|

Tema: Krimiserier på lydbog

En dansk

Lydbog Selv om bøgerne på eReolen ligger digitalt, kan man på de mest populære opleve reserveringskø – fuldstændig som med bibliotekets fysiske titler. Det undgår man, hvis man vælger de ”blå titler”, som ej heller tæller med i den månedlige kvote for lån. Jeg vil her anbefale tre krimier, som alle er første del i en serie. I den første er hovedpersonen Nora Sand journalist og udenrigskorrespondent i London, fuldstændig som forfatteren selv var, da hun begyndte at skrive krimier. Første del handler om optrævlingen af en gammel sag baseret på virkelige hændelser, men generelt er serien underholdende samfundskritisk realisme med et stænk af femikrimi, da Lone Sands langdistanceforhold til en dansk politimand løber ind i problemer med hans ekskæreste, der ikke vil give slip.

Pigerne fra Englandsbåden. Af Lone Theils

En svensk

Lydbog Blandt de svenske krimiforfattere støder vi på adskillige, der har en baggrund som manuskriptforfattere til krimiserier på TV. Den særlige fortællestil med hyppige krydsklip kan genfindes i bøgerne, synes jeg. Hvis du f.eks. kan lide Lars Keplers sindssygt spændende og barske bøger, vil du også sætte pris på denne nyere forfatter. Hans hovedperson er politimanden Fabian Risk, der skifter job og vender tilbage til sin hjemby Helsingborg, hvor hans gamle klassekammerater bliver dræbt efter tur. Kan han nå at finde morderen, før det bliver hans tur? Og kan det danske og det svenske politi finde ud af at samarbejde? Alle kendte effekter udnyttes for at skabe stigende spænding i en højdramatisk psykologisk thriller.

Offer uden ansigt. Af Stefan Arnhem

En engelsk

Lydbog Den engelske landsbyidyl – der hvor husene har navne i stedet for numre – er en velkendt krimikulisse. Her blandes den dog godt op med den også populære retsmedicinske genre. David Hunter søger jobbet som læge i den lille landsby Manham for at komme væk fra en personlig tragedie i London, hvor han har arbejdet som retsmedicinsk antropolog. Få år efter kommer han til at stå i centrum af en makaber mordsag med to kvindelig, der har ligget (lidt for) længe i sommervarmen. Ikke alene som fagmand, men også fordi han har forelsket sig i landsbyens søde lærerinde Jenny, der bliver bortført af morderen. En virkelig velskrevet page-turner, hvor de detaljerede beskrivelser af det retsmedicinske arbejde ikke er for sarte sjæle. Nu er du advaret!

Dødens kemi. Af Simon Beckett