|

Tema: 2. Verdenskrig

En familie af overlevende

Roman Beretninger fra 2. verdenskrig er ingen sjældenhed, men det særlige for disse tre nye romaner er, at de alle bygger på virkelige personers skæbne – i dette tilfælde forfatterens egen familie. Først som voksen finder hun af sin polsk-jødiske afstamning og går i gang med at researche og tale med sine slægtninge. Familien Kurc har fem voksne børn, krigen splitter dem, og de undgår hverken arbejdslejre, deportation, tvangsarbejde, sult, nød eller de utroligste lidelser. En stærk familiefølelse og håbet om en genforening holder dem oppe hver for sig. En rørende, dramatisk fortælling fra en historisk periode, vi til stadighed overvældes af og aldrig ophører med at ville læse om. Denne viser os en mirakuløs vinkel, en gruppe mennesker der overlever på trods, og det er ekstra bevægende, at der fortælles på baggrund af virkelige skæbner uden ekstraordinære iscenesættelser.

De heldige. Af Georgia Hunter

Med Milano i centrum

Roman Her blev jeg meget klogere på krigen set fra en italiensk vinkel. Det fantastiske er, at hovedpersonen Pino Lella lever endnu i den høje alder af 94, og forfatteren har bygget den dramatiske historie på samtaler med ham. I 1944 bliver Milano bombet af de allierede, og Pinos forældre sender ham derfor i sikkerhed på en katolsk sommerlejr i bjergene. Her lærer Pino at eskortere jøder over en farlig bjergpassage til det neutrale Schweitz. Han lærer også at køre bil af en lokal racerkører. Da han bliver indkaldt til tysk militærtjeneste som 18-årig bliver han derfor privatchauffør for general Leyer, Hitlers højrehånd i Italien. I den rolle bliver han spion for de allierede og bliver vidne til en række brutale begivenheder. Han oplever ligeledes en stor personlig sorg efter at have forelsket sig stormende i den smukke Anna.

Under en blodrød himmel. Af Mark T. Sullivan

En hjerteskærende fortælling

Roman Vi præsenteres for en hollandsk kvinde kaldet Tante Truus, som ledede ”Kindertransporten”, en indsats for at redde op mod 10.000 jødiske børn til London op til 2. verdenskrigs udbrud. Samtidig følger vi drengen Stephan i Wien, sønnen af en velhavende jødisk chokoladefabrikant og en terminalt syg mor. Han vil gerne være dramatiker og skriver teaterstykker. Efter nazisternes okkupation af Østrig slås hans tilværelse fuldstændig i stykker. Jøderne frarøves alt hvad de ejer og stuves sammen i ghettoer, mens mænd og drenge deporteres. De heldigste når at slippe væk, men snart bliver jøder afvist stort set alle steder i verden. Desperate forældre håber at kunne redde deres børn ved at sende dem med på transporterne til England. Handlingen er åndeløst spændende, gribende og indsigtsfuld, og desværre stadig tankevækkende aktuel set i lyset af nutidens flygtningekrise.

Sidste tog til London. Af Meg Waite Clayton