|

Tema: Dansk fantasy

Kunstig intelligens

Børnebog Læser du eller dine børn fantasy eller science fiction kan du finde inspiration på Favrskovbibliotekernes instagram, hvor der under #MereDanskFantasy lige er bragt en række læseforslag og anmeldelser. Disse tre tilhører den dystopiske genre med fortællinger fra et samfund, der ligner vores, men lidt ude i fremtiden. Spændingsserien ”Novum” på tre overskuelige bind foregår i en nær fremtid, hvor udviklingen af nye teknologier og kunstig intelligens har skabt store ændringer i hverdagen, som vi kender den. Da Freya og Marie begynder at få beskeder fra en ukendt afsender, tror de først, at det er fra 2 af de lækre drenge fra 8. klasse. Men da beskederne ændrer karakter, og Marie pludselig forsvinder, bliver Freya for alvor bekymret. Historien skifter hele tiden synsvinkel mellem den ukendte afsender og pigerne, hvilket øger spændingen hele vejen i historien, der især henvender sig til 11-14 årige.

Fanget. Af Sanne C. Hartvig

Børnesoldater

Ungdomsbog Denne bog blev udnævnt til årets bedste SF fortælling for børn og unge af bibliotekernes lektør da den udkom, og jeg var selv helt opslugt af den spændende og tankevækkende fremtidsskildring. Janos forældre blev dræbt af kaoskrigere med paranormale kræfter, og han drømmer om at blive optaget i den særlige enhed af elitesoldater der bekæmper dem. Men kun de stærkeste bliver optaget i Cirklen, et korps af cybernetisk forbedrede soldater. Træningen til at blive medlem er hård, og Janos har en hemmelighed der vil koste ham livet, hvis nogen finder ud af den. Det er en fortælling om barske soldater og om kærlighed, med masser af velskrevne actionscener, men også øjeblikke der maner til eftertanke. For ca. 12 år og opefter.

Cirklen. Af Jan Kjær og Emil Blichfeldt

Når naturen bliver ødelagt

Ungdomsbog Forestil dig, at hvert åndedræt koster penge. Sådan er det i serien ”Ilttyv”, hvor verden er præget af menneskeskabte naturkatastrofer og jorden i bogstavelig forstand er giftig. De rige kan købe kvalitets-ilt, mens de fattige må nøjes med dårlig ilt. Hovedpersonerne er de to halvsøskende Troy og Shay, som vi følger på skift. Troy tjener penge i bokseringen, men mister sit job. Shay ryger i fængsel, hvor hun ikke har råd til at købe ilt. Da de bliver kontaktet af den mystiske Marton, der lover dem ilt mod særligt arbejde, lyder det for godt til at være sandt. Og det er det også. Utrolig velskrevet og underholdende roman til unge fra ca. 12 år, hvor vi gradvist føres vi ind i en ukendt, men overbevisende fremtidsverden. På den ene side er Troy og Shay almindelige teenagere, på den anden side er de underlagt et stramt systemstyre, der er præget af angst, fortielser og sociale hierarkier.

Over sløret. Af Nicole Boyle Rødtnes