|

Tema: Sebastian Klein

Det udsatte foredrag med den populære naturformidler for børn fra 6 år og deres forældre afvikles torsdag den 3.2. i kulturhuset InSide, Hammel. Ud over at fortælle om spændende dyr har Sebastian fokus på at tænde lysten til og glæden ved at læse bøger. Han har selv bidraget til bibliotekets bestand med et utal af udgivelser, hvoraf tre skal nævnes her – der er mange lignende titler at finde!

Adr, det’ klamt!

Fagbog Denne her bog skal du nok vente med at læse til efter du har spist, hvis du ikke vil miste appetitten. Vidste du f.eks., at elefanter ynder at grave lort ud af hinandens numser, når de har lyst til en lækker snack? Eller at en Mariehønesnyltehveps gør mariehøns til zombier? Sebastian har fundet de 100 klammeste dyr og forklarer, hvorfor dyrene gør, som de gør. Lige fra den tosset udseende fugl Hoatzinen, der lugter af lort, til det kendte næsehorn, der kaster med lort for at få en kæreste. Hvert dyr præsenteres over to sider, som ud over billeder og teksten om dyret også indeholder en faktaboks, så man kan sammenligne de forskellige dyr og deres klamheder. Bagerst i denne superflotte bog findes en lille quiz – og som i andre af bøgerne med 100 forskellige dyr med hver sine særheder er mennesket selvfølgelig igen iblandt de udvalgte dyr.
Verdens 100 klammeste dyr. Af Sebastian Klein

Hvor klog er du?

Quizbog Selvfølgelig har dyrenørden over dem alle lavet fantastiske quizbøger om dyr. Er det løven, krokodillen eller den indiske kobra, der dræber flest mennesker? Det er bare 1 spørgsmål ud af 999 andre, som du kan prøve kræfter med i den første af bøgerne. Her kan du afprøve din viden om dyr og quizze mod dig selv eller mod dine venner og familie og se, hvem der kan svare mest rigtigt på de i alt 1000 spørgsmål. Her er kategorier lige fra “Muuuh!” til “Sandt eller falsk om løver?” Der er 10 spørgsmål i hver kategori og hele 100 kategorier. Svarene finder du på samme side, men stående på hovedet. Svarene indeholder en masse fakta, så du kan lære mere om dyrene samtidig med, at du quizzer og suge viden til dig på områder, du ikke vidste så meget om. Bogen er i super kvalitet og med et lækkert layout.
Sebastians store quiz om dyr. Af Sebastian Klein

Tilbage til fortiden

Læse-let bog I samarbejde med forlaget Carlsen har Sebastian udviklet en letlæsningsserie med en lang række bøger om forskellige dyr, udviklet til at stimulere drenge og pigers læselyst. Bøgerne indeholder masser af dyrefakta, men også gode historier, og er spækket med flotte fotos og livagtige illustrationer. Bøgerne er læsepædagogisk bearbejdet og beregnet til dyreglade læsere i 2.-3. klasse. I denne titel kommer vi tilbage til fortiden og møder nogle af de helt store dyr, som har levet i fortidens vilde Danmark. Vi har hørt om mammutten, men vidste du, der også har levet uldhårede næsehorn på 2,5 ton, urokser og kæmpehjorte med gevirer på op mod 40 kg i Danmark? Vi præsenteres også for teorier om, hvorfor fortidskæmperne uddøde. Bagerst i bogen er en ordliste samt forslag til yderligere fordybelse i emnet.
Danmarks store fortidsdyr. Af Sebastian Klein

Denne uges anbefalinger er skrevet af Mie Henriksen, Hammel Bibliotek. Du kan finde mere inspiration på vores hjemmeside favrskovbib.dk, ligesom du også finder os på Facebook samt på Instagram under @favrskovbib.