|

TEMA: KRIMIER FOR BØRN

Gysende uhyggelig

Børnebog Det ligner en trend, at forfattere der skriver populære krimier for voksne også kaster sig over at skrive bøger i samme genre for en yngre målgruppe. Denne forfatter står måske lidt i skygge af sine mere kendte svenske kolleger, men hun har skrevet både traditionelle politikrimier og psykologiske thrillere og samtidig en række bøger for børn. Denne enkeltstående bog for de 10-12 årige handler om Bonnie og Charles, der er løbet hjemmefra og gemmer sig hos Bonnies mormor i den lille by Skyggevig. Men byen gemmer på en uhyggelig hemmelighed om børn der forsvinder, og børnene er i fare så længe de bliver der. Der går sære historier om en Hovedløs Hævner, så denne detektivhistorie er for dem, der kan klare det uhyggelige. Du finder e-bogen på eReolen, men husk at du igen kan reservere og afhente materialer hos Favrskovbibliotekerne.

Ørneklippens hemmelighed. Af Kristina Ohlsson

Nostalgisk mystik

Børnebog Forfatteren her er blevet yderst populær for sine bøger om arkæologen Ruth Galloway, der hjælper politiet med at opklare forbrydelser i North Norfolk. Nu har hun fundet til tid at skrive det der angiveligt er første bind i en serie om 12-årige Justice, der engang i 30’ernes England kommer på kostskole efter sin mors død. Justice elsker mysterier, og hun fornemmer straks at der gemmer sig adskillige på det kolde gamle slot, der rummer skolen. Samtidig skal hun lære at begå sig og finde nye venner i en verden med mange regler og hierarkier. Kostskoleverdenen med skoleuniformer, lacrosse, frugtkager og præfekter giver en særlig stemning, og hvis man kan lide de gode gamle ”De 5”-bøger der stadig er populære, vil man også synes om Justices eventyr. Bogen findes både som lydbog og e-bog på eReolen.

Mit navn er Justice – mordene på Highbury House

Børnedetektiver

Børnebog For de lidt yngre har den danske forfatter, der er mest kendt for serien om den London-baserede korrespondent Nora Sand, skrevet en letlæst serie om ”Det hemmelige detektivbureau”, hvor bøgerne skal læses i sammenhæng. Da Frida og Karl i et skoleprojekt får til opgave at lave en forretning med tilhørende hjemmeside, danner de et detektivbureau. Det er smart, at folk kan henvende sig anonymt via hjemmesiden, for på den måde finder de slet ikke ud af, at det er to børn, der står bag. Snart har Frida og Karl fået deres første henvendelse fra en anonym der mener, at der kan være begået et mord i piratfiskenes bassin i byens akvarium. Bøgerne har lix 21 og er skrevet med korte linjer og luft på siderne, ligesom siderne er illustreret. De kan findes som e-bøger på eReolen.

Dræberfiskenes skat. Af Lone Theils