meget fine bog, hvori vi kommer vidt omkring. Vi får et udførligt indblik i såvel kulturen som historien de steder man passerer, samtidig med, at dyre- og plantelivet beskrives smukt. Der er også detaljerede kort med i bogen. Imidlertid er formatet ikke særlig lommebogsegnet, så måske det er bedst at læse den som forberedelse til vandre- eller cykelturen.

Gendarmstien – fra Padborg til Kettingskov. Af Jesper Asmussen

Slesvigske skæbner

ROMAN Og når vi nu har fået dækket behovene for både mad og motion, så vil jeg foreslå at slutte af med en familiekrønike strækkende sig over de 100 år fra 1914 til 2014. Historien fortælles med skiftende perspektiver og et nedslag pr. år – og det fungerer ualmindelig godt. Man gribes af historien og af familien, og det er forunderligt, hvordan der på trods af de mange enkelte nedslag alligevel kommer spændingskurver. I skrivende stund er bogen blandt en af de tre finalister til DR Romanprisen, og spændingen bliver udløst selvsamme dag, vores kulturkaffebord skulle have fundet sted, nemlig den 13. juni.

Om hundrede år. Af Anne Elisabeth Jessen

Denne uges anbefalinger er skrevet af Christine Ellebæk Sørensen, Hammel Bibliotek.