|

Nostalgi og boghandlerromantik

Findes der noget bedre end at gå og snuse i en boghandel? Ikke den moderne slags, hvor der er både spil og hobbyartikler på hylderne, men den gammeldags boghandel med mørke paneler og bøger helt op til loftet. På det seneste er der udkommet adskillige feel-good romaner, alle sammen centreret omkring den lille lokale boghandel. Det skyldes måske en romantisk nostalgi efter de gode gamle dage, nu hvor vores liv i højere og højere grad foregår på nettet – jeg ved det ikke med sikkerhed. Til denne klumme har jeg udvalgt tre romaner, der hver især retter et nostalgisk blik mod boghandlen.

Far-datterfortælling med bøgerne som kulisse

Roman I den idylliske by Peasebrook ligger den lille, personlige og hyggelige boghandel ”Nightingales Bøger”, drevet af Emilias far Julius. Da faderen dør må Emilia forsøge at drive den lille boghandel videre, men det viser sig hurtigt at være meget svært. Men hun kan ikke få sig selv til at sælge boghandlen, som siden 1980´erne har været den lille bys hjerte. For hvad med faderens minde, og hvad med de mange stamkunder, der med tiden er blevet som en familie for hende? Med bøgerne og boghandlen hjælper hun de mange landsbyboere med at finde kærligheden, men formår hun at redde sin fars gamle boghandel?
Hjertets boghandel. Af Veronica Henry

Historisk romantik i verdenskrigens London

Roman Da de to veninder Grace og Viv i 1939 får mulighed for at leje et værelse i London, springer de hurtigt til. Viv får hurtigt arbejde i stormagasinet Harrods, mens Grace modvilligt må arbejde i en lille, støvet boghandel. Hun kommer hurtigt ind i varmen hos den gnavne boghandler og bliver snart grebet af bøgernes verden. Da bombardementerne af London begynder, skaber Grace et frirum ved at læse højt nede i en undergrundsbanestation, hvor folk søger tilflugt. Romanen beskriver også Graces voksende forhold til den flotte, unge ingeniør George, og hele vejen igennem skabes der meget troværdige billeder af hverdagen i London under 2. verdenskrig.
Den sidste boghandel i London. Af Madeline Martin

Familiemystik og feel-good stemning

Roman I Stockholm sørger Charlotte over tabet af sin elskede, men sorgen forvandler sig til undren da hun får at vide, at hun har arvet et gammelt hus og en boghandel i London efter en næsten ukendt moster. Charlotte tager afsted, og sammen med det excentriske personale kæmper hun for at bevare den gamle boghandel. Men snart går det også op for hende, at der er noget, der ikke helt hænger sammen. For hvorfor har hun aldrig mødt sin moster, og hvorfor har hun arvet boghandlen? Hvad er det for hemmeligheder, der lurer i hendes familiehistorie? Denne roman er en varm fortælling om, hvordan bøger og en uventet forelskelse kan blive en ny begyndelse i livet.
Boghandlen ved Themsens bred. Af Frida Skybäck

Denne uges anbefalinger er skrevet af Jacob Meyer Hald, Hammel Bibliotek. Du kan finde mere inspiration på vores hjemmeside favrskovbib.dk, ligesom du også finder os på Facebook samt på Instagram under @favrskovbib.