|

Tema: Nyt på dansk

Litterært come-back

Roman Det vælter fortsat ind med nyheder, og bag nogle af disse står danske kvindelige stemmer. Solvej Balle blev i 1990’erne opfattet som tilhørende holdet af synlige og overmåde talentfulde kvindelige forfattere – med bl.a. Helle Helle, Katrine Marie Guldager og Naja Marie Aidt – uddannet på Forfatterskolen. Solvej Balle har vi dog ikke hørt fra siden udgivelsen af ”Lyrefugl” i 1993, hvilket kun gør det endnu mere bemærkelsesværdigt, at hun nu er aktuel med første bind i en planlagt septologi. Tara og Thomas Selter handler med antikvariske bøger, men under en forretningsrejse kommer Tara ud for det sælsomme, at tiden forrykker sig med et døgn. Fra da af er hun og resten af verden låst fast i den attende november, men modsat alle andre, som genoplever den samme dag igen og igen, ældes Tara, og hendes handlinger tilbagespoles ikke.

Om udregning af rumfang. Bind 1. Af Solvej Balle

Fra vadestedet

Roman Tine Høeg vandt i 2017 Bogforums Debutantpris for romamen ”Nye rejsende”, og nu er hun klar med den svære toer, der handler om venskab, forelskelse og død – og om begæret efter at skrive og skabe. Asta modtager en invitation til en mindehøjtidelighed for August, som døde for 10 år siden. Dengang boede de på samme kollegium, og August var kæreste med Astas bedste veninde Mai. Asta skriver på en roman, men invitationen griber forstyrrende ind. Fortid og nutid fletter sig sammen, og fester, længsler og vaklen vækkes til live.

Tour de chambre. At Tine Høeg

Cirkus, gøgl og kunst

Roman Annette Bjergfeldt, som tidligere har skrevet tre børnebøger, debuterer på voksenscenen med en sprudlende og farverig generationsroman fra Amager. Esthers morfar købte – fuld af drømme – i 1921 huset på Palermovej, som han senere flyttede ind i sammen med sin kone, den russiske cirkuspige Varinka. Esthers tvillingesøster Olga bedårer alle med sin sang, hvilket er svært for Esther, der maler, men som har en sværere vej at gå. Kunstnerlivet var morfarens drøm, han ville gerne fylde huset med sang og kærlighed, men hans kone ville hellere spille på greyhounds.
Højsangen fra Palermovej. Af Annette Bjergfeldt

Denne uges anbefalinger er skrevet af Marianne Hyldal Vollmer, Hadsten Bibliotek.