|

Tema: Normerne

NOMERWORKSHOP

HØJTLÆSNING Kender du nomerne? Lørdag den 9.3. kommer forfatteren bag Nomerne på besøg på både Hammel og Hadsten bibliotek. Workshoppen er en blanding af aktiviteter, undervisning og underholdning. Vi starter med en Nomer-quiz, for at alle lærer Nomerne at kende. Derefter er der farvelægning og tegning, hvor børnene lærer at tegne en nom helt selv – og til sidst hjælper alle med at finde på en uhyggeligt monster til den næste nomerbog. Nomerne kan du bl.a. møde i serien om ”Viljetyven”, som er højtlæsningsbøger for de 5-8 årige. Her trues Nomernes fredelige verden af en viljetyv, og Elmo og Noma drager ud på et farefuldt eventyr for at redde Nomerne.

Viljetyven, bd. 1. Af Jan Kjær

ACTION OG FANTASY FOR DE MINDSTE

BILLEDBOG Der findes foreløbig 10 billedbøger om Nomerne, som er tempofyldt fantasy for de 4-7 årige. I denne er Magikernomerne er taget i skoven for at øve sig i at tale med dyr, men det er svært for Vian. Prinsessen råder ham til at lede efter Hajsværdet for at finde sin magi. Vian føler sig tvivlende da Prinsesse Zika råder ham til at klatre op i toppen af Nomertræet, men han gør det alligevel. En gren knækker og han falder i vandet hvor han møder rokken Rollo som giver ham skæftet til hajsværdet. Sammen leder de efter resten af sværdet. De ender hos Kong Ti-arm hvor Vian opdager at han nu kan tale med dyrene. Han får den sidste del af sværdet og lover at han vil bruge dets kræfter til at hjælpe havets dyr. Bogen lægger op til samtale ved at slutte med et spørgsmål – hvordan man selv ville bruge Hajsværdets kræfter.

Hajsværdet. Af Jan Kjær

KREATIVE FORSLAG

FAGBOG På sin hjemmeside jankjaer.dk giver forfatteren selv ideer til kreative aktiviteter med udgangspunkt i Nomernes univers. Tilsvarende er der i denne bog samlet et helt katalog med mønstre til perleplader med Nomer-motiver til Nomer-fans fra ca. 4 år, som med lidt hjælp snildt vil kunne lave de forskellige mønstre. Bogens A4-format gør mønstrene dejligt store og dermed overskuelige, når man skal tælle sig frem. Perleplader går vist aldrig af mode, og når man som her kombinerer et eventyrligt univers med kreativ hygge, har man opskriften på succes.

Jan Kjærs Nomerne i perler. Af Karen Nørby Kristiansen (76.9)

Denne uges anbefalinger er skrevet af Mie Henriksen, Hammel Bibliotek. Du kan finde mere inspiration på www.favrskovbib.dk