|

Tema: Seje piger og en skør kanin

FORUDSIGELSER OG HESTE
HØJTLÆSNING
Den første lørdag i måneden bliver der anbefalet bøger på Hadsten Bibliotek. I november er der fokus på børnelitteraturen i anledning af Aarhus’ nye internationale børnelitteraturfestival Albus. Højlæsning bringer børn og voksne sammen om gode oplevelser. Bogen om Koko kan sætte gang i snakken om at lytte til hinanden. Den handler om 9 årige Koko fra Siksika-stammen, som har en særlig kontakt til dyrene og sit totemdyr uglen. Hun får varsler i sine drømme, men ved endnu ikke, hvordan hun skal bruge dem og hvordan hun får de voksne til at høre på hende. Serien er god som højtlæsning fra 6 år og selvlæsning fra ca. 9 år.
Kirsten Sonne Harild: Koko – pigen de kaldte nat (Koko-serien)

RÆVEN KOMMER!!
BØRNEBOG Alfepigen Mirja er lidt anderledes end de andre piger i alfekolonien. Hun er lidt for vild og ødelægger hele tiden sine vinger. Hun pynter også lidt rigeligt på sine historier og bliver drillet. En dag bliver hun så sur, at hun stikker af ud i skoven. Her opdager hun en ræv, som er på vej mod deres alfekoloni. Spørgsmålet er, hvordan får hun advaret dem alle, inden det går galt, når ingen gider at lytte til hende? Heldigvis finder Mirja nye venner i skoven, som vil hjælpe hende. Bøgerne er eventyrlige i stil med Josefine Ottesens Grønnesø-serie eller serien om Hullerikkerne. Der er tilpas med spænding til, at de yngste kan være med og få en smagsprøve på et fantasy-univers. Højtlæsning fra 6 år og evt. selvlæsning fra ca. 8 år. Koko- og Mirja-serierne findes også som e-bøger og e-lydbøger på app’en eReolenGo, som børnene har adgang til som brugere af biblioteket.
Gunvor Ganer Krejberg: De nye vinger (Mirja-serien)

UVENTEDE VENSKABER
HØJTLÆSNING Kanin og Bjørn er en serie med søde og skægge dyrefortællinger. Det umage par Kanin og Bjørn møder hinanden første gang en vinter, hvor Bjørn vækkes af sit vinterhi. Hun er forundret over alt det hvide og vil prøve at bygge en snemand. Kanin har helt styr på det med at bygge snemænd og vil gerne lære fra sig. Men Kanin har også den dårlig vane at spise sin egen bæ og afsløringen af denne pinagtige hemmelighed er skrevet, så tilhørerne får sig et godt grin. Selvom hun undrer sig meget, kan Bjørn godt acceptere, at Kanin er lidt sær. De to bliver derfor rigtigt gode venner og der er lagt an til mange flere historier. Højtlæsning for de 5-8 årige og med fine og sjove illustrationer på alle siderne.
Julian Gough: Kanins dårlige vane (Kanin og bjørn-serien)

Denne uges anbefalinger er skrevet af Rebecca Munk Jepsen, Hadsten Bibliotek.